Dat is zeker zó! En als de keerring vervangen moet worden dan zullen alle lagers en andere slijtage delen ook zeker zullen worden vervangen.
De geschiedenis van de motor is echter een beetje onduidelijk, omdat hij al een keer gestript lijkt te zijn (draad-boom is genummerd bij stekkertjes). Ik had eigenlijk verwacht al een overmaat zuiger te vinden dus dat heeft me dan weer verbaasd.
Maar ik heb het idee dat hij al een keer gereviseerd is geweest. Maar zeker weten doe ik het niet.
Maar een leuk hobby projectje is het zeker, simpelere techniek dan dit bestaat eigenlijk niet dus moeilijkheidsgraad ligt ook niet zo hoog.
Nu nog de vraag, waar vind ik een vliegwiel trekker?
2 takt powerband probleem
Moderator: ghulst
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Daar zijn we weeeer!
Gisteren een nieuwe oil seal vanuit japan ontvangen, yamaha nederland had hem niet meer. En wat ik hoorde was dit de laatste uit japan :-S
Deze oil seal komt dus op de krukas en wordt vanuit de buitenkant gemonteerd aan de koppelingshuis kant. In deze oil seal schuift een asje wat tussen de krukas en de oil seal komt te zitten.
Gisteren de oil seal direct weer gemonteerd. Dit keer eerst het asje in de oil seal geforceerd, wat een aardig kut werkje is maar uiteindelijk gelukt. Toen de oil seal met asje in het karter geklopt met een grote dop. Ging ook goed. Hierna het tandwiel op de krukas gezet en vastgezet...en toen....@#$%!%#!%#! weer liep de krukas heel stroef...
Ik vermoed dat de achterkant van de oil seal net van het asje is geglipt en nu wéér tussen het asje en de kogellager van de krukas wordt geklemt op het moment dat het zooitje wordt vast gezet.
De oil seal onbeschadigd uit de carter halen is niet echt een mogelijkheid en het asje er harder inkloppen heeft ook weinig effect. Wat zie ik over het hoofd waardoor dit 'steeds' gebeurd. Is er nog een handigheidje waar ik nu nog iets mee kan?
Hier staan 3 foto's van hoe het geheel er uit ziet:
Gisteren een nieuwe oil seal vanuit japan ontvangen, yamaha nederland had hem niet meer. En wat ik hoorde was dit de laatste uit japan :-S
Deze oil seal komt dus op de krukas en wordt vanuit de buitenkant gemonteerd aan de koppelingshuis kant. In deze oil seal schuift een asje wat tussen de krukas en de oil seal komt te zitten.
Gisteren de oil seal direct weer gemonteerd. Dit keer eerst het asje in de oil seal geforceerd, wat een aardig kut werkje is maar uiteindelijk gelukt. Toen de oil seal met asje in het karter geklopt met een grote dop. Ging ook goed. Hierna het tandwiel op de krukas gezet en vastgezet...en toen....@#$%!%#!%#! weer liep de krukas heel stroef...
Ik vermoed dat de achterkant van de oil seal net van het asje is geglipt en nu wéér tussen het asje en de kogellager van de krukas wordt geklemt op het moment dat het zooitje wordt vast gezet.
De oil seal onbeschadigd uit de carter halen is niet echt een mogelijkheid en het asje er harder inkloppen heeft ook weinig effect. Wat zie ik over het hoofd waardoor dit 'steeds' gebeurd. Is er nog een handigheidje waar ik nu nog iets mee kan?
Hier staan 3 foto's van hoe het geheel er uit ziet:
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Een dubbellips keerring heeft aardig wat wrijving op het geheel. Met wat vet tussen de lips helpt al wat, maar het meest helpt uren maken
Als de keerring niet te diep zit, zal er geen lip tussen iets zitten. Dus waarschijnlijk zit die gewoon goed.
Maar liep de krukas wel heel soepel zonder die keerring? Heb je toevallig nieuwe lagers gemonteerd, en is er een uitlijn probleempje?
Als de keerring niet te diep zit, zal er geen lip tussen iets zitten. Dus waarschijnlijk zit die gewoon goed.
Maar liep de krukas wel heel soepel zonder die keerring? Heb je toevallig nieuwe lagers gemonteerd, en is er een uitlijn probleempje?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
als ik de moer van de primary drive niet aandraai loopt de boel wél goed. Hoe strakker ik deze zet hoe stugger deze gaat. (zie foto 3 voor de moer.)
Wél flink moeten rammen en stoken om de moer van de primary drive los te krijgen, uiteindelijk is die losgekomen bij de dealer met een luchtsleutel.
Wél flink moeten rammen en stoken om de moer van de primary drive los te krijgen, uiteindelijk is die losgekomen bij de dealer met een luchtsleutel.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
En zonder moer, draait de bus dan mee met de as, of staat die dan stil? En als je de moer heel licht aandraait, ook nog soepel zeker?
En nogmaals, geen krukaslagers vervangen, toch?!
En nogmaals, geen krukaslagers vervangen, toch?!
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
ik ga ff checken of de as meedraait zonder moer erop.
Het motorblok is niet gesplits, het zit zelfs nog in het frame. Alleen de linker en rechter carterdeksel is gedemonteerd, cilinder ook eraf.
Het motorblok is niet gesplits, het zit zelfs nog in het frame. Alleen de linker en rechter carterdeksel is gedemonteerd, cilinder ook eraf.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
ok: asje draait niet mee als de moer niet is aangedraaid.
Als de moer is aangedraaid met alle tandwielen erop draait het asje wél mee.
Gezien het feit dat ik zonder bankschroef de keerring niet over het asje kreeg kan ik me voorstellen dat dit wat weerstand geeft. Toch kan ik door aan het primary drive tandwiel de krukas niet meer ronddraaien, door aan het vliegwiel te draaien lukt het nog net wel.
Als de moer is aangedraaid met alle tandwielen erop draait het asje wél mee.
Gezien het feit dat ik zonder bankschroef de keerring niet over het asje kreeg kan ik me voorstellen dat dit wat weerstand geeft. Toch kan ik door aan het primary drive tandwiel de krukas niet meer ronddraaien, door aan het vliegwiel te draaien lukt het nog net wel.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Ohja, en het asje lijkt diep genoeg te zitten, want de primary drive tandwiel zit precies op dezelfde hoogte als het tandwiel van de balans as.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Je hebt toch niet recht op de as geramd he? Want dan kan je de lagers iets naar binnen hebben geslagen waardoor deze gaan vastlopen als je de boel aandraait.Wél flink moeten rammen en stoken om de moer van de primary drive los te krijgen,
Zoals Husky al zegt dit riekt naar een (axiaal) uitlijnings probleem of misschien zelfs een kapot lager. Als ie draait, draait ie dan lekker soepel, dus niet met horten en stoten?
Hoe liep dit voordat je de moer eraf gehaald had?
Wat een rampen ding dit.
We hebben recht op de as(moer) geramd om de moer te laten schrikken.
Tijdens het draaien met de hand lijkt hij op bepaalde stukken stroever te lopen, ik dacht dat dit door de magneten in het vliegwiel kwam maar ik zal eens kijken of hij op dezelfde punten zonder aangedraaide moer stroever loopt.
Het is alweer een tijdje geleden dat we hem los hebben gehaald maar zoals die nu draait deed hij hiervoor niet.
De motor liep voordat dit zooitje open ging nog goed, alleen minder vermogen in de hogere toeren.
Hoe kan ik het een en ander uitsluiten?
We hebben recht op de as(moer) geramd om de moer te laten schrikken.
Tijdens het draaien met de hand lijkt hij op bepaalde stukken stroever te lopen, ik dacht dat dit door de magneten in het vliegwiel kwam maar ik zal eens kijken of hij op dezelfde punten zonder aangedraaide moer stroever loopt.
Het is alweer een tijdje geleden dat we hem los hebben gehaald maar zoals die nu draait deed hij hiervoor niet.
De motor liep voordat dit zooitje open ging nog goed, alleen minder vermogen in de hogere toeren.
Hoe kan ik het een en ander uitsluiten?
Laatst gewijzigd door Shifty-PK op vr nov 30, 2007 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Ok, wat kan er allemaal kapot zijn nu?
Krukas? Indien krom vervangen of is dit repareerbaar? Ik heb zelf gekeken of de as iets uitweek maar dit was niet goed waarneembaar met het blote oog.
(Rechter)Krukas lager?
Krukas? Indien krom vervangen of is dit repareerbaar? Ik heb zelf gekeken of de as iets uitweek maar dit was niet goed waarneembaar met het blote oog.
(Rechter)Krukas lager?
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Waarschijnlijk 2 krukaslagers....
en misschien een kromme krukas....
Afijn, gooi de boel maar open, dan praten we verder.
Kun je meteen alle tandwielen controleren.
Wel gelukkig dat je de komende maanden toch niets te doen had.
en misschien een kromme krukas....
Afijn, gooi de boel maar open, dan praten we verder.
Kun je meteen alle tandwielen controleren.
Wel gelukkig dat je de komende maanden toch niets te doen had.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
kmp!
Ik loop voor de zekerheid nog wel met de motor naar de dealer dan weet ik zeker wat ik wel en niet moet doen voordat ik het hele ding open gooi.
Zoveel tijd heb ik ook weer niet. Wordt weer een maanden project dit
Ik loop voor de zekerheid nog wel met de motor naar de dealer dan weet ik zeker wat ik wel en niet moet doen voordat ik het hele ding open gooi.
Zoveel tijd heb ik ook weer niet. Wordt weer een maanden project dit
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Heee shifty, maak eens een fotootje van de dt. Ik heb er ook ooit een gehad.
Trouwens die liep ook voor geen meter, maar toen had ik niet de kennis die ik nu heb...ahum, dus weer door verkocht.
Trouwens die liep ook voor geen meter, maar toen had ik niet de kennis die ik nu heb...ahum, dus weer door verkocht.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 8372
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
wel lief die 2 zo, vader en zoon
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Erachter gekomen dat er een nieuwe keerring is van yamaha welke wél op voorraad is.
Gisteren de oude keerring eruit gehaald en als ik het zooitje zonder keerring aandraai loopt het wel goed. Dus gelukkig lijkt er niets mis te zijn met de krukas of lagers.
Gisteren de oude keerring eruit gehaald en als ik het zooitje zonder keerring aandraai loopt het wel goed. Dus gelukkig lijkt er niets mis te zijn met de krukas of lagers.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
te hoog? Te diep bedoel je?
Tijdens het monteren is een lipje over het asje geglipt denk ik.
Tijdens het monteren is een lipje over het asje geglipt denk ik.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Tis dubbelwerkend, met de lipjes aan beide kanten.
Staat ook duidelijk oud side en krank side op. Dat zit wel snor.
Staat ook duidelijk oud side en krank side op. Dat zit wel snor.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.