Hallo ,ik heb een probleem met mijn Husky, graag jullie hulp, ik kom er niet uit.
Afgelopen zondag gecrosst met mijn 91er 610te, na het rijden de motor stopgezet om vervolgens een half uur daarna weer te willen gaan rijden echter geen beweging meer in te krijgen, de kickstarter wou geen milimeter meer naar beneden gaan ,voelde aan alsof er extreem veel compresie was, ook met de kleplichter geen beweging in te krijgen.
Mijn eerste gedachte was dat het kickstarter tandwiel stuk was gegaan en dat een brokstukje hiervan de starter blokeerde,.
Thuis de kap ervanaf gehaald en kickstarter tandwiel is ok, wat wel opvalt is dat als de bougie verwijderd is de zuiger wel rond te draaien is, met de bougie erin is er geen beweging in te krijgen!?.
Als de motor met de bougie eruit wordt rondgetornd lijkt het alsof er onder de zuiger hoge compresie aanwezig is , als de zuiger omhoog moet komen gaat dat zwaar alsof je een veer aan het opdraaien bent.
Iemand ervaring hiermee? is dit overmatige carterdruk of compresie in het carter?, en hoe komt het dat de druk niet weg kan?
Nogmaals, met de bougie erin is de zuiger niet rond te krijgen.
Of, ik zeg maar wat heeft dit misschien met de olie huishouding (oliedruk?) van de husky te maken.
graag jullie advies want ik snap het even niet.
gr
stefan
Husky 610 probleem, help!
Moderator: ghulst
Dus met zonder bougie(oeps) draait hij toch zwaar rond. Dat klopt niet. De zuiger zou zowel omlaag als omhoog soepel dienen te gaan. Er is immers geen compressie. Als hij naar beneden wel kompressie heeft(bijna niet voor te stellen) dan zou het blok vol water kunnen zitten. Maar dan zou hij dus omhoog heel soepel moeten gaan. Als hij dus zwaar rond loopt zonder bougie dan moet de oorzaak ergens anders gezocht dienen te worden. Heb je het gevoel dat de zuiger zwaar door de cilinder heen gaat????? Kun je de versnellingen allemaal nog gebruiken?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Yip , de versnellingen zijn ok en de zuiger gaat niet zwaar door de cilinder heen, koelvloeistof peil is ook ok ,de motor heeft na het lopen een half uurtje gestaan en toen was er met de kickstarter geen beweging meer in te krijgen.
Begin eigenlijk te denken dat er iets met de uitlaatkleppen niet klopt?
Begin eigenlijk te denken dat er iets met de uitlaatkleppen niet klopt?
Hoi Stefan,
dat kan inderdaad bijna niet anders, of er moet iets mis zijn met je kleptiming. Als je de kleppen inspecteert, zoals Huskie voorstelt, mogen op 1 van de 2 bovenste dode punten (zuiger helemaal bovenaan, te controleren met een staafje oid uit zacht materiaal in het bougie-gat) geen van alle kleppen bediend worden.
Indien dit niet helemaal klopt is de distributieketting versprongen=normale slijtage. Gewoon vervangen, tandwiel nakijken op slijtage en juist opnieuw installeren. Laat de afstelling doen door een specialist als je niet zeker van je stuk bent. Heb het zelf al verschillende keren zonder problemen gedaan op XR, maar op Husky is't de eerste keer jammerlijk mislukt (1 tandje verkeerd en hij reed wel, maar niet op volle vermogen).
Veel geluk!
Bart
dat kan inderdaad bijna niet anders, of er moet iets mis zijn met je kleptiming. Als je de kleppen inspecteert, zoals Huskie voorstelt, mogen op 1 van de 2 bovenste dode punten (zuiger helemaal bovenaan, te controleren met een staafje oid uit zacht materiaal in het bougie-gat) geen van alle kleppen bediend worden.
Indien dit niet helemaal klopt is de distributieketting versprongen=normale slijtage. Gewoon vervangen, tandwiel nakijken op slijtage en juist opnieuw installeren. Laat de afstelling doen door een specialist als je niet zeker van je stuk bent. Heb het zelf al verschillende keren zonder problemen gedaan op XR, maar op Husky is't de eerste keer jammerlijk mislukt (1 tandje verkeerd en hij reed wel, maar niet op volle vermogen).
Veel geluk!
Bart
Ok, bedankt voor de informatie, ga de kleppen inspecteren en daarna (als ik tijd en geld heb) een degelijke blokrevisie doen(hoe kan ik controleren hoe het met het big-end lager ervoor staat?) .
Moet nu zolang gaan trainen met een kawa kx125 , zal wel tegenvallen als je een dikke 4-takt gewend bent .
De husky is al wat ouder maar ik rij er nu eenmaal heel graag mee , dus toch maar reviseren.
stefan
Moet nu zolang gaan trainen met een kawa kx125 , zal wel tegenvallen als je een dikke 4-takt gewend bent .
De husky is al wat ouder maar ik rij er nu eenmaal heel graag mee , dus toch maar reviseren.
stefan
1. door demontage van de krukas. 'k weet het, is niet voor doe-het-zelvershoe kan ik controleren hoe het met het big-end lager ervoor staat?)
2. bij benadering door, na demontage van cilinderkop en zuiger, de speling te testen in onderste dode punt: links rechts wrikken mag wel een beetje (enkele mm) kunnen, maar op en neer mag hij geen krimp geven.
als hij ook niet goed rond gaat zonder bougie licht het dus niet aan je kleppen want dan is er geen compressie
maar ik kan me niet voorstellen dat je hem op de kick niet door een verstopte carter ontluchting of iets dergelijks heen kan trappen dus zou ik eigenlijk meer verwachten dat er iets geblokkeerd zit in je kickstart mechaniek de vrijloop of zo
het is een wilde gok maar wie weet ?
sterkte
hans h
maar ik kan me niet voorstellen dat je hem op de kick niet door een verstopte carter ontluchting of iets dergelijks heen kan trappen dus zou ik eigenlijk meer verwachten dat er iets geblokkeerd zit in je kickstart mechaniek de vrijloop of zo
het is een wilde gok maar wie weet ?
sterkte
hans h
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.