crosser -> 25kW ?

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gast

hallo, als ik 18ben wil ik geen graag een crossmotor halen, maar helaas moet dit van mijn vader via de officiele manier :(, dus eerst motorrijbewijs halen, en ik kom niet eerder de weg op dan als dat ding verzekerd is :shock:

nu zag ik dat zelfs de 125cc (enduro) al over de 25kW zit,

moet je nu bij verzekeringen met bewijs komen (vermogentestbanken uitdraaien oid) dat de motorfiets 25kW is? of kun je zegmaar net als een brommer, een brommer verzekering afsluiten terwijl die toch opgevoerd is? (zelfde princiepe toch, meer dan 25kW is opgevoerd, dus niet verzekerd)

dit vraag ik, omdat ik zelf het een beetje onzin vind om mijn motor te verzekeren voor 500m over de weg te rijden naar een weiland. maar van mijn vader MOET ie eerst verzekerd zijn voordat ik de weg opmag.

ik weet het dat ik dan niet verzekerd ben en zo als mijne geen 25kW is, maar kom op, moet je nou perse je motor laten knijpen (wil ik niet) voor 500m over de weg wat misschien alleen een keer op zondag gebeurt? ik vind van niet. mijn vader van wel.

maar nu vroeg ik mij dus af of de verzekering daadwerkelijk controlleerd of de motorfiets 25kW is. zo jah, dan heb ik denk ik een probleem. zo nee. dan zou dat aan de ene kant wel mooi zijn.

heeft hier iemand antwoord op?
bvd
barry
sir kwietje
Contacteer:

toen ik 18 was en een moto wou kon je een motor niet laten knijpen tot 25kw zodat dit op je papieren werdt aangepast dit is wel 3 a 4 jaar geleden en in belgie of de wet nu onder tussen verandert is weet ik niet in nederland zou dit anders liggen voor info hierover kan je best is bij een dealer gaan horen

maar als je een husqvarna koopt die zijn op papier allemaal 25kw of minder zelfs de 610 terwijl de motor er heel wat meer heeft

of van deze weet ik het uit eigen ervaring kawasaki kdx 200 (2-takt) , Yamaha dt 200 (2takt) , yamaha wr 250 (4-takt) en honda xr 350 (4-takt) deze zijn ook allemaal goed gekeurd voor het 25kw rijbewijs

de verzekering controlleert je motor niet op of deze 25kw heeft zelfs niet bij een ongeval (spreek uit ervaring) enkel als je ongeval maakt met dodelijke slachtoffers
Enduro toffe sport
Jo VdB

Hallo,
a) de meeste enduro's (en zeker de 2takten) hebben allemaal om gehomologeerd te worden maar iets van max 10- 15 KW in de papieren staan !!

b) verzekeringen zijn altijd iets gevaarlijk.
Indien er geen oorzakelijk verband is tussen het feit dat de motorfiets meer vermogen levert dan opgegeven en het schadegeval, dan heb je normaliter geen probleem
Is er wel een causaal verband, dan heb jij een REUZEprobleem ...Jo VdB
dorzel

ik zelf heb zinds kort een ktm 525EXC die op kenteken veel minder pk gewichts vehouding levert dan in werkelijkheid.
dit komt door dat er ristrictie's op deze machines zitten.
op BV: gas uitlaat inlaat om een breder publiek aan te spreken.
deze ristricties worden vaak, of in overleg verwijdert bij aankoop van zo'n nieuwe machine waardoor hij vele malen meer pk's levert.
dit zal denk ik ook wel bij de andere merken het geval zijn.
actualludo
Contacteer:

vriend van mij rijdt ktm 450 en zijn aanduiding op de papieren is 12 kw !!mijn wr 450 heeft 30 kw dus dat wil zeggen dat de ktm's serieus begrensd ingevoerd worden (of ben ik mis ?)

OOOOOOOO sir kwietje wat een fijn mototje heb jij daar :lol: :lol: :lol: :lol:
leve de elec starters
dorzel

inderdaad de ktm's zijn allemaal geknepen,
dus ook mijn ktm 525 exc is 12kw en dus geschikt voor het klein rijbewijs.
deze ristricties zijn simpel te verwijderen en worden door de meeste motorzaken er standaard afgehaald. zo ook de knipperlichten en een andere set tandwielen met ketting.
let er wel op dat bij aanschaf van een ktm dat je de orginele spullen die er afgehaald worden dat je die ook weer mee krijgt. je weet maar nooit of er later ooit nog eens een keer een keuring word doorgevoerd.

dit is wat ik weet van ktm hoe dat met de andere merken zit weet ik niet
maar anderen op dit forum waarschijnlijk wel.
Plaats reactie