hallo allemaal,
Ik rij nu al een tijdje met een kawasaki KLX 300. zalig tufje voor een beginner.
Wil er ook nog een tijdje mee rijden maar begin toch stilaan te dromen van een andere.
Het gaat tussen een yamaha wr 250 of 450 eerder de 450
of een ktm 250 450 of 525 ook weer eerder 1 van de laatste twee.
Ik wil een motor die zeer goed technisch te berijden is.
Maar het mag ook wel vooruit gaan.
Verder ben ik een enduro man geen cross mens, dus koppel en kracht onderin.
Wie rijd met 1 van deze motoren?
Hoe bevallen ze?
Wat ging er al stuk?
Wat doe je er net mee?
Wat vinden jullie de voor en de nadelen van je eigen motor?
Kort om ik open een nieuw onderwerp om ze veel mogenlijk vergelijkingen te kunnen maken.
Voor en nadelen afwegen.
Groetjes Rob Motard
Ktm of yamaha
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Als je vermogen onderin wilt moet je geen 250F kopen, maar altijd een 450 of 525 (al is een 250F waarschijnlijk al een stuk sterker dan je huidige KLX).
Ik heb wel eens hele goeie verhalen gelezen over een KTM 400EXC?, misschien is dat wel wat?.
Ik heb wel eens hele goeie verhalen gelezen over een KTM 400EXC?, misschien is dat wel wat?.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Ik heb een tijdje met de Yam 450 gereden. Als je even de tijd neemt om alle lagertjes te smeren als je hem koopt komt er voor de rest niets aan.
Heel fijne motorfiets voor de hobby-endurist vanwege zijn stabiel gedrag.
Een KTM staat iets meer op de snuit en is iets meer 'race' ingesteld.
Wat zoek je er mee te doen?
mountainbike-paadjes => KTM
al de rest => Yamaha
KTM heeft nogal is de neiging met zijn kop te schudden, Yamaha heeft dit minder.
Ik ben van mening dat een Yamaha stukken beter in mekaar zit dan de KTM (robuuster), onderdelen van een KTM zijn dan wel weer iets goedkoper...
Uiteindelijk, koop wat je mooi/leuk vind. Zijn twee topmerken...
grtz
Heel fijne motorfiets voor de hobby-endurist vanwege zijn stabiel gedrag.
Een KTM staat iets meer op de snuit en is iets meer 'race' ingesteld.
Wat zoek je er mee te doen?
mountainbike-paadjes => KTM
al de rest => Yamaha
KTM heeft nogal is de neiging met zijn kop te schudden, Yamaha heeft dit minder.
Ik ben van mening dat een Yamaha stukken beter in mekaar zit dan de KTM (robuuster), onderdelen van een KTM zijn dan wel weer iets goedkoper...
Uiteindelijk, koop wat je mooi/leuk vind. Zijn twee topmerken...
grtz
-
- Berichten: 211
- Lid geworden op: ma okt 16, 2006 11:54
- Locatie: opwijk droeshaat
- Contacteer:
Bon,voor hetgeen het waard is geef ik mijn eigen ervaring mee:
ik bol zelf met ne 525exc,gewoonweg een ijzersterk en betrouwbaar werkpaard.Heb ong 15000km op den teller staan,buiten 2 bougiekoppen en een slecht kontakt in een stroomdraadje nog niets van problemen mee gehad.Idem voor mijn maten die met ktm bollen .Op 10000 km een zuiger,ketting en 2 inlaatkleppen vervangen.
Zelfs is 35km zonder water meegereden,dat spel krijgt ge niet kapot .
Wat het rijden betreft,probeer ergens een proefrit te versieren.Dit weekend zelf eens met een 250exc-f van 2008 kunnen rijden(met dank aan sjikkentip ) met het gedacht mij ook zo ene te kopen.Dankzij die testrit weet ik nu wat zo een moter inhoudt.Hij stuurt fantastisch,licht als ne fiets maar ik miste het koppel van mijne traktor.Voor mij zal het normaal een 530exc met rekluse worden die de 525 gaat opvolgen.
Zoekt ge power en vooral koppel,minstens ne 450.
Zoekt ge ne mountainbike met ne moter,ne 250.
ik bol zelf met ne 525exc,gewoonweg een ijzersterk en betrouwbaar werkpaard.Heb ong 15000km op den teller staan,buiten 2 bougiekoppen en een slecht kontakt in een stroomdraadje nog niets van problemen mee gehad.Idem voor mijn maten die met ktm bollen .Op 10000 km een zuiger,ketting en 2 inlaatkleppen vervangen.
Zelfs is 35km zonder water meegereden,dat spel krijgt ge niet kapot .
Wat het rijden betreft,probeer ergens een proefrit te versieren.Dit weekend zelf eens met een 250exc-f van 2008 kunnen rijden(met dank aan sjikkentip ) met het gedacht mij ook zo ene te kopen.Dankzij die testrit weet ik nu wat zo een moter inhoudt.Hij stuurt fantastisch,licht als ne fiets maar ik miste het koppel van mijne traktor.Voor mij zal het normaal een 530exc met rekluse worden die de 525 gaat opvolgen.
Zoekt ge power en vooral koppel,minstens ne 450.
Zoekt ge ne mountainbike met ne moter,ne 250.
Ik heb beide gereden en zijn allebei fijne en betrouwbare fietsen maar de 525 is het antwoord als je echt rap wil gaan en de Yamaha als je stabiel wil rijden. De 5252 heeft door zijn racy karakter wel iets meer onderhoud nodig (= vaker olie verversen)
Bij de 525 is het wel erg belangrijk om de doorzak van de achterveer zachter te zetten dan in het instructie boekje staat want daar komt dat "koppige" gedrag vandaan.
Mijn 525 heeft met 500 uur nog geen klap verkeerd gegeven dus met de betrouwbaarheid zit het wel goed. Alleen inlaatkleppen vervangen en een zuigertje (maar het zuigertje meer uit voorzorg want die was nog binnen de specs).
Bij de 525 is het wel erg belangrijk om de doorzak van de achterveer zachter te zetten dan in het instructie boekje staat want daar komt dat "koppige" gedrag vandaan.
Mijn 525 heeft met 500 uur nog geen klap verkeerd gegeven dus met de betrouwbaarheid zit het wel goed. Alleen inlaatkleppen vervangen en een zuigertje (maar het zuigertje meer uit voorzorg want die was nog binnen de specs).
-
- Berichten: 218
- Lid geworden op: wo jul 26, 2006 21:05
- Locatie: Haaltert
Bon, voor wat het waard is ga ik ook mijn mening eens geven
Ik rij (staat meer stil dan rijden) met een TE510 (2005) en ben hier ook zeer tevreden van. Ik ben een luie rijder en geniet veel van het koppel.
Ik zou nog eens moeten rijden op een TE250 (2 vrienden rijden er momenteel mee) en ik ben eens benieuwd maar ik denk ook wel dat ik rijgemak zou missen.
Haha Staffen, ik dacht het wel dat jij niet met een mountainbike met motor zou gaan rijden, azo ne beer gelijk gij
Groeten
Josken
Ik rij (staat meer stil dan rijden) met een TE510 (2005) en ben hier ook zeer tevreden van. Ik ben een luie rijder en geniet veel van het koppel.
Ik zou nog eens moeten rijden op een TE250 (2 vrienden rijden er momenteel mee) en ik ben eens benieuwd maar ik denk ook wel dat ik rijgemak zou missen.
Haha Staffen, ik dacht het wel dat jij niet met een mountainbike met motor zou gaan rijden, azo ne beer gelijk gij
Groeten
Josken
-
- Berichten: 211
- Lid geworden op: ma okt 16, 2006 11:54
- Locatie: opwijk droeshaat
- Contacteer:
grizzly of teddy .ge moet zien dat uwen bak niet vastroest .wheeling_jo schreef:Bon, voor wat het waard is ga ik ook mijn mening eens geven
Ik rij (staat meer stil dan rijden) met een TE510 (2005) en ben hier ook zeer tevreden van. Ik ben een luie rijder en geniet veel van het koppel.
Ik zou nog eens moeten rijden op een TE250 (2 vrienden rijden er momenteel mee) en ik ben eens benieuwd maar ik denk ook wel dat ik rijgemak zou missen.
Haha Staffen, ik dacht het wel dat jij niet met een mountainbike met motor zou gaan rijden, azo ne beer gelijk gij
Groeten
Josken
ps,de datums van club victory staan ook op de site.
Heb wr400 '00 en wr450 '04 gehad. Wr 400 nooit iets echt serieus aan gehad motorisch, fijne motor. Wr 450 reeds na ca 1.5 jr 5e versnelling kapot gereden. Niet de schakelnokken maar gewoon vanaf naaf naar buiten toe uitgescheurd waarna 2 tanden afbraken tpv sleuf waarin de nokken van het naastgelegen tandwiel in grijpen. Is tov de rest van de tandwielen in de bak ook wel het meest fragiel uitgevoerd.
Het schudden in het stuur wat hiervoor in het nadeel van de KTM beschreven wordt had ik bij m'n wr450 veel erger als bij m'n huidige motor. Heb in 2007 toch maar de gok genomen om een nieuwe ktm 525 aan te schaffen. Op zich de fijnste motor die tot op heden ooit gereden heb. Heb wel meteen de vering voor + achter aan laten passen. Schudden in het stuur is bij mij is nu vooral afhankelijk van de uitgaande demping. Paar klikken minder uitgaande demping resulteert op remknippen nu minder of bijna niet slaan in het stuur, was bij m'n Yamaha wel anders. Maar deze had ik niet echt aan laten passen, behalve de WP spiraalveren dan. Met wat meer aanpassingen had dit waarschijnlijk toch wel verholpen moeten kunnen worden.
Vindt persoonlijk de KTM makkelijker de bocht om te krijgen en stuurt erg licht, dat was het eerste wat me opviel. Onderdeelprijzen van Yamaha voor de tandwielen in de bak vielen me 100 procent mee.
Zat trouwens ook een haarscheur over de gehele breedte van de zuiger. Ter hoogte van de pistonpen. Had waarschijnlijk binnen afzienbare tijd door de midden gebroken. Dus kwalitatief ben ik beniewd hoe de KTM het er bij mij vanaf gaat brengen. Yamaha, niet verkeerd maar ook geen echte uitblinker. Ach ze hebben allemaal hun minpunten.
Het schudden in het stuur wat hiervoor in het nadeel van de KTM beschreven wordt had ik bij m'n wr450 veel erger als bij m'n huidige motor. Heb in 2007 toch maar de gok genomen om een nieuwe ktm 525 aan te schaffen. Op zich de fijnste motor die tot op heden ooit gereden heb. Heb wel meteen de vering voor + achter aan laten passen. Schudden in het stuur is bij mij is nu vooral afhankelijk van de uitgaande demping. Paar klikken minder uitgaande demping resulteert op remknippen nu minder of bijna niet slaan in het stuur, was bij m'n Yamaha wel anders. Maar deze had ik niet echt aan laten passen, behalve de WP spiraalveren dan. Met wat meer aanpassingen had dit waarschijnlijk toch wel verholpen moeten kunnen worden.
Vindt persoonlijk de KTM makkelijker de bocht om te krijgen en stuurt erg licht, dat was het eerste wat me opviel. Onderdeelprijzen van Yamaha voor de tandwielen in de bak vielen me 100 procent mee.
Zat trouwens ook een haarscheur over de gehele breedte van de zuiger. Ter hoogte van de pistonpen. Had waarschijnlijk binnen afzienbare tijd door de midden gebroken. Dus kwalitatief ben ik beniewd hoe de KTM het er bij mij vanaf gaat brengen. Yamaha, niet verkeerd maar ook geen echte uitblinker. Ach ze hebben allemaal hun minpunten.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Dat die onderdeel prijzen van die versnellings bak van yamaha's vrij laag is, verbaasd mij niets . Ze zullen die tandwielen wel geregeld verkopen .
*Rudy die slechte ervaring met Yamaha versnellingsbakken heeft.
*Rudy die slechte ervaring met Yamaha versnellingsbakken heeft.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
- sjikkentip
- Berichten: 500
- Lid geworden op: zo apr 13, 2003 18:21
- Locatie: Pajotten-enduroland-Villezjeel
Hallo,
In cronologische volgorde heb ik de volgende motoren gehad:
-KLX 250 en nadien omgebouwd tot 300cc
-KTM EXC 400 2001
-KTM EXC 450 2004
-KTM EXC 400 Factory 2005
-KTM EXC-F 250 2008 waar ik nu een 2 tal maand mee rij.
De KLX was inderdaad een ideale opstapper.
De KTM EXC 400 vond ik tot hiertoe de ideale mix van handelbaarheid en power.De 450 was toendertijd niet lineair en ik vond dit niet handig.
De 250 EXC-F 2008 is een 'fiets' tov de 400/450,weegt een 6 tal kg minder,stuurt nog lichter dan voordien en heeft nog net voldoende power vindt ik.Enkel op lange rechte en steile klimmen mis ik nu nog het koppel van de 400 maar dat is enkel nog wat wennen (hoop ik).In het technische is de 250 EXC-F veel handelbaarder en omdat ik regelmatig in het buitenland ga rijden heb ik dus voor de 250 gekozen omdat KTM geen 400 meer uitbrengt.Je kan een 250 4 takt van 10 jaar geleden niet vergelijken met een 4 takt van nu,deze hebben veel meer power.
Ik heb al met een Yamaha gereden van een collega maar ik vind de KTM veel lichter sturen.
Op gebied van degelijkheid,geen probleem,buiten het normale onderhoud dat belangrijk is voor iedere 4takt,heb ik aan geen enkele speciale onkosten gehad,ook niet op het motorgedeelte.
Ik zou zeggen probeer eens met een 250 2008 te rijden van een collega zo kan je pas een indruk hebben tov van je KLX.
Voor mij zou de 'ideale' motor zijn : een KTM EXC 300/350cc 4 takt maar ze maken deze momenteel niet...
In cronologische volgorde heb ik de volgende motoren gehad:
-KLX 250 en nadien omgebouwd tot 300cc
-KTM EXC 400 2001
-KTM EXC 450 2004
-KTM EXC 400 Factory 2005
-KTM EXC-F 250 2008 waar ik nu een 2 tal maand mee rij.
De KLX was inderdaad een ideale opstapper.
De KTM EXC 400 vond ik tot hiertoe de ideale mix van handelbaarheid en power.De 450 was toendertijd niet lineair en ik vond dit niet handig.
De 250 EXC-F 2008 is een 'fiets' tov de 400/450,weegt een 6 tal kg minder,stuurt nog lichter dan voordien en heeft nog net voldoende power vindt ik.Enkel op lange rechte en steile klimmen mis ik nu nog het koppel van de 400 maar dat is enkel nog wat wennen (hoop ik).In het technische is de 250 EXC-F veel handelbaarder en omdat ik regelmatig in het buitenland ga rijden heb ik dus voor de 250 gekozen omdat KTM geen 400 meer uitbrengt.Je kan een 250 4 takt van 10 jaar geleden niet vergelijken met een 4 takt van nu,deze hebben veel meer power.
Ik heb al met een Yamaha gereden van een collega maar ik vind de KTM veel lichter sturen.
Op gebied van degelijkheid,geen probleem,buiten het normale onderhoud dat belangrijk is voor iedere 4takt,heb ik aan geen enkele speciale onkosten gehad,ook niet op het motorgedeelte.
Ik zou zeggen probeer eens met een 250 2008 te rijden van een collega zo kan je pas een indruk hebben tov van je KLX.
Voor mij zou de 'ideale' motor zijn : een KTM EXC 300/350cc 4 takt maar ze maken deze momenteel niet...
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
En toch stond die (ik meen) vorig jaar in Moto Verte, was wel een privé-project van de een of andere Franse motordealersjikkentip schreef:Hallo,
Voor mij zou de 'ideale' motor zijn : een KTM EXC 300/350cc 4 takt maar ze maken deze momenteel niet...
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Vroeger had Honda ook een XR350, die nooit in Nederland is gekomen!Sjokske schreef:En toch stond die (ik meen) vorig jaar in Moto Verte, was wel een privé-project van de een of andere Franse motordealersjikkentip schreef:Hallo,
Voor mij zou de 'ideale' motor zijn : een KTM EXC 300/350cc 4 takt maar ze maken deze momenteel niet...
Beta maakt ze.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
- sjikkentip
- Berichten: 500
- Lid geworden op: zo apr 13, 2003 18:21
- Locatie: Pajotten-enduroland-Villezjeel
Nee Sjokske,dat was een rondvraag die Moto verte gedaan had aan zijn leden wat voor hun de ideale enduro zou zijn.Sjokske schreef:En toch stond die (ik meen) vorig jaar in Moto Verte, was wel een privé-project van de een of andere Franse motordealersjikkentip schreef:Hallo,
Voor mij zou de 'ideale' motor zijn : een KTM EXC 300/350cc 4 takt maar ze maken deze momenteel niet...
En ze hebben dan maar met fotoshop er ééntje gepubliceerd.
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
Dat komt ervan als je de Franse taal niet zo goed machtig bent
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Kan nog leuk worden volgende week danDat komt ervan als je de Franse taal niet zo goed machtig bent
(en toch heb ik er een keer een artikel over gelezen , ben gelukkig - en soms helaas - nogal eigenwijs).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
In Dirt Bike of Dirt RIder heb ik ook wel eens een artikel gelezen over een 352? cc KTM. Het gewone (oude) RFS model met enkele nokkenstok. Dat was een eigen brouwsel. Misschien wel gewoon een 250 met een 400 krukas of zo?
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
in de VS hebben ze verschillende varianten op het 250 RC4 blok
van 280 cc tot 352 cc
allemaal geproduceerd door HT Racing
KTM USA koopt zelfs zijn kits daar en test ze uit op de machines,
dit met het zicht op een commercialisering van de kits door KTM zelf
Volgens mij komen ze kortelings met zo'n motor vanuit de fabriek zelf,
zeker de nieuwe FIM reglementering in het achterhoofd houdend.
voorheen had KTM idd een kit om de oude 250 EXC wat meer power te geven.
Dat was de 351 kit, maar dit heeft niets met de nieuwe RC4 blokken te maken.
Gery
van 280 cc tot 352 cc
allemaal geproduceerd door HT Racing
KTM USA koopt zelfs zijn kits daar en test ze uit op de machines,
dit met het zicht op een commercialisering van de kits door KTM zelf
Volgens mij komen ze kortelings met zo'n motor vanuit de fabriek zelf,
zeker de nieuwe FIM reglementering in het achterhoofd houdend.
voorheen had KTM idd een kit om de oude 250 EXC wat meer power te geven.
Dat was de 351 kit, maar dit heeft niets met de nieuwe RC4 blokken te maken.
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: wo aug 29, 2007 11:00
ik ben een viertaktrijder omdat die die veel minder geluid maken. de pak kans is veel groter met veel lawaai.xander schreef:Waarom geen 250 2T ? Het beste van twee werelden!stefaan525 schreef: Zoekt ge power en vooral koppel,minstens ne 450.
Zoekt ge ne mountainbike met ne moter,ne 250.
Xander
plus de motorrem bij een viertakt is veel groter als bij een twee takt.
vietakt is ook onderhoudsvriendelijker
maar zou wel is op zo een tweetaktje willen bollen.
groetjes
2 van bovenstaande punten heb je gelijk in.Rob Motard schreef:
ik ben een viertaktrijder omdat die die veel minder geluid maken. de pak kans is veel groter met veel lawaai.
plus de motorrem bij een viertakt is veel groter als bij een twee takt.
vietakt is ook onderhoudsvriendelijker
maar zou wel is op zo een tweetaktje willen bollen.
groetjes
Waar ik het niet mee eens ben is dat een 4-takt minder geluid maakt en dat die minder onderhoudsvriendelijker is tov een 2-takt.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
idd, ben het met adje eensadje schreef:2 van bovenstaande punten heb je gelijk in.Rob Motard schreef:
ik ben een viertaktrijder omdat die die veel minder geluid maken. de pak kans is veel groter met veel lawaai.
plus de motorrem bij een viertakt is veel groter als bij een twee takt.
vietakt is ook onderhoudsvriendelijker
maar zou wel is op zo een tweetaktje willen bollen.
groetjes
Waar ik het niet mee eens ben is dat een 4-takt minder geluid maakt en dat die minder onderhoudsvriendelijker is tov een 2-takt.
2tact is ook zeker en vast geweldig om mee te rijden, en zowiezo lekker snel. het is juist door die emissie normen dat de 4tact zo zeer opgekomen is.
maar toegegeven .... voor de hellingen die wij maken, is een 4tact zeker intressanter. maar het is zeker en vast allemaal ook mogelijk met eeb 2tact
-
- Berichten: 378
- Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
- Locatie: Weer in de Hoek van Holland
uhhh wat dacht je van een Honda CRF 450X? Daar rij ik nu 2 maandjes op en eigenlijk heeft die fiets waar ik hem voor gebruik (desert) maar 1 versnelling nodig, en wel de 3e, wat een bottompower je kunt er bijna van stapvoets mee uitacceleren zonder slippende koppeling!
Al vind ik de CRF op top (ondanks stuurdemper) erg instabiel, maar dat kan ook komen doordat ik veel stenen en keien op mijn pad tegen kom.
Al vind ik de CRF op top (ondanks stuurdemper) erg instabiel, maar dat kan ook komen doordat ik veel stenen en keien op mijn pad tegen kom.
You're free to do as we tell you!