Na het vervangen van de keerring van de krukas ( koppelingszijde ) ontkoppelt de motor niet meer.
Ik heb de koppelingsklok terug vastgezet, de platen ondergedompelt in de olie alvorens te monteren, ben begonnen met een kurken plaat, dan een alu enz.. om te eindigen met een kurken plaat. De dukplaat beweegt voldoende op en neer bij het inknijpen van de koppelingshendel.
In principe moet hij dus kunnen ontkoppelen volgens mij, maar hij doet het niet helaas...
Iemand een idee wat het probleem is en hoe ik het moet oplossen
Alvast bedankt !
niet ontkoppelen Honda CR250 - 1996
Moderator: ghulst
als eens in vitesse gezet terwijl de achterrem inhoud? kan zijn dat die wat plakt, nieuwe koppelingen hebben daar soms last van
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
Nee nog niet geprobeerd, dus gewoon de achterrem inhouden en dan in versnelling zetten?
Als ik de rem niet inhou dan valt hij gewoon stil...
Als ik de rem niet inhou dan valt hij gewoon stil...
Motor niet starten en gewoon in de versneling zetten en voor en achteruit bewegen met de koppelingshendel in.
Als hij dan op een gegeven moment niet vrij loopt dan is er iets aan de hand.
Als hij dan op een gegeven moment niet vrij loopt dan is er iets aan de hand.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Je zegt dat je begonnen bent met een gevoerde plaat, en ook zo geeindigd bent.
Volgens mij moet het net andersom, beginnen met staal, en ook eindigen met staal.
Klinkt onlogisch, maar volgens een tekeningetje van een EXC koppeling die ik net bekeken heb moet het toch echt zo
Volgens mij moet het net andersom, beginnen met staal, en ook eindigen met staal.
Klinkt onlogisch, maar volgens een tekeningetje van een EXC koppeling die ik net bekeken heb moet het toch echt zo
Bij een Honda moet begonnen worden met een gevoerde plaat en eindigen ook met een gevoerde plaat.
9x gevoerde en 8x ongevoerde
Bij een KTM moet begonnen worden met een ongevoerde plaat en eindigen met een gevoerde.
Dit is tot op heden nog het enige merk die dit heeft.
Behalve als er een Rekluse z-Start Pro gemonteerd wordt want dan moet bij ieder merk begonnen worden met een ongevoerde speciale Rekluse plaat
9x gevoerde en 8x ongevoerde
Bij een KTM moet begonnen worden met een ongevoerde plaat en eindigen met een gevoerde.
Dit is tot op heden nog het enige merk die dit heeft.
Behalve als er een Rekluse z-Start Pro gemonteerd wordt want dan moet bij ieder merk begonnen worden met een ongevoerde speciale Rekluse plaat
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Ok Adje, bij een ktm zit het dus anders, maar Gilbert, heb je de stalen platen er "willekeurig" ingedaan????
Want die hebben nl een zeg maar "afgeronde" kant, en een "niet afgeronde kant"
Dit heeft volgens mij met het stansen te maken met de fabricage van de platen.
De afgeronde kant moet naar het blok toe wijzen, als er een paar om en om zitten, dan kan ik me voorstellen dat dat meer ruimte kost, en zodoende de koppeling niet of slecht vrijkomt.
Althans, dit heb ik me laten vertellen door een monteur.
(ging natuurlijk wel over een KTM ).
Want die hebben nl een zeg maar "afgeronde" kant, en een "niet afgeronde kant"
Dit heeft volgens mij met het stansen te maken met de fabricage van de platen.
De afgeronde kant moet naar het blok toe wijzen, als er een paar om en om zitten, dan kan ik me voorstellen dat dat meer ruimte kost, en zodoende de koppeling niet of slecht vrijkomt.
Althans, dit heb ik me laten vertellen door een monteur.
(ging natuurlijk wel over een KTM ).
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
bedankt voor de reactie's!
@ adje, ik heb de motor een 20x voor en achteruit geduwd, motor in versnelling en koppelingshendel in. Lijkt me alsof er nu ietsje meer beweging inzit, al blijft meestal helemaal geblokeerd...
@ daan lc8, de platen zitten er goed in en de drukplaat kan vrij op en neer bewegen. Bij inknijpen van de hendel beweegt de drukplaat toch ongeveer een cm. Voordien was die beweging niet groten er ging alles naar behoren....
Iemand een idee wat het nog kan zijn??
Koppelingskorf zit vast en heeft geen speling, volgens mij moet het zo maar zou dit een mogelijke oorzaak kunnen zijn?
@ adje, ik heb de motor een 20x voor en achteruit geduwd, motor in versnelling en koppelingshendel in. Lijkt me alsof er nu ietsje meer beweging inzit, al blijft meestal helemaal geblokeerd...
@ daan lc8, de platen zitten er goed in en de drukplaat kan vrij op en neer bewegen. Bij inknijpen van de hendel beweegt de drukplaat toch ongeveer een cm. Voordien was die beweging niet groten er ging alles naar behoren....
Iemand een idee wat het nog kan zijn??
Koppelingskorf zit vast en heeft geen speling, volgens mij moet het zo maar zou dit een mogelijke oorzaak kunnen zijn?
heb je de ring die onder het binnenhuis zit wel erin gelegd ?
Het buitenhuis moet altijd wel wat speling op blijven zitten dus dit mag niet vast zitten.
Het buitenhuis moet altijd wel wat speling op blijven zitten dus dit mag niet vast zitten.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Heb je de motor al gestart en geprobeerd? Met koude olie en met "beperkte" handkracht kan het heel goed zijn dat het lijkt alsof je koppelling blijft kleven. Natuurlijk moet je wel zeker zijn dat alle ringetjes op hun plaats zitten en alle platen goed gemonteerd..
Ik heb ook eens gehad na lang stil staan dat de koppeling niet vrij kwam.
zodra ik hem in de versnelling zette sloeg die af omdat het leek alsof de koppeling niet ontkoppelde.
Ik heb dat toen opgelost door het zelfde weer te proberen. maar gas bij te geven op het moment dat je hem in de versnelling zet. Door de kracht van de motor trekt die deplaten wel los. Eenmaal gebeurt dan was er niks meer aan de hand. (wel rem erop)
zodra ik hem in de versnelling zette sloeg die af omdat het leek alsof de koppeling niet ontkoppelde.
Ik heb dat toen opgelost door het zelfde weer te proberen. maar gas bij te geven op het moment dat je hem in de versnelling zet. Door de kracht van de motor trekt die deplaten wel los. Eenmaal gebeurt dan was er niks meer aan de hand. (wel rem erop)
verstand op nul en nadenken
Ik sluit mij aan bij Barry.
Gezien deze temperaturen is de olie erg koud en dik. Sowieso zou ik dunne olie gebruiken in deze tijd van het jaar.
Tevens horizontaal bijvullen tot het uit de overloop komt rechts van het blok.
Ik zou de motor starten en eerst eens warm laten worden en kijken wat hij doet. Geen resultaat?
Vervolgens de motor uit zetten en dan gewoon op een stukje waar je geen kwaad kunt aanrichten of plots moet ingrijpen de motor aanduwen in de tweede en even heen en weer rijden en af en toe koppelen.
( ja, ik woon aan een zandpad van 3 km..dus ik kan dat)
Na een paar minuten wordt de olie warmer en zouden de platen moeten losgaan. Ik heb hier goede ervaringen mee en heb toch al wel wat blokjes los gehad. Persoonlijk ben ik wel van mening dat de CR250 uit 1996 geen 9, maar 8 frictie platen heeft en 7 tussenplaten.
Gezien deze temperaturen is de olie erg koud en dik. Sowieso zou ik dunne olie gebruiken in deze tijd van het jaar.
Tevens horizontaal bijvullen tot het uit de overloop komt rechts van het blok.
Ik zou de motor starten en eerst eens warm laten worden en kijken wat hij doet. Geen resultaat?
Vervolgens de motor uit zetten en dan gewoon op een stukje waar je geen kwaad kunt aanrichten of plots moet ingrijpen de motor aanduwen in de tweede en even heen en weer rijden en af en toe koppelen.
( ja, ik woon aan een zandpad van 3 km..dus ik kan dat)
Na een paar minuten wordt de olie warmer en zouden de platen moeten losgaan. Ik heb hier goede ervaringen mee en heb toch al wel wat blokjes los gehad. Persoonlijk ben ik wel van mening dat de CR250 uit 1996 geen 9, maar 8 frictie platen heeft en 7 tussenplaten.
Het is ook al zo lang geleden dat ik een CR250 van '96 heb gehadMario2t schreef: Persoonlijk ben ik wel van mening dat de CR250 uit 1996 geen 9, maar 8 frictie platen heeft en 7 tussenplaten.
In de nieuwere modellen is het in ieder geval wel zo.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
sorry voor de late reactie maar had eerder geen tijd om aan de motor te werken. Ik heb alles weer losgehaald met mijn wphb bij me, alles was juist gemonteerd. Bij nadere kontrole op de buitenste koppelingskorf zie je dus wel een braampje zitten. Ook zie je aan één zijde mogelijke de sporen van inslagen?? De ene kant is helemaal glad de andere niet, die heeft als het ware allemaal tandjes erin ( tandjes is vast niet het juiste woord maar je begrijpt wel wat ik bedoel ) , hoort dit zo? Het vreemde is dat hij voor het vervangen van de Keerring helemaal geen problemen waren met de koppeling, kan het dan dat die koppelingskorf de oorzaak is??? Ik weet het, het is een vreemd verhaal....
@ iedereen; bedankt voor alle reacties en tips
@ iedereen; bedankt voor alle reacties en tips
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
Als het de koppelingskorf zou zijn heeft er dan iemand een idee wat een nieuw kost?
Die ingeslagen koppelingskorf is mede de oorzaak van je probleem.
Deze moet aan beide kanten glad zijn.
Je kan de tanden er met een vijl uitvijlen maar daar los je het probleem maar even mee op omdat er dan weer meer speling tussen de platen en het huis komt zodat deze dan weer eerder in zal slijten.
Een nieuw orgineel Honda buitenhuis zal zo'n €200.00 kosten.
Deze moet aan beide kanten glad zijn.
Je kan de tanden er met een vijl uitvijlen maar daar los je het probleem maar even mee op omdat er dan weer meer speling tussen de platen en het huis komt zodat deze dan weer eerder in zal slijten.
Een nieuw orgineel Honda buitenhuis zal zo'n €200.00 kosten.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
@ adje, je schrijft dat de koppelingskorf mede de oorzaak van het probleem is, is er dan nog iets wat het probleem mogelijk veroorzaakt?
Als ik de tanden eruit vijl zou hij terug naar behoren moeten werken?
Is die koppelingskorf ook in imitatie te koop of enkel en alleen origineel Honda?
Als ik de tanden eruit vijl zou hij terug naar behoren moeten werken?
Is die koppelingskorf ook in imitatie te koop of enkel en alleen origineel Honda?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
kan je eens kijken wat zo een imitatie korf dan kost? Wegvijven zal ook wel lukken maar het is zoals je zelf schrijft maar tijdelijk... Liever meteen goed dan...
Ik zou toch eerst de korf uitvijlen zodat je weet of dit wel of niet het probleem is. Is wel de goedkoopste manier om de diagnose te stellen. Vervolgens dan inderdaad een andere korf er in stoppen als blijkt dat dat het probleem is...
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
Dat wou ik toch al doen maar kan die extra speling dan geen verdere schade aanrichten? Verder kan ik niets bedenken dat mijn probleem kan veroorzaken...
Gladvijlen van de randen van de korf is een tijdelijke oplossing. Op zich kan het absoluut geen kwaad, maar je hebt wel sneller weer last, vandaar dat vervanging beter is.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
Ok bedankt! Zodra ik de tijd heb ga ik vijlen en proberen!
Mocht er intussen iemand de prijs weten van zo een imitatie korf mag je het altijd laten weten!
Mocht er intussen iemand de prijs weten van zo een imitatie korf mag je het altijd laten weten!
Ik laat het je morgen zeker even weten.gilbert100 schreef:Ok bedankt! Zodra ik de tijd heb ga ik vijlen en proberen!
Mocht er intussen iemand de prijs weten van zo een imitatie korf mag je het altijd laten weten!
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 8372
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
ai, heb die inslag ook gehad in huis en kooi , na ik een nieuwe [ niet orginele set had gestoken, DR 800 BIG]
hoe komt dit?
door te starten en gelijk in de koppeling te zeten terwijl de platen kleven?
Wil dit niet nog eens mee maken
hoe komt dit?
door te starten en gelijk in de koppeling te zeten terwijl de platen kleven?
Wil dit niet nog eens mee maken
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997