Graag jullie advies voor een achterband geschikt voor het rijden op strand. Er zit nu een Michelin Enduro 3 140/80-18 op, en opzich bevalt die wel. Alleen zou ik in het zand wat meer grip willen hebben. Banden moeten wel goedgekeurd zijn voor off road ritten en weggebruik.
Nu heb ik van 2 merken welke hier goed beoordeeld worden banden kunnen vinden in de maat 140/80-18, de enduro 3 van Michelin die ik er al op heb zitten en de Kenda 778 en 779 alhoewel ik niet weet of de laatste al leverbaar is. Zit er veel verschil tussen deze banden, en welke is voor het rijden in zand het meest geschikt?
Is het ook mogelijk om een Kenda 760 er op te zetten in een andere maat, of geeft dat weer andere problemen?
Michelin of Kenda
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
De k760 heeft het meeste grip maar is niet FIM gekeurd dus niet voor oficele wedstrijd gekeurd.. komt niet door een enduro keuring hier in NL..
Verwacht dat de 120/100-18 gewoon past om je velg..
Maar ben geen expert, geloof band iets smaller [120] ..
De noppen zijn een stuk hoger en hebben meer grip, richten dus wat meer "schade" aan
Heb met die band het meeste controlle over m'n 200kg zware speeltje
http://www.kendausa.com/motorcycle/dual_sport.html
Verwacht dat de 120/100-18 gewoon past om je velg..
Maar ben geen expert, geloof band iets smaller [120] ..
De noppen zijn een stuk hoger en hebben meer grip, richten dus wat meer "schade" aan
Heb met die band het meeste controlle over m'n 200kg zware speeltje
http://www.kendausa.com/motorcycle/dual_sport.html
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Je hebt ook nog de Kenda K778 die is wel FIM goedgekeurd!!
Pijstechnisch nog interessant ook.
Op dit moment een Bridgestone enduro op de motor (standaard). Ook niet verkeerd.
Pijstechnisch nog interessant ook.
Op dit moment een Bridgestone enduro op de motor (standaard). Ook niet verkeerd.
Zo'n K760 lijkt me ook wel wat, maar zak je dan niet eerder weg in het zand omdat die wat smaller is, en gaat dat wel passen omdat deze wat hoger is? Waar ik rij is voornamelijk zacht stuif zand. Probleem die ik nu heb is dat ik enorm veel wielspin heb als ik gas geef, wat op schuine stukken er nog wel eens voor zorgt dat ik door mijn achterband ingehaald word. Op wat harder terein rijd de Michelin Enduro III band prima. FIM goedkeuring heb ik denk niet echt nodig omdat ik toch alleen off road ritten wil gaan rijden.
Hier een foto van het terein waar ik de band voor wil gebruiken:
Hier een foto van het terein waar ik de band voor wil gebruiken:
Laatst gewijzigd door Surfdude op zo apr 20, 2008 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
M'n scherm is te smal
Maar heb in mul zand en modder goed grip met k760
kan het vermogen van de 800cc omzetten in grip
geen echte enduro keuring, dan is de k760 je man
Al PB gehad van Rolando, adje of Zot met een leuke aanbieding?
Maar heb in mul zand en modder goed grip met k760
kan het vermogen van de 800cc omzetten in grip
geen echte enduro keuring, dan is de k760 je man
Al PB gehad van Rolando, adje of Zot met een leuke aanbieding?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gaat niet om de grote van je scherm, maar om de ingestelde resolutie van je scherm. Maar heb de foto maar eventjes kleiner gemaakt.
Begrijp na wat leeswerk nu ook dat 140/80 ongeveer hetzelfde is als 120/100, al begrijp ik de logica hierachter niet helemaal. Dus denk dat ik maar een keer een K760 ga proberen.
Begrijp na wat leeswerk nu ook dat 140/80 ongeveer hetzelfde is als 120/100, al begrijp ik de logica hierachter niet helemaal. Dus denk dat ik maar een keer een K760 ga proberen.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Niet boos worden als ik het niet goed heb maar volgens mij is de 80 of 100 de graden hoek van de zij wang van de band..
120mm 140mm is niet echt veel verschil op die manier..
En iets smaller valt lekkerder in de bocht
Met die k760 lijkt m'n 200kg 55pk 60NM BIG net een beetje een cross motor
Probeer ze, heb je geen spijt van met die prijzen
120mm 140mm is niet echt veel verschil op die manier..
En iets smaller valt lekkerder in de bocht
Met die k760 lijkt m'n 200kg 55pk 60NM BIG net een beetje een cross motor
Probeer ze, heb je geen spijt van met die prijzen
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ben al blij dat er een paar mensen zijn die met me mee willen denken, dus boos worden doe ik zowiezo niet. Zoals ik het begrijp is het tweede getal de hoogte in percentage van de breedte. Dus 140 * 80% = 112mm tegen over 120 * 100% = 120 mm. De 120 band is zou dus 2 cm breder en 0.8 mm hoger moeten zijn. Maar op andere forums lees ik weer dat deze maten gelijk zijn, dus mijn gok is dat omdat de band wat hoger is deze wat meer bolling heeft waardoor die misschien net wat breder uitvalt. Maar hoe dat precies zit heb ik niet kunnen vinden.
Met die versleten noppen van de Michelin Enduro III op mijn motor, begint die elke dag meer op een Supermoto te lijken......
Met die versleten noppen van de Michelin Enduro III op mijn motor, begint die elke dag meer op een Supermoto te lijken......
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Is altijd weer lekker verse noppen
Even noppen en wegwiel naast elkaar gezet, zie weinig verschil tussen 130/80 en 120/100, de K760 oogt iets boller, zou daarom iets meer demping hebben en wat lekkerder mee vormen voor meer grip
De K760 kan je halverwege omdraaien voor een verse "bijt" heeft geen draai richting..
Even noppen en wegwiel naast elkaar gezet, zie weinig verschil tussen 130/80 en 120/100, de K760 oogt iets boller, zou daarom iets meer demping hebben en wat lekkerder mee vormen voor meer grip
De K760 kan je halverwege omdraaien voor een verse "bijt" heeft geen draai richting..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ik zou ook voor de Kenda 760 gaan. Alternatief is de BF Goodridge (Michelin) Cross&Go, ook met grote noppen.
Qua breedte ben ik ook het spoor bijster, sinds iemand me uitlegde dat een Michelin 120 net zo breed was als een andere 140. Met of zonder noppen of zo...
Qua breedte ben ik ook het spoor bijster, sinds iemand me uitlegde dat een Michelin 120 net zo breed was als een andere 140. Met of zonder noppen of zo...
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
het misterie ligt in de manier waarop gemeten wordt:
Omdat bij noppenbanden steeds meer noppen aan de zijkant gezet werden (dat had weer een FIM rede..) hebben een paar wijzen besloten om sommige crossbanden maar anders te meten:
Bij een 'normale' breedte meeting wordt het breedste punt van de band gemeten, bij de crossbanden wordt de breedte van het binnekarkas gemeten. Hiermee maakt het dus niet uit hoe breed de noppen staan.
daarmee is een 'cross' 120/90 dus ongeveer gelijk aan een 140/80
uitleg michelin
Omdat bij noppenbanden steeds meer noppen aan de zijkant gezet werden (dat had weer een FIM rede..) hebben een paar wijzen besloten om sommige crossbanden maar anders te meten:
Bij een 'normale' breedte meeting wordt het breedste punt van de band gemeten, bij de crossbanden wordt de breedte van het binnekarkas gemeten. Hiermee maakt het dus niet uit hoe breed de noppen staan.
daarmee is een 'cross' 120/90 dus ongeveer gelijk aan een 140/80
uitleg michelin
Michelin haalt wel rare grappen uit met hun banden, zo heb ik in mijn schuur een 130/19-18 en een 140/80-18 en heb ''zoek de verschillen'' gedaan. Niks dus..... met uitzondering van de maat-markering natuurlijk. Dan denk je dat op de velg misschien de breedte veranderd, ook niks dus. Geen millimeter verschil in hooge en breedte! Het lijkt er wel op dat ze 2 maten uit 1 mal halen?
ik heb zelf hele goede ervaringen met een irc band, niet fim maar wel dot, dus geschikt voor op de weg en voor offroad ritten, super grip en slijt niet zo gek hard als de mischelin enduro competition 3 , welke mij zeer slecht is bevallen.
de voor band van michelin is wel goed trouwens maar van irc ook super, daar heb ik zelf nog niet mee gereden maar een vriend van me wel.
gr robert
de voor band van michelin is wel goed trouwens maar van irc ook super, daar heb ik zelf nog niet mee gereden maar een vriend van me wel.
gr robert