olie verlies langs ontkoppelings arm (XR-600)

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Bartie
Berichten: 21
Lid geworden op: zo jun 08, 2003 23:50
Locatie: Ninove
Contacteer:

Ik heb gemerkt dat mijn xr-600 (model 94) een licht olieverlies heeft (enkel als de motor warm is) langs de ontkoppelings arm waar de ontkoppelings kabel aanhangt. Aan het linker carterdeksel.

Waarschijnlijk zit er daar een oliekeerring die zijn beste tijd gehad heeft ?

Nu mijn vraag is hoe kan je die keering het best vervangen. En waar koop je best zo een keerring

Ik vrees al dat het linker carter helft zal moeten losgemaakt worden en dit houdt waarschijnlijk in dat deze pakking ook moet vernieuwd worden of mag deze hergebruikt worden mits behulp van auto joint blue ?

Ik heb gemerkt dat er hier op dit forum al heel wat professioneel advies werd gegeven onder andere over xr-600.

Graag jullie advies voor ik aan deze kleine ingreep begin.

alvast bedankt en hopelijk tot op Bilstain
Gebruikersavatar
Bart M
Berichten: 367
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 10:47
Locatie: Westerlo-België

Bartie schreef:Nu mijn vraag is hoe kan je die keering het best vervangen. En waar koop je best zo een keerring

Ik vrees al dat het linker carter helft zal moeten losgemaakt worden en dit houdt waarschijnlijk in dat deze pakking ook moet vernieuwd worden of mag deze hergebruikt worden mits behulp van auto joint blue ?
Bon, vermits niemand van de XR-rijders reageert, zal ik er maar aan beginnen (ben ex-XRrijder).
Als ik het mij goed herinner is't niet zo moeilijk om dat carter-deksel te verwijderen, alleen gaat de dichting daarbij meestal stuk (als't lang geleden is toch). Heb hierover al wel tips gelezen, bvb dichting eerst insmeren met zuurvrij vet alvorens opnieuw te monteren. Vermoedelijk zijn alle vijzen vh carterdeksel niet even lang, dus best markeren. Slechte vijzen vervangen door inox imbus-exemplaren en natrekken na eerste rit ! (heb eens bijna alle olie verloren in Libin)
Daarna is het een kwestie van dat koppelingsarmpje met keerring eruit te trekken (misschien lukt het ook met gemonteerd carterdeksel, maar ik geloof dat de stootstang naar de koppelingsklok in het blok dat verhindert ?), nieuwe joint erin en alles opnieuw monteren, liefst weer met zuurvrij vet tegen de volgende vervanging. O en misschien best ook lagertje van dat koppelingsarmpje controleren op speling, anders gaat je nieuwe keerring snel weer lekken.
Moest je momenteel weinig tijd hebben (examens enzo): veel druk wordt er op die plaats in het blok niet opgebouwd, dus gewoon doorrijden kan ook, tot het gevaarlijk wordt (olie op je achterband bvb, maar dan moet het al wreed hard lekken).
Groetjes,
Bart M
PS zulke kleine onderdeeltjes koop je best bij je Honda-dealer, dat kan nooit echt duur zijn en je weet zeker dat het past (ev. kadernr. meenemen)!
Bartie
Berichten: 21
Lid geworden op: zo jun 08, 2003 23:50
Locatie: Ninove
Contacteer:

Bart M dank je voor de uitleg.

Dit moet wel lukken. Maar eerst kan ik nog met een gerust hart naar Bilstain gaan. Ik zal deze klus het best bij het volgende onderhoud doen.

2 vraagjes nog :
Dat zuurvrij vet wat is dat voor iets en mag dat dan in contact komen met de motor olie.

Dat lagertje is dat zoals ze bij ons een roulement zeggen ?

Je hebt gelijk dat ik momenteel weinig tijd heb maar de examentijd is voor mij al een paar jaar voorbij :)
Veel geluk aan de blokkers onder ons.

Groetjes

Bart
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 329
Lid geworden op: di jun 11, 2002 10:32

Bartie,

Afdichting van de koppelings hevel vervangen is vrij eenvoudig.
Bestel bij de dealer een pakking voor het linker deksel en de afdichting van het asje ( o ring).
Deksel is gemakkelijk te verwijderen.
Daarna aan de binnen zijde veer enz. verwijderen waarna as er uit gehaald kan worden.
Probeer eerst ééns om met een compressor bij het asje alles goed schoon te blazen.
Aangezien de afdichting een o-ring is lekt deze vrijsnel als deze vervuilt is.
Los trillende bouten kun je éénvoudig voorkomen door bij het monteren wat siliconenkit aan de schroefdraad te smeren.
Trillen nooit meer los maar zijn nog wel gemakkelijk te verwijderen.
Gebruikersavatar
Bart M
Berichten: 367
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 10:47
Locatie: Westerlo-België

Hoi Bart,
wat zuurvrij vet juist is, weet ik eigenlijk ook niet :oops: Ik heb het ook maar gelezen bij een of andere sleuteltip. Ken wel zuurvrije vasiline, misschien is dat ook goed. In elk geval kan het ook, maar niet blijvend efficiënt, met gewone motorolie. Vergeet niet je nieuwe dichting over te tekenen (bvb op kalk), dan kan je later zelf dichtingen knippen uit dichtingspapier (te koop in verschillende diktes bij je dealer, autoshops ed).
Een lager is inderdaad wat wij in't schoon vlaams "roulement" of '"rollement" noemen (meestel kogellagers, maar in dit geval is't een naaldlagertje geloof ik; dat gaat trouwens niet zo snel stuk hoor, en 't is vrij duur). Nog een mooie anekdote ivm ons vlaams jargon. Had eens een kapotte keerring (wat wij een "bourage" noemen) vd uitgaande as in Marokko. Vraag ik dus naar zo'n bourage in m'n beste frans aan een Franse mekanieker: die wist begot niet wat ik bedoelde! Tot ie naar z'n lippen wees en mij een nieuw woord leerde: join à lièvre :o Bourage blijkt geen Frans woord te zijn haha.
Tot schrijfs!
Bart M
PS Kees, merci voor de silicone-tip; is interessant als alternatief voor loctite, wat ik grondig haat.
Bartie
Berichten: 21
Lid geworden op: zo jun 08, 2003 23:50
Locatie: Ninove
Contacteer:

Kees en Bart M dank u voor de uitleg.

Het wordt mij allemaal al wat duidelijker, met al die termen uit verschillende streek- en landtalen :shock:

Die Naaldlager zal Needle Bearing zijn, zo staat het toch in de honda werkplaatshandboek. Weer iets bijgeleerd over roulementen :)
Ik dacht dat er maar een soort roulement bestond en dat dit een kogellager was :oops:

Ik zie dat je ooit eens een kapotte keerring ( bourage ) van de uitgaande as hebt gehad. Ik heb da hier nog zien staan en vroeg mij af of dat het de as is van de versnellings pook of die is waar de kickstarter op zit.
Of wordt de benaming uitgaande as voor beide gebruikt ?

Kees die truk met siliconen ziet er iets gemakkelijk uit. Het gaat hier toch om gewone silicone hé ?

Groetjes

Bartie (die aan het bijleren is) :)
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 329
Lid geworden op: di jun 11, 2002 10:32

Uitgaande as is de as van de versnellingsbak waar het voortandwiel op zit.

en ja gewone silicone kit, ik gebruik het over al voor.
bijv. boutjes spatbord buddyseat enz.
Plaats reactie