Na een grondig bodem onderzoek kan het stuur scheef staan ten opzichten van de v-vork...
Controlleer of het stuur verbogen is maar dat gebeurd niet gauw, waarschijnlijk zijn de poten van de vork verdraait..
Haal stuur los, draai het balhoofd een stukje los.
Draai onderste en bovenst klembouten van de kroonplaat los..
stuur er weer op..
Neem het v-wiel tussen de knieen en draai het stuur weer recht..
Zet alles weer vast..
Sleuteltip: stuur scheef na bodem onderzoek..
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Er is nog een derde mogelijkheid waarom je stuur scheef kan zitten:
de bouten waarmee je stuurklemmen op je kroonplaat vastzitten kunnen verbogen zitten.
Bij mij was dit het geval en de bout was naar achteren verbogen. Ik heb de bout vervolgens een kwart slag gedraaid waardoor de klem die hierop zit iets naar buiten draaide. Maar doordat je het stuur op de 2 klemmen vastzet wordt hij vanzelf weer recht gezet.
de bouten waarmee je stuurklemmen op je kroonplaat vastzitten kunnen verbogen zitten.
Bij mij was dit het geval en de bout was naar achteren verbogen. Ik heb de bout vervolgens een kwart slag gedraaid waardoor de klem die hierop zit iets naar buiten draaide. Maar doordat je het stuur op de 2 klemmen vastzet wordt hij vanzelf weer recht gezet.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 440
- Lid geworden op: wo mar 14, 2007 18:34
- Locatie: Uden
Ziet er ongeveer zo uit.
DR750 '89 DR800 '90 DR800 '92
Meestal laat je juist 1 ding vastzitten: Bijv de klemmen van de onderste kroonplaat.
Je draait alle andere klemmen los (incl balhoofdspen), en vergeet vooral de voorwielasklem niet!!
Nu veer je de motor een paar keer in , of 'schud'even aan het stuur, en alle evt aanwezige spanningen moeten eruit zijn.
Als je dan alles vast zet, moet het ook weer recht staan: Zoniet, dan is er iets krom!
Als je dat probeert recht vast te zetten, door je stuur recht te draaien en de zaak vast te draaien, zit er spanning in en klemt bijv je voorvork, met als gevolgd dat ie niet meer lekker veert over kleiine hobbeltjes.
Je draait alle andere klemmen los (incl balhoofdspen), en vergeet vooral de voorwielasklem niet!!
Nu veer je de motor een paar keer in , of 'schud'even aan het stuur, en alle evt aanwezige spanningen moeten eruit zijn.
Als je dan alles vast zet, moet het ook weer recht staan: Zoniet, dan is er iets krom!
Als je dat probeert recht vast te zetten, door je stuur recht te draaien en de zaak vast te draaien, zit er spanning in en klemt bijv je voorvork, met als gevolgd dat ie niet meer lekker veert over kleiine hobbeltjes.
-
- Berichten: 440
- Lid geworden op: wo mar 14, 2007 18:34
- Locatie: Uden
In mijn geval had ik de bovenste kroonplaat vast laten zitten.
De krome poot is dan makkelijk terug te buigen.
Mochten de kroonplaten erg krom zijn , dan zou ik een paar nieuwe scoren voor de zekerheid.
gr Iwan
De krome poot is dan makkelijk terug te buigen.
Mochten de kroonplaten erg krom zijn , dan zou ik een paar nieuwe scoren voor de zekerheid.
gr Iwan
DR750 '89 DR800 '90 DR800 '92
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Vast punt in het balhoofd?
Vervang lagers en schalen..
DR 800 SR43
Bovenlager; Nr 32005
Onder; Nr 32006
Vervang lagers en schalen..
DR 800 SR43
Bovenlager; Nr 32005
Onder; Nr 32006
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
om de voorvork terug recht te zetten kan ik dat doen als de moto op de zijstandaard staat of moet ik er een brug onder zetten.
maar de brug is wel een probleem die heb ik nog niet, en een hoofd standaard heb ik ook niet.
dus hoe kan ik nu het makkelijkste mijn v vork recht zetten
groetjes PK
maar de brug is wel een probleem die heb ik nog niet, en een hoofd standaard heb ik ook niet.
dus hoe kan ik nu het makkelijkste mijn v vork recht zetten
groetjes PK
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Motorlift van e74.50 is de beste investering in je motor leven
http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 1PD&xref=1
http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 1PD&xref=1
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Bij mij kon je blijven buigen aan de vork tot je een ons woog.
Stuur helemaal losgehaalt, handvaten losgesneden en het stuur op een platte tafel gelegd. En jawel, een paar 2 mm verschil. Dat zie je niet, maar voel je dus wel.
Nu is het een reservestuurtje geworden. Misschien toch maar eens een twinwall kopen als mijn Pro-taper wéér krom gaat...
Stuur helemaal losgehaalt, handvaten losgesneden en het stuur op een platte tafel gelegd. En jawel, een paar 2 mm verschil. Dat zie je niet, maar voel je dus wel.
Nu is het een reservestuurtje geworden. Misschien toch maar eens een twinwall kopen als mijn Pro-taper wéér krom gaat...
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
He Frank,
Bij die zware BIG's verdraaien de poten en de kroonplaten na een hard bodem onderzoek..
Bij een scheef stuur is het meestal de kroonplaten lossen en de boel recht schudden/veren..
TIP.. zet daarna de boel niet te vast, zo dat bij een bodemonderzoek de boel kan verdraaien ipv krom slaan
Bij die zware BIG's verdraaien de poten en de kroonplaten na een hard bodem onderzoek..
Bij een scheef stuur is het meestal de kroonplaten lossen en de boel recht schudden/veren..
TIP.. zet daarna de boel niet te vast, zo dat bij een bodemonderzoek de boel kan verdraaien ipv krom slaan
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
vooral dat laatste idd
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Ik heb dan ook een takel aan het plafond een middenbok en evt wat krikken en bokjes.peterkem schreef:ja dat ismakkelijk gezegt , ik heb dat de vorige keer ook al moeten doen voor de ketting en achter wiel er uit te hallen .maar zo een dr800 is niet echt makkelijk om op blokken te ztten hoor.
Ik zeg; wat investeren in een hefbok-takel-garagekrik-middenbok
Tip van mij: koop geen stuurdemper, want bij een flinke val dempt de demper en gaat je stuur alsnog verbuigenzappa.suzuki schreef:
TIP.. zet daarna de boel niet te vast, zo dat bij een bodemonderzoek de boel kan verdraaien ipv krom slaan
Bij mij staan de posten overigens keurig netjes op moment!