De schokbreker van m'n honda XR250R dempt niet meer zo goed, vooral uitgaand.
Ik heb al een paar keer gehad dat de achterkant "gelanceerd" werd als ik een steile bult op reed.
Ik denk niet dat de demper lek is, want ik heb er nooit ranzigheid/bagger onderaan zien zitten, wat op olie leek.
Ook is de demperstang gewoon onbeschadigd en mooi glimmend.
het is een demper met een slang en een soort van reservoir eraan.
Zijn er bedrijfen die deze dempers kunnen vullen en wat voor prijskaartje zou daar ongeveer aan hangen?
Achterschokbreker vullen
Moderator: ghulst
Honda xr250r '88
Je hebt niet noodzakelijk een olielek. Kan ook een gaslek zijn. De olie in je schokbreker staat via een zuiger onder gasdruk (10 bar stikstof)murvie schreef:De schokbreker van m'n honda XR250R dempt niet meer zo goed, vooral uitgaand.
Ik heb al een paar keer gehad dat de achterkant "gelanceerd" werd als ik een steile bult op reed.
Ik denk niet dat de demper lek is, want ik heb er nooit ranzigheid/bagger onderaan zien zitten, wat op olie leek.
Ook is de demperstang gewoon onbeschadigd en mooi glimmend.
het is een demper met een slang en een soort van reservoir eraan.
Zijn er bedrijfen die deze dempers kunnen vullen en wat voor prijskaartje zou daar ongeveer aan hangen?
Maar ook als je maar een klein beetje olie verliest ziet die stikstof kans om te expanderen en daalt de druk. Daardoor werkt je rebound demping niet meer en krijg je het effect wat jij beschrijft.
Betekent dat ie gerepareerd moet worden en niet alleen gevuld.
Ja, die bedrijven zijn er. Kost echter wel wat, want het is nogal wat werk. Voor een '88 er zou je misschien eens naar een andere op zoek moeten ?
Daar zat ik inderdaad over te twijfelen ja.
Er stond me iets van bij dat er ergens een soort van ventiel op dat resevoir zat, dus dan zouden ze hem vrij makkelijk weer op druk kunnen zetten leek me.
Maar de motor komt indd uit 89, zou het dan niet kunnen dat er een beetje van die gas gewoon verdwenen is na al die jaren zeg maar? Dan zou een revisie niet echt nodig zijn mischien, alleen een beetje druk erop.
De demper hoeft ook niet super te zijn ofzo, dan koop ik wel een Ohlin$ of wat dan ook . Maar ik ben student en ik zit toch te denken volgend jaar of het jaar daarop een nieuwe off road te kopen, en dan kan ik gewoon nu niet te veel geld hier in gaan steken, maar door blijven rijden met deze demper is ook lastig.
Dan maar eens kijken wat een 2e hands dempertje moet kosten
Er stond me iets van bij dat er ergens een soort van ventiel op dat resevoir zat, dus dan zouden ze hem vrij makkelijk weer op druk kunnen zetten leek me.
Maar de motor komt indd uit 89, zou het dan niet kunnen dat er een beetje van die gas gewoon verdwenen is na al die jaren zeg maar? Dan zou een revisie niet echt nodig zijn mischien, alleen een beetje druk erop.
De demper hoeft ook niet super te zijn ofzo, dan koop ik wel een Ohlin$ of wat dan ook . Maar ik ben student en ik zit toch te denken volgend jaar of het jaar daarop een nieuwe off road te kopen, en dan kan ik gewoon nu niet te veel geld hier in gaan steken, maar door blijven rijden met deze demper is ook lastig.
Dan maar eens kijken wat een 2e hands dempertje moet kosten
Honda xr250r '88
Je kunt hem vullen en kijken wat hij doet.
Meestal is hij toe aan revisie bij zulke klachten.
Als je hem wil laten vullen zijn daar goedkope trucjes voor, vaak bij een vrachtwagengarage hebben ze wel iets staan waar ze het mee kunnen vullen tot 10 bar.
Meestal is hij toe aan revisie bij zulke klachten.
Als je hem wil laten vullen zijn daar goedkope trucjes voor, vaak bij een vrachtwagengarage hebben ze wel iets staan waar ze het mee kunnen vullen tot 10 bar.
CRF450X '08
Voor MTBs worden kleine hoge druk pompjes geleverd om de vering aan te passen (Jawel, die wingen hebben ook gasgevulde olieschokdemper tegenwoordig). Deze pompjes gaanmakkelijk toto 15 bar en pompen kleine volumes prima.
Officieel moet je het met stikstof doen, maar voor een oude demper, om te kijken of dat het probleem is, is dat genoeg.
Dit werkt als er op het 'vaatje' een gewoon ventiel op zit (ala XR600) .
succes
Officieel moet je het met stikstof doen, maar voor een oude demper, om te kijken of dat het probleem is, is dat genoeg.
Dit werkt als er op het 'vaatje' een gewoon ventiel op zit (ala XR600) .
succes
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Yip, SKS pompjes,
kan ook naar een fietsenboer met wat duurde MTB's en even een pompje lenen..
kan ook naar een fietsenboer met wat duurde MTB's en even een pompje lenen..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Oke, ga ik dat proberen.
Er zit inderdaad een ventieletje boven op de het potje.
Thnx
Er zit inderdaad een ventieletje boven op de het potje.
Thnx
Honda xr250r '88
en dan maar hopen dat dat er in blijft zitten... het is er uitgelopen ook....michael32 schreef:Op zo'n demper moet 15 bar komen te staan..het kan indd met lucht gedaan worden.. maar word meestal met stikstof gedaan.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: ma apr 03, 2006 11:55
- Locatie: hoofdstad
heb ik ook goeie ervaring mee, voor hele schappelijke prijzen en erg aardige vent.Max_Kool schreef:Als de buitenzijde van je schokdemper niet te ver verroest is, zou ik eens kontakt opnemen met Jan Droog in Pijnacker. Die kan het binnenwerk voor een misschien nog acceptabel bedrag weer netjes maken.
Ik heb nogmaals gekeken, en er zit toch geen ventiel op, maar aan de bovenkant zit een imbus boutje.
Ik durf deze er niet zo goed uit te halen, bang dat dan alle druk eruit loopt, en blijkt dat ik hem niet meer kan op pompen.
@ drekmaster, Wat was je ongeveer kwijt voor welke reparatie?
Ik durf deze er niet zo goed uit te halen, bang dat dan alle druk eruit loopt, en blijkt dat ik hem niet meer kan op pompen.
@ drekmaster, Wat was je ongeveer kwijt voor welke reparatie?
Honda xr250r '88