het zal vast wel ergens al staan op het forum maar kan het even niet vinden.
Vandaag nog met een vriend zitten babbelen over de 60 en wat hem tegenstond was het feit dat je een zelf gemaakte route(track) van mapsource
laad in de 60 en deze dan niet na te rijden valt omdat hij hem gelijk herberekent...hoe zit dat?
garmin 60 route laden
Moderator: ghulst
Omdat een ROUTE en een TRACK 2 verschillende dingen zijn:
- Track = verzameling GPS-punten die op display getoond wordt
- Route = verzameling route informatie punten, waarmee de gps een route berekend.
Een ROUTE bestaande uit GPS punten kan je wel narijden met een pijl (dus zonder routeberekening over de weg): dan moet je gewoon "offroad" kiezen. (kans is dat dat automatisch op "over de weg" staat, in de instellingen.
ofwel m.a.w. rtfm
- Track = verzameling GPS-punten die op display getoond wordt
- Route = verzameling route informatie punten, waarmee de gps een route berekend.
Een ROUTE bestaande uit GPS punten kan je wel narijden met een pijl (dus zonder routeberekening over de weg): dan moet je gewoon "offroad" kiezen. (kans is dat dat automatisch op "over de weg" staat, in de instellingen.
ofwel m.a.w. rtfm
Petertje, ik heb een 60CSx en heb dus hetzelfde probleem...
Maarrr... Ik heb er inmiddels ook al een oplossing voor gevonden!
Het is een klein beetje arbeids-intensief maar met een half uurtje fanatiek computeren is het probleem verholpen dat de 60 de route automatisch herberekend.
Je laadt de route van MapSource naar je 60 en start de navigatie (wellicht moet je even naar het 'startpuint' van de route scrollen als die afwijkt van je huis-adres). Dan zoom je in tot 120 m en scrollt dan langs de aangegeven route en vergelijkt deze 1 op 1 met dezelfde route in MapSource.
Daar waar je ziet dat de route in de 60 afwijkt van die in MapSource, zet je simpelweg in MapSource een extra viapunt neer zodat je de 60 'dwingt' de route langs dat punt in de route te laten lopen. Verwijder de route uit de 60 en laadt 'm opnieuw vanuit MapSource en begin opnieuw...
Voor een route van zo'n 130 km ben je een halfuurtje bezig maar 't werkt 100%!
Suc6,
Arnaud.
Maarrr... Ik heb er inmiddels ook al een oplossing voor gevonden!
Het is een klein beetje arbeids-intensief maar met een half uurtje fanatiek computeren is het probleem verholpen dat de 60 de route automatisch herberekend.
Je laadt de route van MapSource naar je 60 en start de navigatie (wellicht moet je even naar het 'startpuint' van de route scrollen als die afwijkt van je huis-adres). Dan zoom je in tot 120 m en scrollt dan langs de aangegeven route en vergelijkt deze 1 op 1 met dezelfde route in MapSource.
Daar waar je ziet dat de route in de 60 afwijkt van die in MapSource, zet je simpelweg in MapSource een extra viapunt neer zodat je de 60 'dwingt' de route langs dat punt in de route te laten lopen. Verwijder de route uit de 60 en laadt 'm opnieuw vanuit MapSource en begin opnieuw...
Voor een route van zo'n 130 km ben je een halfuurtje bezig maar 't werkt 100%!
Suc6,
Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
veel makkelijker: (je hebt dan wel route, maar geen herberekenen)
2x menu => setup (instellingen) => routing => [follow road options] (onderaan schermpje) => off-route recalculation: Aan/promped/uit, naar keuze !
(dit is menu's in het engels.. voor nederlandse versie effe zelf vertalen..)
dus zoals ik zei: gewoon een optie in de gps
Als je alleen een pijl wil: gewoon offroad optie aanzetten!
2x menu => setup (instellingen) => routing => [follow road options] (onderaan schermpje) => off-route recalculation: Aan/promped/uit, naar keuze !
(dit is menu's in het engels.. voor nederlandse versie effe zelf vertalen..)
dus zoals ik zei: gewoon een optie in de gps
Als je alleen een pijl wil: gewoon offroad optie aanzetten!
Dr_Bean, heb m'n GPS ff niet bij de hand maar volgens mij is deze optie niet beschikbaar op de 60CS(x). Deze unit herberekend de route altijd, althans dat is mij verteld door Waypoint. De Zumo heeft daar geen last vafn en daar kun je de herberekening daadwerkelijk uitzetten en er dus eigenlijk een route vanuit MapSource 1 op 1 naartoe kopieren.
Zal je suggestie binnenkort nog even checken...
Groeten,
Arnaud.
Zal je suggestie binnenkort nog even checken...
Groeten,
Arnaud.
www.noxian.nl
www.noxian.nl
Dr_Bean, heb hier nog 'ns even naar gekeken maar volgens mij is de optie "Van Route Herberekening" alleen van toepassing als je van de route afwijkt (bijvoorbeeld door een wegopbreking of file). Je kiest dan dat de GPS Automatisch, Op Verzoek of Niet de route her-berekend.
Waar in dit topic over gesproken wordt is echter het feit dat de GPS 60CSx per definitie altijd de route herberekent die naar de GPS worden verstuurd vanuit MapSource.
Als er in de MS route niet voldoende Via-punten staan, dan zal de 60CSx de route naar 'eigen goeddunken' herberekenen, alhoewel de route in MS er wel goed uitziet.
De enige optie is echt om zelf handmatig in MS voldoende via-punten in de route te plaatsen zodat de 60CSx geen andere keuze heeft dan de route geheel volgens de aanwijzingen van MS uit te voeren (te berekenen)...
Groeten,
Arnaud.
Waar in dit topic over gesproken wordt is echter het feit dat de GPS 60CSx per definitie altijd de route herberekent die naar de GPS worden verstuurd vanuit MapSource.
Als er in de MS route niet voldoende Via-punten staan, dan zal de 60CSx de route naar 'eigen goeddunken' herberekenen, alhoewel de route in MS er wel goed uitziet.
De enige optie is echt om zelf handmatig in MS voldoende via-punten in de route te plaatsen zodat de 60CSx geen andere keuze heeft dan de route geheel volgens de aanwijzingen van MS uit te voeren (te berekenen)...
Groeten,
Arnaud.
www.noxian.nl
www.noxian.nl
Hai Noppy,
Doe je dit in MapSource?? Waar...?
Bedankt!
Arnaud.
Doe je dit in MapSource?? Waar...?
Bedankt!
Arnaud.
www.noxian.nl
www.noxian.nl
Mooi! Heb 't gevonden.
Zal er binnenkort 'ns mee aan de slag gaan.
Groeten,
Arnaud.
Zal er binnenkort 'ns mee aan de slag gaan.
Groeten,
Arnaud.
www.noxian.nl
www.noxian.nl
Hey Noppy,
Heb 't uitgeprobeerd en zit nu op ongeveer 98% van de originele MS route. Toch zijn er nog een paar kleine aanpassingen gemaakt door de GPS...
Ben dus bang dat ik er niet aan ontkom voor deze GPS om bij het gebruik van route-begeleiding (tracks in het geheel geen problemen!) de route iets moet aanpassen en er extra Via-punten in moet gooien.
Maakt niet uit! In ieder geval bedankt voor je tips
Arnaud.
Heb 't uitgeprobeerd en zit nu op ongeveer 98% van de originele MS route. Toch zijn er nog een paar kleine aanpassingen gemaakt door de GPS...
Ben dus bang dat ik er niet aan ontkom voor deze GPS om bij het gebruik van route-begeleiding (tracks in het geheel geen problemen!) de route iets moet aanpassen en er extra Via-punten in moet gooien.
Maakt niet uit! In ieder geval bedankt voor je tips
Arnaud.
www.noxian.nl
www.noxian.nl
Ach, na een paar routes te hebben aangepast weet ik ongeveer waar de 60CSx een eigen leven zou kunnen gaan leiden en gooi ik er een Via-punt in (net na een kruising of afslag). Deze hebben geen enkele invloed verder op het verloop van de route en zijn niet echt storend tijdens het rijden van de route met de GPS.
Is dus maar een paar minuutjes extra werk en zo ben ik er zeker van dat de route in de GPS 100% identiek is aan de route zoals die door de ontwerper is neergezet in MS.
Voordeel is dat als je de route zo eenmaal 1 op 1 hebt nagelopen (MS <=> GPS), je de hoofdlijnen van de route al grotendeels uit je hoofd kent en dit werkt zeer bevorderlijk met het rijden van de route aangezien je in grote lijnen weet wat er komen gaat etc.
Groeten,
Arnaud.
Is dus maar een paar minuutjes extra werk en zo ben ik er zeker van dat de route in de GPS 100% identiek is aan de route zoals die door de ontwerper is neergezet in MS.
Voordeel is dat als je de route zo eenmaal 1 op 1 hebt nagelopen (MS <=> GPS), je de hoofdlijnen van de route al grotendeels uit je hoofd kent en dit werkt zeer bevorderlijk met het rijden van de route aangezien je in grote lijnen weet wat er komen gaat etc.
Groeten,
Arnaud.
www.noxian.nl
www.noxian.nl