Dakar Afgelast !!!!!!!!

Links, nieuwtjes, verhalen en andere informatie over rallies en races als Dakar etc.

Moderator: ghulst

Sanne
Contacteer:

mech schreef: Al met al Mauretanie is een grote tering bende, ik ben er vorig jaar geweest met de Dakar en daar stuur je je grootste vijand nog niet heen.
Dit vind ik te kort door de bocht. Wanneer je iets verder wilt dan Marocco om lekker door de duinen te boenderen was Mauritanië en goede optie. Vanaf Nouadibo naar Atar en Chouime? in elk geval naar boven naar die ijzermijn. Maar met dit soort ongeregeldheden heeft Mauritanië vanaf nu een slechte naam en daar komt ze niet zo snel vanaf. Vertel maar aan vrienden en familie dat je naar dit woestijnland wilt om een week door de duinen te rijden, ze verklaren je voor gek. En waarom.....Omdat een terreur organistatie met pistolen en geweren aan het zwaaien zijn geweest!
Dit is slecht voor alles, de toeristen inkomsten van Mauritanië, de Dakar fans, ontwikkeling van auto, motor en trucks en natuurlijk de deelnemers die volgend jaar niet zo makkelijk meer sponsers kunnen aantrekken.[/code]
Dr_Bean
Contacteer:

Als je tijdens de Dakar een land bezoekt, krijg je niet echt een representatief beeld van dat land he!

Verder denk ik dat veel mensen een erg westerse kijk hebben, en ja, dan is het in onze ogen een zooitje.

ben het dus wel met Sanne eens: erg kort door de bocht.

Achter het verhaal van de Dakar schuilt een lang politiek verhaal, wat veel verder strekt dan alleen Mauretanie. Gemengd met financiele belangen van de grote teams etcetc..
adje

Mij zul je naar zo'n land toch ook niet heen zien gaan. :oops:
Laatst gewijzigd door adje op zo jan 06, 2008 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Mars
Contacteer:

Ben al vele malen in Mauretanie geweest (ook om zelf off-road te rijden), en daar is niets mis mee. Als je niet van woestijn houdt moet je er lekker wegblijven. Tuurlijk zijn de dorpen en steden niet zo schoon als hier. Lekker belangrijk als je eerste prioriteit overleven is. Deelnemers zelf flikkeren ook zo vaak hun roadbooks of lege lunchpakketten uit het raam, heb het al vaak zat zien gebeuren.

Het is triest dat een kleine groep mensen zoveel impact kan hebben. Dakar in Afrika is zo goed als zeker voorbij, deze dreiging is niet zomaar weg. Was al in Algerije, Niger en noord-oost Mali. Transorientale rally is een goed alternatief, en onderschat de zwaarte van deze rally niet. Rene Metge heeft 3 Dakars gewonnen, eerder al Parijs-Peking georganiseerd en weet wat er verwacht wordt. De Taklamakane woestijn in China kan makkelijk wedijveren met de Sahara, en duinen zijn nergens zo hoog.

Zuid-Amerika is een goede optie, maar dan zal Dakar veel kleinschaliger worden.

Wij zitten nog steeds in Lissabon te balen, en rijden morgen onze KTM-Nissan weer naar huis.....
Houten Klaas

De Dakar komt nooit weer teug, nu de terroristen dit wapen in handen hebben is er niets eenvoudiger dan iemand dood te schieten en daarna dreigen met nog veel meer geweld.
Jarno

jammer dat het niet door gaat. Begrijp het wel, veilig voor de deelnemers boven alles. Andere kant van de medaille is wel dat men nu zwicht voor een stel terroristen. Maar ja wat is dan wijsheid........
jootman

stel het zou doorgaan en er gebeurt wat ernstigs, dan krijgt de organisatie alsnog een lading shit over zich heen, en wordt ze verweten dat ze het niet door hadden moeten laten gaan...
God shave the queen
Noppy

Mars schreef:Transorientale rally is een goed alternatief, en onderschat de zwaarte van deze rally niet. Rene Metge heeft 3 Dakars gewonnen, eerder al Parijs-Peking georganiseerd en weet wat er verwacht wordt. De Taklamakane woestijn in China kan makkelijk wedijveren met de Sahara, en duinen zijn nergens zo hoog.

Zuid-Amerika is een goede optie, maar dan zal Dakar veel kleinschaliger worden.
Lees net op de site van Ben:

Na de desillusie van gisteren blijkt het hele DutchTeamDakar strijdvaardiger dan ooit! Natuurlijk moet de brok in de keel worden weggeslikt. Alle rijders wilden niets liever dan dit!! Nu, slechts 1 dag later kunnen wij al melden dat het hele team inclusief Johan van der Laan op Husqvarna besloten heeft deel te nemen aan een nieuw evenement, namelijk: St. Petersburg - Beijing Transorientale!!

Deze wedstrijd is Dakar waardig met een aantal aanpassinging. Lees onderstaand bericht van rallymaniacs.nl.

In 2008 gaat er een nieuwe rally van start: de Transorientale. Tienduizend kilometer in 17 dagen door 3 landen: Rusland, Kazachstan en China. De start is op 12 juni in Sint Petersburg, en de finish is op 28 juni in Beijing. Grote man achter dit evenement is Fransman René Metge. Metge organiseerde in de jaren ' 90 de Parijs-Peking rally die later werd opgevold door de Masterrally. De tijd is rijp om deze spectaculaire rally weer nieuw leven in te blazen. Het politieke klimaat is een stuk gunstiger, en China is natuurlijk een interessant land in opkomst.

Het wordt een echte race, waaraan zeer waarschijnlijk een aantal grote fabrieksteams gaan meedoen. Deze rally doet niet onder voor een Dakar! Volkswagen, Mitsubishi en KTM hebben serieuze interesse en de kans is zeer groot dat zij aan de start verschijnen van de eerste editie van de Transorientale.

René Metge komt over uit Frankrijk om de plannen toe te lichten en om kennis te maken met eventuele deelnemers. Meer hierover is kort na de Dakar op deze site te lezen. Groot voordeel van deze rally is, dat de assistentie over het asfalt kan rijden. Val je uit in de race, kun je doorrijden voor het regelmatigheidsklassement. Je kunt de rally dus gewoon uitrrijden, ook al zou je door pech een dag moeten missen. Een groot voordeel ten opzichte van de Dakar, waarbij het binnen een paar dagen over kan zijn, en alle investeringen voor een deel verloren gaan. Tenslotte is er ook nog een " Discovery Raid" waaraan met gewone auto's meegedaan kan worden. Deelnemers aan deze Raid komen wel in de bivouacs, maar rijden een eigen route. Zo is er voor ieder wat wils.

P.S. Voor een voorproefje van Zuid-Amerika, download voor de gein eens de filmdocumentaire 'From dust to glory'. Mooi terrein daar!
:toost:
mech

Probleem is alleen de datum van deze rally. In Januari is er niks te doen al helemaal niet op gebied van auto/motorsport dus zijn alle zenders blij dat ze iets hebben waar de mensen graag naar kijken. In Juni/Juli heb je Formule 1/MotoGP en dan nog andere sporten zoals voetbal en blijft er dus niet een dikke 2 uur per dag over om de rally te coveren op TV. Geen TV of minder TV is minder sponsors en wordt het dus voor iedereen buiten de fabrieks teams weer moeilijk. Eerlijk is eerlijk van alle andere rally's zoals Tunisie, Argentinie, Brazilie, Egypte en Dubai die voor het WK tellen zie je 0 op TV.
brommer

sterker nog
ik wist niet eens dat er een rally wk is voor motoren?
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
Surfroy01

Weet je wat ik nu zo vreemd vind aan het geheel? Terroristen, die verdienen hun naam toch enkel aan het plegen van aanslagen? Volgens mij zou die het beste gelukt zijn als je niks zou zeggen van te voren en dan ineens pats boem. Ik denk dat de organisatie zich bang heeft laten maken door de politiek (lees er zit andere (fransen) belangen achter? ) en tevens denk ik dat die terroristen ietwat uitgerangeerd zijn als ze op deze manier de koppen van het nieuws moeten halen.
You're free to do as we tell you!
brommer

terroristen verdien hun brood met terror: angst
ze zijn nu dus zo goed geworden dat er geeneens aanslagen gepleegt hoeven te worden...............

tevens als er wel een aanslag is dan komen er 10 organisatie die het claimen en dan hebben ze geen eer van hun werk.
dus daarom van te voren.
behalve de echte grote aanslagen zoals 11 sept. die doen ze zonder waarschuwing andersis de kans dat het niet doorgaat te groot. Maar in een woestijn of in een afrikaans land is zoveel ruimte om je te verstoppen niemand die je vindt dus kun je best van te voren al wat aankondigen.
tevens is het een belerend vingertje wat ze winnen als men wel doorgaat en er vallen dode: we hadden je gewaarschuwd , maar ja jullie luisteren niet.....

raar volk, net kinderen krijgen hun zin niet dan gaan ze voeten stampen en gek doen.
Laatst gewijzigd door brommer op zo jan 06, 2008 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
Surfroy01

Wel eens het boek State of Fear van Michael Crichton gelezen? Zeg niet dat het boek heilig is, maar er staan wat zienswijze in die je anders doen denken en de wereld te bezien.

Hadden we vroeger het communisme, toen de bom, nu terrorisme en global warming........keep the state in fear, anders zijn onderdanen niet te besturen!
Houten Klaas

Het is de moslimwereld altijd een doorn in het oog geweest, het kapatalistische spelletje, genaamd Dakar,dwars door "hun" gebieden.

Nu het goed gelukt is, om alleen met een dreiging, hier een eind aan te brengen, is volgens mij nu echt het hek van de dam.

Ze gaan nu elk groot evenement met veel exposure bedreigen. Marathons zoude ook een perfect doel zijn, noem maar op. Elk evenement wat lastig is om te beveiligen in de openbare omgeving.
Surfroy01

Huh de moslimwereld? Tsja zojuist (vannacht) weer aangekomen in dit moslimparadijs (not) maar even ter verduidelijking, de meeste moslims wonen in Indonesie, ok dat zijn niet de meest fundamentalistische maar dat Dakar in hun achtertuin/gebieden afspeelt..... Er wonen in w=Afrika relatief weinig mensen en dan is denk het moslim geloof daar niet eens overheersend.

De arabische moslims zijn helemaal geil van het Dakar spelletje, die jongens blazen zelf elk moment met hun 4WD's/Quads door de desert, dus dat is het ook niet. Qatar heeft zelfs een rally topper, Nasser Al-Attiyah (eens ontmoet, aardige vent).

Hou me te goeden, ik neem het voor niemand op som enkel wat feiten op! En ik weet het niet, op 9-11 en trein/metro aanslagen na hebben ze de laatste jaren niet veel meer bewerkstelligd, ik denk dat er teveel verdeeldheid is onder de splinter groeperingen om tot daden te komen, dus dan maar de macht van state of fear?
zappa.suzuki

Er was niet alleen dreiging, er waren 4 Fransen vermoord,
maar daar lag volgens mij geen briefje bij met daarop "Dit gebeurd met Dakar deelnemers"
En betwijfel ergens of de Tour de Frans om deze reden en manier zou zijn afgelast :?
Denk dat veel deelnemers van de Dakar gewoon hebben willen starten ondanks de dreiging [ behalve de grooten fabrieks teams ]
Ben bang dat die baard jongens nu hebben gezien hoe makkelijk het kan gaan er en heleboel leuke dingen "bedreigt gaan worden"..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Houten Klaas

Ik bedoel eigenlijk de fundamentalisten.
Rolando
Contacteer:

Op de radio was Gerard de Rooij erg duidelijk. "Ik rij liever in een Ravij, dan dat ik wordt opgeblazen"
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
speedphreax

Surfroy01 schreef:De arabische moslims zijn helemaal geil van het Dakar spelletje, die jongens blazen zelf elk moment met hun 4WD's/Quads door de desert, dus dat is het ook niet. Qatar heeft zelfs een rally topper, Nasser Al-Attiyah (eens ontmoet, aardige vent).
In Qatar en plaatsen als Dubai lijkt het wel allemaal leuk en modern omdat er allemaal van die mooie gebouwen staan en omdat je er misschien alcohol mag drinken maar onder dat hele dunne laagje is het juist daar een heel conservatieve moslim wereld waar je als westerling minderwaardig bent.

http://www.youtube.com/watch?v=YbJGh4LF5fE
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Surfroy01

Ja misschien wel maar aan de andere kant zijn de fundamentalisten waar we het hier over hebben weer een heel dun laagje, en die naar wat ik begrijp veroordeelt worden door de majority van het moslim volk. En zijn wij enig beter? Respecteren wij de islamitische medemens als een ieder ander? Ik noem 1 naam, Wilders.

Zo zeg hee nu ffies wat anders hoor, heb spulletjes voor de CRF meegenomen, handkappen, kentekenhouder, nieuwe stofbril en handschoenen, donderdag de 1e olieverversing en dan van het weekend maar eens een stukkie Dakar in Qatar zelf beleven!!!!!!
Sjokske

Surfroy01 schreef:Ik noem 1 naam, Wilders.
Je vergeet z'n voornaam, ik neem aan dat je Vriend Wilders bedoeld :lol:
Okee, hij brengt het niet altijd even tactisch maar noem er eens eentje in dit huidige fijne kabinet die dat wel kan.
Altijd wel lachen met Geertje, eindelijk fun in de politiek.
En voor respect richting moslims geldt hetzelfde als voor mijn salaris : eerst verdienen, dan krijgen.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Zot
Contacteer:

Zot schreef:
Kees schreef:Ben ik blij dat ik dat niet tegen mijn sponsors hoef te gaan vertellen !
Je zal er maar staan met je hele handel betaald door een heleboel welwillende sponsors.
Daar hoef je waarschijnlijk nooit meer bij aan te kloppen.

zwaar klote!!!!!!!!!!!!
Er gaan er straks veel petersburg <> peking rijden denk ik.
www.travelmaniacs.nl

Overleg tussen de grote fabrieksteams (VW, Mitsubishi en KTM) heeft de neuzen weer de positieve kant opgezet. Iedereen is natuurlijk nog kapot van de hele gang van zaken van de afgelopen dagen maar het sportieve leven gaat ook weer door. Daarom werd gezamelijk bekeken of de Trans Orientale een waardige vervanger kan zijn voor de Dakar. Alle fabrieksteam dachten hier positief over en de kans is dus groot dat alle namen straks in St Peterburg aan de start staan.
8)
Afbeelding
zappa.suzuki

Dan tenminste geen rare franse willekeur meer :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Zot
Contacteer:

zappa.suzuki schreef:Dan tenminste geen rare franse willekeur meer :wink:
nope, gewoon russische roulette
Afbeelding
Sanne
Contacteer:

Zot schreef:
zappa.suzuki schreef:Dan tenminste geen rare franse willekeur meer :wink:
nope, gewoon russische roulette
Hoezo? is het zo gevaarlijk om die route te rijden dan?
Plaats reactie