achterremblokjes zitten vast

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
honda cr80
Berichten: 97
Lid geworden op: di mar 04, 2003 11:47
Locatie: Wijchen

ik heb net me achterbrug eruit gehaald en daarvoor heb ik eerst achter de remklauw eraf gehaald. die lange as die door het frame en de achterbrug heen gaat kon niet langs het rempendaal en die moest dus naar beneden( de remklauw was er af) nu werden de blokjes dicht geduwt en ik krijg ze met me vingers niet open en ik dacht vraag het eerst ff op het forum voordat ik er een schroevendraaier tussen zet. weten jullie hoe ze open moeten, kan er gewoon een schroevendraaier tussen of moet ik ontluchten of zoiets
geen honda cr80 meer
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

ik hoop voor je dat je remblokjes niet helemaal versleten zijn want dan heb je kans dat je remzuiger bijna er uit floept , oppassen dus.
je kunt de blokjes voorzichtig terug duwen met een schroevendraaier.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Ik gebruik een bandenlichter om de remzuigers terug te duwen.

Niet zo scherp als een schroevendraaier, veel meer hefboomwerking en ook een breder contactoppervlak .

gewoon met z'n platte kant ertussen, en maar trekken/duwen

Jo VdB
honda cr80
Berichten: 97
Lid geworden op: di mar 04, 2003 11:47
Locatie: Wijchen

wat is een maat voor de remblokjes, hoe dik moeten ze minimaal zijn? en is het erg als de remklauw boven de rempomp komt, komt er dan geen lucht in de leiding? of als je rempomp van de voorrem op zijn kop heeft gehangen zou er dan zuurstof in de leiding kunnen hebben gekomen?
geen honda cr80 meer
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

als er niets lekt dan kan er ook niets in
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
dvanleur
Berichten: 57
Lid geworden op: za jun 14, 2003 14:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Hoi,

Je moet even je blokjes verwijderen, en dan het cilindertje met een waterpomp tang terug drukken hierna niet aan de rempedaal komen anders komt de cilinder er weer terug zetten, plaats hierna je blokjes terug.

Gr.

Dennis
Theo
Berichten: 6
Lid geworden op: wo jun 18, 2003 20:41
Locatie: Maasbree

Als het reservoir op de kop heeft gehangen, kan er volgens mij wel lucht in komen. Maar let wel op, als je de remblokjes/zuigers terug duwt, het resevoir kan dan overlopen.
Zelf kijk ik regelmatig langs de remschijf naar de blokjes, hoever het frictiematriaal weg is. Kan je zo zien. Als het bijna ijzer-op-ijzer is, vervang ik ze. Dit is dus wel een kwestie van opletten. Remschijven zijn duur! vooral de zwevende type's! En afdraaien gaat (bijna?) niet.
Theo
Berichten: 6
Lid geworden op: wo jun 18, 2003 20:41
Locatie: Maasbree

Ps. Remblokken duw ik wel eens terug met lijmklemmen, handig met meerdere zuigertjes.
honda cr80
Berichten: 97
Lid geworden op: di mar 04, 2003 11:47
Locatie: Wijchen

er is dus lucht bij gekomen toen hij op de kop stond, maarja hij is nu in ieder geval gespoten :) nu gaan ik dus ontluchten maar ik weet niks over de oude remvloeistof dus niet of het dot3 of dot 4 is en ik weet ook geen merk beter eruit laten lopen? en het ontluchten goed methode is: pompen en dan de nippel loszetten of eerst nippel loszetten en dan pompen?
geen honda cr80 meer
Gebruikersavatar
Bart M
Berichten: 367
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 10:47
Locatie: Westerlo-België

aha, ontluchten! Iets waar ik veel ervaring mee heb. Eerst en vooral moet je ervoor zorgen dat het reservoir vooraf en tijdens steeds genoeg olie bevat (terugslagklepje mag niet droog staan, anders krijg je opnieuw lucht in de leidingen). Dan moet je theoretisch een paar maal goed knijpen om de luchtbellen onderaan te krijgen. Helpt bij mij geen fluit. Mijn vingers steeds verkrampt van't knijpen. Meestal ook niet zichtbaar, en ik ga er tegenwoordig van uit dat het merendeel van die luchtbellen reeds in de remklauw zitten. Dan pas nippel opendraaien terwijl je blijft knijpen of drukken op je remhendel/pedaal. Als je tegen de aanslag komt, eerst nippel terug dichtdraaien en dan pas hendel loslaten. Ik moet het meestal alleen klaren, en dan is enige lenigheid geen luxe ! Ik maak ook een doorzichtig slangetje van +-15 cm vast aan het nippeltje en laat de oude remvloeistof daarmee in een glazen potje oid vloeien (gaat later zo naar 't containerpark). Dit procédé herhaal je dan tot in der treure, of tot je't beu bent, of tot je denkt dat de uitlopende vloeistof er goed uitziet (lichte, doorschijnende kleur).
Welke specificaties de remvloeistof van je CR80 moet hebben, weet ik niet; staat normaal in je gebruiksaanwijzing, anders ongetwijfeld ergens op internet. 't Zou me sterk verbazen moest het iets anders dan DOT4 zijn.
Succes !
Bart M
honda cr80
Berichten: 97
Lid geworden op: di mar 04, 2003 11:47
Locatie: Wijchen

Bart M schreef:. Als je tegen de aanslag komt, eerst nippel terug dichtdraaien en dan pas hendel loslaten. Succes !
Bart M
in ieder geval bedankt voor je tips. maar wat bedoel je met de aanslag? het moment dat er weer remdruk opgebouwd word?
geen honda cr80 meer
Gast

met aanslag bedoel ik het einde van de hefboomwerking van remhendel of rempedaal. Gewoon helemaal ingedrukt = tegen de aanslag.
STTEVE
Berichten: 1193
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Op http://faq.luiemotorfiets.net/?command= ... mid=25#246 staat de volgende manier beschreven

...dat doe ik met injectie spuiten met cethetertip voor € 2,50 het stuk

Vroeger heette dat gewoon purgeerspuit, maar tegenwoordig heten die dingen zo, gewoon een heeele dikke injectiespuit waar 25 cl ingaat, slangetje erop remvloeistof aanzuigen, en dan van onderaf bij de klauwen de leidingen voldrukken, dan pers je de lucht voor je uit omhoog, en dan heb je de lucht *echt* uit de leidingen, als je vanaf boven de vloeistof naar beneden drukt moeten die luchtbelletjes weer tegen de stroom in naar boven. Ik heb mijn remmen altijd in no-time knijterhard, heerlijk gewoon.

Wel effe een batterijverpakking zo knippen dat ie het gaatje van de remvloeistofhouder afdekt, want anders spettert je hele motor onder en zit de remvloeistof tegen het plafond...,

En alle slangetjes met tyRaps vast zetten, anders spettert de remvloeistof je alsnog om de oren, en dan heb je een groot chemisch probleem, want remvloeistof is hele goeie verfafbijt ! Werkt alleen heeel erg langzaam, dus je denkt dat er niks gebeurd en een paar weken later allemaal blazen... :-(


Let op! Ik heb t nooit geprobeerd, maar in theorie klinkt t me wel logisch
honda cr80
Berichten: 97
Lid geworden op: di mar 04, 2003 11:47
Locatie: Wijchen

het is allemaal gelukt, heb weer remdruk. alleen is het niet veel maar ik kan het niet controleren hoe goed hij remt want me achterbrug ligt eruit. er moeten nieuwe lagers in pffff 200 euro in totaal omdat de vorige eigenaar de lagers nooit smeerde. maarja dan een nieuwe zuiger en band en ik kan weer rijden 8)
geen honda cr80 meer
Plaats reactie