Staand rijden afstellingen

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Leute,

Aangezien ik nog steeds worstel met een comfortabele sta houding te vinden op mijn dr 750 ben ik erg benieuwd naar jullie ervaring betreft staand rijden.

Het probleem wat ik ervaar is dat ik staand rijdend zodra ik het gas opentrek ik enorm aan het stuur moet hangen om erop te blijven. Ik sta met mijn bal van mijn voeten op de stepjes en ik klem met mijn knieen/onderbenen de motor tussen mijn benen, maar dit is niet genoeg om mijn bovenlichaam zonder aan het stuur te hangen boven de motor te houden.

Eigenlijk heb ik dit probleem ook als ik met 100+ ga staan omdat ik dan door de wind naar achteren wordt gedrukt. Wederom moet ik flink aan het stuur hangen.

Herkend iemand dit probleem en heeft hij dit kunnen oplossen?

Ik gebruik al een renthal generic 6.5 stuur welke al iets vóórover gekanteld staat.

Het is me al opgevallen dat de stepjes relatief ver naar voren staan. Verder heb ik de Dr 800 van Eddy Stas bestudeerd tijdens het travel maniacs weekend, hij had zijn stepjes bijzonder ver achteren gezet, ik schat zeker 10cm. Omdat hij nog wilde schakelen en remmen had hij ook het schakelpedaal en rempedaal ook aangepast om nog goed te kunnen gebruiken.

Helaas zit hij niet op het forum maar ik zal hem eens sms-en.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Ridge
Berichten: 400
Lid geworden op: vr jul 27, 2007 19:08
Locatie: Wijhe

Ik vindt staan bij ook hogere snelheid ook niet te doen. Je moet echt hangen aan het stuur.

Maar je hoeft toch ook geen 100 te rijden over een weg die zo slecht is dat je moet staan. Doe op de moelijke stukken iets rustiger en ga zitten op de snelle stukken.

Heb je trouwens het stuur verhoogd? Ik heb mijn stuur 4cm hoger gemonteerd dmv verhogers en dit bevalt al veel beter met staan, maar met hoge snelheid maakt dit niet veel uit.
Ridge
Berichten: 400
Lid geworden op: vr jul 27, 2007 19:08
Locatie: Wijhe

Voetsteunen verplaatsen lijkt me trouwens ook wel wat, heb al gezocht op de duitse forum maar kan geen voorbeelden hiervan vinden.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

heb daar niet echt last van, leun wat meer voor over tegen de wind en probeer armen ontspannen te houden..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Gek dat jou dit wel lukt, als ik mijn armen zou ontspannen met 100+kmpu zou ik naar achteren vallen.

Wat voor houding heb je, hoe sta je met je voeten en waar klem je je benen?
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Gebruikersavatar
Barros
Berichten: 68
Lid geworden op: wo nov 08, 2006 22:40
Locatie: Op de Veluwe

De Truuk is om je balans te vinden, veel oefenen dus!
Zie foto :shock: :shock: :shock:
ktmboven
Berichten: 115
Lid geworden op: do sep 01, 2005 17:20
Locatie: jabbeke

Hallo,

mijn medereiziger Eddy Stas heeft zijn voetsteunen 10 cm naar achter staan. Dit is echter een persoonlijke afstelling. Om te beginnen zou je moeten je voetsteunen vastzetten. Die van de big zitten op rubbertjes en dit is alleen maar goed tegen de trillingen. Je kunt dit doen door rondsels voor en achter de rubbers te monteren. Nog beter is breder voetsteunen monteren. Die zijn te koop bij Hessler. Eens je ze gemonteerd heb wil je nooit geen andere meer en sta je veel stabieler. Je kunt ook meer je positie van je voeten veranderen tijdens het rijden tot je je ideale houding gevonden hebt.Weet ook dat je bij hogere staande snelheden je actief moet meewerken met het terrein. Je moet als het ware wat meedansen op de cadans van je moto.
Hopelijk ben ik je van dienst geweest.
ktmboven
desertexpress
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Shifty-PK schreef:Gek dat jou dit wel lukt, als ik mijn armen zou ontspannen met 100+kmpu zou ik naar achteren vallen.

Wat voor houding heb je, hoe sta je met je voeten en waar klem je je benen?
Leun ver naar voren en tank vrij los tussen de benen en iets door de knieen... armen ligt gebogen maar handen knijpen dan wel goed..
maar heb veel kracht in m'n handen :wink: maar rij 100+ zelden op technis terein staand, zit dan a- op het zadel om druk a te houden.. ga niet met die snelhied over hobbelig..

@ ktm boven, kom je op de BIG meeting zondag 23 maart zo dat we je BIG/ktm kunnen bewonderen? is een off road rit van 180km rond putten/appeldoorn..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
ktmboven
Berichten: 115
Lid geworden op: do sep 01, 2005 17:20
Locatie: jabbeke

Hallo,
bedankt voor de uitnodiging. Mijn vriend, Eddy Stas is nog druk bezig aan zijn verbouwingen aan zijn big. Ik ben net klaar met het achterframe van mijn adventure op de big te monteren. Alleen al met het frame zonder de toeters en bellen een grote 6 kg gewonnen. Ook is zijn kont veel smaller,zodat de tanks niet meer voorbij de hoofdtank uitsteken.In totaal zo'n 10 kg gewonnen.Hier enkele foto's.
Als onze projecten klaar zijn zie ik het wel zitten om mee te doen met de rit.
grtn
Peter Penson
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

He Peter, hoop dat jullie dan klaar zijn :wink:
neem dan wel wat lapen mee om het kwijl van jullie BIG's af te vegen :wink:

Groeten Zappa
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Barros schreef:De Truuk is om je balans te vinden, veel oefenen dus!
Zie foto :shock: :shock: :shock:
Wat een verschrikkelijke lelijke KTM.
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Gaaf man Peter!

Is je project al op de weegschaal geweest?

Binnenkort maar eens die voetsteunen bij hessler vandaan trekken, zit er al maanden naar te kijken. Ben benieuwd.

Valt me mee, dat niet meer mensen wat te klagen hebben over de sta positie op een big, toch maar wat meer experimenteren met verschillende sta positie's.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Ridge
Berichten: 400
Lid geworden op: vr jul 27, 2007 19:08
Locatie: Wijhe

Ik heb naar aanleiding van dit topic dit weekend zelf de voetsteunen verbreedt.

Met een strip Rvs een slijptol en een TIG app. was dit in een ochtend al weer klaar. Moet zeggen dat staand rijden nu wel wat lekkerder gaat, meer steun voor die maat 46 :shock:
Ridge
Berichten: 400
Lid geworden op: vr jul 27, 2007 19:08
Locatie: Wijhe

Peter, waar zit die 10 kg besparing in dan? De kont van de DR zit toch al niets teveel aan.
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Omdat er eigenlijk niet heel veel mensen last hebben van het probleem ben ik eens gaan nadenken waarin mijn dr kan verschillen.

Ik bedacht het volgende: Mijn voorvork staat 0,5cm dieper in zijn kroonplaat om te voorkomen dat het voorspatbord de val beugels raakt bij inveren.
Mijn achterveer lijkt redelijk slap of zijn kracht te zijn verloren.

Deze 2 factoren zorgen ervoor dat mijn big wat meer op zijn achterkant staat. Het stuur komt iets omhoog en de achterkant omlaag. Dit zorgt er eigenlijk voor dat staande positie wat meer rechtop gaat en dus moeilijker jezelf naar voren te houden. Ik ga hier eens wat mee experimenteren en dat laat ik weten of het hier aan ligt.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Shifty,

het is eigenlijk een makke van alle allroads die er eruit zien alsof ze alles aankunnen, maar ondertussen door het gros van de berijders uitsluiitend zittend gebruikt worden.

Mijn DR650 had ook de voetsteunen te ver naar voren staan, en DR-Z 400 is eigenlijk ook niet veel beter. Zittend is dat prima, maar staand klopt je houding niet. De fabrikanten weten dat en doen dat bewust om het comfort zittend goed te houden.

Je zou voor de gein eens moeten kijken hoe dat op mijn BMWke zit, daar zitten de voetsteunen al gauw 10cm verder naar achteren dan bij mijn vorige motor (DR650SE).
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

sja, dan gaan we hem toch aanpassen dat hij niet meer zo'n makke allroad wordt :roll:

Ik heb ook nog contact gehad met Stefan Hessler hierover; hij rijdt rally's met dr bigs. Toch heeft hij de voetpedalen op de standaard positie, maar hij gebruikt wel grotere voetpedalen.

Is er zoveel mis met deze staan positie?
Afbeelding
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Oeps, ik zat nog eens goed te kijken, en hij heeft wel degelijke andere positie's voor zijn voetpedalen:

Standaard:
Afbeelding

Hessler:
Afbeelding

Ze zitten hier ruim 5cm naar achteren en ook nog eens ruim 5cm naar boven. Waarom zou je je pedalen naar boven willen zetten? Hessler is volgens mij niet een heel klein mannetje, zeker 1.80,
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Om niet per ongeluk met je hielen tegen de grond te komen? (vooral tijdens snelle, hobbelige afdalingen)
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Hierbij het antwoord van Stefan.
yes the drz foot peg holder are 5cm higher - you ´look really sharp :-)
its from the factory bike
but its not better
the serial lower, so its better to stand as a "high man" :-)
i use the drz peg holder why i have the kickstart.
its nedful
Verder heb ik gisteren nieuwe spiegels (storm), nieuwe grotere voetpedalen, nieuwe achterschijfrem geplaatst, nieuw schakelpookje. Ook heb ik de ringen tussen de rubbers van de pedalen zoals ktmboven had gezegd geplaatst. De besturingen via de pedalen is nu echt stukken beter, héél direct en veel controle.

Het probleem bij achterover hangen bij gas open heb ik nog wel.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ga meer door de knieen en wijder en meer naar voren zodat het dikke gedeelte van de tank er tussen komt, hang/leun meer naar voren..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
CamoKat
Berichten: 777
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 22:41
Locatie: Botlek/Europoort

zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Is een ombouw set voor super motard, voor meer race houding..
Maar bedankt voor de tip :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8)
Ik heb net m'n zadel laten opvullen, dan ga ik toch niet staan... :shock:
zonde van het geld :roll: , dus zoveel mogelijk blijven zitten is het devies .
Hans D
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Andre
Berichten: 347
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 21:00
Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
Contacteer:

Misschien dat uit deze films op you tube wat gehaald kan worden.
Enkele DR Big rijders.
Of zijn jullie dat DR Big NL

http://www.broadcastyoutube.com/watch?v ... re=related

http://www.broadcastyoutube.com/watch?v ... re=related
Plaats reactie