Hallo noppers,
Gisteren wilde ik met een paar maten een keertje naar de crossbaan, kwam ik tot de ontdekking dat er een keerring van één poot lekte. Ik ben toch maar even gaan rijden en ontdekte dat de ander ook lek raakte.
Een normaal probleem zou je zeggen. Echter heb ik pas 750 km met de WR450F gereden. Is het lek raken van de poten dan niet wat vlug??
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Lekke voordempers
Moderator: ghulst
ik heb hetzelfde gehad na een paar honderd kilometer..
beide poten tegelijk lek. dan zijn er waarschijnlijk een paar korreltjes zand onder gekomen.
is moeilijk te voorkomen. ik kreeg de tip om bij thuiskomst na het afspuiten wat pure dubro op de rand te smeren.
beide poten tegelijk lek. dan zijn er waarschijnlijk een paar korreltjes zand onder gekomen.
is moeilijk te voorkomen. ik kreeg de tip om bij thuiskomst na het afspuiten wat pure dubro op de rand te smeren.
Kan idd door vuil (hard geworden modder of zand) komen of als je fiets lange tijd (>1 jaar) stil heeft gestaan.
Je kunt kijken of het op te lossen is door met een stukje negatief-film (je weet wel van vroegah toen ze nog foto's ontwikkelden en je de negatieven in een mapje bij de foto's mee kreeg...) onder de keerring door te halen.
Ik heb hiervoor een simpele stap-voor-stap beschrijving op m'n site staan!
Mocht dat niet helpen, gewoon ff nieuwe keerringen erin; uurtje werk. Staat ook een beschrijving van op m'n site!
Ik raad je aan om van die neopreen kousen om je voorvorken te schuiven. Ben je voorgoed van dit probleem af!
Succes,
Arnaud.
Je kunt kijken of het op te lossen is door met een stukje negatief-film (je weet wel van vroegah toen ze nog foto's ontwikkelden en je de negatieven in een mapje bij de foto's mee kreeg...) onder de keerring door te halen.
Ik heb hiervoor een simpele stap-voor-stap beschrijving op m'n site staan!
Mocht dat niet helpen, gewoon ff nieuwe keerringen erin; uurtje werk. Staat ook een beschrijving van op m'n site!
Ik raad je aan om van die neopreen kousen om je voorvorken te schuiven. Ben je voorgoed van dit probleem af!
Succes,
Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
arnaud, ik heb je site bekeken, maar kan niks over die neopreen kousen vinden?
wat zijn dat precies?
wat zijn dat precies?
Je moet niet doen, je moet niet laten!
Bijna altijd kun je de lekkage verhelpen door een schuin afgesneden stukje tape op de voorvorkpoot vlakbij de keerring te plakken. Daarna de voorpoot iets inveren zodat de tape onder de keerring komt en de voorpoot daarna ronddraaien. Op deze manier draai je eventueel vuil uit de keerring en is bijna altijd de lekkage verholpen. Sinds ik deze techniek ken heb ik geen voorvork keerring meer hoeven te vervangenArnaud schreef:Kan idd door vuil (hard geworden modder of zand) komen of als je fiets lange tijd (>1 jaar) stil heeft gestaan.
Je kunt kijken of het op te lossen is door met een stukje negatief-film (je weet wel van vroegah toen ze nog foto's ontwikkelden en je de negatieven in een mapje bij de foto's mee kreeg...) onder de keerring door te halen. Arnaud.
Bedankt voor alle tips. Stel dat het lukt om de vervuiling onder de keerring vandaan te schrapen. Is het verstandig om de olie te verversen?
Je weet natuurlijk ook niet hoeveel olie je hebt verloren, dus leeg laten lopen en juiste hoeveelheid vullen?
Ik denk trouwens dat de lekkage is ontstaan door een rit bij matige vorst waarbij bevriezing van de dichtingen heeft plaatsgevonden.
Je weet natuurlijk ook niet hoeveel olie je hebt verloren, dus leeg laten lopen en juiste hoeveelheid vullen?
Ik denk trouwens dat de lekkage is ontstaan door een rit bij matige vorst waarbij bevriezing van de dichtingen heeft plaatsgevonden.
Klopt...ging bij mij ook bijna altijd goed. Tot ik een stukje tape kwijtraakte en de poot zo leeg liep..Joop schreef:Bijna altijd kun je de lekkage verhelpen door een schuin afgesneden stukje tape op de voorvorkpoot vlakbij de keerring te plakken. Daarna de voorpoot iets inveren zodat de tape onder de keerring komt en de voorpoot daarna ronddraaien. Op deze manier draai je eventueel vuil uit de keerring en is bijna altijd de lekkage verholpen. Sinds ik deze techniek ken heb ik geen voorvork keerring meer hoeven te vervangenArnaud schreef:Kan idd door vuil (hard geworden modder of zand) komen of als je fiets lange tijd (>1 jaar) stil heeft gestaan.
Je kunt kijken of het op te lossen is door met een stukje negatief-film (je weet wel van vroegah toen ze nog foto's ontwikkelden en je de negatieven in een mapje bij de foto's mee kreeg...) onder de keerring door te halen. Arnaud.
Sinds die tijd gebruik ik een voelermaatje..even rond de keerring en klaar.
En als je een nieuwe keerring hebt en nieuwe olie...dan zit je weer een tijdje goed. Hoe lang? Kun je nooit zeggen..
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
En als het erg snel gaat lekken zitten er putjes in het chroom en kan je beter op zoek naar een andere set of alleen binnenpoten.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Het gebruik van een stukje negatieffilm heeft het voordeel dat je het niet 'kwijt' raakt zoals tape dat af kan scheuren (...) of een voelermaatje dat eigenlijk iets te hard is en zo zelfs schade aan de keerring kan veroorzaken
Het schoonmaken van de keerringen werd zo eigenlijk een standaard procedure voor me. Daarna die kousen erop gezet en nooit meer gelazer gehad!
Vorst is idd ook een boosdoener; vocht en vuil hoopt zich op de binnenpoten en vriest er lekker aan vast; mooier schuurpapier kun je je niet voorstellen...
Nieuwe vorkolie in de vorkpoten doen is een koud kunstje en kost je nog minder dan een kwartier per poot. Wel ff checken hoeveel mm luchtkamer je moet hebben als je geen fabriekspoten erop hebt zitten.
Het schoonmaken van de keerringen werd zo eigenlijk een standaard procedure voor me. Daarna die kousen erop gezet en nooit meer gelazer gehad!
Vorst is idd ook een boosdoener; vocht en vuil hoopt zich op de binnenpoten en vriest er lekker aan vast; mooier schuurpapier kun je je niet voorstellen...
Nieuwe vorkolie in de vorkpoten doen is een koud kunstje en kost je nog minder dan een kwartier per poot. Wel ff checken hoeveel mm luchtkamer je moet hebben als je geen fabriekspoten erop hebt zitten.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
of de duvel ermee speelt! na mijn eerste antwoord en een paar ronders op de Landsard, kwam ik thuis met een zwetende voorpoot!
Nou heb ik dus ook meteen die hoezen besteld.
Ik ben benieuwd...
Werken ze niet, ben ik de eerste die hier ongegeneerd gaat vloeken op het forum
Nou heb ik dus ook meteen die hoezen besteld.
Ik ben benieuwd...
Werken ze niet, ben ik de eerste die hier ongegeneerd gaat vloeken op het forum
Ik hoop wel voor je dat je de lange versie van de Acerbis neopreen hoezen hebt besteld
De korte versie helpt geen bal ( en ik spreek uit ervaring )
De korte versie helpt geen bal ( en ik spreek uit ervaring )
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Bedankt voor de tip. Ik heb echter nog geen hoezen besteld. Heb de poten eerst maar laten maken door een verenspecialist in Tynaarlo.
Kost een paar centen maar dan heb je ze ook weer op tijd klaar.
Het probleem is waarschijnlijk ontstaan door rijden met vorst
Kost een paar centen maar dan heb je ze ook weer op tijd klaar.
Het probleem is waarschijnlijk ontstaan door rijden met vorst
bedankt voor de tip. ik heb nl de kortere besteld! volgens de verkoper waren die beter...(?)adje schreef:Ik hoop wel voor je dat je de lange versie van de Acerbis neopreen hoezen hebt besteld
De korte versie helpt geen bal ( en ik spreek uit ervaring )
Zal die langere pakken dan.
Langere zijn beter dan korte, ik (en ook mijn vrouw) spreek(t) eveneens uit ervaring.
Ooit de korte gehad en toch nog lekke keerringen, met de lange volgens mij nooit meer last van gehad.
Ooit de korte gehad en toch nog lekke keerringen, met de lange volgens mij nooit meer last van gehad.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Met een nieuw visitekaartje onder de keerring rondgaan en ziedaar.. de smerigheid zit op het kaartje en de vork lekt of zweet niet meer. Werkt gegarandeerd in 90% van de gevallen. (Tenminste bij mij...)
heb na 10 maanden de lange vorkhoezen verwijderd, ik verschoot mij een bult toen ik zag hoeveel zand eronder zit . echt veel. Dit kan toch ook niet goed zijn voor de chroom. Hier was trouwens geen schade aan te zien, maar schuren moet het toch.
Na 10 maanden pas een keer gekeken hoeveel zand er onder die lange hoezen zat
Dat moet je natuurlijk wel op tijd eens een keer nakijken hé
Dat moet je natuurlijk wel op tijd eens een keer nakijken hé
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Ooit de korte gehad ik (en ook mijn vrouw)Sjokske schreef:Langere zijn beter dan korte, ik (en ook mijn vrouw) spreek(t) eveneens uit ervaring.
Ooit de korte gehad en toch nog lekke keerringen, met de lange volgens mij nooit meer last van gehad.