Algemeen genomen, wat is er betrouwbaarder:
-een één-cilinder: minder bewegende delen, dus minder om stuk te lopen
-een twee-cilinder: soepeler motorverloop maar meer bewegende delen
De grote 'wereld'-reizigers zijn volgens mij allemaal opgebouwd rond twee cilinders. Is dit louter een emissie-evolutie of zijn twee-cilinders betrouwbaarder?
De reden dat ik dit vraag is dat ik aan het overwegen ben een tweede motor te kopen voor speel en woon-werk verkeer...ik neig naar een één-cilinder, maar ergens zit er een stemmetje dat roept: NIET BETROUWBAAR!
Ben ik hier mis of...
thx
pHreaC
één- versus twee-cilinder
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Heb een 1 cilinder staan met 72.000km op de teller die 170 km/h loopt en nog steeds mooi rond draait, 1 op 16 loopt en bijna geen olie gebruikt en een bereik heeft van 350km+
en cilinderkop is er nog nooit af geweest
Bij de ander blok kapot na 65.000km door eens koppeling voledig verbrand te hebben door eigen overmoed [heeft nu ander blok]
Na 65.000km totaal op 1 cilinders in 4 jaar, 2 x stil langs de weg, 1 keer dus blok kapot en 1 keer lekke v-band..
En dus niet lief voor ze, of super motard stijl of kijken hoe ver je kan gaan met een zware 1 pitter off road
en cilinderkop is er nog nooit af geweest
Bij de ander blok kapot na 65.000km door eens koppeling voledig verbrand te hebben door eigen overmoed [heeft nu ander blok]
Na 65.000km totaal op 1 cilinders in 4 jaar, 2 x stil langs de weg, 1 keer dus blok kapot en 1 keer lekke v-band..
En dus niet lief voor ze, of super motard stijl of kijken hoe ver je kan gaan met een zware 1 pitter off road
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ik had een XR... heb daar zelf totaal 130dkm mee gereden: 1 zuiger versleten. makkelijk onderhoud etc. MAAR: wel elke 60 dkm een nieuwe nokkenasketting steken. en na 130 dkm waren de zuigerveren toch wel echt op... Blok (200dkm?) overigens nog ok (wel big-end vervangen).
liep ook 150km/h
Nu een LC8: toch wat meer overbemeten.
na 3,5 jaar: 50 dkm (waarvan veel offroad/rally), en nog niks versleten of vervangen (anders dan garantiegevalletjes). Ik denk dat ie probleemloos 100dkm met offroad erbij draait.
neem een AT ofzo.. laag vermogen uit meer CC's => gaat langer mee
algemene betrouwbaarheid van 2 cilinder is toch wel wat hoger... maar deels komt dat door constructie/ontwerp voor dit doel.
liep ook 150km/h
Nu een LC8: toch wat meer overbemeten.
na 3,5 jaar: 50 dkm (waarvan veel offroad/rally), en nog niks versleten of vervangen (anders dan garantiegevalletjes). Ik denk dat ie probleemloos 100dkm met offroad erbij draait.
neem een AT ofzo.. laag vermogen uit meer CC's => gaat langer mee
algemene betrouwbaarheid van 2 cilinder is toch wel wat hoger... maar deels komt dat door constructie/ontwerp voor dit doel.
Ik was in de richting aan het denken van de nieuwe LC4 vs de shiver-motor van appie... Zijn alletwee niet echt de betrouwbaarste merken, maar er is geen één jap die dergelijke motoren op de markt heeft. (volgens mij)
grtz
pHreaC
grtz
pHreaC
Pas de nieuwe (verschijnt in mei op de markt) Yamaha XTZ 660 tenere gaan proefrijden in Tunesie.
Rijdt erg soepel, is ook off-road te gebruiken, en haalt een top van zo'n 175 km/u. Heeft een voor mijn 184 cm zeer goede zit- en stahouding !!
Misschien ook deze in overweging nemen...
Jo VdB
Rijdt erg soepel, is ook off-road te gebruiken, en haalt een top van zo'n 175 km/u. Heeft een voor mijn 184 cm zeer goede zit- en stahouding !!
Misschien ook deze in overweging nemen...
Jo VdB
Deze wordt helaas niet verkocht in de US, Jo weet jij mischien of KTM de 690 Adventure nog dit jaar op de markt gaat brengen? Er is weingig nieuws te vinden over de nieuwe Adventure 1 cylinder.Jo VdB schreef:Pas de nieuwe (verschijnt in mei op de markt) Yamaha XTZ 660 tenere gaan proefrijden in Tunesie.
Rijdt erg soepel, is ook off-road te gebruiken, en haalt een top van zo'n 175 km/u. Heeft een voor mijn 184 cm zeer goede zit- en stahouding !!
Misschien ook deze in overweging nemen...
Jo VdB
Thanks,
Jan
picture
Geen idee, Jan. In juni is de presentatie van de 2009 modellen. Ik zal eens horen.Jan schreef: Jo weet jij mischien of KTM de 690 Adventure nog dit jaar op de markt gaat brengen?
Jo VdB