Vertegenwoordigers van politie, justitie, provincie, Staatsbosbeheer, AID, KNMV , diverse andere specialisten en enkele offroadrijders waren op 18 juni j.l te gast op het Provinciehuis in Den Bosch.
Gespreksonderwerp, was de als groot ervaren overlast die offroadrijders in de natuur veroorzaken. Vragen als, wie is DE offroadrijder nu eigenlijk, hoeveel overlast veroorzaakt hij/zij, hoe wordt gehandhaafd enz enz kwamen aan bod.
Grofweg zijn er enkele categorieen offroadrijders, te weten;
-De avontuurlijk ingestelde rijder die het mooi vindt om de horizon te ontdekken en die een bospad niet schuwt.
-De "boerenzoon", die op een afgedankte crossmotor de buurt en de nabijgelegen bossen onveilig maakt
-de Quadrijder (dus op vier wielen met autorijbewijs), die weinig feeling met de offroadwereld heeft.
-de voormalige of aktieve wedstrijdmotorcrosser die de natuur als verlengde van het circuit ziet.
Duidelijk werd, dat de laatste categorie de meeste kopzorgen geeft. Ze zijn moeilijk te pakken en gaan vol speed door de bossen.
Ze bevinden zich dikwijls achter de groene bordjes "opengesteld", welke artikel 461 van het Wetboek van Strafrecht inhouden. Hier is gemotoriseerd verkeer verboden. Hierop gaat men in de toekomst keihard inzetten. We krijgen een soort "belgische methode". De motor wordt ingenomen en de rechter moet besluiten wat er mee moet gebeuren. Momenteel wordt in kaart gebracht wie dit zijn en waar ze vandaan komen. Dit gebeurd o.a. door controles bij vertrekpunten en door informatie van politie, BOA's en andere tips.
Het bijkomende probleem is, dat de motorcrosser niet zoveel heeft te verliezen als de andere categorieen van rijders. Hij redeneert dat, wanneer Brabant "op slot" gaat, hij weer vrolijk zijn rondjes over het circuit gaat draaien.
De KNMV pleit er vervolgens voor, dat de openingstijden van de circuits ruimer worden. In de buurt van Uden zijn er al twee circuits op zondagochtend opengesteld.
Kortom, we zullen snel anders moeten gaan denken en praten, anders sluit het net zich zeer snel en wordt van alle welwillenden en niet te vergeten alle belanghebbenden (handel), iets heel moois ontnomen.
Tafel van Elf, oftewel Twee voor Twaalf bijeenkomst
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
- Contacteer:
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
Ad Ketelaars schreef: -de voormalige of aktieve wedstrijdmotorcrosser die de natuur als verlengde van het circuit ziet.
die"voormalige of aktieve wedstrijdmotorcrosser" ontstaat door het sluiten van de meeste crossbanen in de omgeving , geen wonder dat die zijn heil ergens anders gaat zoeken lijkt me.
een Quad rijder die weinig feeling heeft met de rest van de offroad wereld , is in mijn ogen dus geen offroad rijder en zal dan ook niet over 1 kam geschoren mogen worden met "echte" offroadrijders . ik als offroad rijder heb dan ook geen enkele feeling met deze tak van sport , en van mij mogen zij die het voor de offroad rijders verzieken , hard aangepakt worden. (ik spreek hier dus niet over alle quad rijders ...enkelt zij die geen feeling hebben met de offroad wereld )
volgens mij zijn het aantal "boeren zonen" die op hun "afgedankte crossmotoren " de bossen onveilig maken op 1 hand te tellen
immers een BOEREN zoon beschikt veelal over eigen terrein .
echt jammer dat de politie zich hiermee bezig houdt , terwijl er zoveel ECHTE problemen zijn die wel de prioriteit hebben.
4 strokes only !!
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
- Contacteer:
Een heldere visie, Joe Bar, die ik met je deel. Maar ik weet niet of de politie zelf de prioriteiten daar legt, of dat het probleem door (misschien wel een relatief klein aantal klagers), aan de politie wordt opgedrongen. Als ik lid van een natuurvereniging zou zijn, dan zou ik ervoor zorgen dat de hele vereniging het meldpunt gaat bellen, als ik een offroadrijder zou signaleren. Een klein smsje onderling volstaat.
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
Ik denk dat ik in de laatste categorie val, zeg ik tegen de politie agent gewoon dat ik van de eerste categorie ben, zullen ze daar in trappen?
Voor de rest is het weer een stukje dichterbij het einde van het hele off-road gebeuren in NL. Praten is voor politici, niet echt het werk van de gemiddelde ¨boeren zoon¨, avonturier en of quad-wedstrijd rijder. Landen buiten NL beginnen met de dag interessanter te worden om te wonen.
Of misschien lees ik teveel en rijd ik te weinig
Voor de rest is het weer een stukje dichterbij het einde van het hele off-road gebeuren in NL. Praten is voor politici, niet echt het werk van de gemiddelde ¨boeren zoon¨, avonturier en of quad-wedstrijd rijder. Landen buiten NL beginnen met de dag interessanter te worden om te wonen.
Of misschien lees ik teveel en rijd ik te weinig
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
- Locatie: Villanueva del Trabuco
- Contacteer:
Tijd voor een TRF. Beter laat dan nooit.Ad Ketelaars schreef:Kortom, we zullen snel anders moeten gaan denken en praten, anders sluit het net zich zeer snel en wordt van alle welwillenden en niet te vergeten alle belanghebbenden (handel), iets heel moois ontnomen.
Klein probleempje is dat NL noppenrijders allemaal iets anarchistisch gemeen lijken te hebben en vereniging onwaarschijnlijk is.
Vereniging vanuit de KNMV of handel zet geen zoden aan de dijk; de rijders zélf zijn de oorzaak, dus de oplossing. Dat is de enige mogelijkheid om een nauw gesloten net te voorkomen.
NL is een klein land met relatief veel politie en -controlemogelijkheden.
Sterkte.
peter
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
Ik had er het vandaag nog met iemand over. Je kunt in NL gewoon niet met een groep van 10-20 man op zondag gaan offroad rijden. Dan verpest je het voor jezelf. Ga gewoon met z'n tweeen of drieen rijden, dan wek je veel minder weerstand op.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Het zal al snel zo zijn dat de patrouillerende politie meer overlast geeft dan die paar rijders waar ze naar op zoek zijn. Ipv dat zo'n klagende wandelaar een keer een paar motoren tegenkomt hangt er straks heel de morgen een ULV boven z'n hoofd te knetteren. Is het nog niet goed.huskie schreef:Ik had er het vandaag nog met iemand over. Je kunt in NL gewoon niet met een groep van 10-20 man op zondag gaan offroad rijden. Dan verpest je het voor jezelf. Ga gewoon met z'n tweeen of drieen rijden, dan wek je veel minder weerstand op.
Jaren, jaren geleden is er serieus sprake geweest van een off road route door de kempen, vergelijkbaar met een ruiterpad of tegenwoordig een mountainbike route. Het is er nooit van gekomen. Jammer, want daar hebben ze een kans laten liggen. Of misschien was het toen al kansloos.
Circuits, voor wie dat al een alternatief is, liggen tegenwoordig inderdaad zwaar onder vuur, en ook dat zal alleen maar erger worden.
Ik hoorde laatst iemand voor zich uit bedenken dat ze motoren eigenlijk maar helemaal moesten verbieden. Kost de gemeenschap tenslotte alleen maar geld, net als roken. Onze fijne democratische gemeenschap...
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
- Contacteer:
Vanochtend een grote ronde gereden Tilburg-breda-Turnhout-Tilburg. Geen bandensporen te bekennen. Op een klein stukje een stuk of vier bandensporen gezien die van zaterdag waren. Dat was het!
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
De kust is veilig, we kunnen dus weer met z'n allen naar Brabant komen.
Ad, volgens mij kun je dit soort info, voortaan maar beter niet vermelden.
Ad, volgens mij kun je dit soort info, voortaan maar beter niet vermelden.
En toch heb ik er gisteren weer zat zien liggenfolie schreef: Jaren, jaren geleden is er serieus sprake geweest van een off road route door de kempen, vergelijkbaar met een ruiterpad of tegenwoordig een mountainbike route.
Voor de eigen veiligheid alvast avatar en woonplaats aangepast in het kader van het in kaart brengen van noppenridders door milieu-KGB'ers .
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Ik ben onlangs verhuisd naar Den Bosch. Ik ben een ervaren offroadrijder die zich graag bij een groepje wil aansluiten, maar ik denk dat het offroadrijden rond Den Bosch nog uitgevonden moet worden. Nergens een motorbandspoor te ontdekken! Kunnen geinteresseerden zich aub melden. Er was laatst een meeting in het Provinciehuis in Den Bosch over de overlast. Ik kan me niet indenken dat er een afgevaardigde van de gemeente Den Bosch of omliggende gemeenten bijzat.
wat als er dan 10 x een groep van drie a vier man voorbij komt knallen ?huskie schreef:Ik had er het vandaag nog met iemand over. Je kunt in NL gewoon niet met een groep van 10-20 man op zondag gaan offroad rijden. Dan verpest je het voor jezelf. Ga gewoon met z'n tweeen of drieen rijden, dan wek je veel minder weerstand op.
ik denk dat je als offroad rijder in een bos altijd weerstand opwekt bij wandelaars , ruiters en boomknuffelaars .
4 strokes only !!
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Kwam gisteren langs eindhoven waar ze met de weg bezig zijn vlak bij de ikea. Daar liggen ook mooie bergen zand om op te speulen.
Als je daar bent geweest dan had je net zo goed bij ons langs kunnen komenHouten Klaas schreef:Kwam gisteren langs eindhoven waar ze met de weg bezig zijn vlak bij de ikea. Daar liggen ook mooie bergen zand om op te speulen.
Dan had je gewoon met ons mee kunnen rijden.
Jij bent onderhand ook een lid van ons cluppie toch
Wij hebben in ieder geval weer een mooie rit gereden.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Ik had alleen de Aprilia in de bus in plaats van de KTM en zeker geen puf meer om te rijden. Afgelopen vrijdag 750 km door de Eifel, Ardenennen en Luxemburg. De ARA rubberbutt.
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
- Locatie: Villanueva del Trabuco
- Contacteer:
Wel, ik wóón in een terreinparadijs, rij paard en geniet van de natuur. Woon ook nog eens aan een onevrhard pad wat deel uitmaakt van een mooie route.JoeBaR schreef:
ik denk dat je als offroad rijder in een bos altijd weerstand opwekt bij wandelaars , ruiters en boomknuffelaars .
Rij verder zelf ATB en met een paar lichte motorfietsjes over oververhard.
Kortom een mening op basis van zíjn en ik ben het niet me je eens. Als wandelaar, ruiter en aanwonende heb ik geen weerstand tegen elke offroadrijder. Als ruiter ben ik er doorgaans zelfs juist zeer positief over!
Als aanwonende ligt dat wat complexer.
Het pad waar ik aan woon is privé´weg´ en daar heeft níemand recht op overpad anders dan een paar buren.
Geen van de buren heeft echter een probleem met vriendelijke ruiters noch met idem fietsers of motorrijders die rustig en beheerst voorbij komen.
De meteropnemer van de electriciteit en de meerderheid van de rijders op offroad motorfietsen echter ziet iedereen liever niet. Die rijden gewoon te hard, zonder beleefdheid, of het pad van hen is. Het maakt dan niet uit of dat er één of tien zijn.
Motorrijders maken zichzelf daarbij vaak tot vijand door zich zo uit te dossen: het maakt een wereld van verschil of de opa van verderop hier met zijn opgevoerde Suzuki voorbij knettert, zonder helm en met een vrolijke groet of dat een stel asos zonder boe of bah in een ´lekker agressief ogende helm´ onpersoonlijk verstopt over jóuw grond rijden. Dat is onbeschoft en roept wrevel op. Als ze dan óók nog te luidruchtig te hard rijden en erosie veroorzakend door jouw berm raggen, dan ben ik zelf ook geneigd naar mijn geweer te grijpen.
De meteropnemer is de eerst direct en daarna via zijn baas op aangesproken en de achterbuurman heeft inmiddels een ketting over het pad gespannen als hij er niet is. Wij hebben aan het begin van ons eigen pad ook twee stenen pilaren gemetseld voor een ketting. Dat hebben alleen de noppenrijders bewerkstelligd. Echt helemaal aan zichzelf te wijten want níemand hier heeft er een probleem mee om de hele wereld van de natuur hier te laten genieten. Het is wél een probleem als die gastvrijheid het eigen leefgenot aantast.
In de vallei hier is een heel mooie onverharde route van ruim 60 kilometer en die kan gereden worden door ruiters, fietsers en motorrijders. Er is besloten dat niet bekend te maken en de route niet te markeren om scheurders zo weinig mogelijk uit te nodigen.
Bedenk dat je als noppenrijder met een hóbby bezig bent. Niet voor je brood een vervoermiddel bestuurt. Het is voor aanwonenden echt een wereld van verschil of een loonwerken met zijn trekker over een landbouwweg rijdt of ´iemand van buiten´ op een politiek incorrect hobbyding.
Als je heel eerlijk bent zie je dat zelf ook wel. Daar kan je als hobbyrijder op je noppenfiets van vínden wat je wil, maar die positie is erg zwak en kwetsbaar. Dat ligt simpelweg erg nadelig voor de noppenrijder. De paar rechten die je hebt ben je zó kwijt
Gedraag je daarom beter als gást; als gast krijg je toegang tot waar je geen récht hebt
peter
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
laat jij nou een uitzondering op de regel zijn , en tevens zelf offroad rijder...
ik kan me voor stellen als je zelf wandelaar ,ruiter , boomknuffelaar maar OOK offroad rijder bent , je geen hekel hebt aan andere offroad rijders..
maar goed , laat andere wandelaars , ruiters , boomknuffelaars , mountainbikers etc , een voorbeeld aan jou nemen .
in natuurgebied dient gewoonweg niet gereden te worden , klaar uit .
maar op andere bospaden en dergelijke plaatsen lijkt het me toch niet zo n probleem , misschien de wandelaars en boomknuffelaars s avonds , de mountainbikers s ochtends en de offroaders in de middag? loopt niemand elkaar in de weg
ik kan me voor stellen als je zelf wandelaar ,ruiter , boomknuffelaar maar OOK offroad rijder bent , je geen hekel hebt aan andere offroad rijders..
maar goed , laat andere wandelaars , ruiters , boomknuffelaars , mountainbikers etc , een voorbeeld aan jou nemen .
in natuurgebied dient gewoonweg niet gereden te worden , klaar uit .
maar op andere bospaden en dergelijke plaatsen lijkt het me toch niet zo n probleem , misschien de wandelaars en boomknuffelaars s avonds , de mountainbikers s ochtends en de offroaders in de middag? loopt niemand elkaar in de weg
4 strokes only !!
Het probleem zal alleen maar ernstiger worden: Nederland vergrijst in rap tempo en vergrijzende Nederlanders hebben alsmaar meer geld. Geld om iets leuks te kopen op het platteland bijv. En ze krijgen meer noten op hun zang.
Deze mensen ontwijken juist de Randstand waar ze vandaan komen om te ontsnappen aan het drukken haastige leven en klagen net zo makkelijk over de stank van het gieren als over langsrijdende motoren op een openbare zandweg.
Over 30 jaar is heel Nederland één groot bejaardentehuis met mopperende luierdragende bejaarden die hetzij klagen over dat je zondag de was buiten hebt hangen hetzij dat je je auto wast zonder het sop op te vangen.
Bij mij in het durp heeft zo'n bejaarde kikkerkusser de haringboer aangeklaagd, die zag dat hij aan het einde van de dag het schoonmaakmiddel waar hij zijn snijblad mee schoonmaakte wegspoelde door een regenput. Waarschijnlijk at hij nooit haring en had al jaren last van de stank en was dit zijn kans om hem eindelijk te grazen te nemen!
Ik vind de haringboer ook verschrikkelijk stinken maar gun ieder zijn boterham en zijn pleziertje...
(Voor de duidelijkheid, het gaat hier om mijn buurman, die daadwerkelijk zeldzame kikkers en salamanders kweekt op zijn zolder, de complete gemeenteraad dwars zit met zijn bezwaarschriften en lidmaatschappen van diverse buurtcommitéés. Ik generaliseer dus absoluut niet Hij heeft het ook absoluut niets op met mijn endurohobby. Vorig jaar nog heb ik hem hem gevraagd mijn motor even vast te houden op de aanhanger tijdens het loshalen. Hij hield hem duidelijk tegen zijn zin vast, en keek even pijnlijk de andere kant op alsof hij er niet bijhoorde )
Deze mensen ontwijken juist de Randstand waar ze vandaan komen om te ontsnappen aan het drukken haastige leven en klagen net zo makkelijk over de stank van het gieren als over langsrijdende motoren op een openbare zandweg.
Over 30 jaar is heel Nederland één groot bejaardentehuis met mopperende luierdragende bejaarden die hetzij klagen over dat je zondag de was buiten hebt hangen hetzij dat je je auto wast zonder het sop op te vangen.
Bij mij in het durp heeft zo'n bejaarde kikkerkusser de haringboer aangeklaagd, die zag dat hij aan het einde van de dag het schoonmaakmiddel waar hij zijn snijblad mee schoonmaakte wegspoelde door een regenput. Waarschijnlijk at hij nooit haring en had al jaren last van de stank en was dit zijn kans om hem eindelijk te grazen te nemen!
Ik vind de haringboer ook verschrikkelijk stinken maar gun ieder zijn boterham en zijn pleziertje...
(Voor de duidelijkheid, het gaat hier om mijn buurman, die daadwerkelijk zeldzame kikkers en salamanders kweekt op zijn zolder, de complete gemeenteraad dwars zit met zijn bezwaarschriften en lidmaatschappen van diverse buurtcommitéés. Ik generaliseer dus absoluut niet Hij heeft het ook absoluut niets op met mijn endurohobby. Vorig jaar nog heb ik hem hem gevraagd mijn motor even vast te houden op de aanhanger tijdens het loshalen. Hij hield hem duidelijk tegen zijn zin vast, en keek even pijnlijk de andere kant op alsof hij er niet bijhoorde )
Zou ik ook doen als ik die buurman wasNoppy schreef: Vorig jaar nog heb ik hem hem gevraagd mijn motor even vast te houden op de aanhanger tijdens het loshalen. Hij hield hem duidelijk tegen zijn zin vast, en keek even pijnlijk de andere kant op alsof hij er niet bijhoorde )
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Bedankt Noppy,
Mooie toekomst beschrijfing van deze 36 jarige
1 voordeel, jij zit eerder in de luiers dan ik
Mooie toekomst beschrijfing van deze 36 jarige
1 voordeel, jij zit eerder in de luiers dan ik
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Dat kan zijn...
...maar ik heb toch de indruk dat jij mijn sponsor wordt. Zo zit het aow-systeem hier in NL toch echt in elkaar!
@Adje: ik moest toch echt ff een traantje van het lachen wegpinken
...maar ik heb toch de indruk dat jij mijn sponsor wordt. Zo zit het aow-systeem hier in NL toch echt in elkaar!
@Adje: ik moest toch echt ff een traantje van het lachen wegpinken
zappa.suzuki schreef:Bedankt Noppy,
Mooie toekomst beschrijfing van deze 36 jarige
1 voordeel, jij zit eerder in de luiers dan ik
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ach Noppy, sponsor je graag en paar jaar als je maar op noppen blijft spelen
[kom evt wel achter je aan om je scootmobiel op noppen uit de modder te trekken ]
En je luiers niet hoef te verschonen
[kom evt wel achter je aan om je scootmobiel op noppen uit de modder te trekken ]
En je luiers niet hoef te verschonen
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997