Schroefjes op voorvork

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Dion
Berichten: 80
Lid geworden op: do jul 07, 2005 23:12
Locatie: Meppel

Hallo allemaal,

Op de top-cap van mijn Ohnlins voorvork zitten kleine schroefjes waaronder kleine o-ringetjes. Kan iemand mij vertellen of ik via dit schroefgat, m.b.v. een injectiespuit, het oliepeil in de voorvork bij kan vullen :?: Als dit kan scheelt het mij wat werk, waarvoor ik het juiste gereedschap niet heb, en kan ik dus op deze manier wat meer druk in de voorvork krijgen.

Hoor graag!! :P

Groet,
Dion
Mooi werk!!
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

ik denk dat je de ontluchtingsgaatjes bedoelt? je kan dat doen, maar vind het een zeer slecht idee. beter dat je je olie aflaat en afmeet hoeveel er op zit,dan ff in je manual of even opvragen welke olie er in zit en dan eventueel een dikkere viscositeit indoen,maar de juiste hoeveelheid.
voor verse olie in te doen moet je enkel je stuur ff afhalen en de bovenste "top caps" er ff afhalen en er dan ingieten (tezij je echt het gerief niet hebt)

maar met dikkere olie verander je enkel de demping, de ingaande en uitgaande, je moet voor jezelf uitmaken of je geen andere veren moet steken.
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Bijvullen en uithalen van olie en ook olie peilen gaat niet lukken via dat kleine (M4 ?) gaatje. Onder de top-cap zit namelijk een conische bus/schotel waar de spiraalveer op afsteund. Slangetje van injectiespuit en ook eventueel peilstokje kan hier niet langs, en het oliepeil moet je eigenlijk meten met de spiraalveer verwijderd en de binnenpoot geheel in de buitenpoot geschoven :idea:
Hier kun je de handleiding downloaden : http://www.ohlins.com/Motorcycle/Produc ... fault.aspx

Afbeelding
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Dion
Berichten: 80
Lid geworden op: do jul 07, 2005 23:12
Locatie: Meppel

Dank voor de reacties, zal dan toch maar het manual erop naslaan en het doen op de manier zoals het moet.

Groet
Mooi werk!!
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

OK, of het bij deze vork kan weet ik niet, bij een WP vork gaat het op zich wel via die ontluchtingsgaatjes hoor.

Als je zeker weet hoeveel er NU in de vork zit, kan je spelen met de luchtkamer door er per poot een vaste hoeveelheid olie bij te doen.

Voor een 48mm WP wvork, is 16cc olie ongeveer precies 1cm nivoverschil op, en dus: 16cc erbij = 1 cm minder luchtkamer.
bijvullen via de gaatjes met een injectienaald: de olie loopt vanzelf wel ergens in de vork, zolang je de olie er maar in krijgt en de lucht eruit...

Zorg wel dat je de luchtkamer niet te klein maakt, want dat levert mogelijk schade aan je vork op.
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Je kunt ook het kapje er even afdraaien..
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ja, maar das een boel meer werk:

- bovenste kroonplaatklemmen los
- veervoorspanning terugstellen naar 0 (en onthouden waar die stond)
- rebound instelling onthouden
- stuur loshalen (anders komen die doppen er niet uit)
- dan dop eruit en bijvullen
- en dan weer bovengenoemde punten in omgekeerde volgorde

ALs je dus eens wat wil experimenteren met de luchtkamer, is dat niet echt makkelijk/snel gedaan.
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Veervoorspanning?? Dat snap ik dus even niet.
Als ik het kapje los draai, dan zit de veer nog altijd opgesloten, dus hoef ik er niks aan te verstellen.

Het is dus: kroonplaat los, cap er af, olie erbij en weer dicht.
Bij een cartridge gaat het moeilijker..

Ik zou zelf trouwens niet op die manier experimenteren met mijn voorvork. Demonteen is een kleine moeite en als je dan de exacte luchtkamer meet, weet je ook of het zo is op te lossen of dat je misschien zwaardere of lichtere veren moet gebruiken.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Volledig eens met Mario met z'n 2-takt.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Dr_Bean schreef: Voor een 48mm WP wvork, is 16cc olie ongeveer precies 1cm nivoverschil op,
Hoeveel is "ongeveer precies" ?? :roll:
Prettig weekend!
Gebruikersavatar
Hoelio
Berichten: 215
Lid geworden op: di dec 19, 2006 11:29
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Bijna exact... :roll:
Je moet niet doen, je moet niet laten!
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

nauwkeurig genoeg om het zo te doen. nivometing is niet nauwkeuriger.

@mario2t: Dan zit die vork anders in elkaar...

(Veervoorspanning zit ook niet op ieder model WP48 idd.)
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Ik heb alle standaard Honda vorken van 1989 t/m 2004 kompleet uit elkaar gehad. Van de kloterige modellen 89 met de veer onderin en de bus er op tot de latere cartridges. Tevens diverse Yamaha vorken en bij al die vorken kan de kap er af, zonder dat het iets doet met de veervoorspanning. Dit zijn dus Kayaba's en Showa's. Veervoorspanning is een ander begrip.

De veer zit opgesloten tussen de veerschotels en die krijg je los d.m.v. een platte steek 17.

Om iets aan de veervoorspanning te veranderen moet je b.v. tussen de veer en de bovenste schotel een nylon bus stoppen waardoor er meer spanning op de veer ontstaat in onbelaste staat van de vork.

Door de cap er af te draaien of er weer op te draaien verander je niks aan de voorspanning. Ook hoef je niks te doen met de compression en rebound bij deze vorken. Deze schroeven staan op een aantal ,,clicks" en daar blijven ze staan omdat ze niet losdraaien met het verwijderen van de cap.

Dus ik snap je ingewikkelde verhaal waarschijnlijk niet, of we begrijpen het verkeerde.
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

okok, ja en nee:

ik had het over een WP vork.. heb even de Ohlins manual bekeken en die is niet zo veel anders

idd de Cap blijft aan de demperassembly met veer vastzitten. (daarin vergisde ik me).
De hele hap komt naar boven als je het voorwiel indrukt.
Mijn 4846 WP heeft ook een verstelbare veervoorspanning IN die dop zitten. maar dat doet idd niet terzake. En de rebound blijft ook zitten. Dat had ik me nooit gerealiseerd, dus die draai ik onnodig heen en weer (dank voor de tip). :oops:

Blijft dat je iig de kroonplaat, en in veel gevallen wel het stuur ook moet loshalen omdat die recht boven de poten zit.


Ik weet: 't is ook allemaal niet zo veel werk, maar dat kruiskopje loshalen en er olie in spuiten is minder werk :wink:
Plaats reactie