klein onderhoud

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
800S

Nu ik mijn Dr big bijna een jaartje aan de tand heb gevoeld en er een kleine 3000 km intensief op heb gereden in mul zand, over knippenpaadjes, eindeloze plassen en diepe moddersporen dacht ik dat hij wel wat vertroeteld mocht worden.

Remblokjes voor + achter, waarbij achter al de tweede keer was.
Nieuwe oliekeerringen op poten.
Verse olie + filter, wat echt nodig was, gitzwart :oops: en uiteraard even doorgespoeld.
Andere achterlager, pffff ja daar waar tandwiel op zit.
Uitlaat luchtdicht gemaakt en bbq roosters eraf omdat er maar vuil in / achter blijft hangen.

Nou rest nog de balansas ketting spannen, waarbij ik wel wat expertise kan gebruiken :wink: zzz :wink: en een zogenaamde kettingwasher, cq geleidingswieltje.

Ik was ook nog van plan om mijn stuur met 2,5 of 3 cm te verhogen ivm comfortabeler staand rijden,
maar dat heeft nog te veel voeten in de aarde; gaskabel verlengen/omleggen, andere remleiding voorrem en die malle rubbere dingen die in mijn balhoofd steken :roll:

zelfs van het repareren geniet ik.......... weird world
Shifty-PK
Contacteer:

Welkom bij de club... :x

...mij viel het onderhouds interval aardig tegen de eerste paar keren vanwege het offroaden. Mijn (gesinterde) achter remblokken hielden het geen 2500km uit, welliswaar door een bol gesleten remschijf...echter de voorblokken willen maar niet opgaan; rem blijkbaar te weinig met de voorkant :roll:

Opvallend dat je zoveel leidingen moet verleggen door het verhogen van je stuur; doch ging bij mij het boeltje ook al strakker staan door het renthal stuur wat blijkbaar een stukje breder is dan origineel; dat is overigens wel weer erg fijn offroad, ook een tip voor jou :idea:

Je hebt de olieringen van je voorvork vervangen lees ik? Heb je ze er met een parkertje uitgetrokken of heb je heel de vork uit elkaar gehaald?

Sja; belansketting spannen is niet (echt) moeilijk, waar je op moet letten is dat je schroefje 4 niet op (veel) verder draait als deze eenmaal weerstand geeft; hierdoor geef je meer spanning aan je ketting dan de veer doet en dit geeft extra lawaai en slijtage als gevolg.

Het doorspoelen van je olie, hoe doe je dat? En is dat nodig? Heb ik nog nooit gedaan. Heb je trouwens nog je oil sump filter; helemaal onderop je blok nog bekeken? Hier kan je grof vuil vinden; en is vaak een voorteken als er iets mis dreigt te gaan. Of in de meeste gevallen een teken dat het nog goed gaat :twisted:
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
800S

keerringen voorvork heb ik laten doen, wel geprobeerd met parkertje, maar te bang om poot te beschadigen (€250+) en kostte uiteindelijk €32 bij motorman. zelf uit/in bouwen.....

doorspoelen heb ik als volgt gedaan; rondje rijden om motor te warmen, aftappen, bakje grof vuil bekijken(niets), horizontaal zetten, 1,5liter olie erin(met tap vast) laten warmen door blok, nieuw filter plaatsen, paar sec laten lopen en weer aftappen. >spoelt residu naar beneden, komt het er net zo zwart uit als originele olie > nog een x herhalen.

balansas ketting spannen is toch niet alleen schroefje 4 verdraaien?? of wel?? moet alles eerst los en dan weer vast volgens Nm??
Shifty-PK
Contacteer:

Nee maar bij boutje 4 had ik eens de fout gemaakt deze iets te strak te zetten; en dat hoorde je ook.

In het wphb zetten ze momenten erbij; maar waar het om gaat is dat je de boutjes niet kapot draait. Met een klein beetje gevoel voor sleutelen moet dit geen probleem zijn.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki

Je kan even langs komen, laat ik zien hoe het moet, of bel even als je de boel open hebt.. Leg ik het je uit, zo gebeurd :wink:
Stuur verhogen kan ik waarschijnlijk in 20 minuten, zonder leiding te vervangen... kost je E11.50 :(

PS wieltjes heb ik, kosten niks.. of rij langs een zaak voor rolschaatswieltjes [ geen in-line] en bel me.. [ pps, niet voor een date]

Greetz Zappa
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie