Koeling EXC 520

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
daan LC8
Berichten: 190
Lid geworden op: za dec 04, 2004 22:01

Hoi!

Een heel enkele keer in extreme omstandigheden,
(zoals afgelopen zondag tijdens strandrace scheveningen)
wil m'n 520 wel eens gaan koken :shock:

Als ik nu de pompcapaciteit vergroot,
(sommer verkoopt een setje met groter schoepenrad).

Zou dit verbetering geven??

Grotere radiateurs zie ik niet zitten, (te breed en te duur).

Groet Daan
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bij mij komt het ook wel eens voor, maar weet ook niet hoe op te lossen.
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
daan LC8
Berichten: 190
Lid geworden op: za dec 04, 2004 22:01

Dit setje bedoel ik. er is ook een vennetje te koop,
maar dat lijkt me weer meer storinggevoellig,
en sommer zegt, EXC vanaf 2001, de mijne is 2000,
dus weet niet of dat vennetje zal passen.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Rolando schreef:Bij mij komt het ook wel eens voor, maar weet ook niet hoe op te lossen.
Ander koelvloeistofke al geprobeerd :?:
Radiateurdop met hogere openingsdruk :?:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Sjokske schreef:
Rolando schreef:Bij mij komt het ook wel eens voor, maar weet ook niet hoe op te lossen.
Ander koelvloeistofke al geprobeerd :?:
Radiateurdop met hogere openingsdruk :?:
Versnellingkje hoger rijden ?
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Je kan het naaldje 1 tikje omhoog in dat soort situaties (rijker laten lopen) of een fannetje op de radiateur installeren(standaard KTM setje van een mxc)

Bij mij draait dat fannetje ook alleen in extreme situaties en dan zie je de temperatuur meteen drastisch dalen (ik heb een temp meter op mijn tellertje) wel oppassen in heel veel kruip/door sluipdoor werk want dan kan je accu leegraken en dan moet je trappen om hem weer aan te krijgen. (Bij mij nog nooit voorgekomen..)

Dat grotere waterpompje gaat ook wel passen..
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Een 520 EXC uit 2000 heeft kleinere radiators dan de modellen vanaf 2001. De ventilator past dus niet op deze modellen van 2000. Net omdat de capaciteit te klein was, heeft men dus vanaf 2001 een andere, bredere radiator geplaatst...

Het aluminium schoepenrad past wel (dat heb ik trouwens ook op de mijne). Het water wordt in elk geval sneller rond gepompt, dus het zal inderdaad effectief werken.

Ik heb én dat schoepenrad én een ventilator, en sindsdien heeft de mijne nooit meer gekookt.

Om het probleem enigszins op te lossen op een 2000-model kan je wel zo'n expansievat van KTM erop zetten. Het koelwater wordt dan alvast niet de vrije natuur in geblazen.

Je kan natuurlijk altijd radiators vanaf 2001 en volgende eropzetten, die je dan nog eens extra kan beschermen via een beugel (die dus bij jouw type ook niet past...)

Jo VdB
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

folie schreef:
Sjokske schreef:
Rolando schreef:Bij mij komt het ook wel eens voor, maar weet ook niet hoe op te lossen.
Ander koelvloeistofke al geprobeerd :?:
Radiateurdop met hogere openingsdruk :?:
Versnellingkje hoger rijden ?
versnellinkje LAGER ...

lagere versnelling = hoger motor toerental = sneller draaiende waterpomp .

dat grotere pompwaaier setje heb ik er ooit ook eens op gehad , ik merk eigenlijk geen verschil .

je kunt het van twee kanten bekijken : de pomp pompt meer vloeistof rond per omwentelling dan de standaard pomp .

toch moet dit allemaal door dezelfde radiateur , en hoe sneller het vloeistof daar doorheen gaat , hoe minder tijd het heeft om aftekoelen.

de standaard pomp is gewoon voldoende , een andere radiateur dop is meestal de oplossing .
4 strokes only !!
daan LC8
Berichten: 190
Lid geworden op: za dec 04, 2004 22:01

Nuttige info, bedankt allemaal :)

Een ven lijkt mij het slimste, maarja die past dus niet op een 2000 :?

De waterpompcapaciteit vergroten zou wel kunnen, maar is nog maar de vraag of het probleem dan verholpen is :?

Zou een "betere" koelvloeistof nog wat helpen?? (engine ice oid).



Ik ga ermee aan de slag in ieder geval
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

beter rijden helpt! Klinkt misschien heel hautain maar is niet zo bedoelt. Feit is als je minder staat te braggelen kookt het ding ook minder snel. Als het kan tussendoor een paar meters maken zodat de radiateurs kunnen doorwaaien. Ventilator geloof ik niet zo in; na een weekend Bilstain weg kunnen gooien omdat hij verbrand was na een klein tikje...
Wat ook helpt is niet laten lopen als je stilstaat en natuurlijk goed ontluchten.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Net wat Pruus zegt , gewoon blijven rijden en als je stilstaat even uit zetten.
Een andere radiatordop helpt ook.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
daan LC8
Berichten: 190
Lid geworden op: za dec 04, 2004 22:01

Adje/Pruus,
jullie hebben helemaal gelijk,
en als ik in de ardennen na het zoveelste (mislukte) klimmetje
een kokende motor heb, dan ga ik zelf ook maar even tegen een boom aan zitten, en laat de motor afkoelen :wink:

Maar op dat 1,3 km lange "knippenpad" :twisted: van scheveningen
had ik daar niet echt gelegenheid voor :shock:
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

daan LC8 schreef:
Maar op dat 1,3 km lange "knippenpad" :twisted: van scheveningen
had ik daar niet echt gelegenheid voor :shock:
Daar kan je toch ook gewoon blijven rijden zodat rijwind voor de koeling zorgt :?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
daan LC8
Berichten: 190
Lid geworden op: za dec 04, 2004 22:01

adje schreef: Daar kan je toch ook gewoon blijven rijden zodat rijwind voor de koeling zorgt :?


Tja, maar met mijn tempo was er schijnbaar toch niet genoeg rijwind voorhanden :wink: :roll:
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

en windmee helpt ook niet als excuus omdat er een zuidwesten wind(je) stond......
You're free to do as we tell you!
daan LC8
Berichten: 190
Lid geworden op: za dec 04, 2004 22:01

Voorlopig maar even voor de simpelste en goedkoopste oplossing gekozen, nl een radiateurdop met een hogere openingsdruk (1,8 ipv de 1,4 die er op zat).

Het schijnt dat de nieuwere modellen dit standaard hebben.
De waarde staat in de dop gegraveerd, dus je kunt altijd zien welke waarde je hebt :wink:
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

JoeBaR schreef:
versnellinkje LAGER ...

lagere versnelling = hoger motor toerental = sneller draaiende waterpomp .
Niet mee eens. Je spreekt trouwens jezelf tegen: als de waterpomp sneller draait heeft het water volgens jou toch ook minder tijd om af te koelen in de radiator ?

Ik zei lagere versnelling omdat je dan vaak wat gunstiger in je powerband zit. Als je het moelijk hebt, bv in diep zand dan heb je de neiging om zo'n groot kanon overtoeren te laten draaien omdat ie dan juist niet zo had trekt. Versnellinkje omhoog en hij vliegt eroverheen, met maar de helft van het gas en veel minder warmteontwikkeling.
jan2
Berichten: 65
Lid geworden op: do aug 25, 2005 23:29

Er zit toch een soort bypass en thermostaat op die koeling die bij een koude motor er voor zorgt dat er niet t te veel koelwater wordt rond gepompt ?
ik heb geloof ik eens dit thermostaatje eruit gehaald en de bypas
dicht geknepen zodat je altijd de maximale koeling hebt.
Je motor rijdt je zowiezo eerst warm voordat je echt gas gaat geven.
Plaats reactie