5e Versnelling niet goed? yamaha yzf 250

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

Hallo mede crossers.

Ik heb hier een yamaha yzf 250.. die als je in zijn 5e versnelling rijd niet op de baan natuurlijk maar op de weg dat ie dan begint te hikken echt iets mechanisch dus geen afstelling van benzine ofzo.. je voelt echt dat ie hem wer loslaat ofzo. heb de motor uit elkaar maar zie helemaal niks aan de tandwielen alles nagekeken maar kan niks vinden, zou het aan de schakelswals ofzo liggen.. het is dus alleen in zijn 5.. wat kan er versleten zijn?
iemand een idee?

Groetjes

Michael
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

gaat het synchroom met de toeren van je motor ben je zeker een tandje armer op die 5e vitesse en anders een versleten koppeling, die durft dat ook wel eens doen
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Marc Otten
Berichten: 107
Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45

Als er geen tand van het 5e tandwiel af is dan kunnen het de nokken zijn waarmee het tandwiel in het andere grijpt. Als deze iets rond worden dan schiet hij er af en toe overheen. Het kan ook een kombinatie zijn met een versleten of kromme schakelvork.
Ook het goed uitvullen van de versnellingsbakassen en de schakelwals kan hier invloed op hebben.
ktm300mxc
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

Bedankt voor jullie reaktie.

Ik heb in het boek zitten kijken van de motor en het tandwiel van de 5e versnelling opgezocht.. die heeft dus 25 tanden en hij heeft ze nog allemaal dus daar is niks mis mee ziet er ook nog goed uit..Nou heb ik nog een vraag! Moet je de versnellingen allemaal kunnen uitproberen als alles dus bloot ligt, ik heb dus alleen het linker carterhelft van de krukas af. en zo geprobeerd met de schakelpook alles na te lopen maar dat valt wel tegen zal wel komen omdat er geen olie op zit? of toch niet?.. En wat bedoel je met uitvullen van de assen?.

Groetjes
Michael
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

ik heb nog een blok liggen van een yzf250 zonder cilinder-kop-krukas-carb
als je belangstelling heb, hoor ik je wel
never drive faster then your angel can fly
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

Hey hoi.

Nou dat gaat me waarschijnlijk teveel kosten en dan heb ik nog geen garantie dat ook die versnelling echt goed is.
als het voor heel weinig is is het het proberen wel waard..
maar de motor is voor de verkoop dus mag niet veel meer kosten aan komen.

Groetjes

Michael
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Alle ringetjes etc neem ik aan op hun plek die tussen de tandwielen zitten.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Als er zoveel tanden missen op een tandwiel dat ie kan overslaan, merk je dat vlug genoeg. Zit de bak zo vast.

Bij mijn eigen motor zijn de dogs van 1 versnelling een beetje afgerond geraakt door lomp schakelen (moet je wel met dat ding, 170 kg in het zand vraagt om vlot schakelen, anders lig je op je snuit :lol: ) en dan vliegt ie er weleens overheen of schakelt vanzelf terug.
Kromme schakelvork/speling en shimmetjes die misschien missen of op een verkeerde plek liggen lijken mij een mogelijke oorzaak...
Marc Otten
Berichten: 107
Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45

Met uitvullen van de assen bedoel ik of de axiale speling goed is.
ktm300mxc
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

Weet iemand trouwens wat er gebeurd als de balancer niet goed staat..Ik heb had ook ondekt dat de twee merkpuntjes van het tandwiel van de balancer niet tegenover elkaar stonden..en dat hoort wel staat ook in het boek.. zou dat bij een bepaalde snelheid ook zoiets kunnen veroorzaken als hikkend?
Weet iemand of dat het daar aan kan liggen.. want de versnellingsbak ziet er eigenijk wel hel goed uit.

Groetjes
michael
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Ik neem aan dat je daarmee de balansas bedoelt. De balansas dient om tegenkrachten te geven aan draaiende onderdelen in je blok om zodoende trillingen te verminderen. Als die niet goed zit uitgelijnd dan kan je deze trillingen zelfs versterken ipv verzwakken. Het resultaat is een trillend blok en dat voel je wel in je handvaten of je voetsteunen. Een trillend blok kan op den duur natuurlijk van alles kapot maken.

Versnellingsbak: ik zou toch maar heel goed naar je schakelvorken en je schakelwals kijken of die geen speling hebben of zijn beschadigd. Dit soort problemen wordt meestal veroorzaakt door afgeronde grijpers of ontvangers (dus niet de tanden zelf!) in je tandwielen die, als je er te lang mee door rijdt de uiteinden van je schakelvorken kunnen beschadigen waardoor het probleem van kwaad tot erger wordt. De asjes waar de schakelvorken op lopen kunnen ook krom zijn waardoor ze niet lekker lopen en de tandwielen niet goed inelkaar kunnen drukken.
michael32
Berichten: 71
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 17:11

Hey jake

Wat moet die blok kosten dan?

Gr

Michael
Freestyler
Berichten: 91
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
Locatie: Houthalen Belgie

Dikkere olie gebruiken (1OW 40 ipv 10) heeft bij mij ooit hetzelfde euvel verholpen, maar ik vermoed dat er iets scheelt aan uw koppeling.
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Het zijn inderdaad niet de tanden aan de bovenkant op de tandwielen die dit zouden veroorzaken, maar de nokken aan de zijkant van het tandwiel, die in het andere tandwiel grijpen. Als die nokjes slijtagesporen vertonen en/of duidelijke zijn af gekant i.p.v. scherp, dan is het tandwiel versleten.

Vervangen van zo'n tandwiel is bij een Yamaha niet zo duur! Ga voor een nieuw randwiel, eventueel in combinatie met de 3e ( tegenover liggende)
ktm620
Berichten: 51
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:31
Locatie: erica

kijk inderdaad maar even goed naar je nokken op de zijkant en naar de schakelvork, die heeft vaak ook een goede opdonder gehad , heb precies het zelfde geahd met mijn ktm 520 in de derde versnelling.
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Dat kan ik me voor een lagere overbrenging nog wel inbeelden , maar voor de 5de , en in crossgebruik?
Of je gebruikt de 5de idd erg veel.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
ktm620
Berichten: 51
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:31
Locatie: erica

als je veel in de bossen of off the road rijd gebruik je de 5 natuurlijk vrij veel ten opzichte van de cross baan, regelmatig mis schakelen kan ook dit probleem geven
Plaats reactie