vuil in m'n tank

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

he biggers, heb vuil in m'n tank, is bruin en erg fijn, lijkt wel roest..
als ik op reserve rijd begint m'n pomp te lekken en als ik langer door rij krijgt de pomp kuren met in houden tot gevolg :evil:
uiteindelijk heb ik zels bruine drab in m'n vlotterkamers..
heb de tank al eens leeg gegooid en gespoeld met benzine maar dat hielp niet lang :evil:
hoe krijg ik de tank schoon en wel binnen een weekend?

maak hem schoon
zappa
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Ik weet niet of de drab hiermee verdwijnt maar roest in de tank wat tegen de want zit kan je los schrubben door grof grind in the tank te mikken en flink schudden. Moeten je tanks uiteraard wel los gemaakt worden.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

heb ook dit gevonden..
http://www.foren-dienst.de/cgi-bin/fore ... &thread=67
werkt dit? de loden kogels dan.. dat ding bouwen gaat me te ver :wink:
pjlaurens
Berichten: 140
Lid geworden op: wo feb 26, 2003 18:09
Locatie: spijkenisse

Daar is een soort epoxy hars voor, kun je in de betere motor zaak kopen

eerst de tank reinigen met roest oplosser, laten drogen en dan een soort epoxy er achter aan.
deze laat dus een kogel harde benzine bestendige laag achter, zodat de roest achter de laag blijft zitten

ze gebruiken dit ook bij restauratie van motortanks

peter
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

he peter bedankt, je bedoelt dit?
http://www.rustbuster.nl/Fertan/Tapox.htm
vraag me alleen af of de kraan+ de slangen die in de tank zitten er ook uit moeten en of je die slangen ook weer makkelijk in de tank krijgt :?
pjlaurens
Berichten: 140
Lid geworden op: wo feb 26, 2003 18:09
Locatie: spijkenisse

ja, de slangen en kraan er af anders zitten die ook dicht met dat spul
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Al een oplossing gevonden zappa?

Ik merkte dit weekend dat mijn DR 750 niet goed rijdt op de reserve.

Wat er namelijk gebeurde is dat hij ging stotteren en niet goed stationair liep terwijl de benzinekraan op 'on' stond. Toen heb ik hem op reserve gezet omdat ik al wist dat er niet veel benzine meer in zat. Na 2km rijden gebeurde echter weer hetzelfde en sloeg uiteindelijke de motor af.

Flesje benzine gehaald en hiermee kon ik naar het dichtsbijzijnste benzine station rijden. Waar er weer netjes 22 liter in ging. (7 Liter reserve) = 29 liter.

Nu de tanks weer vol zijn rijd hij ook goed, ook als de benzine kraan op reserve staat, dus het lijkt erop dat vuil ook niet het probleem is.

Wie kan mij trouwens uitleggen hoe de benzine uit de rechtertank naar de linker loopt, gaat dat via de verbinding van de reserve slang?
Laatst gewijzigd door Shifty-PK op ma feb 19, 2007 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

he man, zit nog te wachten op dat weekend dat ik niet wil, kan rijden :D
kan nog wel even duren :D
rij gewoon niet op reserve.. heb dan geen problemen.. moet wel nog dat spul gaan bestelen..
volgens mij heeft de DR750 29liter tank inhoud waarvan 7 reserve?
de DR800 heeft 24liter waarvan 4 liter reserve, ik ga maar tanken
als ie rond de 240km staat op de dag teller... verkoper had me
verteld dat de DR800 29l had.. kwam er op de vervelende
manier achter dat dat niet zo is :evil:
hoe dat zit met je dubbele tank? geen idee :?
of je kraan is kapot of kan het ook de pomp zijn?

maak alles heel zappa
Peter N.
Berichten: 59
Lid geworden op: do apr 15, 2004 22:02
Locatie: Zwolle

Op deze site staat een heleboel info om je tank(s) te impregneren:

http://www.tankcure.com/
eindgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 14:02
Locatie: Amsterdam

Okee, ik heb Tankcure gekocht, alles klaargezet, de tank van m'n DR800 losgehaald....

en nu krijg ik met geen mogelijkheid het laatste restje benzine uit de tank. Zo te zien zit de leiding van de reserve niet op het laagste punt.

???

Wie weet raad?

(Zelfs al laat ik de benzine verdampen, dan heb ik straks hetzelfde probleem met de tankreiniger en daarna met de epoxy.)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ook niet door de kraan er af te halen en te schudden?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Peter N.
Berichten: 59
Lid geworden op: do apr 15, 2004 22:02
Locatie: Zwolle

Ik heb ook TankCure gekocht maar nog niet gebruikt. De enige manier om de tank met epoxie leeg te krijgen is via de vul opening. Pas op dat je geen epoxie in de benzine-leidingen die in de tank zitten krijgt.
Iemand heeft mij verteld dat de twee componenten bij het mengen zo heet kunnen worden dat je er brandwonden van kunt krijgen.
Als ik het zelf geprobeerd heb laat ik het weten.

Groeten Peter.
eindgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 14:02
Locatie: Amsterdam

De kraan heb ik eraf gehaald, en alle slangetjes. Er komen onderaan drie leidingen uit de tank, maar geen daarvan zit helemaal op de bodem. Als ik flink schud komt er soms nog wat benzine uit, maar dat lijkt meer een kwestie van geluk hebben. Er zit nog steeds een flinke sloot in.

De vulopening heeft een opstaande rand naar binnen toe (waarschijnlijk tegen het opspatten tijdens het tanken). Je kunt de tank geheel op z'n kop houden terwijl er nog zeker een liter benzine inzit. Dat werkt dus ook niet.

Peter, ik heb al veel met epoxy gewerkt. Het kan na een tijdje flink heet worden, maar alleen als grote hoeveelheid bij elkaar (bijvoorbeeld de rest die overblijft in de mengbeker). Als je het uitsmeert in een dunne laag gebeurt er niks.
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Ik durf niet te zeggen hoe de leidingen bij een dr800 lopen maar op mijn dr750 zitten de reserve leidingen/pijpjes ook niet helemaal onderin de wangen. Echter zit er aan de binnenkant van de tank wel een pijpje aan deze reserve leidingen welke tot redelijk diep in de wangen van je tank doorlopen.

Het laatste beetje benzine krijg je er dus niet uit door te schudden omdat de benzine eerst omhoog moet. Dit zou je er wél uit moeten krijgen door deze reserve leiding te verlengen en onderaan de wang van je tank te laten uitkomen. Door nu aan dit slangetje te zuigen (met een pomp of grote spuit, of als je dat niet hebt met je mond), zou je de laatste beetje er ook uit moeten krijgen.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
eindgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 14:02
Locatie: Amsterdam

Shifty, dank voor je antwoord. Met een pompje heb ik vrijwel alles eruit kunnen krijgen. Nog steeds niet echt alles, maar na nog een half uur met een slang aan de pomp via de vulopening op de bodem zitten poeren is ie nu toch vrij aardig leeg.

Nu eerst maar eens "tankcleanen" en ontroesten (schudden met een zooi lagerkogeltjes).

Blijf ik zitten met de vraag hoe dit straks met de epoxy moet. Het overschot ook met een pomp wegzuigen? Epoxy is stroperig, dus de slang zal snel kunnen verstoppen.
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

De vraag is dan hoe je die kogellager balletjes er weer uit krijgt?

Ik heb ook geen idee wat de viscositeit is van de epoxy die ervoor bedoelt is, maar wat je kunt proberen is de overige epoxy gewoon de laten drogen in een ongebruikte hoek van je tank, en dus vooral niet in het diepste punt van de wangen (want dan bestaat de kans dat je leidingen verstopt raken). Wellicht dus je tank om te kop zetten met de tankdop naar beneden.

Voordat de epoxy droog is regelmatig in je leidingen blazen, van buiten naar binnen, met lucht moet voorkomen dat ze dicht slippen met epoxy. :o
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ipv kogels zou ik gewoon deze produkten gebruiken.. http://www.rustbuster.nl/Fertan/Tapox.htm
eerst Fedox en dan Tapox.. lijkt me makelijker dan die kogels weer uit je tank te halen.. [maar mischien met een magneet]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
eindgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 14:02
Locatie: Amsterdam

Nou, de tank zit er weer op. En tot dusver lekt ie niet.

Dat met die kogeltjes heb ik toch niet aangedurfd. Het is onmogelijk om alle spelonken van de tank te bekijken, dus je weet ook niet of er wat achterblijft, en zo ja waar.

Het ontroesten heb ik gedaan met HG ontroester. Gewoon te koop bij de Praxis e.d., op basis van fosforzuur, en naar verluid vergelijkbaar met Tankcure ontroester. Het resultaat ziet er goed uit, maar je moet wel snel verder want het roestproces begint meteen na afloop opnieuw.

Buisjes heb ik afgesloten met stukjes benzineleiding, aan het uiteinde dubbelgevouwen en dan een tie-wrap eromheen. Werkt prima.

Na het ontroesten heb ik met een föhn geprobeerd de boel droog te krijgen. Perslucht was denk ik beter geweest.

Dan Tankcure epoxy erin, de 450 gram versie. Of het genoeg is geweest betwijfel ik, maar dat valt niet te controleren, tenzij je met een tandartsspiegeltje of een minicamera en een lampje de tank in gaat. Het leek er in ieder geval niet op dat er epoxy over was. Iedereen die nog aan de slag gaat zou ik de versie van 600 gram adviseren.

Na een half uur de tank ronddraaien heb ik hem met de voorzijde naar beneden geplaatst. Het lek zat bij mij op de naad net naast het midden. Hopelijk zit daar nu nog wat extra epoxy.

Oh ja: de buisjes heb ik doorgeblazen met een fietspomp. En dat brengt mij op het laatste punt. De buis van de reserve gaat omhoog de tank in, splitst zich dan in tweeën, waarna beide delen ieder een tankhelft ingaan weer naar de bodem. Door deze buis door te blazen weet ik dat in ieder geval één helft niet verstopt zit. Maar de andere helft? Wie weet heb ik straks een hele grote 20 litertank ;-)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Spannend, sta je stil na zeg 300km of toch... :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie