Vandaag was het zover: krrrrr en vast... Nu is mijn vraag wat ik allemaal moet vervangen?Heb ik een hele nieuwe cilinder nodig of kan er een proc cilinderbus in geperst worden? En moet ik de krukas vervangen?Is het nog de moeite om te repareren of koop ik beter een nieuwe?
Enig idee wat dit zou gaan kosten?
Mvg
Louis
ktm 125 sx 2004 vastgelopen,wat nu
Moderator: ghulst
Het is onmogelijk te bepalen wat je allemaal nodig hebt, kan zijn dat hij is vastgelopen en dat er alleen schade is aan zuiger en cilinderwand. Het kan ook zijn dat er schade is ontstaan aan je drijfstang en big-end lager.
In het eerste geval is het een kwestie van nieuwe nicaseal en zuiger en dat kost je ongeveer een 350 euro als je het zelf doet. Daar ga ik ervanuit dat de cilinder met alleen een nieuwe nicaseal te repareren is (bij flinke schade aan de cilinderwand gaat het al gauw het dubbele kosten).
Als je dan ook nog schade hebt aan je drijfstang en big-end dan kun je er vlot nog eens 350 euro bij tellen.
Bij al deze bedragen ga ik ervan uit dat je het meeste zelf kan doen zoals demonteren en monteren.
Je weet pas echt waar je aan toe bent als je de cilinder eraf haalt.
Succes ermee
In het eerste geval is het een kwestie van nieuwe nicaseal en zuiger en dat kost je ongeveer een 350 euro als je het zelf doet. Daar ga ik ervanuit dat de cilinder met alleen een nieuwe nicaseal te repareren is (bij flinke schade aan de cilinderwand gaat het al gauw het dubbele kosten).
Als je dan ook nog schade hebt aan je drijfstang en big-end dan kun je er vlot nog eens 350 euro bij tellen.
Bij al deze bedragen ga ik ervan uit dat je het meeste zelf kan doen zoals demonteren en monteren.
Je weet pas echt waar je aan toe bent als je de cilinder eraf haalt.
Succes ermee
Gas?Gas!
-
- Berichten: 79
- Lid geworden op: ma jun 19, 2006 22:32
Vandaag even de boel uiteen gehad.. Ik schrok me een ongeluk(in de positieve zin). Aan zuiger en cilinder mankeert niets,die was helemaal niet vastgelopen.. Het is mijn Big-end die is vastgelopen... Dus dat word een nieuw big-end en drijfstang..ervan uitgaande dat de rest van de krukas niet beschadigd is..het enige wat ik nog niet helemaal snap is hoe je het blok volledig uitbouwt(de achterbrug zit eraan vast maar ik snap niet helemaal hoe,moeten die rubberblokken eruit en zit dan de as ofzo?) De rest kan ik zelf,heb het al eens gedaan met mijn sp 370 en meerdere daxen en oldtimer tweetakten..
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: zo apr 03, 2005 17:24
ik heb ook zojuist mijn big-end van mijn lc4 400 moeten vervangen, koste: 330,-
verdere uitgave:
nieuwe zuiger 230,-
4x klepstoters, pakkingset, looprollen van de tuimelaars, oliepomp, 2x oliefilters en ALLE lagers in het blok.
Dit werd in totaal >1000,- maar heb dalijk wel een blok wat ik kan vertrouwen
verdere uitgave:
nieuwe zuiger 230,-
4x klepstoters, pakkingset, looprollen van de tuimelaars, oliepomp, 2x oliefilters en ALLE lagers in het blok.
Dit werd in totaal >1000,- maar heb dalijk wel een blok wat ik kan vertrouwen
KTM EXC 525 2006,
Vind de prijzen wel heel hoog zoals die hier genoemd worden.
Denk dat er voor die 350 euro iets meer op tafel komt dan alleen de drijfstang.
Prox drijfstangset is ongeveer 100 euro. Incl. persen e.d. ongeveer 160 euro.
Vervang je ook nog eens de krukaslagers, krukaskeerringen, de zuiger en de pakkingen, dan ben je met ongeveer nog eens 200 euro op stap.
Dus die 350 euro is wel inclusief alles..
Blok demonteren is niet zo moeilijk, maar met een WPH lukt het zeker..
Denk dat er voor die 350 euro iets meer op tafel komt dan alleen de drijfstang.
Prox drijfstangset is ongeveer 100 euro. Incl. persen e.d. ongeveer 160 euro.
Vervang je ook nog eens de krukaslagers, krukaskeerringen, de zuiger en de pakkingen, dan ben je met ongeveer nog eens 200 euro op stap.
Dus die 350 euro is wel inclusief alles..
Blok demonteren is niet zo moeilijk, maar met een WPH lukt het zeker..
Lekker he zo'n 4takt .sinterklaas schreef:ik heb ook zojuist mijn big-end van mijn lc4 400 moeten vervangen, koste: 330,-
verdere uitgave:
nieuwe zuiger 230,-
4x klepstoters, pakkingset, looprollen van de tuimelaars, oliepomp, 2x oliefilters en ALLE lagers in het blok.
Dit werd in totaal >1000,- maar heb dalijk wel een blok wat ik kan vertrouwen
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: zo apr 03, 2005 17:24
Agja, laten we het er maar op houden dat hobby geld mag kosten
Tis natuurlijk wel bale maar wat doe je eraan? Qua prijzen is het idd wel een heel verschil met een 2 takt (wat ik eerst altijd gereden heb).
Tis natuurlijk wel bale maar wat doe je eraan? Qua prijzen is het idd wel een heel verschil met een 2 takt (wat ik eerst altijd gereden heb).
KTM EXC 525 2006,
-
- Berichten: 79
- Lid geworden op: ma jun 19, 2006 22:32
Vandaag even de boel bekeken en op een uurtje had ik het blokje eruit en de hele bike uiteen gehaald (ideale moment om frame opnieuwte laten coaten,achtervering te laten reviseren,...)Ben bij twee mensen prijsoffertes gaan vragen. De ktm dealer rekent nieuwe piston+drijfstangset aan 550 euro+ x-aantal werkuren aan 50euro/uur. De motorcrosswinkel die meerdere merken doet vraagt 400 inclusief werkuren.. Dus de keuze was snel gemaakt. Bij hem mocht ik dan nog kiezen van welk merk ik de onderdelen wou. Heb gevraagd voor een prox drijfstangset een een vertex zuiger(zuiger die er nu uitkwam was ook vertex). Het zaakje is tegen eind volgende week gefixt.. Dan kan ik weer crossen
Zat ik met mijn 350 euro dus redelijk in de buurt.