voor zover ik weet zit er in de nieuwe KTM LC8 een papier lucht fliter.
Ik vraag mij af, waarom die niet meer toegepast worden.
Houden de normale filters met filterolie niet onnodig veel stof vast?
Ik kan mij voorstellen dat de rotzooi ook sneller van een papierfilter afvalt dan van een vettig filter die alles vasthoud.
Ook kun je een papierfilter nog een keer uitblazen of desnoods uitkloppen.
In de 4x4 wereld zijn papierfilters ook normaal.
Hoe denken jullie hier over
papier luchtfilter
Moderator: ghulst
Op zich ben ik het met je eens: een papieren luchtfilter is makkelijker schoon te maken en houdt sowieso minder stof vast.
Maar... als je bij een enduro/rally/off-road rit in natte omstandigheden terecht komt (regen; doorwading; of gewoon kopje onder gaat), dan is zo'n papieren luchtfilter gelijk naar de kl... terwijl een exemplaar met olie (schuim of K&N) dan in tact blijft.
Ik zou er in ieder geval niet aan moeten denken om een papieren luchtfilter te hebben.
Alhoewel het wel handig is in Afrika (als je geen rivierdoorwadingen hebt...).
Maar... als je bij een enduro/rally/off-road rit in natte omstandigheden terecht komt (regen; doorwading; of gewoon kopje onder gaat), dan is zo'n papieren luchtfilter gelijk naar de kl... terwijl een exemplaar met olie (schuim of K&N) dan in tact blijft.
Ik zou er in ieder geval niet aan moeten denken om een papieren luchtfilter te hebben.
Alhoewel het wel handig is in Afrika (als je geen rivierdoorwadingen hebt...).
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Wat ik altijd heb gehoord is dat geoliede schuimfilters de lucht schoner filteren dan droge papierfilters. Ook kunnen schuimfilters een stuk meer stof opnemen wat natuurlijk niet onbelangrijk is bij een rit door het zand. Een papieren filter is te snel met vuil verzadigd en wordt dan onbruikbaar.
geoliede luchtfilters filters werken volgens mij dmv een open labyrint.
De lucht kan er zo doorheen, terwijl het vuil de weg niet kan volgen,
alshetware uit de bocht schiet.. en blijft plakken op de olie.
Als er dus meer vuil in zit gaat het beter werken,
tot er verstopping optreed.
Dat duurt even, omdat de gaten relatief groot zijn.
Dus heb ik ook op de wegmotor een geolied luchtfilter.
(weliswaar een K&N, dus niet helemaal t zelfde)
Een papieren filter is dan wel aanzienlijk goedkoper,
misschien elke rit een verse?
grtz KC
De lucht kan er zo doorheen, terwijl het vuil de weg niet kan volgen,
alshetware uit de bocht schiet.. en blijft plakken op de olie.
Als er dus meer vuil in zit gaat het beter werken,
tot er verstopping optreed.
Dat duurt even, omdat de gaten relatief groot zijn.
Dus heb ik ook op de wegmotor een geolied luchtfilter.
(weliswaar een K&N, dus niet helemaal t zelfde)
Een papieren filter is dan wel aanzienlijk goedkoper,
misschien elke rit een verse?
grtz KC
vastlopen is voor computers
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: di nov 05, 2002 18:12
- Locatie: Langemark - West-Vlaanderen - België
- Contacteer:
K&N met prefilter voor mij. Dan hoef je de filter niet te veel te kuisen. Gewoon de prefilter even onder de kraan en klaar is kees. K&N is nog altijd moeilijker te kuisen dan een schuimfilter, je kan er niet in knijpen hé. Toch maar geloven dat ie meer lucht doorlaat, en dus meer pk geeft.
No LImit Grizzly : Go Big of Go Home !
Naar wat ik gehoord heb in de auto wereld filtreert papier beter dan schuim. Het zal inderdaad wel met nattigheid te maken hebben dat ze niet meer gebruikt worden in de crosswereld, of misschien met aanzuigweerstand?
Maurice
Maurice