YZF 450 carburateur vraagje

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

joachim
Berichten: 13
Lid geworden op: ma nov 07, 2005 11:39

nou die motor heeft gewoon een heel lange aanloop nodig om uit zn zware operatie wakker te worden.

kan me niet voorstellen hoe een afstelling zo verloopt met het vervangen van een zuiger en krukas. of heeft ie lang stil gestaan.
heb je er een hogere compressie zuiger in gezet (kan ie van gaan detoneren wordt ie ook te warm van)

ik kom uit het hoge noorden (heerenveen)

ik rijd geen wedstrijden, maar wel rekreatief bij knmv off road ritjes. verder ben ik een van die gasten waar mensen valkuilen met punten voor graven op bospaadjes. ik mag graag in het laatste stukje natuur crossen wat we nog hebben.
doe dat trouwens alleen op slechte regenachtige maandag ochtenden zodat ik alleen maar buurtbewoners tegen kom en geen zondag wandelaars

en ik mag mij gelukkig prijzen met een verzameling oude barrels. ik heb veel honda Xl500 (gehad) en ben nu voor t crossen overgestapt op yamaha XT500. enkel en alleen voor het motorblok wat in tegenstelling tot het honda motortje, nog wel te repareren is als het kappot draait.

grt joachim
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

Net weer even wezen rijdn had er nu pas weer tijd voor.. hij word na een 10 minuten rijden wel heet.. hij gooit nog steeds water uit de overloop, wel moet ik hem starten met de hotstart ingeknepen met start nog niet echt lekker, denk dat ik toch maar weer de stationair sproeier terug zet.. maar hij krijgt waarschijnlijk ook te weinig lucht omdat ik met de hotstart moet starten als ie koud is.. zal nog het een en ander af moeten stellen..misschien word ie daarom te heet.
Gebruikersavatar
big M
Berichten: 94
Lid geworden op: do apr 13, 2006 21:48
Locatie: apeldoorn

De hotstart geeft juist meer lucht voor t starten van n warme motor,
Misschien je mengselschroef nog een kwart slagje verder open en je stationair schroef ietsje verder open.
Husky 450 injezzione

Blaffende husky's bijten toch!!
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

Heb net de oude stationair sproeier terug gezet en en stelschroef ietsje verder opengedraaid maar dan start ie niet.. dus toch maar de oude stationair sproeier erin.. heb er nu 45 inzitten en de oude was 48.. maar heb ook het idee dat er toch iets niet goed is met de kop.. er komt ook een melkachtige vloeistof uit die dikke ontluchtingslang die op de kleppendeksel zit... kop zal toch niet lekken van binnen?
joachim
Berichten: 13
Lid geworden op: ma nov 07, 2005 11:39

het lijkt er op dat je koppakking lek is. heb je 3 x de kop er af gehad zonder de koppakking te vervangen?

dan zou t kunnen dat ie daar is gaan lekken. en dan komt er water in je olie.

grt joachim
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

En het olie peil klopte ook al niet meer.. gooit ie ook de olie uit de ontluchtingsslang? zal nog wat olie bij gooien.. paar minuten laten draaien en dan effe stil laten staan en dan olie peilen.. als ie olie zou verliezen waar kan ie dat dan doen? ik heb helemaal geen rook uit de uitlaat en het lekt ook nergens.

Gr

Michael
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

Als er water bij de olie zou komen dan start ie toch ook slechter of zie ik dat verkeerd?

Krijg da ding verdomme weer niet aan de gang.. iets is er echt niet goed..ik wilde hem nu laten lopen om te kijken wat er nou meekomt uit de ontluchtingsslang.. pffff klote ding
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

krijg de motor alleen met de kickstarter weer aan de gang als ie een keer aan getrokken is geweest met de auto.. de rest is schijnbaar allemaal inorde.. puur afstelling is het. maar ik weet het niet meer.. meer lucht? meer benzine?.. hij verzuipt schijnbaar als ik hem probeert te starten dus zou je zeggen teveel benzine.. of doet ie dat omdat ie te weinig lucht krijgt??. de start procedure weet ik onderhand wel.. maar niks... soms wil ie wel bijna aanslaan.
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

ofwel is je koppakking lek, en krijgt hij water bij zijn verbranding. waardoor hij, als hij even stil staat, "vol" loopt in de cilinder, en daarmee start hij slecht.
door hem achter de wagen te hangen, word hij leeggepompt, en daarmee start hij uiteindelijk. daarna start hij wrs ook met de kickstarter, omdat hij NOG even geen water meer in cilinder heeft.

gewoon een wilde gok :wink:
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

Hey phino

De koppaking is niet lek.. zover ben ik al.. als die lek zou zijn zou ik ook onder het rijden water moeten verliezen want dan word ie juis belast en hij verliest dus geen water.dus alles is dicht.
Is puur afstelling.. ben straks weer effe bezig geweest.. kreeg hem eindelijk weer aan de gang met de kickstarter.. en dan loopt ie gewoon goed.. als ik hem weer uitzet en effe wacht dan start ie daarna ook weer.. maar zonder shoke.. het gekke is dat ik hem ook aan de gang krijg als ie koud is zonder shoke.. heb hem daarna nog een stuk of 4 keer zo gestart met de kickstarter.. en nu ben ik benieuwd of ie het morgen ook zo doet.. want dat is nou net steeds het gekke.. als er een dag tussen zit krijg ik hem bijna niet aan de gang dan moet ik me eigen eerst half dood trappen op dat ding..heb hem onder het lopen af gesteld.. hoop dat ie nu beter staat.. morgen weer eens proberen.

Gr

Michael
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

een paar druppels koelvloeistof op de zuiger is al voldoende om niet aan te slaan. ik heb hetzelfde gehad met m'n eigen motor.
de hele dag rijden, en na 2 dagen niet meer aan te branden.
dan de bougie schoonmaken en dan deed íe 't weer.
bij mij was telkens de koppakking lek. dat kwam doordat de cilinderbus er niet ver genoeg in geperst was... die begon dus te zakken. hij lekte geen koelvloeistof naar buiten en het kwam ook niet uit de dop, maar als íe een tijdje stilstond kwam er toch iets naar binnen.
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

volgens mij zoek je je probleem veel te ver....
kijk in je boekje en steek de standaard setting erin, die melkachtige vloeistof is condens gemengeld met olie, kan normaal zijn als dit maar een druppel of 5-6is
wat dat water betreft, als hij heeft buitengesmeten,hoeveel zit er dan nog in je radiator? net boven de elementen? dat is doodnormaal, minder niet natuurlijk.
Wat je oliepijl betreft, hoeveel olie heb je op je motor gedaan na montage?
eens je motor draait, laat je die dan op een voet draaien of rij je daar effectief mee, als die op een standaard loopt te draaien is het normaal dat die warmloopt omdat die niet kan koelen, als je rijd,lig je dan ondrin toeren te melken? want dan loopt die ook warm, hoe harder die motor draait hoe sneller die water ompompt en hoe beter die koelt... idem voor de olie
hoe start je je motor? ben je zo iemand die ligt te stampen op die kickstarter zonder gevoel of ben je iemand die (zelfs met automatische decompressor) mooi zen compressie punt zoek en hem erdoor trapt en dan in 1 harde trap kickt (beste methode)
hoe groot benje? werk in een winkel en kan je verzekeren dat veel van het starten ligt aan je groote en sterkte en techniek,hoeveel mensen dat er niet denken dat er iets fout is aan hun afstelling terwijl ik hun motor die zo verdomd slecht start in 1 trap doe draaien....
een 4t aanlopen met een injectie carburator daar heb ik men bedenkingen bij, meestal staat die bougie al verzopen voor je begin te rijden, er zijn er al veel die hem niet ingang kunnen kicken zonder aan die gas te komen(laat staan dat ze dan ergens aan een auto moeten hangen met 1hand), ralenti beetje hoger en dat moet ook lukken.
Hoeveel en hoe lang heb je al ervaring met dergelijke motoren? al eens een andere motor van hetzelfde type gestart?
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

hey.. ik heb al verschillende motoren van dat type gestart.. heb er al verschillende gereviseerds.. maar nooit echt heel veel bezig geweest met de carberateur.. die andere die ik dan klaar had kreeg ik meestal na 1 of twee keer strappen wel aan het lopen... net heb ik hem weer geprobeerd.. dus een dikke nacht stil gestaan.. 3 keer moeten trappen en hij liep.. wilde naar buiten rijden en hij sloeg af.. Nu dus niet meer aan de gang te krijgen.. voordat ik begin geef ik ongeveer 3 of 4 keer gas hoefde er niet eens de shoke erop te doen toen twee of of drie keer trappen en hij liep..ik zoek wel de compressie punt op en dan een flinke trap.. ik ben 190 lang 82 kg.. en ben loodgieter dus dan weet je dat ook weer :) .. bougie word nu wel wat zwart.. is van gisteren van het rijden..water verlies ik niet onder het rijden dus hij is goed dicht.. alleen als ik dan na het rijden een minuut ofzo of wat langer de motor laat draaien begint ie water eruit te gooien,.. maar dat is dus normaal..
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

En de gasnaald?

die heb ik gewoon op de orginele stand staan.. dus ik neem aan dat dat wel goed is.. of kun je daar ook nog wat mee regelen.

Gr

Michael
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

die 3a4 keer gasgeven is al onnodig gesproei naar die inlaatkleppen...

als de motor een nachtje stilgestaan heeft of langer,dan leg je hem ff op zen zij zodat hij pist, choke op,hand van die gas,decompressiepunt zoeken lichtjes doortrappen en kick, lukt dit na 2 keer niet draai je een keer kort aan de gas en herhaal je. dat die afslaat is normaal als die koudstaat te draaien zonder choke, terwijl die dan staat te draaien friemel je waarschijnlijk aan de gas en verzuip je de boel omdat hij dit nog niet kan verwerken.

zolang je water niet onder je elementen komt kan het geen kwaad,meer water opdoen heeft trouwens niet veel nut....
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

Ja maar bij mij is er waarschijnlijk toch iets wat niet goed staat..je zal wel tever weg wonen.. maar anders mag jij hem eens starten.. als het jou wel lukt elke keer om dat ding met twee of drie keer aan te krijgen.. krijg je van mij 50 euro... maar dat lukt jou op deze manier ook niet.. er staat gewoon iets niet goed.. ik heb alles al geprobeerd kwa instellingen..

Gr

Michael
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

is je krukas ook vernieuwd?
ik bedoel bigend
never drive faster then your angel can fly
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

hey jake

Ja de krukas is helemaal compleet met wangen vernieuwd.. zuiger en cildinder alles nieuw ook lagers.

Net weer geprobeerd na een dag stil gestaan te hebben.. moest een aantal keer flink trappen.. en toen starte hij weer.. effe een dik half uur gereden... toen afgezet in de garage na een paar minuten weer proberen te starten. uiteraard zonder shoke.. kreeg hem niet meer aan de gang.. het is soms gewoon geluk als ie start.. nu heeft ie een aantal uur stil gestaan en toen ging ik effe kijken of ie nog water en of olie had gebruikt.. water niks.. maar met olie peilen stond ie weer bijna onderaan.. is dat normaal? moet je eerst de motor laten draaien? en dan pas daarna peilen want dan is ie meestal wel goed.. snap er niks meer van dat ie zo moeilijk start.. soms krijg je hem ineens aan de gang en doe je de volgende dag precies dzelfde handelingen dan krijg je hem ineens niet meer aan de gang :roll: .
snap jij het nog?

Gr michael
Gebruikersavatar
driekske
Berichten: 57
Lid geworden op: di sep 14, 2004 21:16

die yzf heeft toch olie en peilstok in het frame? Dan idd peilen met warme motor of in ieder geval een paar minuten laten draaien en dan meteen daarna peilen.
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

Ja klopt. peilstok zit in het frame.
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

nooit direkt na het draaien peilen,wel warm laten draaien, 2-3minuten wachten en dan peilen.
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Gebruikersavatar
driekske
Berichten: 57
Lid geworden op: di sep 14, 2004 21:16

nooit direkt na het draaien peilen,wel warm laten draaien, 2-3minuten wachten en dan peilen.

waarom zou je wachten met peilen, dan zakt de olie weer terug en heb je een foutieve meting
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

Nou bedankt iedereen voor alle reakties.. het is weer allemaal in orde.. toch kwestie van afstelling .

Gr

Michael
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

olie die net gedraaid heeft bevat lucht en geeft een vals beeld, olie zakt trouwens nooit direkt na het draaien in het blok en anders is er toch iets grondig mis met je oliepomp, je zal zien dat als je motor enkele dagen heeft stilgestaan dat dan pas de olie onderin je karter zit.
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Gebruikersavatar
driekske
Berichten: 57
Lid geworden op: di sep 14, 2004 21:16

Het duurt inderdaad wel effe voordat het niveau zakt, hoe lang dit duurt heb ik nog nooit geklokt. Daar gaat het ook niet om.

Peilen na een paar minuten stationair draaien is een meting van je olieniveau die de meeste fabrikanten zo voorschrijven, indien je 4 takt is voorzien van dry sump met olie en peilstok in het frame. Ongeacht er wel of geen lucht in de olie zit en ongeacht de staat van je oliepomp. Het gaat om de wijze van meting.
Dus als je pomp in mindere staat is zou snelle meting wel van belang zijn?

Maar goed, als je er een eigen interpretatie op na houd ook prima, maar dan is de markering op je peilstok niet meer betrouwbaar.
Plaats reactie