Waarom rij jij eigenlijk een offroad/cross motor????

Oeverloos ouwehoeren of gewoon napraten over de laatste rit kan hier. (zelf voor het bier zorgen)

Moderator: ghulst

huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Nou, omdat ik door de verhalen van een vriend, over zijn offroad en enduro jaren, de kriebels kreeg. Toen hij uiteindelijk besloot opnieuw een offroad aan te schaffen werd het een XR250R, waar hij elke keer weer mee naar de winkel kwam. Dus steeds kon ik die stoere motor bewonderen. Toen had ik nog geen rijbewijs en moest deze dus gaan halen. De leeftijd van mij was toen, ongeveer 30. Ik heb dus eigenlijk nooit op een wegmotor gezeten(buiten dat rijbewijs halen dus) en ben meteen op een offroad gestapt. Ook een XR250R. Daar heb ik het dus op geleerd.
En o ja, omdat ik wedstrijd mountainbiker was, hield ik vanzelfsprekend van de modder en de geitenpaadjes.
En jij, waarom rij jij op een offroad cq enduro?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
jo
Berichten: 56
Lid geworden op: do feb 20, 2003 16:02
Locatie: ieper

euhhh valt een 1150GS ook onder de noemer enduro??
ik heb er zo eentje gekocht omdat het zowat de enige motor is waar mijn kapotte rug beter van wordt, raar maar waarn als ik last heb van mijn rug is de beste remedie om op de motor te kruipen en een dagje te gaan rijden, bovendien ben ik een raren op dat gebied, even een half uurtje op de moto zegt me weinig of niks, tripjes van meerdere duizende km des te meer, dus zocht ik een goeie betrouwbare reisgezel die net de juiste zitpositie had voor mijn zwakke rug, verder geen ambitie om met de gs off road te gaan, misschien koop ik er wel een lichter, meer off road gerichte moto bij, als het boontje het kan trekken zeggen ze hier in vlaanderen

greetz

jo
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Nee maar wel onder de noemer offroad! Ik zou er graag een bij hebben voor naar de noordkaap te rijden. Of iets dergelijks.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
STTEVE
Berichten: 1193
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Ik kreeg op mijn 13e een hele stapel motortijdschriftjes van een oom, omdat ik crossen zo mooi vond en daar stond de XT500 in. Dat vond (en vind) ik een onzettend stoer ding, je kon r van alles mee doen (als je je maar aanpastte) en sindsdien wilde ik alleen nog maar een off-road. Eerst 5 jaar blaadjes kopen, toen 5 jaar sparen, XT350 gekocht, daar 12 jaar op gereden, voor van alles gebrukt, van off-roadritjes tot de supermarkt en van de Scheveningse strandrace tot vakantie naar Zuid-Frankrijk, na 60.000 kms verkocht, eventjes zonder maar nu een TT600R...Voor mij de moderne versie van een XT500....maar die wil ik eigenlijk er nog wel bij,
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Vader heeft altijd brommer gereden maar na brommer tijd nooit motorrijbewijs gehaald (was bang dat hij zich dood zou rijden). Jaartje of 7-8 geleden een oud sachs blok gekregen voor onder een of andere oldtimer (alleen die oldtimer zat er dus niet bij :P). Op verhicle oldtimer gekocht >> opgeknapt enz enz(was toen 9). Tijden het opknappen heeft mijn vader motorrijbewijs gehaald en gewone motor gekocht (kawasaki gpz 400). Oldtimer klaar en toen heeft mijn broer leren schaken, niet lang daarna moest ik dat dus ook kunnen (ging best goed trouwens). Mijn broer(toen 13 denk ik, nu 20) kocht toen de tijd ook een brommer (yamaha dt). Daar beetje mee achter de steenfabriek gereden. Druk bezig miniracer aan het bouwen , dt opvoeren (na 50cc komt natuurlijk 70 en als ultieme een 80cc). Toen vond ik het tijd ook eens wat te kopen (kon al best aardig op die dt rijden , alleen met voeten aan de grond was een probleem). rm80 gekocht uit 1981 , nieuwere modellen waren qua zithoogte te hoog en kawa kx60 was te duur. dik 2 jaar mee gereden (achter de dijk, 1x in hummelo en in niftrik). En toen werd het dus tijd voor een 125 (broer heeft kort nadat ik die rm kocht trouwens zelf een yz126 gekocht). Rudy had toen hij net 14 was een 125 gekocht (1993 cr) 2 jaar plezier van gehad (veeel gereden toen, alleen op crossbaan). en nu dus bekende 99 cretje (en alle elend het laatste jaar is wel bekend)
Ben nu trouwens 17 (word september 18 :D )
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

Ik ging graag het terrein in met m'n 4x4 en ik had een wegmotor.

Toen heb ik deze 2 hobby's maar gecombineerd.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Als broekventje ging ik vaak met mijn pa naar de cross toe. Jaak Van Velthoven was toen mijn groot idool, naast natuurlijk DeCoster, Mikkola, en de anderen. KTM, CZ, Maico.... dat waren DE machines.
Ook ontelbaar veel motorbeurzen met mijn vader bezocht. En dan steeds maar weer op die kleine crossertjes kruipen...
De hoogdagen van de Belgische Speedway (in het Helzoldstadion met oa. Wilfried Hendrix, de Nederlander Piet Römer -of Seur of zo iets...) heb ik ook nog erg goed beleefd...

Mijn vader had intertijd (begin 50'er jaren) een FN 450 kopklepper (DE grande culasse voor de kenners...)

Vond echter motorrijden intussen veel te gevaarlijk (alhoewel hij vol vuur over moto's praatte !!!) En er ook nog wel eens op reed als dat kon...

Ik mocht me dus van thuis geen moto aanschaffen...

Ik heb dan van miserie een Mobylette inelkaar geknutseld (ben hem gaan halen in 4 kruiwagen vol onderdelen) Mijn moeder dacht dat ik dat toch niet kon ....

Heb dan ook nog een tijd ge-mountain-biked (vaak in Frankrijk en de ardennen gaan fietsen Was eigenlijk een beetje surrogaat.

Intussen getrouwd, huis gebouwd, ouders overleden, etc --> XR gekocht, daarna een KTM (waar mijn hart ligt....)

Ik ben in geen enkele sport geïnteresseerd, behalve als het een motor heeft, 2 of 4 wielen, en liefst nog op onverhard terrein.

Vandaar dus mijn liefde voor mijn tufke.

Ik ben nu nog bezig met een restauratie-project. Het moet iets worden met de enduro-look van eind jaren '70 (twinshocker, trommelremmen, 250 cc tweetakt van Rotax, ...) Meer verklap ik er nog niet van.

Jo VdB
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Jo VdB schreef: Ik ben in geen enkele sport geïnteresseerd, behalve als het een motor heeft, 2 of 4 wielen, en liefst nog op onverhard terrein.

Vandaar dus mijn liefde voor mijn tufke.

Jo VdB
Precies hetzelfde hier :D . Ik kan ook echt voor geen meter voetballen, tennisen oid.Enige waar ik nog wel handig in ben zijn pols oefeningen (is dat een sport?) :toost: :drinking:

Jo: heb je foto's van je opknap project? (mail ze anders even , load ik ze op)
STTEVE
Berichten: 1193
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Bij mij thuis had mijn vader vroeger een Honda-brommert voor naar zijn werk, maar daar hield t mee op, verder heeft niemand iets met motoren, laat staan met off-road.....Alhoewel mijn broertje, nadat ik mijn XT had verkocht, zich afvroeg of t wel goed met me ging. Hij vond t maar een raar idee dat ik geen motor had, zoiets als Bassie zonder Adriaan (of Samson zonder Gert, voor onze Belgische vrienden :lol: ) en houdt hij elke keer toch Parijs Dakar in de gaten.....wie weet wordt t nog wat met hem....
honda cr80
Berichten: 97
Lid geworden op: di mar 04, 2003 11:47
Locatie: Wijchen

Rudy schreef: rm80 gekocht uit 1981 , nieuwere modellen waren qua zithoogte te hoog en kawa kx60 was te duur. dik 2 jaar mee gereden (achter de dijk, 1x in hummelo en in niftrik).
kom je nu nog wel eens in niftrik, of zou je er nog een keer heen willen?reed je bij de Loonse Waard aan de Maas? ik woon er 10 minuutjes fietsen vandaan, dus dan moet je het zeggen
geen honda cr80 meer
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Daar reed ik toen ook (in iedergeval op zo'n afgraving). Maar is al flinke poos heleden dat ik daar voor het laatst geweest ben..
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Rudy schreef: Jo: heb je foto's van je opknap project? (mail ze anders even , load ik ze op)
Neen, nog geen foto's gemaakt.
Voorlopig ligt alles uit elkaar.
Cylinder en zuiger binnengebracht om te laten boren.
Alleen vind "men" klaarblijkelijk niet echt snel een zuigertje voor deze Rotax-krachtbron :(

Als de zuiger (en cylinder) in orde zijn, ga ik het blok verder openen (de aanhechting waar de koppelingskabel aan vast zit is klaarblijkelijk los of afgebroken) Ik heb hiervoor echter nog een tweede blok (vastloper) dat dienst kan doen als donor.

Ik verklap voorlopig niets, maar zal je wel eens iets opsturen van foto's.
Ik wil er iets speciaals van maken, en het mag dan ook iets kosten!
Eerst afwachten voor de zuiger. Anders ga ik maar eens naar een ander revisiebedrijf. Er stak nu een 0.50 mm overmaat ELKO-zuiger in. Moet dus eigenlijk toch makkelijk vindbaar zijn m.i.

Jo VdB
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

we gaan weer lekker offtopic dames en heren. FF bij de les blijven.
Freek: met zo'n korte reden kunnen we geen genoegen nemen. Ik reed 4x4 en dus daarom etc etc.......
Waarom reed je 4x4??? etc etc
Lucht je hart hier.... op dit forum en voel je .... bevrijdt.
Ik bedoel maar, waarom maakt Ad Ketelaars roadboekritten???
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Freek
Site Admin
Berichten: 2036
Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
Locatie: Balkbrug
Contacteer:

huskie schreef:Waarom reed je 4x4???
Wederom kort; heb je wel eens beelden van de Camel Trophy gezien ?
Als je die beelden gezien hebt kun je 2 dingen doen; of je gaat Camel roken, of je koopt een Landrover 110.

Hier vaak mee gereden op het oefen terrein in Havelte (mocht toen nog), Ardennen (mocht toen nog) en Marokko (mag nog steeds).

Toch kosten deze tripjes veel geld, omdat je vaak met schade thuis komt.

Dus m'n wegmotor ingeruild tegen de oer-Tenere, waarmee ik zelfs m'n eerste off-road-ritten mee gereden heb en de Sahara doorkruist heb.

Daarna steeds lichter, tot aan m'n Husaberg (107 kg) en nu weer terug bij het begin; het moderne zusje van de oer-Tenere ,de KTM-Adventure, om mee te reizen en all-road te rijden.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Gebruikersavatar
peewee
Berichten: 120
Lid geworden op: do jun 13, 2002 12:44
Locatie: Den Bosch

Ik had het geluk geboren te zijn in een droog, dor en uitgestrekt stukje Australie. Crossen begon daar eerst met fietsen en als snel volgde er een gemotoriseerde ding. Bij mij was dat een oude australische PTT brommer, type Honda 4 takt 70cc met zo een semi automatische bak. Snel hierna volgde een hele serie zwart met gele Yamaha 80cc tjes, twin shock en jaja de eerste monoveer van Yamaha ook meegemaakt (veer onder de tank). Tot mijn dertiende heel veel gecrosst en uiteraard veel zomaar in de bush gereden totdat mijn ouders na 27 jaar in Australie te hebben gewoond, denken tijd om terug naar Nederland te gaan. Als ventje van 13 heb je dan weinig te vertellen.

Brommers konden me in Nederland niet boeien, veeeeeels te koud. Jaren niets gereden totdat ik ondertussen als dertiger een collega krijg die enduro's rijdt. Uit toch wel interesse ga ik een keer mee, fout, helemaal verkocht, nog voor ik me rijbewijs heb koop ik een husky enduro. Drie husky's en vijf jaar later ben ik nog steeds verkocht.

Bekende verhaal. Maar heel bemoedigend situatie meegemaakt vorige week in Italie. In onze groep van 22 man reed een oudere heer met verdienste mee, leeftijd 62 jaar. Dus Ik ben nu 37, dus ik kan zeker nog 25 jaar minimaal offroad rijden.

groeten

Peewee
Gast

Werd altijd al aangetrokken door motoren met allroad/cross uiterlijk, de rest boeide me voor geen meter.

Vrij laat rijbewijs gehaald en DR BIG aangeschaft maar reed toch alleen over het asfalt waar ik me tijdens zo`n toerrit stierlijk verveelde maar nooit echt de reden daarvan kon ontdekken.

Binnen de drbigclub leerde ik mensen kennen die met hun BIG ook regelmatig het zand in doken en toen ik voor een prikkie een 2e BIG aan kon komen heb ik er meteen noppen onder gelegd om eens zo`n ritje te rijden.

Kwas meteen verkocht; 2 dagen kunnen kicken op de adrenaline van mijn eerste allroadritje en ik wist ook meteen waarom ik asfalt niks aan vond. Het hoeft niet hard te gaan als ik maar bezig ben in het zand.

Inmiddels zijn de beide BIG`s ingeruild op een xr650r waar ik mijn handen meer dan vol aan heb tijdens het rijden (en uitzetten) van allroadritten.

Enduro-/offroadritten zijn boven mijn kunnen om zelf aan mee te doen maar schitterend om samen met mijn zoons naar te kijken.

LEO
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Bedankt Freek, dat leek er meer op.
De meeste zijn toch wel al jong begonnen met het offroad cq crossen.
Ik ben eigenlijk ook een jonkie op de motor wat jaren betreft. Ik kom dus uit een voetbal familie.
Met het feit dat het best wel een dure hobbie is, zijn er velen toch al jong mee begonnen. Dus een krantenwijk of sponsorende ouders zijn een pre.
Wie heeft zijn eigen kinderen al zo gek gekregen dat ze op een motor rondrijden.
Ik weet dat PeeWee er mee bezig is. En PW vordert ie al??
Verder gaarne nog steeds jullie waarom vertellen voor diegene die nog niet hebben gereageerd svp!
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

peewee schreef:blablabla (ff ingekort vanwege dataverkeerd)
groeten

Peewee
Verstand komt dus echt met de jaren? 8)

toch zijn 4x4's ook best leuk (quads in iedergeval)
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

mijn ouders gingen al naar de motorcross kijken voordat ik geboren was.
toen ik een jaar of 7 was haalde ik al stiekum de brommer van mijn opa uit de schuur om er mee te gaan rijden , wat niet lukte omdat ik niet wist hoe ik hem moest starten.
mijn ouders wisten toen al dat ik helemaal gek was van brommers en motors maar ik mocht er geen hebben omdat een oom met zijn brommer doodgereden was.
toen ik 11 jaar was zei een tante dat ze een puch maxi had staan die niet meer liep en die mocht ik hebben van haar.
Ik er aan sleutelen en ik kreeg hem weer aan het lopen maar ik mocht er nog steeds niet op rijden van mijn ouders totdat ze mijn gezeur zo beu waren dat ze uiteindelijk toch toestemden.
dit was dus het prille begin van mijn motorcarriere.
Ik ben nu bijna 38 dus ik rij al bijna 28 jaar op brommer/motors en altijd op noppenmotors want een wegmotor heeft me nooit zo geboeid om er zelf mee te rijden.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Ad Ketelaars
Berichten: 439
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
Contacteer:

Ik ben op mijn zevende op een omgebouwde step met JLO motor gezet. Dat het een omgebouwde step was kon je absoluut niet meer zien. Gekocht van de overbuurjongen van Ad f. Helaas nooit mijn sporen in de cross kunnen verdienen zoals Ad f. Ik heb absoluut niets met tourmotoren . Ik ben wel in het bezit van een tourmotor. Een "Russische tank" uit de voormalige DDR. Jawel een MZ. En hoe kom je aan een MZ kun je je afvragen. Nou dat komt omdat MZ (DDR) het toonaangevende merk in de enduro was. Dus toch weer die link naar het offroadgebeuren dus. Ik zou bijna vergeten te vertellen dat ik deze MZ op offroadbanden heb staan. Lekker makkelijk als ik binnendoor naar mijn werk ga. Vooral de avontuurlijke kant van het offroadrijden heeft me altijd sterk getrokken. Ik heb het altijd prachtig gevonden om te speuren en nieuwe paden te ontdekken en na al die jaren is dat nog steeds mijn grootste hobby. In de beginjaren rond mijn dorp en nu in het zuiden van Frankrijk.
En Huskie, uiteraard hebben mijn kinderen een PW (gehad). Een prachtig origineel Yamahazijspan. Door een fout van mij reden ze zich bijna te pletter. De jongste die toen drie jaar was, zat achter het stuur (net uit de luiers) en wist het hele gebeuren toch nog te redden (met 50 km/u met hangende gasschuif). Dit feest was dus zo voorbij en nu probeer ik ze op de schaak of damclub te krijgen (minder gevaarlijk). Ik hoop nog vele jaren mijn speurwerkzaamheden voort te kunnen zetten en zo een hoop rijders van mijn speurwerk te laten genieten. :toost:
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
john b
Berichten: 205
Lid geworden op: ma okt 28, 2002 13:10
Locatie: westwoud

mijn buurman heeft me aangestoken met zijn zijspan daarna ff een jaar niks toen met een crossauto en een xr gekocht paar jaar met dat ding gereden en veel autocrossen gestopt omdat ik geen zin meer had om elke week uren onder dat ding te liggen sleutelen en sinds 1.5 jaar een yam 426 om toch maar lekker in de bagger te spelen want de meeste andere sporten doen me niks op vechtsport na dan want dat is mijn andere hobby
doe wat je niet laten kunt
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ad K, ik lees nog de angst in je woorden als je over die gasschuif vertelt.
Ik hoop dat mijn kinderen motorrijden niet leuk zullen vinden, alhoewel ik ze nu af en toe voorop zet als ik over de werf rijdt.
Ik denk dat de grootte aanstrekkingskracht voor mij ook is dat je met een enduro geen asfalt weg nodig hebt. Ik zie motorrijden een beetje als vliegen. Vrijheid, jij bepaalt waar je heen rijdt en je laat je niet tegenhouden omdat er toevallig wat obstakels op je pad komen.
Moddergaten, geitenpaadjes, diepe zandwegen etc overal kan je komen, en hopelijk weer uit komen :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gebruikersavatar
Bart M
Berichten: 367
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 10:47
Locatie: Westerlo-België

Ik ben een echte laatbloeier. Nooit iets met motoren te maken gehad, zeker niet met off-roads (veel te gevaarlijk volgens mijn ouders). Virus te pakken gekregen van mijn schoonbroer, die had een XR500 (bj1982) overgekocht van zijn schoonbroer alweer. Herinner mij levendig toen hij voor 't eerst ermee aan de deur kwam, was toen pas getrouwd denk ik. Heerlijk geluid produceerde zo'n ding. Toen die 500 plaats moest maken voor een 600 heb ik hem geadopteerd. Eerste jaar samen de veldwegen in de buurt verkend, nadien een tijdlang alleen rondgetoerd (schoonbroer afgehaakt), en dan via een werkmakker in het vlaamse enduro-circuit verzeild geraakt. Intussen de XR, na enkele wanhopige pogingen om hem te redden met een XL-wrak, weggedaan en KTM600 (bj 89 of 88) gekocht. Kleppen krom tijdens Raid de l'amitié en een jaar later terug op XR600 (ook bj89, omgebouwd naar model 91). Omstreeks die tijd op DR 750 Big gevallen (rally-virus opgelopen, ook dat nog). Voor mijn postuur veel te zwaar eigenlijk, zeker off-road, maar perfect voor woon-werk verkeer. Toen de XR het begaf (tuimelaar afgebroken in Tunesië, nikasil en piston om zeep) heb ik resuluut gekozen voor lichtgewicht en ik rij nu al op m'n 2de Husqvarna, naast de DR Big of course.
Eigenlijk sleutel ik even graag als het rijden zelf. Ook nooit opleiding voor gehad, maar wel van in m'n jeugd mee bezig: in onze buurt circuleerden enkele autowrakken die moesten dienen om de jeugd wat rijvaardigheden bij te brengen alvorens we op de baan losgelaten werden om een rijbewijs te behalen. Die maneuvers leren werden we al snel beu, we reden op de duur het oefencircuit om het snelst... in achteruit ! Die wrakken bleven echter niet vanzelf rijden, en zo al doende, en met de wijze raad van de buren iets van mechaniek geleerd.
Voilà,
Bart M
honda cr80
Berichten: 97
Lid geworden op: di mar 04, 2003 11:47
Locatie: Wijchen

juist heel vroeg begonnen: jaar of tien met een brommertje dat werd een opgevoerd brommertje. toen ging ik voor het echt werk en heb ik leren schakelen op de mt van een vriend daarna zelf een schakelbrommer gekocht en opgevoerd met 70cc etc, we reden altijd tot voor kort in ewijk onder de Ewijkse brug tegen de dijk op en we hadden daar een crossbaantje. toen kocht ik een crossmotor en toen kwam de politie zeggen dat we er niet meer mogen rijden. nu ga ik waarschijnlijk in groesbeek rijden, weet iemand hier wat over die baan???
geen honda cr80 meer
Joost79

Zelf erg vroeg begonnen met een Honda QR50. Deze kreeg in in de zomervakantie net voordat ik 4 jaar werd (ik verjaar in september).
Ik weet nu nog dat we hem zijn gaan afhalen bij de dealer... kostbare herinneringen...

Erna een XR70 ofzo om mee te leren schakelen en gevolgd door een 125cc CR.

Dan helaas ziek geworden voor een jaar, ondertyussen alles weggedaan. (was toen 12). Rond mn 15e stond er weer es toevallig bij mn vader een 500cc CR van 84 in de stal... ff mme geamuseerd , smaak weer te pakken gekregen en nu rijd ik af en toe is voor het plezier op mn CR250 van '90.
Plaats reactie