Onregelmatige "tok,tok..tok bij stationaire

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

zappa.suzuki

Vooral bij koud blok..
en licht gerammel bij 3.500rpm..
Lijkt bij kop vandaan te komen..

weet iemand wat dat is? nokkenasketting/spanner?
Kan iemand vertellen of het normaal is dat de stelschroef van deze helemaal instaat en dus niet verder links gedraaid kan worden?

Verder gister zo'n 2x 80km snelweg vlot gereden en kon er een 0.5 liter olie in gooien :evil:

Ik word ligt ...... :evil:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Shifty-PK
Contacteer:

Mischien eens bij de motor garage langs rijden, die kunnen waarschijnlijk beter begrijpen wat 'tok tok' geluidjes zijn 8)
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki

Een "tok" klinkt zwaarder als een "tik" die weer zwaarder klinky als een gerammel die weer zwaarder klinkt dan een gerinkel.. :P :wink:
spgoesdakar

Hey Zappa,

heb ook een soort gelijk probleem.
Er zit bij mij ook een tokkeld geluid in boven in het blok.
Ben er nog nie uit wat t is.

gr Iwan
DR750 '89 DR800 '90 DR800 '92
zappa.suzuki

He Iwan, gedeeld verdriet dus... word dus afwachten wie als eerste z'n blok kapot heeft, kunnen we van elkaar leren :wink:
Hoop ik, heb blok van Dirty nog, die is stil :wink: [nog :? ]

Zal binnen kort m'n kapotte blok eens slopen, die begon ook met een "tok".. :(
zappa.suzuki

he Iwan, hier mischien wat troost...
http://www.suzukiownersclub.co.uk/forum ... PN=1&TPN=1
spgoesdakar

Ik heb t idee dat we een gedeeld probleem hebben.
Bij mijn oude SP had ik het zelfde geluid.
Heb er nog een hele tijd mee gereden zonder problemen.
Als mijn blok warm is en na 25KM gereden te hebben is het geluid bijna weg.
Waarschijnlijk is het geluid afkomstig van iets wat uitzet en krimpt.
De kleppen bevoorbeeld. Ik heb ook al iemand horen zeg van een kantelende zuiger?
DR750 '89 DR800 '90 DR800 '92
zappa.suzuki

Gaat idd weg bij warm zijn, maar de "tok" is te zwaar voor de kleppen denk ik.. is echt iets zwaars wat af en toe wat teveel ruimte heeft.. omdat het bij mij begon na het wisselen van de balanasketting denk ik aan de balans assen die iets speling hebben in combi met een slapper punt in de balansas ketting..
In een bepaalde wisselende combi is er dan net wat meer ruimte..

Een ketting heeft in combi met de tandwielen waar deze over heen loopt net wat meer speling op een bepaald punt, en de balansas ketting loopt niet syncroom rond met de rond gang van de nokken as ketting/tandwielen waar deze over heen loopt..
Is het enige wat ik kan bedenken ivm de onregelmatigheid van de "Tok"

Zit net te denken, mischien de ballansas ketting iets verleggen?? [ 2 tandjes of zo??]
800S

misschien simpel gezegt; maar zit er dan niets los van binnen wat bij tijd en weilen een zet krijgt (balansas-spanner, te veel speling??)

regelmatige tik, tok oid is structuurfout (afstellingen)
en onregelmatig tik, tok een los zittend onderdeel

naar mijn bescheiden inzicht.........
BIG88

zappa.suzuki schreef: Zit net te denken, mischien de ballansas ketting iets verleggen?? [ 2 tandjes of zo??]
je hebt de balansas ketting toch vervangen,zou hij overal hetzelfde moeten zijn
bovendien heb je best kans dat de ketting "verloopt" over de tandwielen

maar een wat zwaarder kloppend geluid bij een koude motor is bij auto's meestal een kantelende zuiger
ik heb er bij een volvo 740 dik een ton mee doorgereden zonder dat er iets stuk ging
have BIG fun

D.F.M.T.
zappa.suzuki

BIG88 schreef:
zappa.suzuki schreef: Zit net te denken, mischien de ballansas ketting iets verleggen?? [ 2 tandjes of zo??]
je hebt de balansas ketting toch vervangen,zou hij overal hetzelfde moeten zijn
bovendien heb je best kans dat de ketting "verloopt" over de tandwielen

maar een wat zwaarder kloppend geluid bij een koude motor is bij auto's meestal een kantelende zuiger
ik heb er bij een volvo 740 dik een ton mee doorgereden zonder dat er iets stuk ging
Dat geeft de burger moed Hans, rij er maar mee door en merk het wel..

sander, toen ik het geluid hoorde heb ik gelijk ook gedacht aan iets niet goed vast gezet, en gelijk de boel gecontroleerd.. alles goed vast en de balansasketting gelijk weer bij gesteld..

Die kan niet verlopen, lijkt me stug dat de ketting een "slap" punt heeft in combi met de tandwielen maar het zou kunnen :?
kantelende zuiger kan ook ivm hoog olie verbruik laatst bij topsnelheid rijden :wink:
Ach ik merk het wel :?

Thanks Zappa
Shifty-PK
Contacteer:

Compressie meten zou wellicht kunnen helpen de oorzaak te vinden.
Suzuki DR 750SK Big '89

zappa.suzuki

Ach, laatst 167 op de GPS en 180 op de teller en net in rood in de 5e versnelling en nog wat gas over geloof ik wel dat de compressie goed zit :wink: beest trek als een gek zelfs in z'n 5 8)

En ga ook niet teveel geld in het blok steken, heb die van Dirty nog..
Die is muis stil en drinkt bijna geen olie ondanks de dikke 70.000km op de teller 8)
Set die uiteindelijk wel over en slacht hem dan voor verkoop en resereve delen :? Wil gewoon 1 BIG rijdend houden en iets lichts op noppen er naast en mischien een km vreter voor woon/werk [ maar ben gek op 1 pitters :? ]
Ben gek op m'n BIG maar moet niet uit de klauwen lopen met centjes :roll:

Maar zal Ro van Snel motoren binnenkort eens vragen wat ie van de herrie vind..
zappa.suzuki

:toost: :D "Tok" is weg :D :D
Maar even het sloopblok erbij gepakt, bleek dat de ketting spanner iets strakker gezet kan worden door de schroef iets meer naar links te draaien..
Heb wel de indruk dat ie nu helemaal uit staat maar bij de test run was de "Tok" weg 8)
Shifty-PK
Contacteer:

Kijk dat is mooi! Ik kan me voorstellen dat het heerlijk is om het geluidje waar je steeds tegenaan zat te 'hikken' weg is.

Wat ik me alleen afvraag is of je de oorzaak van het probleem nu hebt verholpen of alleen de oorzaak hebt gevonden.

Begrijp ik het goed dat je nokkenas-kettingspanner nu helemaal uit staat gedraaid en de ketting nu max wordt opgespannen? Dat zou erg raar zijn omdat je er net een nieuwe ketting erop hebt gezet :?:
Suzuki DR 750SK Big '89

zappa.suzuki

De oorzaak was dat ik maar net met een schroeferdraaier er bij kon, deze lag tegen de valbeugel aan, op het moment dat ik de veer spanning los liet kon de stelschroef niet vrij draaien en kwam dus niet alleen door de veer op de goede spanning..

Vermoed dat de spanner nu geheel uit staat maar weet het niet zeker, gelukkig heb ik de balansasketting vervangen en de nokkenasketting niet, anders was het niet goed :wink:

En was geen geluidje maar een stevigen "tok, tok...tok" en als ie terug komt weet ik wat het is 8)

Maar ben blij, ik ga het morgen vieren in het bos :D
800S

weer een probleem de wereld uit geholpen........
lekker sturen na zo`n dagje regen(best jaloers)
Shifty-PK
Contacteer:

zappa.suzuki schreef:De oorzaak was dat ik maar net met een schroeferdraaier er bij kon, deze lag tegen de valbeugel aan, op het moment dat ik de veer spanning los liet kon de stelschroef niet vrij draaien en kwam dus niet alleen door de veer op de goede spanning..

Vermoed dat de spanner nu geheel uit staat maar weet het niet zeker, gelukkig heb ik de balansasketting vervangen en de nokkenasketting niet, anders was het niet goed :wink:
ohja das waar, je hebt je balans ketting vervangen, oops :oops:

Toch snap ik het niet helemaal, want de kettingspanner bij mij wond zich helemaal op, op zijn eigen kracht. De schroevendraaier gebruikte je om de spanning eraf te halen; als je schroevendraaien een beetje klem loopt tegen een val beugel zou dat niet hoeven uit te maken want zodra je hem eruit trekt spant de veer zich weer vanzelf op. Maar mischien is dit net iets anders bij een dr750? Jij hebt tenslotte 3 800 blokken daar :?:

Maar als je het geluid weer gaat horen betekent het dat je nokkenas ketting is versleten?
Suzuki DR 750SK Big '89

zappa.suzuki

Door dat ik de schroefendraaier niet makkelijk uit het gat kan trekken liep deze iets aan op de moer, deze draaide niet helemaal vrij op spanning..

En als de "tok" weer terug komt moet er idd een nieuwe op, of die van m'n sloopblok :wink:
Ben benieuw hoe lang dat duurd :?
Shifty-PK
Contacteer:

Alles nog goed met shiny?
Suzuki DR 750SK Big '89

zappa.suzuki

Ehh :? Tok is nog steeds weg, maar er was ook een lichte ratel hoorbaar..
En die is na 2 keer het bos in een stuk erger geworden :evil:
En denk dat dat de nokken ketting is die versleten is.. zit nog even te twijfelen of ik die van het sloopblok er in gooi of een nieuwe..
Shifty-PK
Contacteer:

Meten is weten. In het wphb staat de maximale lengte tussen x aantal schakels.

Volgens mij kan je de ketting vervangen met het blok in het frame. Kleppendeksel eraf; vliegwiel carter eraf; nokkenasspanner los en nokkenas er tussenuit. Ketting kan je nu gewoon los laten vallen; of evt een draadje aan maken zodat je hem weer makkerlijk terug kan trekken als die nog goed zou zijn. Als je het sloopblok toch hebt liggen meet je welke de kortste is; dan heb je iig het beste blok.
Suzuki DR 750SK Big '89

zappa.suzuki

Shifty-PK schreef:Meten is weten. In het wphb staat de maximale lengte tussen x aantal schakels.
Thanks, was ik even vergeten, maar idd 20 schakels, 21 pinnen bij 129mm vervangen :wink:

Zal die van het sloop blok morgen op't werk na meten, maar tenzij hij ver binnen de marge zit gooi ik er maar een nieuwe op, voor die e60.- [ hessler] moet ik maar niet te meoilijk doen :wink:

En blok kan idd gewoon blijfen zitten, nokkenasketting moest los toen ik de balansasketting verving.
zappa.suzuki

:? heb m'n balansasketting en nokkenasketting van m'n sloopblok versleten in 70.000km.. Volgens een engelse expert gaat de balans al snel 100.000km en de nokken 150.000km mee :?

Moet ik toch wat liever zijn voor m'n BIG? Geen sprintjes bij het stoplicht? geen super-motard stijl dijk/stad ritjes? geen zware modder/mul zand tochtjes? en laat staan met 150km/u over hard zand?

Vraag me wel af, BIG blok staat bekend als redelijk hufter proof, wat zou er gebeuren met een KTM Adventure in m'n gas hand :?

Let wel, ben goed voor m'n BIG, service intervals altijd op tijd en rij hem netjes warm voor dat de slechte inpuls controle van m'n rechter pols toe slaat :wink:

Maar goed, balansasket. vervangen van nieuwe blok en nu maar een nieuwe nok.ketting besteld, heb ook al hoger olie verbruik :?

Ach, ben blij dat ik het tot nu toe allemaal zelf kan :wink:
futurist

mijn oudste blok had voor de oer ook tok tok tok bij koude motor, na de oer is de tijd en temp dat het geluid minder wordt een stuk later geworden. ga dus ook maar eens aan de spanner knutselen. Hou is jou blok nu zappa, enige tijd later??
Op je laatste vraag kan ik kort zijn, tijdens de oer geen enkele soes vroeg 's avonds sleutelen en er stond iedere dag bij de service truck een hele kudde KTM's (oa olie te verversen(iedere 1000km?)) en een horde BMW's te pielen.
greetz Futurist.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Plaats reactie