Ontstekings problemen CR250?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
jbrinky
Berichten: 32
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 16:31
Locatie: Wierden

hallo

Mn cr250 ( 98 ) loopt sinds de revisie van mn blok niet goed stationeer(valt uit)

Kheb mn bigend, bloklagers en zuiger(vorige vertex nieuwe wosner)
vervangen.

Maar heb ook mn ontekking los gehad zodat ik mn blok ff goed kon reinigen.
Deze heb weer terug gemonteerd op dezelfde plek (gemerkt met kraspen)
Ben vandaag heen rijden geweest maar bougie kaput.
Na een nieuwe te hebben gemonteerd de hele dag gereden

Iemand die hier een oplossing voor heeft?????

Alvast bedankt
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Klinkt als een motor die teveel benzine krijgt.
Voor je de ontsteking laat doormeten eerst maar eens zien of de afstelling wel ok is. Tenslotte is het nu kouder dan in de zomer en dat scheelt wel wat.

Bovendien heb je met het vervangen van zuiger, lagers, keerringen e.d. absoluut geen lekkage meer van gassen en meer compressie van de nieuwe zuiger. Kan allemaal meespelen..
jbrinky
Berichten: 32
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 16:31
Locatie: Wierden

ik zal een deze dagen de bougie ff cheken op kleur
jbrinky
Berichten: 32
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 16:31
Locatie: Wierden

hmm, ik heb de bougie nagekeken maar ziet er redelijk uit.
kern donkerbruin en er omheen zwart.
(bougie een br9 van ngk)


stationeersproeier mischien een maatje kleiner?
zit nu een 158 of 160 in geloof ik.
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Je bedoelt vast een 58, of 60.

Als de motor goed stationair loopt en goed oppakt vanuit alle toeren, dan zou ik het even aanzien. Als je langzaam in de 3e rijdt en dan het gas opentrekt, dan zou de motor niet mogen inhouden. Doet hij dat wel dan zou je een iets kleinere kunnen steken.

Stelschroef van de choke kan ook nog e.e.a. doen. Maar niet te snel dingen veranderen.

Je kunt ook gewoon eens pech hebben met een bougie. Ik zou eerst gewoon nog eens gaan rijden.
jbrinky
Berichten: 32
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 16:31
Locatie: Wierden

Als de motor draait loopt ie goed alleen stationeer valt ie uit.

Ga zaterdag weer trainen, eens meet de luchtschroef aan het stellen. (hopen dat het beter wordt!!)
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Luchtschroef max. 2 slagen open. Niet meer! Moet je meer, dan ligt het aan de sproeierafstelling of fijnafstelling.

Voor de fijnafstelling kun je de choke-knop draaien. Daar is ie dan ook stationair mee te regelen. Standaardafstelling is ongeveer van helemaal dicht ( rechtsom) zes tot zeven hele slagen ( 360 graden) weer open draaien.
Fr@venture
Berichten: 265
Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21

Omdat je tijdens de revisie de carburateur niet hebt losgehaald, zou ik het daar ook helemaal niet zoeken.

Zoals al eerder vermeldt heb je nu een hogere compressie.
Dat voel je al met aantrappen.
Je kunt je dus ook vast wel voorstellen dat het blokje wat problemen heeft om lage toeren de zaak nog draaiende te houden.

Simpelweg het stationair toerental iets opschroeven e voila!
Dat doe je overigens door de hoogte van de gasschuif in te stellen....

Succes!
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
j. buikema
Berichten: 98
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 21:26

ik zou inderdaad niets aan te sproeiers, luchtschroef doen; heeft altijd goed gelopen, loopt nu ook goed; niet aanzitten

ik zou de stationair schroef iets verder opdraaien; volgens mij doe je dat door de choke-knop, die je bij het choken uittrekt en daarna weer terug duwt, iets verder open te draaien
deze afstelling doen op moment dat de motor goed warm is
jbrinky
Berichten: 32
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 16:31
Locatie: Wierden

Bedankt voor de tips en moeite,

Een stationeerschroef heb ik niet, het enigste dat ik met mn carb kan is de luchtschroef stellen (staat 2 slagen open)

Bij, naast, boven of onder de choke heb ik niets zitten waar ik evt mee kan stellen. :(

Misch andere oplossing?
jbrinky
Berichten: 32
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 16:31
Locatie: Wierden

foto van mn carburateur

Beste wat ik zo snel kon vinden. :oops:
Fr@venture
Berichten: 265
Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21

Zie onderstaande foto
Afbeelding

Met schroef 1 stel je de hoogte van de gasschuif af.
Dit is de afstelling voor stationair toerental.
Volgens mij moet je die nu hebben.
Kijk maar eens hoe erg de doorlaat wordt afgedicht als de schuif helemaal beneden staat.

Het pijltje bij schroef 2 had denk ik wat hoger gemoeten, maar dat is de choke/stationairknop.
Hiermee wordt aan het het stationair mengsel geschroefd.
Die choke kun je dus niet alleen uittrekken, maar je kunt er ook aan draaien.
Dit kan een goed effect hebben, maar is volgens mij niet logisch na een revisie.

Succes en laat wat horen!
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

De chokeknop IS DE FIJNAFSTELLING!!
In het WPH heet hij ook choke/trottleadjuster.

Deze knop ( 2 op de foto) kun je draaien.
Zoals ik al omschreef hoort hij standaard zo'n 6 slagen open te staan.

Zoals er al gezegd wordt is alles nu strakker door de revisie en lekt het systeem minder. Hij krijgt dus onderin iets teveel.
Luchtschroef max. 2 -2,5 slagen open en de rest met de chokeknop proberen.

Kijk als je wilt kun je zelfs je gaskabel strakker zetten bij de hendel en loopt hij stationair harder. Maar als je het goed wilt doen, geef je hem daar 1 mm speling en stel je de carb. af zoals het hoort.
jbrinky
Berichten: 32
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 16:31
Locatie: Wierden

Hehe dat was weer lekker, heerlijk gereden vandaag. :twisted:

Maar:

Ben een beetje met de choke aan het draaien geweest maar de motor begon heel zenuwachtig te lopen (beetje pingelen) dus maar weer zo gezet dat ie stationeer uitvalt. :cry:

Mischien probleem met carb? :?
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Als het met de luchtschroef 2 tot 2,5 slagen open niet lukt en niet met de chokknop, dan gewoon een kleinere stationairsproeier er in stoppen.
jbrinky
Berichten: 32
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 16:31
Locatie: Wierden

Er zit nu een maat 60 stationeersproeier in.
58 proberen of zal deze nog te groot zijn?

Groeten Jan.
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Ik zou een 55 nemen.
Freestyler
Berichten: 91
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
Locatie: Houthalen Belgie

Uw stationairregeling stel je het best zo af:

Eerst zorgen dat de motor warm is natuurlijk.
De choke-knop uitdraaien totdat de motor niet uitvalt en nog iets hoger.
Dan de luchtschroef in of uitdraaien en het punt bepalen waarbij de motor het meeste toeren maakt.
Als dit meer is als 2 en halve toer uit dan is uw stationair sproeier te klein, is het minder als 1 toer uit dan is uw sproeier te groot.

Als die pingelt zoals bij jou staat hij te arm, zou ook wel eens kunnen dat ie valse lucht trekt.
jbrinky
Berichten: 32
Lid geworden op: wo jan 02, 2008 16:31
Locatie: Wierden

bedankt voor de tips.

Als die pingelt zoals bij jou staat hij te arm, zou ook wel eens kunnen dat ie valse lucht trekt.


ik heb al een stationeer sproeier 60 ( eerst 58 ) maar het probleem was hiermee niet verholpen.
daarna alle eventuele plekken die valse lucht konden trekken afgedicht met vloeibare pakking.

ik ga zaterdag rijden met een 55 stationeersproeier en hoop dat het deze keer het probleem is verholpen.
Freestyler
Berichten: 91
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
Locatie: Houthalen Belgie

Ik zou je ontsteking ook eens nakijken (achter het vliegwiel) als die nog wel juist staat, of spie van vliegwiel misschien gebroken.
Als uw ontsteking te vroeg staat pingelt ie ook.
Plaats reactie