krantenbericht illegale crossers

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

adje

woensdag 21 mei 2008 | 18:52 | Eindhovens Dagblad

Crossteam wapen tegen illegale racers

Robbert Hendriks en Tonny Vermulst van politieafdeling Best, Oirschot en Son en Breugel in actie tegen een illegale crosser. foto Ron Rutten
BEST - Het stijgend aantal illegale crossers, een trend die jaren geleden al is ingezet, wordt door de afdeling Best, Oirschot en Son en Breugel bestreden met een speciaal crossteam op motoren. Het is de bedoeling dat dit team de controles in de toekomst gaat intensiveren.

Volgens projectleider Robbert Hendriks van het team 'Rijden in natuurgebieden' hebben agenten op motoren de meeste kans om de crossers te pakken. De Bijzondere Opsporingsambtenaren (Boa's) die in de meeste gemeenten de taak hebben toe te zien op illegaal crossen, worden namelijk massaal genegeerd. Aan stoptekens wordt nauwelijks gehoor gegeven omdat de Boa's in auto's geen schijn van kans hebben om de crossmotoren bij te houden. Kentekens, als die al op de voertuigen zitten, zijn vaak omgebogen of onleesbaar gemaakt.

Mobieler
Op de motor zijn de agenten veel mobieler. Daarom heeft het politiekorps Brabant Zuidoost driekwart jaar geleden twee nieuwe motoren aangeschaft. Sindsdien zijn er 21 bekeuringen van 150 euro uitgedeeld aan illegale crossers. In sommige gevallen, zoals onverzekerd rijden of bij het negeren van een stopteken, wordt de motor of quad in beslag genomen.

Met een auto of zelfs helikopter, zoals jaren geleden al eens is geprobeerd, is het nauwelijks te doen om de illegale crossers te pakken te krijgen. "Het enige dat werkt, is met de motor of door een fuik op te zetten op een bekende route" , aldus Hendriks.

Dat het illegaal crossen zeker de laatste jaren zo'n enorme vlucht heeft genomen, heeft volgens Boa Ad van den Berk alles te maken met de verminderde aandacht vanuit de politie. "De crossers hebben het gevoel niet gepakt te kunnen worden."

Controles
En nog steeds staan de controles niet hoog op het prioriteitenlijstje van de politie. De tijd ontbreekt. Het team dat vanuit het politiebureau in Best opereert, wil dat wel gaan intensiveren in de toekomst. Behalve met controles zijn de vier mannen bezig met het verzamelen van informatie. " Overal waar ze ook maar een stukje groen kunnen meenemen, zijn ze te vinden. We zien hier in de regio geen echte uitschieters in de overlast. Ze komen overal. Je ziet wel dat bepaalde routes populair zijn. Samen met de Boa's verzamelen we zoveel mogelijk gegevens over de groepen. Je komt ze nauwelijks alleen tegen", aldus Hendriks.

Wat voor soort groepen het zijn, daar kan de politie nauwelijks een vinger op leggen. Ook algemeenheden zijn nauwelijks los te laten op de illegale rijders. De drie motoragenten Hendriks, Tonny Vermulst en Coen Voeten en Boa Van den Berk zijn al van alles tegengekomen: mannen van achttien tot bijna zestig en van directeuren tot automonteurs.

Hoeveel klachten van overlast binnenkomen, is niet precies bekend. Wandelaars, ruiters en fietsers kunnen via de Milieuklachtenlijn (073-6812821) hun klacht deponeren. De provincie bekijkt op het moment hoeveel dat er zijn.

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
800S

lekker dan...!
Houten Klaas

Gewoon over laten waaien, het is mooi weer laat ze lekker spelen.
speedphreax

Ad, anders kom je een keer bij ons rijden. Daar kan het nog....

Nooit gedacht dat ik dat nog eens kon zeggen ;-)
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
adje

speedphreax schreef:Ad, anders kom je een keer bij ons rijden. Daar kan het nog....

Nooit gedacht dat ik dat nog eens kon zeggen ;-)
Bij ons kan het ook nog prima hoor :lol:
Alleen voorlopig even zonder gastrijders en in kleine groepjes.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

Afbeelding Afbeelding

TTT

" Het stijgend aantal illegale crossers, een trend die jaren geleden al is ingezet"

Is dit nu echt zo, of is het het stijgend aantal klachten van de zeikende meerderheid?
Dat zou ik wel eens willen weten.

In het commentaar wat bij dit stuk stond werd ook gemeld dat 95% van de "crossers" zich goed gedraagt, stopt bij paarden, vaart mindert bij wandelaars enz.
smurf.
mech

Ik denk wel dat het er meer worden. Bij ons in ieder geval wel. Elk manneke van 16 zit nu al bij ons in het bos met zijn brommer. Kan je wel raden wat ze kopen als ze 18 zijn en een motor rijbewijs hebben.
Bij ons zijn er vooral 2 groepen die overstappen, crossers die het zat zijn om elk weekend een eind te moeten rijden naar een verrot gereden crossbaan waar het veel te druk is. De andere zijn jongens die altijd alleen op de weg hebben gereden maar door alle regeltjes en snelheidscontroles daar de lol ook niet meer van inzien en het dan de racer maar inruilen op een off-road motor.
Het probleem ligt vooral bij de zondag morgen rijders, het is dan deze tijd van het jaar spitsuur met fietsers en wandelaars.
Rolando
Contacteer:

Hetzelfde verhaal is 4 weken geleden bij bureau brabant geweest in film vorm. Dus het is herhalen van de waarschuwing die ze jaarlijks een aantal keren doen.

www.bureaubrabant.nl
Dan bij "uitzending gemist" 28 april.
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
Sanne
Contacteer:

Heel stiekem vind ik ze landveraders, hoe komen ze aan de rijvaardigheid? Zeker allemaal op de politie opleiding gekregen
Een paar jaar geleden alweer "mocht" je met een crosser door het haven gebied rijden.
Een kleine twee jaar geleden kwam er snel een eind aan en mocht je al niet eens met je enduro op een zeer afgelegen stukje zand een rondje rijden. Kwam er nu anderhalf a twee jaar geleden met de enduro een milieuagent tegen die mij wegstuurde en na een babbeltje begon hij me met een grijns van oor tot oor uit te leggen dat hij jaren lang crosser is geweest. Ik zeg Kielhalen zulke gasten!!
klomp

...gewoon netjes blijven onderweg en doorrijden...
Laat ze toch allemaal kapotvallen met hun gezeik.
Werkt heel rustgevend 8)
Houten Klaas

Dat bedoel ik, gewoon rijden. Alleen op de Veluwe, sta ik alleen met dat standpunt, en ik weet niet al te best de weg. Het is ook nog eens goed voor je hart en bloedvaten worden ze lekker wijd van, als er weer eens iemand achter je aanzit.

De stumperts, het zijn net vrinden van Musschert,bahh.
TTT

Rolando schreef:Hetzelfde verhaal is 4 weken geleden bij bureau brabant geweest in film vorm. Dus het is herhalen van de waarschuwing die ze jaarlijks een aantal keren doen.

www.bureaubrabant.nl
Dan bij "uitzending gemist" 28 april.
Leuk filmpje :)

Er werd natuurlijk ook wel erg veel natuur kapot gereden. Een af ander zeldzaam bloempje dat blijkbaar alleen midden op mulle zandpaden groeit. Of zo.

Zegt die snurker aan het eind ook nog dat u nu fijn zijn hobby met zijn werk kan combineren :evil:
smurf.
Fee

Tsja ik weet het, het is vloeken in de kerk... MAAR in het kader van If you can't beat them , join them... gaan we allemaal bij de vrijwillige politie om zondagochtend in de hei te patrouilleren en uit te kijken naar illegale crossers (wij op onze legale enduro-motoren dan he natuurlijk!!) :lol: :lol: :lol:

cheers
Felix
E=MC2
speedphreax

Fee schreef:Tsja ik weet het, het is vloeken in de kerk... MAAR in het kader van If you can't beat them , join them... gaan we allemaal bij de vrijwillige politie om zondagochtend in de hei te patrouilleren en uit te kijken naar illegale crossers (wij op onze legale enduro-motoren dan he natuurlijk!!) :lol: :lol: :lol:

cheers
Felix
Waar kan ik me aanmelden?!?

Jammer alleen dat zal blijken dat ik zo slecht rij dat ik niet 1 wildcrosser aan kan houden. Ze zullen me wel de hele dag achter groepjes aan zien rijden. Als slotrijder :twisted:
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Fee

:lol: We sturen de beste rijder gewoon vooruit als "wildcrosser" en die moeten we dan de hele dag (pufpuf) achtervolgen.... :lol: :lol: :lol:
E=MC2
Erik V

adje schreef: Bij ons kan het ook nog prima hoor :lol:
Zelfs dat lukt hier bij ons in de streek niet meer, wel jammer dat onze uitwisseling van ritten zo tot een (voorlopig?) einde komt. :cry:
sjikkentip

Erik V schreef:
Zelfs dat lukt hier bij ons in de streek niet meer, wel jammer dat onze uitwisseling van ritten zo tot een (voorlopig?) einde komt. :cry:
Amai Erik is het zo erg geworden?Blijkbaar wordt het overal moeilijker om nog een beetje legaal te kunnen rijden.
Bij ons mag je richting Asse,richting Ninove-Aalst en op een gedeelte van de Waalse treinroutes ook al niet meer rijden... :evil:
Dus maar wa meer naar het buitenland en wa minder frequent rijden hé.
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
adje

Dachten wij ook om meer in het buitenland te gaan rijden :oops:

Maar Belgie wordt dus ook steeds moeilijker :?

Afbeelding Afbeelding

henk-v
Contacteer:

Erik V schreef:
en toch staat wegimont na jaren van afwezigheid weer op de kalender :lol:
adje

henk-v schreef:
en toch staat wegimont na jaren van afwezigheid weer op de kalender :lol:
Wegimont , dat was toch die prachtige rit vlakbij Luik ?
Als deze doorgaat dan wil ik daar zeker gaan rijden.
Wanneer is dat dan ?

Afbeelding Afbeelding

henk-v
Contacteer:

13/09/08 Balade TT Codever Olne (à côté de Wégimont)
Tél.: Négociations DNF en cours
Fax: Promo interdite avant autorisations
www.codever.be
en bonne voie EQ

is volgens mij net zoals steewijk ed niet helemaal zeker maar is zeker 1 van de mooiere in belgie
sjikkentip

adje schreef:Dachten wij ook om meer in het buitenland te gaan rijden :oops:
Vandaag de daad bij het woord gevoegd en in de Franse Ardennen gaan rijden.Maar 'een toerke' van 68km maar deze telt voor het 3 voudige:
constant technisch,klimmen,afdalingen,oversteken van riviertjes, singletracks,stenen zoveel je wil,enz...Kortom al het technische van de Transardennaise op een zakdoek groot.Het was een fijne dag met prachtig weer,geen druppel regen gezien en niemand tegengekomen. :lol:
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
adje

sjikkentip schreef:
adje schreef:Dachten wij ook om meer in het buitenland te gaan rijden :oops:
Vandaag de daad bij het woord gevoegd en in de Franse Ardennen gaan rijden.Maar 'een toerke' van 68km maar deze telt voor het 3 voudige:
constant technisch,klimmen,afdalingen,oversteken van riviertjes, singletracks,stenen zoveel je wil,enz...Kortom al het technische van de Transardennaise op een zakdoek groot.Het was een fijne dag met prachtig weer,geen druppel regen gezien en niemand tegengekomen. :lol:
Volgende keer wil ik ook graag mee 8)

Afbeelding Afbeelding

Houten Klaas

Hé we gaan toch ergens na de vakantie.
adje

Houten Klaas schreef:Hé we gaan toch ergens na de vakantie.
Moet ik nog definitief afspreken.

Afbeelding Afbeelding

Plaats reactie