Lekkende KTM LC4

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
sinterklaas
Berichten: 85
Lid geworden op: zo apr 03, 2005 17:24

Mijn ktm lekt wat olie bij het voortandwiel, ik die keerring + o-ring vervangen. Lekte nog steeds olie, maar deze keer leek het van hoger op te komen, zo te zien waar de koppeling het blok uit komt. Ook deze keerring vervangen. Nu lekt hij nog steeds olie, en het komt zeker niet van nog hoger omdat daar alles mooi droog is.

Nu denk ik dat de olie vanuit het achterste gedeelte van het blok komt, waar de as van de achterbrug door het blok gaat, omdat het hier ook nat is, maar dit kan ook zijn van wat de ketting weg spatterd.

Iemand enig idee waar ik nu moet gaan zoeken zonder gelijk het hele blok te moeten splitsen?

bvd
Arjen
Berichten: 24
Lid geworden op: ma okt 03, 2005 21:24
Locatie: IJmuiden

sinterklaas schreef:Mijn ktm lekt wat olie bij het voortandwiel, ik die keerring + o-ring vervangen. Lekte nog steeds olie, maar deze keer leek het van hoger op te komen, zo te zien waar de koppeling het blok uit komt. Ook deze keerring vervangen. Nu lekt hij nog steeds olie, en het komt zeker niet van nog hoger omdat daar alles mooi droog is.

Nu denk ik dat de olie vanuit het achterste gedeelte van het blok komt, waar de as van de achterbrug door het blok gaat, omdat het hier ook nat is, maar dit kan ook zijn van wat de ketting weg spatterd.

Iemand enig idee waar ik nu moet gaan zoeken zonder gelijk het hele blok te moeten splitsen?

bvd
Het moet toch een van de twee keerringen zijn. Meestal is het de 0-ring achter de bus van het voortandwiel. Nog een keer goed checken? De keerringetjes van de koppeling zijn ook gevoelig. Probleem is dat hier vaak met een hogedrukspuit water in gespoten wordt wat daar vervolgens gaat roesten. De as wordt daar droog en dunner en dan gaat het naaldlagertje ook kapot. De as krijgt dan veel ruimte en dan dicht de keerring niet meer goed af. Nieuw asje erin en liefst ook nieuwe lagertjes. In ieder geval de bovenste. Hoeft het blok niet voor uit elkaar. Let op, als er te veel vuil/roest zit kan dit in het naaldlager zakken waar de voorste versnellingsbakas in draait met alle vervelende gevolgen vandien.
sinterklaas
Berichten: 85
Lid geworden op: zo apr 03, 2005 17:24

heb de keerring EN de o-ring van het voortandwiel vervangen, nu dan maar dat lager van de koppeling eruit halen. Bedankt voor de tip!
dige
Berichten: 29
Lid geworden op: ma nov 05, 2007 00:04
Locatie: st g rode

Schijnt zo een beetje klassiek te zijn bij KTM ;die keerring en bus aan voorste tandwiel lekt...ik denk dat dit nog sneller voorkomt als de ketting té strak staat; ik heb het bij de 250 2t en bij de LC4 regelmatig: kettinkie mag echt niet te strak denk ik. :idea:
ride to live, live to ride!
dige
Berichten: 29
Lid geworden op: ma nov 05, 2007 00:04
Locatie: st g rode

Schijnt zo een beetje klassiek te zijn bij KTM ;die keerring en bus aan voorste tandwiel lekt...ik denk dat dit nog sneller voorkomt als de ketting té strak staat; ik heb het bij de 250 2t en bij de LC4 regelmatig: kettinkie mag echt niet te strak denk ik. :idea:
ride to live, live to ride!
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

alles goed schoonwassen. Daarna met remmenreiniger (niet te zuinig) alles goed olievrij maken.

Effe starten en kijken/voelen (evt met stukje keukenpapier): Dan zie je vaak al snel waar precies de 'lekkage'zit.

succes
sinterklaas
Berichten: 85
Lid geworden op: zo apr 03, 2005 17:24

Heb ik al gedaan, er is alleen een ander probleem.
Als ik een klein stukje gereden heb, bijvoorbeeld naar het werk, dan lijkt hij nauwelijk (3/4 druppels).
Heb ik echter een hele middig in het bos e.d. gecrossd dan lijk hij een hele plak.

Even laten lopen lost dus verder niets op
Plaats reactie