G.morgen,
Ga maandag toch maar even wat remmenvet halen, kan het beter toch maar gelijk goed doen. Over de remolie met DOT 5.1 heb ik het volgende gevonden:
Over remvloeistof.
DOT3 en DOT4 en DOT5.1 zijn remvloeistoffen op glycol basis en kunnen in principe met elkaar gemengd worden.
DOT5 is een remvloeistof op siliconen basis herkenbaar aan de paarse kleur en mag BESLIST NIET met DOT3, DOT4, en DOT5.1 gemengd worden.
Gebruik nooit een hogere DOT waarde dan voorgeschreven door de fabrikant van het voertuig want hoewel de DOT3, DOT4 en, DOT5.1 vanuit dezelfde basis zijn gemaakt kan het zijn dat er in de hogere waarden toevoegingen zitten die schade kunnen toebrengen aan afdichtingen van het remsysteem.
Als een fabrikant meerdere opties geeft voor de remvloeistof zoals bij de Prelude waar wordt aangegeven "Use only DOT3 or DOT4 Brake Fluid" kies je altijd voor de hoogste aangegeven DOT waarde
Tevens is het verstandig om na een revisie het hele remsysteem te voorzien van nieuwe remvloeistof ipv bij te vullen zeker als de remvloeistof al meer dan 2 jaar of 40.000km meegaat.
De remvloeistoffen op glycol basis DOT3, 4, en 5.1 zijn hygroscopisch en trekken vocht aan waardoor het kookpunt verlaagt, en de corrosie in het remsysteem toeneemt.
Gebruik om deze redenen dan ook nooit remvloeistof uit aangebroken verpakking die je wellicht nog hebt staan want ook daarin is het vochtgehalte al omhoog gegaan koop gewoon nieuwe remvloeistof.
Dot 5.1 moet dus kunnen, maar voor de zekerheid toch maar even de motorboer bellen of het kwaad kan, omdat idd duidelijk staat aangegeven DOT 4 only. Misschien dat DOT 5.1 van de laatste jaren is...maar dat weet ik niet zeker.
voorrem revisie advies
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Ik gebruik ook dot5.1 zonder problemen, bij hessler besteld welke het ook adviseert. Dus dat zit wel goed.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
Ook mijn motorboer gaf me 5.1 mee, zal wel geen probleem zijn 

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
DOT 5.1 heeft wel als nadeel dat je vaker moet verversen, deze gaat na verloop van tijd indikken en laat dan je cups op zwellen (eigen ervaring) Ook DOT 3 wil wel eens problemen geven als je die in een systeem voor DOT 4 doet. onze dr's kunnen volgens het deksel zowel met 3 als 4 uit de voeten
greetz Futurist
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
- Edwin
- Contacteer:
Hallo luitjes,
Beetje druk gehad de laatste tijd, maar nog ff melden over de voortgang. Heb bij Hofland een lekkere tube remmenvet gehaald, is natuurlijk weer zo n enorme tube waar je je hele leven mee kan doen...maar goed...is ook voor andere doeleinden misschien weer geschikt. Nieuwe sealtjes erin gezet, lekker de boel ingevet en de zuigers weer teruggezet, werkt goed zeg. Ik dacht, ik doe ze lekker diep erin drukken want dan heb ik minder lucht...foutje volgens mij. Want na weer bijvullen van de remolie, krijg ik totaal geen druk opgebouwd. Volgens mij kan de olie niet onder de zuigers komen waardoor er gewoon niets gebeurt. Dus boel weer los en na wat moeite de zuigers iets omhoog gehaald. Volgens mij kan er nu wel olie onder de zuigers komen, maar net als ik daar aan wil beginnen gaat het hier flink onweren...chips...heb geen overkapping
Water en remolie is een slechte combi, dus boel maar weer opruimen en vanavond maar verder proberen. Ben benieuwd.
Beetje druk gehad de laatste tijd, maar nog ff melden over de voortgang. Heb bij Hofland een lekkere tube remmenvet gehaald, is natuurlijk weer zo n enorme tube waar je je hele leven mee kan doen...maar goed...is ook voor andere doeleinden misschien weer geschikt. Nieuwe sealtjes erin gezet, lekker de boel ingevet en de zuigers weer teruggezet, werkt goed zeg. Ik dacht, ik doe ze lekker diep erin drukken want dan heb ik minder lucht...foutje volgens mij. Want na weer bijvullen van de remolie, krijg ik totaal geen druk opgebouwd. Volgens mij kan de olie niet onder de zuigers komen waardoor er gewoon niets gebeurt. Dus boel weer los en na wat moeite de zuigers iets omhoog gehaald. Volgens mij kan er nu wel olie onder de zuigers komen, maar net als ik daar aan wil beginnen gaat het hier flink onweren...chips...heb geen overkapping

Ook als de zuigers helemaal onderin zitten moet het werken, ontluchten van een geheel leeg systeem is altijd lastig. pompen zonder de nippel dicht te draaien gaat vaak voor het eerste begin ok en ook een slangetje aan de nippel (wel lekker lange slang) waar je wat aan zuigt kan ook helpen, er bestaan ontluchters die zo werken maar vrij duur zijn. Bij Motozoom of Louis kan je ook een heel simpel klepje kopen die het ontluchten makkelijker maakt.
Door de lange "boog" in de slang gaat het ook moeilijker, als je eenmaal olie onder hebt dan kan je ook teggen het hendel (pomp) tikken, je ziet dan de lucht belletjes in het reservoir omhoog komen. dan wel die "boog"zo vlak mogelijk proberen te houden.
succes
Greetz Futurist.
Door de lange "boog" in de slang gaat het ook moeilijker, als je eenmaal olie onder hebt dan kan je ook teggen het hendel (pomp) tikken, je ziet dan de lucht belletjes in het reservoir omhoog komen. dan wel die "boog"zo vlak mogelijk proberen te houden.
succes
Greetz Futurist.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ik gebruik een grote injectiespuit van 50ml waarmee ik de nieuwe remolie vanuit de ontluchtingsnippel erinspuit totdat de remvloeistof bij het vloeistof bakje uitkomt. Zo spuit je zonder lucht de leidingen vol. De oude vloeistof zuig ik er op deze manier ook uit icm met de remhendel.
Maar ik vraag me af of peter de boel (juist) heeft ontlucht. Daarom maar even een korte handleiding:
-Vul je het remvloeistof bakje met nieuwe vloeistof; ontluchtingsnippel dicht.
- Bouw druk op met de remhendel en houdt deze ingedrukt wanneer je de onluchtingsnippel heel even op draait; vloeistof loopt nu via het transparante buisje samen met belletjes naar buiten; als het gestopt is met vloeien draai je de nippel weer dicht en dáárna laat je pas weer de remhendel los.
- controleer over er nog genoeg vloeistof in het bakje zit.
- Nu bouw je weer opnieuw druk op met de hendel en doe je weer hetzelfde als de vorige stap.
- De laatste drie stappen herhaal je totdat er alleen nog maar vloeistof zonder luchtbellen uit je nippel vloeit.
Als extra tip kan je vervolgens ook nog een ty-rap om je voorrem hendel binden zodat deze een nacht onder druk staat; de volgende dag nog even de laatste belletjes onluchten en je rem is weer zo strak als die kan zijn.
Maar ik vraag me af of peter de boel (juist) heeft ontlucht. Daarom maar even een korte handleiding:
-Vul je het remvloeistof bakje met nieuwe vloeistof; ontluchtingsnippel dicht.
- Bouw druk op met de remhendel en houdt deze ingedrukt wanneer je de onluchtingsnippel heel even op draait; vloeistof loopt nu via het transparante buisje samen met belletjes naar buiten; als het gestopt is met vloeien draai je de nippel weer dicht en dáárna laat je pas weer de remhendel los.
- controleer over er nog genoeg vloeistof in het bakje zit.
- Nu bouw je weer opnieuw druk op met de hendel en doe je weer hetzelfde als de vorige stap.
- De laatste drie stappen herhaal je totdat er alleen nog maar vloeistof zonder luchtbellen uit je nippel vloeit.
Als extra tip kan je vervolgens ook nog een ty-rap om je voorrem hendel binden zodat deze een nacht onder druk staat; de volgende dag nog even de laatste belletjes onluchten en je rem is weer zo strak als die kan zijn.
Suzuki DR 750SK Big '89
- Edwin
- Contacteer:
Zo...de tips even gevolgd van hierboven en aan de slag gegaan. Heb bakje gevuld en slangetje aan de ontluchting...eerst maar eens zuigen aan het slangetje...dat gaat goed, want hierdoor trek je de vloeistof door de leiding. De rest ook gedaan zoals beschreven, alleen blijf mijn rem nog erg sponzig. Zal morgen nog eens verder ontluchten en de rem even met tire rip vastzetten...morgen nog maar eens verder proberen. Maar het voorwiel loopt nu in iedergeval vrij, want daar was het om te doen. Weer wat geleerd zullen we maar zeggen. Bedankt iedereen voor de tips, want die waren wel nodig.
Edwin
Edwin
-
Je word nog wel een top monteur
Rem hevel af en toe vast binden werkt erg goed voor een vaste bijt

Rem hevel af en toe vast binden werkt erg goed voor een vaste bijt

-
ga je nog mee met de Ronny rit of de meeting in september?