YZF 450 carburateur vraagje

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Gebruikersavatar
Hoelio
Berichten: 215
Lid geworden op: di dec 19, 2006 11:29
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

En na kop monteren ALTIJD kleppen controleren...
Speling gaat tot op 5/100 van een milimeter en dat is snel overbrugd.

(Heb een keertje komplete kop in de soep gedraaid omdat ik te snel wilde horen hoe hij liep :oops: )
Je moet niet doen, je moet niet laten!
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

Hey jake

Ben wat aan het draaien geweest met de mengschroef..heb de motor achter de auto gehangen.. want anders ben je half dood van het aantrappen..maargoed hij doet het nog steeds niet.. er zit wel een ietsje pietsje meer leven in maar niet veel.. als ik in de versnelling achter de auto rijd dan begint ie een beetje te klapperen. dat hoor je ook in de uitlaat het lijkt wel of ie wil maar niet kan..dan pak ik onder het rijden ook soms de hotstart erbij.. scheelt iets dan weer de shoke uit dan weer de shoke in.. maar als je ook maar iets of wat aan het gas komt dan krijgt ie teveel compressie en slipt het achterwiel..
Als ik begin met dit alles.. dan doe ik eerst even de motor schuin houden dat er benzine uit de overloop komt, dan schoke erop en een aantal keer gas geven dat er genoeg benzine in de carburateur zit..en dan maar rijden.. maar niks. ook een aantal keer de stelschroef verranderd.. niks..zag in het boek dat de stand 1- 3/4 ga het morgen weer eens proberen hij stond minstens anderhalf tot twee slagen uit gedraaid.

maar lijkt mij dat als de stelschroef niet precies staat dat ie toch wel een iets moet doen.. een teken van leven. en anders ga ik het heel electrisch gedeelte na laten meten ofzo.. effe nog goed kijken of er ergen geen lek stroom zit enzo.. volgens mij kan het alleen maar of met de stroom of carburateur te maken hebben.. maar dan nog..vind dat maar eens.. kan zijn dat de bougie toch niet de nodige ampare krijgt.. pffffffffff..
je word er niet vrolijk van zo..maarja we leren er veel van.

Gr michael
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

hey hoelio

Heb de kleppen nagekeken.. ook de nodige afstelplaatjes (shims) gedaan.

Dan nog krijg je zoiets nooit perfekt hij zal ietsje te ruim staan maar ook daarop moet ie gewoon kunnen lopen.. ik heb de shims aangehouden wat er in het boek stond dus lijkt mij dat het daaraan niet zal liggen.
Gr

Michael
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Echt een heel vreemd verhaal is dit :?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Gebruikersavatar
driekske
Berichten: 57
Lid geworden op: di sep 14, 2004 21:16

Als je de carburateur op de fabriekssetting zet moet tie reageren. Ik zou in deze richting niet te lang zoeken. Plaatje voor de gasschuif kun je wel verkeerd monteren en daar gebeurt wel eens.
Bougie/onsteking: wat valt daar nou aan te stellen? en als dit verkeerd zou staan dan moet het op een gegeven moment toch gaan knallen. Ik heb wel eens meegemaakt dat bij Yamaha 426 een NGK minder goed deed dan Denso. NGK sloeg eerder zwart, maar deed het nog steeds.
Als de bobine een te zwakke vonk zou geven dan gebeurt er ook niet veel: slechte massa van de bobine?
Is de TPS los geweest? Kan een halve slag verkeerd staan.
Eerlijk gezegd zou ik eerder zoeken in de richting van de revisie, maar ja, dat is dubbel gecheckt.... :? :?
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

wat je nog kan proberen
je bougie er uit draaien, en dan wat benzine in het bougie gat laten lopen

een bierdopje is genoeg
dan bougie er weer in en proberen maar weer
never drive faster then your angel can fly
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

Als je de carburateur terug op de fabrieks afstelling zet en als de klepspeling en distributie goed staat , een goede vonk heeft zou hij moeten lopen. heb ooit eens een yzf 426 hier gehad en die was ook niet aan de gang te krijgen , deed net het zelfde als die van jou en deze verzoop altijd.
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

er hoort geen benzine uit de overlopen te komen als íe niet start, tenzij je 'm platlegt.
werkt de vlotter wel goed?
probeer 't eens zonder de kraan open te zetten en alleen met startspray?
als 'ie met startspray niets doet is de vonk niet of op een totaal verkeert tijd aanwezig denk ik.

euh sorry, 2de pagina niet gezien... :oops:
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

hier nog een foutje waar je lekker naar kan zoeken :lol:

ik weet zeker dat er mensen zijn die dit herkennen

haal wel even die doek uit je luchtinlaat, voordat je het filter weer monteerd :oops:
never drive faster then your angel can fly
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

Hey jake

Ja dat van die doek is zeker een goeie maar dat is bij mij niet het geval.. was het maar waar zeg pff.

Ga dalijk nog even proberen..mengschroef heb ik op fabrieksstand gezet..IK BEGRIJP ER GEEN HOL MEER VAN. :evil: :evil: :evil: :evil:

Gr

Michael
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

Nu net weer geprobeerd met de motor,weer aangetrokken met de auto..heb echt veel geprobeerd onder het trekken..dan ook weer de hotstart erbij dan weer de schoke erop dan weer eraf. er kwam steeds meer leven in :lol: toen de mengschroef weer een beetje uitgedraaid.. weer trekken.. en steeds kwam er meer leven in.. todat ie liep :lol: .. tijdje stationair probeerde de gashendel niet meer te bewegen.. tijdje zo laten lopen maar het was ondertussen al behoorlijk donker.. en toen zag ik dat de bocht van de uitlaat roodgloeiend werd :shock: heb ook makkelijk een paar keer gas kunnen geven.. maar toen ik zag dat ie zo rood werd ben ik opgehouden want ik wilde eigenlijk gewoon gaan rijden maar eerst moest het trek touw van de motor.. maar merk wel dat ie als de schok eraf is dat ie dan steeds meer begeon tegeven.. dus zal echt wel een afstelling zijn hoop ik.. zat niet echt veel olie op snap dat niet want heb steeds wat bij gegooid.. moet 1.2 L op compleet.. wat zou het kunnen zijn dat ie zo heet werd? geen smering?


Gr michael
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

te arm
pilot jet vergroten 45/48
never drive faster then your angel can fly
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

die pilot jet is al 48.. de hoofdsproeier is 175.. orgineel is ie 165

de stand van de naald is standaaard in de 4e groef.. staat ie nu in.. stond eerst in groef 3.
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

De bocht van de uitlaat wordt altijd roodgloeiend als je de motor stationair laat lopen.
De eerste keer dat ik dat zag bij mijn eerste 4takt schrok ik ook.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
han
Berichten: 65
Lid geworden op: za mei 26, 2007 18:32

Bij stationair draaien staat de uitlaatbocht er altijd vuurrood aan,dat is normaal.Het is onverbrand mengsel.
Dit heeft elke 4-takt motor,zonder uitlaat staat er een vuurkegel op.
Overdag zie je het niet alleen `savonds.

De stelschroef is een luchtstelschroef,rechtsom indraaien en 1 7/8 omwenteling uitdraaien.
Stationair 1 of 2 maten groter als het boek zegt.
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

Nou gelukkig maar dan..dacht echt dat hij te heet werd.maargoed zal nog wel het een en ander moeten verstellen want zo met de kickstarter krijg ik hem niet aan de gang..en die gasnaald?`die stond eerst op stand 3 heb hem toen op de standaard stand gezet stand 4 zou dat veel uitmaken?
joachim
Berichten: 13
Lid geworden op: ma nov 07, 2005 11:39

Kun je eens goed de bougievonk omschrijven?

kleur oranje (fel) of strak blauw
mooi tussen electrodes of aan de rand van electrode
regelmatig of onregelmatig

als ie op start pilote niet wil starten is het 100% zeker een probleem met:

timing (klep, nokkenas ketting)
compressie
of elektrisch

maar aangezien je m wel aan het lopen heb gekregen, kan de timing nooit veel er naast zitten.
compressie heeft ie ook als het achterwiel blokkeerd.

dus blijft het elektrische deel over. probeer een nieuwe bougie. ook al is die je nu hebt nieuw.
ik heb een xt 500 staan die eet bougies. na een dag stilstaan start ie niet meer. dan wordt de vonk fel oranje en is ie alleen maar aan te krijgen met slepen.


suc6

grt joachim
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

hey joaschim

Bedankt voor de goeie tips.. maar blijft dat ding van jou altijd bougie's freten dan? dan is er toch ook iets niet goed..kan slechts elke keer een niewe bougie erin gaan doen na een keer rijden. wat is er dan niet goed als je dat steeds moet? onsteking? timing? cdi unit?...

Gr

Michael
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

De bougie geeft een mooie felle strakke kleur blauw net nog geprobeerd

dus die is goed lijkt mij.. ik heb eerder het idee dat het toch een afstelling is van de carburatuer.. je zou zeggen waarom krijg je hem wel aan de gang met aanslepen en niet met de kick starter.. als ie aangesleept word zuigt ie harder aan dus misschien moet ie meer lucht krijgen dat was mijn gedachte.
weet niet of ik iets met die gasnaald moet doen staat op orginele stand.
joachim
Berichten: 13
Lid geworden op: ma nov 07, 2005 11:39

tja vreemd.

de carburateur heeft zeg maar 3 stages

1 is de stationair
2 is de hoofdsproeier
3 is de gasnaald

als ie niet start en je denkt dat het aan de carb ligt moet je het vooral bij het de eerste stage zoeken.
stationair afstelling wordt dus door een appart luchtkanaal en sproeier geregeld (via luchtstelschroef) daar zitten wel eens kleine gaatjes bijna onzichtbaar verstopt door verkalking of vergumming van benzine. met een reiniging vloeistof er in en de compressor dr op zetten is een goede mannier om te zien of de vloeistof er aan de venturie er weer uitkomt. (lucht pistool zet je op een van de kleine gaatjes achter bij de luchtfilter aansluiting.)

maar mijn ervaring met carburateurs met acceleratiepomp is dat ze altijd nog willen starten. zelfs al is het ergens verstopt. met 3x gasgeven (benziene erin pompen) zonder choke en met een iets hoger afgesteld stationairstelschroef (van de gashandel) moet ie minstens 5-10 slagen maken. en met startpilot ook.

probeer deze start handeling eens:

bougie er uit. 10x droogtrappen.
bougie schoonmaken (liefst een nieuwe bougie)
bougie er in
3Xtrappen met decompressie handel en kill schakelaar off

killschakelaar aan

3x volopen gasgeven
en dan heel langzaam de zuiger voorbij de compressie slag zetten met de decompressie handel
en dan 1 ferme trap.


dan moet ie gegarandeerd 3 tot 10 slagen lopen voor ie afslaat!

als ie dan loopt kun je m proberen aan de praat te houden door steeds heel snel en kort gas te geven (pompen met de acceleratie pomp.)

als ie hiermee geen enkele reaktie geeft dan is het toch echt iets anders. dan benzine toevoer.


wat ook nog kan is dat je ergens een olie lek hebt in je kop zodat je bougie vet slaat. maar dat merk je meteen aan de rook uit de uitlaat. rookte ie erg toen je m aant lopen had?

suc6
joachim
Berichten: 13
Lid geworden op: ma nov 07, 2005 11:39

ps als je m aansleept zet je de zuiger dan ook net na de compressie slag?

even in de 2e versnelling achteruit rollen tot ie niet verder wil dan koppeling in en nog een stukje naar achteren rolllen. dan kun je m zo aan duwen in je eentje of met 1 extra hulp.
dan rol je m makkelijk door compressie heen zonder dat je je schoon moeder van 140 kg op het zadel hoeft te parkeren.

grt joachim
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

Hey joachim

Toen ie liep viel het opzich wel mee met de rook.. heb vanmorgen andere sproeiers de orginele erin gezet.de luchtschroef 1 3/4 ongeveer gezet.. hij liep nu gauw genoeg met aantrekken heb er nu ook wat mee rondgereden.. hij reageerd heel goed alleen kreeg hem nog niet aan de gang met de kickstarter maar wel bijna er zat iets meer leven.. heb hem echt een aantal minuten laten draaien en mee gereden het olie peil is goed. hij word dus wel te heet want hij begint er water uit te gooien uit de overloop zolang als ik hem stationair liet draaien bleef ie er water uit gooien...Heb ook de boudie eruit gedraaid om te kijken wat voor verbranding dat ie heeft.. aan de zijkanten van de bougie is ie zwart en binnen in een beetje wit.. wit is eigenlijk een teken dat ie te arm staat. maar de zijkanten waren dus wel zwart.

Hoe kan je ergens zien of je kop olie lekt ik snap dat er dan teveel rook uit je uitlaat zou moeten komen als je kleppen lekken of teveel olie krijgt.

maar zou hij ook zo heet kunnen worden omdat er een nieuwe zuiger met veren en cilinder op zit?

Hij heeft trouwens een automatische decompressor maar zal zeker eens allemaal proberen wat jij zei.. ik weet wel de procedure van het starten.. maar alle tips zijn welkom natuurlijk.. en we leren veel van elkaar. ik hou je op de hoogte. bedankt

Gr

Michael
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

Nou hij start nu met de kickstarter.. heb er dus andere sproeiers in gezet, en dat te heet worden zal wel lucht ofzo zijn geweest, had het water eraf laten lopen om eens te kijken hoe het met de pomp was.. maar dat is allemaal goed.. de radiateurs worden ook warm als ie loopt dus de pomp draait. had het water er weer op gedaan en een stuk gaan rijden.. het moet ook allemaal wat inlopen omdat het nieuw is..moet alleen nu wel steeds de hotstart erbij pakken om te starten.. dus zal nog wel wat af moeten stellen hij zal wel te weinig lucht krijgen nu denk ik met starten.

Maargoed Hij loopt pffff :D :D :D :D

gr michael
joachim
Berichten: 13
Lid geworden op: ma nov 07, 2005 11:39

t blijft een raar probleem

als je er een zou hebben zou je kunnen zeggen dat je mechanische vervroeger blijft hangen.

maarbij een YZF is dat allemaal in de CDI geregeld. (ken je iemand in de buurt waar je de cdi even mag lenen? ze gaan nooit half stuk maar je weet maar nooit)

blijkbaar reageert ie wel goed op verandering aan carburateur, kan best zijn dat ie te warm wordt omdat ie stationair te arm afgesteld staat en in het midden gebied te rijk (verklaring voor wit /zwarte bougie)

als je wilt weten in welk gebied ie te arm of rijk staat kun je op een recht stuk weg samen met je groete vriend de bougie sleutel, kijken bij welk toerental welke kleur de bougie heeft.
dat doe je door een paar seconden 1 toerental aan te houden. dan knijp je koppeling in en zet je de motor uit. als je uitgerold bent kun je de bougie bekijken welke kleur ie bij dat toerental had. (2000 4000 en 6000 toeren zijn goede indikatie gebieden)

maar voor je dat doet, zou ik voor de zekerheid toch maar goed controleren of je olie cirquit wel in orde is.
met name de olie leiding die via je krukas naar het bigend en je cilinderwand gaat.

ik weet niet precies hoe dat zit bij de YZF maar voor de meeste motors is dat gelijk.

dat kun je doen door de motor op zn kant te leggen en koppelingkap eraf te halen. en daar de olie leiding van krukas doorte blazen met perslucht. (misschien een busje of veer vergeten te monteren?)


als de zuiger te krap in je cillinder geboord is kan ie daar idd te heet door worden. maar bij goede revisie mag je daar geen extreme last mee hebben

heb je trouwens ook geprobeerd de mengschroef te stellen met lopende motor? hoor je dan veel verschil met de toeren van de motor als je er aan draait?


grt joachim
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

Hey joachim

Het olie circuit lijkt mij wel inorde.. als de motor loopt draai ik even de olie leiding los die naar boven op de cilinderkop gaat.. er komt meteen olie uit.. mijn motor is trouwens een Yzf 450 uit 2005..zal eens goed gaan kijken naar de bougie , de motor werd trouwens na het rijden niet meer zo heet.. gelukkig.. het blijft een beetje raar allemaal ja.. maar het is waarschijnlijk toch puur afstelling..
waar kom je trouwens vandaan joashim? en rij jij veel? ook wedstrijden?

Gr michael
Plaats reactie