300 EXC-E of 530 EXC?

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

ktm640
Berichten: 73
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 14:56

Omdat ik mijn leven lang al ca. de helft van de OTR ritten door pech niet uit kan rijden (Sjokske: ook op niet KTM's) wil ik één keer in mijn leven een hele nieuwe motor kopen in de hoop om 80% te gaan halen
Twijfel tussen de KTM 300 2T met e-start en de 530 4T. Buiten OTR rijd ik alleen op crossterrein (:Bleiswijk).
Welke fiets van deze twee is volgens jullie betrouwbaarder en welke heeft lagere onderhoudskosten?
(Voor beide motoren geldt dat de rijder duidelijk de beperkende factor is :cry:)[/i]
ives
Berichten: 278
Lid geworden op: wo okt 26, 2005 21:28
Locatie: Diest (België)

Een tweetakt heeft sowieso een lagere onderhoudskost. En als het kapot gaat heb je ook minder kosten, want minder onderdelen dan een viertakt.. Dit gezegd zijnde als je een viertakt goed onderhoud komt hier ook weinig aan.. maar dat zullen sommigen mss niet met me eens zijn.
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

mmmm

kosten zitten hem toch voornamelijk in slijtdelen: banden, remblokken, kettingset etc.
Verder: Afschrijving.. die zouu bij 2 takt nog wel eens hoger kunnen zijn.

en revisies: volgens mij maakt dat niet zo veel uit.
2takt is weer wat gevoeliger voor mengsel etc, dus wat meer risico. Een goed onderhouden 4 takt loopt altijd.


DUS: maak je keuze op grond van wat je er mee wil rijden: De 300 rijdt echt wel wat lichter dan de 530. alleen je moet natuurlijk wel van 2 takt houden.
Regel eens een proefritje bij iemand zou ik zeggen
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Als je alles op gaat tellen, dan zal die 2 takt niet minder gaan kosten. Hij gebuikt zeker 2 liter meer op 40 km.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

ktm640 schreef:(Sjokske: ook op niet KTM's)
Je gaat mij niet horen zeggen dat ze slecht zijn (zou niet durven, ze zijn met teveel man :oops: ).
Ik ga nog altijd uit van de stelling : van elk merk is er wel een slecht exemplaar (en of dat dan aan de fabrikant óf aan de berijder ligt ?), en je bent gewoon dik de swans als je net die ene treft (ik zou bijna weer de vergelijking met vrouwen willen oprakelen).
Voor de rest is het gewoon niet mijn merk (zoals dat bij zovelen TM niet zal worden). Ieder zijn meug (fuck, ik wordt soft, het is zeker bijna kerst).
Ook ik heb trouwens zitten denken aan óf een 300-2T óf een 530-4T. Heb zo'n donkerblauw vermoeden dat het toch weer een 530 gaat worden i.v.m. het gewicht dat het apparaat mee moet gaan zeulen :oops: .
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
ktm640
Berichten: 73
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 14:56

@Sjokske: milde reactie! Ik ben zelf absoluut niet merkgebonden, maar KTM onderdelen kan ik bij Aad halen (5 km) en dat bevalt uitstekend!

Ik begrijp dat de onderhoudskosten dus niet echt doorslaggevend zijn. De 2T is wel in aanschaf €1000 goedkoper en daar heb je dan ook een rekluse koppeling voor.....
Nadeel van een testrit is ik eerst aan een fiets moet wennen en het erg af zal hangen waar je kunt testen. Op een fiets die niet van mij is rijd ik sowieso nooit op mijn gemak- daar gaan die dingen gewoon te vaak kapot voor.

Ik word door Brouwer gebeld als er weer 530's binnen zijn (momenteel kan KTM zowel de 300 als de 530 niet leveren) en zal dan eens vragen of een testrit mogelijk is ? Heeft iemand daar ervaring mee? Ik koop de KTM overigens niet rechtstreeks bij Brouwer, omdat ik een Kawa 900r (1988)in wil ruilen

Over betrouwbaarheid zegt niemand wat: allebei even (on)betrouwbaar?
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

ktm640 schreef:
Ik begrijp dat de onderhoudskosten dus niet echt doorslaggevend zijn. De 2T is wel in aanschaf €1000 goedkoper en daar heb je dan ook een rekluse koppeling voor.....


Over betrouwbaarheid zegt niemand wat: allebei even (on)betrouwbaar?
Deze motoren zijn allebei wel betrouwbaar.
Als je voor de 2takt gaat heb ik nog wel een Rekluse voor je liggen :wink:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Ik zou in jou geval zeker voor de 300 gaan, is een superfijne brommer en heeft niet een al te bruut karakter zoals een cross 2-takt, hier kan je nog een beetje lui mee rijden. Lopen doet ie niet zo hard als een 530 maar na 10 minuten op de crossbaan denk ik wel dat je snelere rondjes rijdt.
Electrische start is eigenlijk niet nodig zo makkelijk start een 300. Motor is super betrouwbaar, Caselli heeft met de afgelopen 6-daagse niks vervangen buiten filters en een platte uitlaat. Wel 6 dagen volle bak mee in het zand gereden (+/- 50 uur) geen enkel probleem. Als je nog een 6-days model kan krijgen is dat zeker de moeite, kost iets meer maar dan heb je wel betere vering, betere uitlaat en diverse powerparts spullen erop.
oossie
Berichten: 388
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 13:02
Contacteer:

300 zonder twijfel is een erg fijne motor die alles aan kan.
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1314
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Waarom rijd je 80% niet uit?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Als je nieuw koopt, zou ik toch voor 4takt gaan denk ik. Minder benzine nodig, langere standtijd zuiger, geen tweetaktolie en een fijner motorkarakter. Als je een nieuwe 4T koopt, is de kans klein dat je een slecht onderhouden exemplaar hebt ;) (als ik de beginpost goed interpreteer)

Al met al gok ik dat een tweetakt en viertakt mits vanaf nieuw qua onderhoudskosten elkaar niet gek veel schelen..
ktm640
Berichten: 73
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 14:56

Zo erg is t gelukkig niet, maar dit jaar van 7 OTR's 3 keer uitgevallen door : gebroken koppelingskabel, scheur in olieslang, kapotte bougie. Gelukkig allemaal kl%%tdingetjes, maar het effect is toch dat je moet stoppen. En dat is dat nog met de meest betrouwbare motor die er is (:LC4). Wil nu toch iets lichters, maar moet minimaal even betrouwbaar zijn als de LC4. :D
brommer
Berichten: 708
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 19:32

Als je nou een reserve koppelings kabeltje meeneemt, en eventueel een bougie, dan.........

of plakspullen....

:twisted:
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Is "Honda" een vloekwoord? :lol:

(Niet dat ik er ervaring mee heb, maar die gekke Japanners zijn over het algemeen altijd erg betrouwbaar... Dat ik vandaag ff met een CRF 450 gespeeld heb, heeft er verder niks mee te maken. Ben na vandaag ineens wel heel erg hebberig :roll: )

Enfin, ik hou m'n kop. Weet er niks van.
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Zeeuwse Klei schreef:Is "Honda" een vloekwoord? :lol:

(Niet dat ik er ervaring mee heb, maar die gekke Japanners zijn over het algemeen altijd erg betrouwbaar... Dat ik vandaag ff met een CRF 450 gespeeld heb, heeft er verder niks mee te maken. Ben na vandaag ineens wel heel erg hebberig :roll: )

Enfin, ik hou m'n kop. Weet er niks van.
Nee het is zeker geen vloekwoord, motor rijdt gerust lekker althans mijn CRF250. Maar onderdelen zijn volgens mij relatief duurder en de radiateurs steken zo een verschrikkelijk eind uit.

Ik zou zelf ook weleens zo een 300cc 2-takt willen proberen, hoor er niks anders over dan lof.
Enuhh Yamaha blijft het toch wel voor mij, gewoon de mooiste kleur :P
Ger
Berichten: 273
Lid geworden op: wo jun 02, 2004 18:51

Sanne schreef: Ik zou zelf ook weleens zo een 300cc 2-takt willen proberen, hoor er niks anders over dan lof.
Enuhh Yamaha blijft het toch wel voor mij, gewoon de mooiste kleur :P
Laatst gereden op een gasgas ec300 en het moet gezegd worden dat het een erg fijne motor is voor een hele mooie prijs, en voor een paar euro meer ook te voorzien van blauw plastic.

Erg leuk is het het knopje om de ontsteking te verzetten van soft naar pittig. Dit gaf een gas respons wijziging van een makkelijke soepele motor naar een pittige rakker. Erg leuk...
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Een blauwe kleur is niks mis mee, alleen leverd KTM geen blauw plastic vanaf fabriek.
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1314
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

ktm640 schreef:Zo erg is t gelukkig niet, maar dit jaar van 7 OTR's 3 keer uitgevallen door : gebroken koppelingskabel, scheur in olieslang, kapotte bougie. Gelukkig allemaal kl%%tdingetjes, maar het effect is toch dat je moet stoppen. En dat is dat nog met de meest betrouwbare motor die er is (:LC4). Wil nu toch iets lichters, maar moet minimaal even betrouwbaar zijn als de LC4. :D
Ooo, dat is het ! Maar die kl%%tdingetjes kun je ook met een nieuwe meemaken, maar idd lichter is tegenwoordig makkelijk te realiseren.

Btw ik ben me ook aan het orienteren op wat anders. Mijn KTM van 85 heeft me in de afgelopen 20 jaar (behalve de lekke banden, kapotte membraanplaatjes, lekke krukaskeerring, kapotte gaskabel, kapot lager uitgaande as en een lege tank) nog nooit in de steek gelaten. Over betrouwbaar gesproken, maar toch wil ik nu ook een 4T ivm de dingen die Klei al noemde. Alleen gaat bij mij de voorkeur uit naar een 250 . In Bernheze met de Yam250 en 450 gereden en moet meteen zeggen; de 250 kan ik "alles" mee en nog beter dan met mijn huidige KTM. Ik kreeg weer het gevoel dat ik op een 125 zat ,gezien de handelbaarheid.
Het verschil in gewicht tussen de 450 en 250 was meteen merkbaar , tevens had de 250 meer dan genoeg koppel tov mijn KTM.
Ik moet alleen nog met wat andere merken gaan testen.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
ktm640
Berichten: 73
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 14:56

Houten Klaas schreef:Een blauwe kleur is niks mis mee, alleen leverd KTM geen blauw plastic vanaf fabriek.
Ik rij momenteel een blauwe KTM!!
Ik dacht dat dat al vanaf fabriek zo was : 640-6 days uitvoering geïmporteerd uit Duitsland (model 99). Tot heden echter nog nooit in dezelfde kleur gezien. Bij de KTM dag werd bij de keuring zelfs gekeken of het wel een KTM was...

Merk maakt mij niet uit: prijs en beschikbaarheid van onderdelen (in de buurt) wel. 250 stuurt inderdaad helemaal fantastisch, maar daarmee rijd je toch wel heel vaak vol gas en moet je de snelheid in de bochten maken. Mijn rijstijl is meer van "heel zacht door de bocht en dan heel hard naar de volgende bocht..." :roll:
Volgens mij past een 530 daar het beste bij, maar met een 300 wordt het bochtenwerk misschien in de toekomst beter..
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

ktm640 schreef: Mijn rijstijl is meer van "heel zacht door de bocht en dan heel hard naar de volgende bocht..." :roll:
Dat is net het tegenovergestelde van mijn rijstijl :lol:
Hard rijden op een recht stuk kan iedereen.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
oossie
Berichten: 388
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 13:02
Contacteer:

ktm640 schreef: Volgens mij past een 530 daar het beste bij, maar met een 300 wordt het bochtenwerk misschien in de toekomst beter..
nou kies dan nog lichter een 250, een 300 is equivalent aan de 530 alleen dan 2takt. Tis een bruut ding.

rij nu zelf ook op een 300, alles is afhankelijk van de powervalve, gelukkig nu de juiste setting zodat ik er nu ook een beetje fatsoenlijk mee kan rijden.

trouwens met Ad, je wint het niet op de rechte stukken. singletracks en boichten daar win je het...

om klaas voor te zijn ik win nergens :lol:
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Misschien een stapje terug naar een 450? Ik weet wel dat die CRF waar ik heel even mee gespeeld heb, véél meer kon dan ik. En dan was ik net 1/2-3/4 gas op een recht eind.. Nu zegt dat zoveel niet, want ben ook maar een simpele hobbyist die een keer op een lichte brommer rijdt ipv. m'n lompe DR 650...

Power is nothing without control..
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

Misschien moet je je overwegingen anders beginnen. Kosten zullen niet zo veel schelen in princiepe. Wat de prijs per kilometer wel flink kan opschroeven zijn fouten, dus valpartijen. De fiets waar je minder fouten op maakt is dus de voordeligere. Dan moet je je afvragen wat je ermee wilt gaan doen. Voor OTR in Nederland zal het niet veel uitmaken maar als je van het ruigere werk houd is elke kilo er een. Dan komt het volgende dilemma en dat was/is voor mij ook nog steeds lastig. Moet die E-start wel? Dingen zijn echt wel zwaar maar als je begint en dus nog veel fouten maakt wel makkelijk. De 300 is echt wel lichter en in de lage touren zeker te rijden als een viertakt; maar als je bij een gewone zondagse rit door de bossen je maat met de dikke viertakt wilt bijhouden ga je op je snufferd; of je moet gewoon veel beter kunnen sturen dan hij...
Wat mij ontzettend tegenvalt zijn de kleine dingen wat steeds kapot gaan bij KTM. Vooral hydrauliek maar eigelijk alle keerringen en niet te vergeten de voorvork. Mijn volgende wordt een japanse vollcross en de proefrit doe ik in Bilstain. :lol: Sterkte met je besluit!
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

pruus schreef:Wat mij ontzettend tegenvalt zijn de kleine dingen wat steeds kapot gaan bij KTM. Vooral hydrauliek maar eigelijk alle keerringen en niet te vergeten de voorvork.
Dat zal dan jouw KTM zijn geweest want mijn ervaring is juist anders. Of heb ik dan weer mazzel gehad? In 6 jaar KTM (LC4 en EXC) slechts 1 keer een lekke voorvork gehad en dat was omdat ik hem vuil op de kar in de veren had getrokken. Wel met de EXC een keer het koppelingsreservoir leeg gehad maar die bleef na vullen wonderwel weer vol.

On topic: Ik zou voor een 450 of 530 gaan. Is toch het meest allround
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

speedphreax schreef: Dat zal dan jouw KTM zijn geweest want mijn ervaring is juist anders. Of heb ik dan weer mazzel gehad? In 6 jaar KTM (LC4 en EXC) slechts 1 keer een lekke voorvork gehad en dat was omdat ik hem vuil op de kar in de veren had getrokken. Wel met de EXC een keer het koppelingsreservoir leeg gehad maar die bleef na vullen wonderwel weer vol.

On topic: Ik zou voor een 450 of 530 gaan. Is toch het meest allround
Blij te horen dat er iemand geen problemen heeft met de periferie van de exc. Maar wat is er verdomme offtopic aan als ik hier mijn ervaringen schets? :evil:
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Plaats reactie