Pfftt.. blijf jij anders even rustig met je gescheld zeg. Ik wilde alleen maar even terug naar de orginele vraag over de keuze tussen twee types motoren.pruus schreef:Maar wat is er verdomme offtopic aan als ik hier mijn ervaringen schets?
300 EXC-E of 530 EXC?
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Rustig Pruus , denk aan je hart ![Grapje/Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Grapje/Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
![Afbeelding](http://img181.imageshack.us/img181/3347/rekluseclutchcoverredcustom4dz.jpg)
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
![Afbeelding](http://img181.imageshack.us/img181/8333/rekluseclutchcustom0od.jpg)
![Afbeelding](http://img181.imageshack.us/img181/3347/rekluseclutchcoverredcustom4dz.jpg)
http://www.rekluse.com/
Ja Pruus, doe even rustig. Jij begint met Bilstain te noemen. Alsof je daar een 300 of 530 nodig zou hebben.
Doe toch gewoon whahahahah
Trouwens Pruus, ff offtopic: wilde in januari even naar bilstain komen, moet ik jouw mailen? Kun je me je weggetjes voorrijden.
Trouwens dat geklets altijd over die of die motor moest verboden worden.
Is al genoeg over geleuterd afgelopen eeuwen.
Kies een motor en ga rijden.
oeps
Sorry we gaan weer ontopic.
Ik zou voor die 300 gaan. Weegt toch 15kg minder.
Doe toch gewoon whahahahah
Trouwens Pruus, ff offtopic: wilde in januari even naar bilstain komen, moet ik jouw mailen? Kun je me je weggetjes voorrijden.
Trouwens dat geklets altijd over die of die motor moest verboden worden.
Is al genoeg over geleuterd afgelopen eeuwen.
Kies een motor en ga rijden.
oeps
![Beschaamd/Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Sorry we gaan weer ontopic.
Ik zou voor die 300 gaan. Weegt toch 15kg minder.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
okeokeoke, Valium is binnen! Maar een klein verdomme is toch niet echt vloeken?
@ Huskie, 'tuurlijk moet je me mailen als je naar Bilstain gaat! Maak ik zeker tijd om nog es met jou te rijden!
![Verward/Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
@ Huskie, 'tuurlijk moet je me mailen als je naar Bilstain gaat! Maak ik zeker tijd om nog es met jou te rijden!
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
-Maar dan wordt dit wel een saai forumhuskie schreef: Trouwens dat geklets altijd over die of die motor moest verboden worden.
Is al genoeg over geleuterd afgelopen eeuwen.
Kies een motor en ga rijden.
oeps![]()
Sorry we gaan weer ontopic.
Ik zou voor die 300 gaan. Weegt toch 15kg minder.
![Rollende ogen/Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-Verschil is volgens opgave KTM slechts 8 kg (114 versus 106 kg)
Wat ik uit bovenstaande concludeer is dat het allebei goede keuzes zijn
![Vrolijk/Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
(maar dat maakt kiezen juist zo moeilijk
![Verward/Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Slechts 8 kg ??
Wacht maar eens tot je dat verschil werkelijk voelt![Knipoog/Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Wacht maar eens tot je dat verschil werkelijk voelt
![Knipoog/Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
![Afbeelding](http://img181.imageshack.us/img181/3347/rekluseclutchcoverredcustom4dz.jpg)
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
![Afbeelding](http://img181.imageshack.us/img181/8333/rekluseclutchcustom0od.jpg)
![Afbeelding](http://img181.imageshack.us/img181/3347/rekluseclutchcoverredcustom4dz.jpg)
http://www.rekluse.com/
wat vaak vergeten wordt is dat een tweetakt veel minder snel kookt. Ook weer niet voor iedereen relevant maar voor sommigen wel.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Dit is typisch want vaak heb je dit in combinatie met warm weer en zware omstandigheden, dat laatste heb je hier alleen wanneer het hard geregent heeft. Maar warm weer heb je doorgaans alleen in het buitenland en dan is mengsmering alweer een nadeel zeker wanneer je tochten en of routes van meerdere dagen rijdt. Toch is tweetakt ook wat zenuwachtiger en dat lijkt me minder comfortabel op stukken > 300 km.pruus schreef:wat vaak vergeten wordt is dat een tweetakt veel minder snel kookt. Ook weer niet voor iedereen relevant maar voor sommigen wel.
Gewichtsopgaves van KTM zijn "droog" gemeten, dus zonder olie, koelvloeistof, benzine. Maar het verschil van 8kg blijft (rijklaar), misschien dat de ene wat meer olie of benzine kan bijhebben dan de andere. Maar 8kg is, zoals Ad al zei, toch een behoorlijk verschil in de praktijk.ktm640 schreef:
-Maar dan wordt dit wel een saai forum![]()
-Verschil is volgens opgave KTM slechts 8 kg (114 versus 106 kg)
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ga maar eens een kwartiertje overgooien met twee zakken aardappelen (10 kilo) en dan weet je dat je dat gaat voelenErik V schreef:Maar 8kg is, zoals Ad al zei, toch een behoorlijk verschil in de praktijk.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
ik denk dat het belangrijk is om je eigen kunnen in te schatten,iemand als adje die dag en nacht op de motor ligt geeft de voorkeur aan een zo licht en wendbaar mogelijke machine,een pruus die alles wil doen wat eigenlijk niet kan ook.
In mijn geval is het gebrek aan kunde en conditie bepalend dus een snelle motor met wat overcapaciteit heeft mij al heel vaak gered
Wat ik niet begrijp is de overstap van erikv van een 450 naar een 525
De coureurs met de meeste ervaring bij ons in de groep rijden met de ligste motoren waarbij ik met lompigheid weer bij in de buurt kan blijven![Heel kwaadaardig/Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
In mijn geval is het gebrek aan kunde en conditie bepalend dus een snelle motor met wat overcapaciteit heeft mij al heel vaak gered
![Lachen/Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Wat ik niet begrijp is de overstap van erikv van een 450 naar een 525
![Rollende ogen/Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
De coureurs met de meeste ervaring bij ons in de groep rijden met de ligste motoren waarbij ik met lompigheid weer bij in de buurt kan blijven
![Heel kwaadaardig/Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Je hebt een rijder die start smorgens zijn motor en zet hem in z'n 3, daarna neemt hij de onmogelijkste klimmetjes het liefst in z'n 3, om daarna over te schakelen naar z'n 3, en hij eindigt de dag in z'n .... juist ja, in z'n 3.
Hoe bedoelt u, een luie rijder.
![Lachen/Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Hoe bedoelt u, een luie rijder.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Nou Henk , dag en nacht op de motor is ook wel weer overdreven.
Ik moet ook nog wel eens werken om dat vele motor rijden te kunnen blijven betalen
Ik rij nou eenmaal graag op zo'n CRF dus maak ik daar de tijd voor.
Iemand jaloers of zo![Knipoog/Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ik moet ook nog wel eens werken om dat vele motor rijden te kunnen blijven betalen
![Verward/Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Ik rij nou eenmaal graag op zo'n CRF dus maak ik daar de tijd voor.
Iemand jaloers of zo
![Knipoog/Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
![Afbeelding](http://img181.imageshack.us/img181/3347/rekluseclutchcoverredcustom4dz.jpg)
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
![Afbeelding](http://img181.imageshack.us/img181/8333/rekluseclutchcustom0od.jpg)
![Afbeelding](http://img181.imageshack.us/img181/3347/rekluseclutchcoverredcustom4dz.jpg)
http://www.rekluse.com/
Zo probeer ik het op een crossbaan ook te doen.huskie schreef:Je hebt een rijder die start smorgens zijn motor en zet hem in z'n 3, daarna neemt hij de onmogelijkste klimmetjes het liefst in z'n 3, om daarna over te schakelen naar z'n 3, en hij eindigt de dag in z'n .... juist ja, in z'n 3.![]()
Hoe bedoelt u, een luie rijder.
Op de meeste banen gebruik ik alleen maar de 3de en de 4de versnelling.
Alleen met de start gebruik ik de 2de versnelling.
Alweer een voordeel van mijn Rekluse
![Vrolijk/Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
![Afbeelding](http://img181.imageshack.us/img181/3347/rekluseclutchcoverredcustom4dz.jpg)
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
![Afbeelding](http://img181.imageshack.us/img181/8333/rekluseclutchcustom0od.jpg)
![Afbeelding](http://img181.imageshack.us/img181/3347/rekluseclutchcoverredcustom4dz.jpg)
http://www.rekluse.com/
Alvorens over te stappen op de 525 heb ik beide modellen goed kunnen testen, en voor hetgene wat ik het liefste en het meeste met de motor doe heb ik voor de zware versie gekozen. Gewicht scheelt niets, maar het motorkarakter past mij nu eenmaal als een handschoen. En in november heb ik in Spanje met snelle en ervaren rijders met lichtere 250-4takt motoren gereden, en vanaf toen ben ik nog meer overtuigd van mijn keuze voor de zware. Er is slechts 1 voorwaarde : fysiek moet je wat gewend zijn en je moet steeds gedoseerd gas geven. Ga je echt met het gas smijten, ja dan ben je al vlug aan het einde van je latijn. En een luie-rijstijl-rijder vind ik mezelf niet, ik vind het gewoon fijn om veel op het koppel van zo'n zware 4-takt te rijden.henk-v schreef:
Wat ik niet begrijp is de overstap van erikv van een 450 naar een 525![]()
Als ik zelf moest kiezen tussen de 300 en de 530, ging mijn keuze naar de laatste, maar ik ga dan wel uit van mijn eigen mogelijkheden en vind niet dat ik daarmee iemand moet advies geven. Mijn enige raad is dan ook : probeer ze alletwee eens voordat je een keuze maakt. Succes.
juist ja ik ben een niet jaloerse redelijk luie rijder die ook verliefd is op het koppel van de 525,hij verdoezelt mijn minpunten
oftewel erik heeft gelijk ga op allebei een halve dag rijden en besluit dan wat er het beste bij je past succes![Heel kwaadaardig/Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
![Lachen/Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
oftewel erik heeft gelijk ga op allebei een halve dag rijden en besluit dan wat er het beste bij je past succes
![Heel kwaadaardig/Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
ga es rijden op een 300 vermogen en koppel zathenk-v schreef:juist ja ik ben een niet jaloerse redelijk luie rijder die ook verliefd is op het koppel van de 525,hij verdoezelt mijn minpunten![]()
oftewel erik heeft gelijk ga op allebei een halve dag rijden en besluit dan wat er het beste bij je past succes
en bovendien aaibaar
Allebei de motoren hebben zo hun voor en nadelen.
Ze hebben daarintegen allebei heel andere rij eigenschappen, ik vind het verschil tussen 2tact en 4tact zo verschrikkelijk groot.
Je zult echt voor jezelf uit moeten maken wat je het lekkerst vind rijden.
Ze hebben daarintegen allebei heel andere rij eigenschappen, ik vind het verschil tussen 2tact en 4tact zo verschrikkelijk groot.
Je zult echt voor jezelf uit moeten maken wat je het lekkerst vind rijden.
En natuurlijk je persoonlijke voorkeur.
Ik ben een 4-takt rijder en heb geen zin om olie mee te nemen als ik ga rijden om te tanken!!
Ik ben een 4-takt rijder en heb geen zin om olie mee te nemen als ik ga rijden om te tanken!!