Ze rijden met een roadboek, maar hebben ook een gps, maar die staat uit totdat ze een bepaald gebied bij een cp bereikt hebben?
Kan iemand hier duidelijkheid in brengen.
Ze rijden dus niet op gps, maar alleen op roadboek met een tripmeter, correct?!
navigatie tijdens de specials
Moderator: ghulst
Omdat een controle punt met GPS nog makkelijker te vinden is.
Het GPS springt aan zodra je in een straal van drie km. van een `validation` punt komt en je navigeert naar de CP of finish. Extra zit er een code op die je moet intypen wanneer je verdwaalt bent waardoor het GPS zich ´unlocked´ en je kan zien waar je bent.
Zodra je op het ´validation´ punt komt schakelt het GPS vanzelf uit.
Het is tevens een controle middel voor de org. om te zien of je alle nodige punten bent gepasseert onderweg en dus niet de motor achter op de truck het gebonden en via de normale weg naar finish bent gekomen. Het apparaat slaat namelijk punten op.
Ook kan de org. hiermee uitlezen of je je aan de snelheids beperking hebt gehouden in bepaalde zones.
Ook iritrack zit op dit apparaat aangesloten zodat je realtime een compatitor kan volgen.
Het GPS springt aan zodra je in een straal van drie km. van een `validation` punt komt en je navigeert naar de CP of finish. Extra zit er een code op die je moet intypen wanneer je verdwaalt bent waardoor het GPS zich ´unlocked´ en je kan zien waar je bent.
Zodra je op het ´validation´ punt komt schakelt het GPS vanzelf uit.
Het is tevens een controle middel voor de org. om te zien of je alle nodige punten bent gepasseert onderweg en dus niet de motor achter op de truck het gebonden en via de normale weg naar finish bent gekomen. Het apparaat slaat namelijk punten op.
Ook kan de org. hiermee uitlezen of je je aan de snelheids beperking hebt gehouden in bepaalde zones.
Ook iritrack zit op dit apparaat aangesloten zodat je realtime een compatitor kan volgen.
Aha, dus ze navigeren uitsluitend op roadboek. Maar hoe zit dat in de duinen als er geen tracks/wegen meer te volgen zijn. Dan kun je dus geen roadbook gebruiken. Wordt er dan een kompas gebruikt? Of liggen de gps punten waar die dus op aanspringt heel dicht op elkaar?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Er wordt ook op kompaskoer genavigeerd, klopt. Met name in de duinen of gebieden waar gewoon geen wegen zijn. Voorzover ik begrepen heb (maar ik kan me vergissen) laat de door de orga geleende GPS/iritrack ook de huidige kompaskoers zien.
Waarom kan je in de duinen geen roadbook meer gebruiken? Ook de duinen zitten vol met haar eigen landmarks. Zoals : hou 200 meter hoge duin aan links er passeer deze met 10,63 km tot je bij een plat leeg stuk komt met een acacia. En dan volg de rand van de het vlakke gedeelt 2,81 km. en ga vanaf hier 3,68 km. in rechte lijn tot aan de twee gelijke duinen waarvan de toppen zijn afgevlakt. En zo kan dat heel lang doorgaan. Duinen zijn vaak niet meer dan een paar honderd meter en dan gaan ze weer door vlakke gedeeltes met of zonder kamelengras. Alle soorten ondergronden kunnen ook nog beschreven worden als landmarks. Gaten in de grond of een drooge rivierbedding. Het kan van alles zijn.
nb Dat dit mijn idee van navigeren is. Het lijkt me dat ze een kompas bij zich hebben maar niet om op te navigeren.
Het schijnt ook dat ze op een halvemeter naukeurig kunnen navigeren! als je je tripmeter maar op het juiste moment indrukt.
Natuurlijk zal de organisatie het zichzelf makkelijk maken door een gestrande auto als landmark te gebruiken of een boomstam of een raar grote steen t.o.v. andere stenen etc.
Maar vraag me niet hoe ze het in het donker doen, kan het wel raden.....Gekloot.
nb Dat dit mijn idee van navigeren is. Het lijkt me dat ze een kompas bij zich hebben maar niet om op te navigeren.
Het schijnt ook dat ze op een halvemeter naukeurig kunnen navigeren! als je je tripmeter maar op het juiste moment indrukt.
Natuurlijk zal de organisatie het zichzelf makkelijk maken door een gestrande auto als landmark te gebruiken of een boomstam of een raar grote steen t.o.v. andere stenen etc.
Maar vraag me niet hoe ze het in het donker doen, kan het wel raden.....Gekloot.
En die kompaskoers staat altijd aan? Dan wordt het al wat handiger.Max_Kool schreef:Er wordt ook op kompaskoer genavigeerd, klopt. Met name in de duinen of gebieden waar gewoon geen wegen zijn. Voorzover ik begrepen heb (maar ik kan me vergissen) laat de door de orga geleende GPS/iritrack ook de huidige kompaskoers zien.
en Sanne, zoals jij het beschrijft kun je daadwerkelijk de duinen gebruiken als roadboek, maar ik stelde me kilometers gelijkenden duinen voor, die er voor mij, allemaal het zelfde uit zien.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
In rally terminologie heet het een CAP stand. Cap is het Franse woord voor ´koers´.huskie schreef:Aha, dus ze navigeren uitsluitend op roadboek. Maar hoe zit dat in de duinen als er geen tracks/wegen meer te volgen zijn. Dan kun je dus geen roadbook gebruiken. Wordt er dan een kompas gebruikt? Of liggen de gps punten waar die dus op aanspringt heel dicht op elkaar?
Bij een roadbookrit volg je een weg voor bijv. 1.25 km. Zo kan je ook, indien er geen wegen zijn, een CAP-stand van bijv. 105 graden volgen gedurende 1.25 km. Op ons laatste ritje genaamd Sierra y Ramblas zaten er ook een aantal CAP-standen in, meestal om te verduidelijken welke weg je moest pakken bij een meer-armige kruizing. Voor de rest hebben we helaas niet zonder wegen mogen navigeren, dus CAP-standen niet zo gebruikt zoals ze die in de Dakar gebruiken.
Ik heb nog wel ergens een document over het gebruik van CAP in Dakar, zal ´t ff voor je opzoeken.
Laatst gewijzigd door Noppy op di jan 01, 2008 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.rallymanagementservices.com/ ... gation.pdf
Kijk maar eens bij de totaalstand van 50.16. Lekker complex. Zeker als er een zandstorm overheengegaan is, dan zie je die kruizing misschien amper.
Noppy
Kijk maar eens bij de totaalstand van 50.16. Lekker complex. Zeker als er een zandstorm overheengegaan is, dan zie je die kruizing misschien amper.
Noppy
Pas nadat ik in de woestijn ben geweest kwam ik erachter dat de woestijn vooral veel stenen zijn. Zandduinen zijn er relatief niet veel. Natuurlijk zijn er een aantal zandduin gebieden van een paar honderd vierkante kilometer maar dan nog is het niet veel in vergelijking met de totale oppervlakte van de woestijn. De Sahara zit vol met verschillende gebieden. Zo zijn er gebieden die veel op de Grand Ganyons lijken zoals het Teneré gebied. Op films heb ik gebieden in Algerije gezien wat echt adembenemend is. Maar ook gebieden en met name in Niger dat alleen maar heel veel heel vlak is. Het Oosten zoals Egypte en Sudan ziet er heel anders uit dan het westen. Ook zijn er zoutvlaktes waar het heel wit is. En gebieden met versteende bomen. En natuurlijk oase's
Tonen de GPSsen van de orga de koers of CAP-stand altijd met de verlichting aan of ben je verplicht een ´repeater´ te monteren als je het ´s nachts wilt aflezen?Sanne schreef:
´s Nachts navigeren op je koplamp lijkt me erg moeilijk. Van Trailtech heb je van die HID lampen aan je helm waardoor je kunt zien in de richting waarin je kijkt. Ze staan verbonden met de spanning van je motorfiets.
In dat schitterende document van jouw staat dat een repeater niet verplicht is maar wel aan te raden. Ik kan niet precies opmaken of het nu een lichtje is of iets meer dan zomaar een lampje. Ik stel me zoiets voor als een compass die alleen de bearing toont met een snelheid aflezer. Maar volgens mij betekent dit dat je ook zonder kompas kan navigeren. Want het gps staat niet altijd aan tenzij deze wel altijd de kompas koers toont.Noppy schreef:Tonen de GPSsen van de orga de koers of CAP-stand altijd met de verlichting aan of ben je verplicht een ´repeater´ te monteren als je het ´s nachts wilt aflezen?Sanne schreef:
´s Nachts navigeren op je koplamp lijkt me erg moeilijk. Van Trailtech heb je van die HID lampen aan je helm waardoor je kunt zien in de richting waarin je kijkt. Ze staan verbonden met de spanning van je motorfiets.
Dit spul van TT is natuurlijk helemaal profi. Ik weet niet of ze het een repeater noemen. Je kunt hiermee volgens mij een koers vastzetten en felle LED´s vertellen je dat je wat moet bijsturen indien je lichtjes van de koers afwijkt.
Maar tegelijk ook een beetje kostbaar voor de hobbyrijder.
Maar tegelijk ook een beetje kostbaar voor de hobbyrijder.
Ik heb begrepen dat duinen niet stil blijven liggen, maar door de wind konstant in beweging zijn. En dan gaat bovenstaande niet werken. En in een gebied als onderstaand zou ik geen eens een "rechtdoor" kunnen ontdekken.Sanne schreef:Waarom kan je in de duinen geen roadbook meer gebruiken? Ook de duinen zitten vol met haar eigen landmarks. Zoals : hou 200 meter hoge duin aan links er passeer deze met 10,63 km tot je bij een plat leeg stuk komt met een acacia. En dan volg de rand van de het vlakke gedeelt 2,81 km. en ga vanaf hier 3,68 km. in rechte lijn tot aan de twee gelijke duinen waarvan de toppen zijn afgevlakt.
Wat ik van michel de Groot begreep (die hield ooit een praatje tijdens een rallyweekend) komt het in de duinen neer op kompaskoers, en afstand natuurlijk. Dus als teveel van de koers afwijkt om langs of over een duin heen te komen, moet je dat weer goed maken door "de andere kant" op te kompenseren.
Maar ook op grote lege stenen pistes kun je goed verdwalen. Denk jezelf op een grote lege vlakte van 30x50km, en probeer dan eens netjes in 1 richting te blijven rijden. Lijkt me zonder kompas erg moeilijk...
Maar ook op grote lege stenen pistes kun je goed verdwalen. Denk jezelf op een grote lege vlakte van 30x50km, en probeer dan eens netjes in 1 richting te blijven rijden. Lijkt me zonder kompas erg moeilijk...
daarom hebben ze toch of sommige die TT app. geef je een kompas koers in en de ledjes geven links en rechts aan of je afwijkt.
de nav ass.
Maar die duinen, die bewegen idd maar zullen toch niet binnen 2 maanden gehel verdwenen zijn of veranderen?
de nav ass.
Maar die duinen, die bewegen idd maar zullen toch niet binnen 2 maanden gehel verdwenen zijn of veranderen?
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
pb maar
Met een flinke zandstorm kan een duin in dag of twee compleet anders eruit zien of zelfs verplaats.brommer schreef:daarom hebben ze toch of sommige die TT app. geef je een kompas koers in en de ledjes geven links en rechts aan of je afwijkt.
de nav ass.
Misschien een idee om tijdens de geplande Noppenforum Meeting een Dakar-rijder uit te nodigen? Kan hij/zij de hele navigatie-kunst uitleggen!
Ik zou kunnen proberen of ik iemand zo gek kan krijgen maar kan nix beloven... Wellicht dat we dan een andere datum dan de Meeting in ons achterhoofd moeten houden, afhankelijk van de beschikbaarheid van die persoon.
Groeten,
Arnaud.
Ik zou kunnen proberen of ik iemand zo gek kan krijgen maar kan nix beloven... Wellicht dat we dan een andere datum dan de Meeting in ons achterhoofd moeten houden, afhankelijk van de beschikbaarheid van die persoon.
Groeten,
Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
-
Inderdaad navigeren op omschrijving van duinen is niet realistisch. Ik kom eens in de paar weken in de zandduinen van Qatar en het is dat ik de GPS aan heb anders herken ik het niet. We rijden geregeld met de 4WD's (en hopelijk binnenkort met de CRF) daar en het is altijd rond vragen aan locals waar de route ligt en of waar op te letten. Zeker van het voorjaar als de hitte zich aankondigt met de Shamal (betekent noorden in Arabisch = 3 keer raden waar vandaan dan de zandstormen komen) kun je je bijna niet meer orienteren op visuele punten.
You're free to do as we tell you!
In de dakar word in de zandduien dus wle gewoon op roadbook genavigeerd, maar:
De dakar draait geen rondjes of zigzag door de duinen heen... meer van hier erin, en dan 15km met Cap210 ofzo. Probleem is dat die 15km een rechte lijn is, die je eigenlijk nooit rijdt. Dus in de werkelijkheid rij je er 20 km ofzo.
Zorg is dus dan je bij het ingaan van de duinen zeker weet dat je goed zit,
dat je je koers goed vasthoud door naar punten verder weg te kijken (links langs die grote duin ofzo, allen capmeter werk dus niet), en dat je vooral bij het uitkomen heel goed oplet dat het volgende punt echt klopt.
Verder rijden de meesten met een Cap-repeater, die de GPS-koers aangeeft (dus electronisch compasfucntie).
In de duinen is het natuurlijk moeilijk om een vaste koers te rijden. Maar je hebt toch vaak wel iets van herkenningspunten, die je als koers-punten kan gebruiken voor jezelf.
De geleverde GPS kan je zelf niet gebruiken om je eigen koers over een langere afstand vast te leggen, of om punten op in te geven. Het meenemen van een eigen handheld-gps is verboden (...)
De dakar draait geen rondjes of zigzag door de duinen heen... meer van hier erin, en dan 15km met Cap210 ofzo. Probleem is dat die 15km een rechte lijn is, die je eigenlijk nooit rijdt. Dus in de werkelijkheid rij je er 20 km ofzo.
Zorg is dus dan je bij het ingaan van de duinen zeker weet dat je goed zit,
dat je je koers goed vasthoud door naar punten verder weg te kijken (links langs die grote duin ofzo, allen capmeter werk dus niet), en dat je vooral bij het uitkomen heel goed oplet dat het volgende punt echt klopt.
Verder rijden de meesten met een Cap-repeater, die de GPS-koers aangeeft (dus electronisch compasfucntie).
In de duinen is het natuurlijk moeilijk om een vaste koers te rijden. Maar je hebt toch vaak wel iets van herkenningspunten, die je als koers-punten kan gebruiken voor jezelf.
De geleverde GPS kan je zelf niet gebruiken om je eigen koers over een langere afstand vast te leggen, of om punten op in te geven. Het meenemen van een eigen handheld-gps is verboden (...)