Dit heb ik gevonden over een vette tik in het blok van mijn XR600. De mijne doet het op precies hetzelfde tijdstip. Ik dacht jazeker nu ga ik erachter komen hoe ik die kl te tik eruit krijg. Maar jammer de bammer stond er geen helpend antwoord achter dit bericht. Vandaar nog een keer de vraag hoe krijg ik die f cking tik uit mijn brommertje.[/quote]Geplaatst: Do Mrt 20, 2003 17:30 Onderwerp: decompressiesysteem xr
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo allemaal,
Misschien kunnen jullie mij helpen. Er zit een rare tik in het motorblok van mijn xr600r. De kleppen heb ik al gesteld, dus dat is het niet. Als ik de kickstarter voorzichtig intrap (en het automatisch decompressie systeem gaat werken) dan springt de uitlaatklep terug en hoor je de tik.
Het lijkt erop of dat systeem een beetje ontregeld is. Wie heeft er ervaring met het uit elkaar halen van dit systeem. (Het blok uit elkaar is geen probleem). Volgens mij zit dit decompressie systeem op de nokkenas geperst en is dus niet eenvoudig uit elkaar te halen.
Welk orakel helpt mij verder?
Alvast bedankt,
Michiel
weer tikken
Moderator: ghulst
[hoe krijg ik die f cking tik uit mijn brommertje.[/quote]
Weet ook niet waarin het juist zit, maar (vroeger) toen mijn dealer mijn eerste XR600-blok moest open doen stelde hij voor om dat automatisch decompressiesysteem maar meteen van de nokkenas te verwijderen (bijna iedereen doet dat hier in Vlaanderen naar 't schijnt). Je hebt dat immers niet echt nodig, vermits er ook een manuele decompressiehendel op je stuur zit. Niet vergeten van het oliekanaaltje van de nokkenas, op de plaats waar het decompressiesysteem zat, meteen dicht te lassen, anders riskeer je dat tuimelaars en nokken onvoldoende gesmeerd worden.
O, en als je hierdoor schrik krijgt voor terugslaande kickstarter (er zit nl een anti-terugslagsysteem mee in het decompressiesysteem verwerkt): is bij mij nog nooit gebeurd !
Weet ook niet waarin het juist zit, maar (vroeger) toen mijn dealer mijn eerste XR600-blok moest open doen stelde hij voor om dat automatisch decompressiesysteem maar meteen van de nokkenas te verwijderen (bijna iedereen doet dat hier in Vlaanderen naar 't schijnt). Je hebt dat immers niet echt nodig, vermits er ook een manuele decompressiehendel op je stuur zit. Niet vergeten van het oliekanaaltje van de nokkenas, op de plaats waar het decompressiesysteem zat, meteen dicht te lassen, anders riskeer je dat tuimelaars en nokken onvoldoende gesmeerd worden.
O, en als je hierdoor schrik krijgt voor terugslaande kickstarter (er zit nl een anti-terugslagsysteem mee in het decompressiesysteem verwerkt): is bij mij nog nooit gebeurd !
Hey bedankt voor je antwoord ik ga binnenkort dat decrompressiesyteem eraf gooien, ik hoop dat ik het daarmee kan oplossen.
wel ,zoals hier al gezegd,gaatjes onder dat systeem dichtdoen(vloeibaar metaal o.i.d.) of je laatste nokken en tuimelaars krijgen te weinig smering,ook het veertje + plunjer van het decomp.syst. uit de cilinderkop weg laten...