Ik moet eerlijk bekennen, ook ik was lange tijd afkerig tegenover brandstofinjectie op een off-road motor, maar nadat ik vorige week de GasGas 450 FSE 2008-model gereden heb, en vandaag de Suzuki RM-Z 450 K8 ben ik toch overtuigd van het systeem.
a) niet zo ingewikkeld als een carburator (geen overloopslangen, geen vlotter, geen acceleratorpompdiafragma, geen ... )
b) goed afgeschermd (toch bij de Keihin die ik kon bekijken in detail bij de Soes)
c) geen risico op afbreken gasschuif (toch iets waar al velen onder ons bij een Keihin FCR ervaring mee hebben)
d) heeft geen batterij nodig, dus kan steeds gestart worden met de kick
en vooral : ZEER goede gasrespons !! Geen risico op "verslikken" van de motor. Mijn KTM staat qua carburator zeer goed afgesteld (ook al dankzij een JD Jetting kitje), maar toch wordt ik een zeldzame keer praktisch over mijn stuur geslingerd als de motor inhoudt bij gas opendraaien) Welnu, bij een injectie-gestuurd blok niets meer van dat.
Ik ben overtuigd !
Jo VdB
injectie is de toekomst
Moderator: ghulst
overtuigt van een nieuwe fiets, Jo. Maar wat als het beestje op leeftijd komt? De meesten van ons kopen niet elk jaar nieuw. Bij injektie krijg je een hoop elektronika; benzinepomp, potentiometers voor schuifstand, omgevingsdruk en temperatuur. Misschien niet onoverkomelijk, maar zal toch moeten wennen..
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
+
Je kunt er ongestraft mee rijden in de Alpen op 3.500 meter
In de woestijn 's ochtends bij -10C prima starten en 's avonds bij +40 thuiskomen, geen probleem
Vies luchtfilter, ding probeert zich automatisch aan te passen
-
Monteer eens een nieuwe uitlaat of nokkenas. Wat dan?
Wat als je een bigbore monteert?
Wat als je Afrikaanse benzine op RON 92 of slechter wilt tanken?
Wat als je zekering doorbrandt (komt vaker voor bij de GG450 dan je denkt)?
Stel je copiëert een mapping CD van iemand anders en de een-of-andere hufter heeft een CDI-virus gemaakt dat vieze scheten laat in je uitlaat
Je kunt er ongestraft mee rijden in de Alpen op 3.500 meter
In de woestijn 's ochtends bij -10C prima starten en 's avonds bij +40 thuiskomen, geen probleem
Vies luchtfilter, ding probeert zich automatisch aan te passen
-
Monteer eens een nieuwe uitlaat of nokkenas. Wat dan?
Wat als je een bigbore monteert?
Wat als je Afrikaanse benzine op RON 92 of slechter wilt tanken?
Wat als je zekering doorbrandt (komt vaker voor bij de GG450 dan je denkt)?
Stel je copiëert een mapping CD van iemand anders en de een-of-andere hufter heeft een CDI-virus gemaakt dat vieze scheten laat in je uitlaat
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Het is natuurlijk niet nieuw, motorfietsen en zeker auto's hebben het al jaren. Dus er is voldoende kennis en ervaring aan wezig om het betrouwbaar te kunnen maken.pruus schreef:overtuigt van een nieuwe fiets, Jo. Maar wat als het beestje op leeftijd komt? De meesten van ons kopen niet elk jaar nieuw. Bij injektie krijg je een hoop elektronika; benzinepomp, potentiometers voor schuifstand, omgevingsdruk en temperatuur. Misschien niet onoverkomelijk, maar zal toch moeten wennen..
Als de injectie mapping aan te passen is, zou dit (met behulp van een computer) zo aangepast kunnen worden. Chiptuning aan je crosser/enduro .Noppy schreef:+
Je kunt er ongestraft mee rijden in de Alpen op 3.500 meter
In de woestijn 's ochtends bij -10C prima starten en 's avonds bij +40 thuiskomen, geen probleem
Vies luchtfilter, ding probeert zich automatisch aan te passen
-
Monteer eens een nieuwe uitlaat of nokkenas. Wat dan?
Wat als je een bigbore monteert?
Wat als je Afrikaanse benzine op RON 92 of slechter wilt tanken?
Wat als je zekering doorbrandt (komt vaker voor bij de GG450 dan je denkt)?
Stel je copiëert een mapping CD van iemand anders en de een-of-andere hufter heeft een CDI-virus gemaakt dat vieze scheten laat in je uitlaat
Het heeft ook wel wat te maken met de manier waarop het injectie systeem werkt. Een modern systeem in auto's werkt met een detonatie sensor, 2 (breedband) lambda sensoren etc etc. Dit vangen inprincipe de meeste van je problemen weg doordat ze de injectie/ontsteking kunnen bijregelen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ver Suzuki en GasGas zijn gegaan hierin.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Alleen jammer dat als er geen accuspanning is, ook de injectie niet werkt.Jo VdB schreef:Ik moet eerlijk bekennen, ook ik was lange tijd afkerig tegenover brandstofinjectie op een off-road motor, maar nadat ik vorige week de GasGas 450 FSE 2008-model gereden heb, en vandaag de Suzuki RM-Z 450 K8 ben ik toch overtuigd van het systeem.
a) niet zo ingewikkeld als een carburator (geen overloopslangen, geen vlotter, geen acceleratorpompdiafragma, geen ... )
b) goed afgeschermd (toch bij de Keihin die ik kon bekijken in detail bij de Soes)
c) geen risico op afbreken gasschuif (toch iets waar al velen onder ons bij een Keihin FCR ervaring mee hebben)
d) heeft geen batterij nodig, dus kan steeds gestart worden met de kick
en vooral : ZEER goede gasrespons !! Geen risico op "verslikken" van de motor. Mijn KTM staat qua carburator zeer goed afgesteld (ook al dankzij een JD Jetting kitje), maar toch wordt ik een zeldzame keer praktisch over mijn stuur geslingerd als de motor inhoudt bij gas opendraaien) Welnu, bij een injectie-gestuurd blok niets meer van dat.
Ik ben overtuigd !
Jo VdB
Hierme doel ik dan op de GG modellen tot nu toe. Bij de 2008 modellen verandert dat.
-
- Berichten: 654
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
- Locatie: gelderland offroadland
- Contacteer:
Bij mij is er tot nog toe niets doorgebrand of uitgeslagen.
GG450 2005.
Misschien ben ik wel te lief voor mijn liefje
GG450 2005.
Misschien ben ik wel te lief voor mijn liefje
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
www.lib-enduro.nl
Komen gaat het toch, ik wacht alleen liever nog even tot de meeste (liefst alle) kinderziektes verdwenen zijn. Daarom nog gauw een nieuwe met carburateur zien te scoren
Wordt m'n nieuwe lief in ieder geval niet gehackt (ik maak er liever zelf gehakt van).
Wordt m'n nieuwe lief in ieder geval niet gehackt (ik maak er liever zelf gehakt van).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
ik heb er uitgebreid over gesproken bij oerlemans alle vormen van chiptuning zijn mogelijk,het zou zelfs zo zijn dat je per rit die je gaat rijden mbv een usb stick de mappin kan aanpassen oftewel veel vermogen voor in nederland en veel koppel voor in belgie
Ik heb met een jeep grand cherokee op lpg 485000km gereden en de injectie was nog steeds gewoon goed werkend dus over de levensduur maak ik me niet zoveel zorgen
Ik heb met een jeep grand cherokee op lpg 485000km gereden en de injectie was nog steeds gewoon goed werkend dus over de levensduur maak ik me niet zoveel zorgen
Tuning (na andere uitlaat ofzo) is in theorie veel makkelijker!!!
Eigenlijk kunnen ze een softwarepakket meegeven + usb kabel, zodat ge zelf uw moto kunt bijstellen .... "kunnen" is hier relatief, want afstellen blijft een vak apart
Maar ik vermoed dat de powercommanders of gelijkaardige modules heel duur gaan worden! Tis sowieso een kleinere markt dan de baanmotoren.
Standaart knopje met twee-drie mappings wordt volgens mij op sportieve motoren (dus ook enduro's) de norm. Echter, als je verder wil tunen zal het gaan kosten. Terwijl je met carbu's nog zelf een aantal basisinstellingen kan wijzigen.
Maar echt tunen kost altijd geld, injectie of niet
Kwestie van betrouwbaarheid hoeft injectie geen probleem te zjin. Er zitten op de carbumotoren ook al elektronische componenten, en zo onbetrouwbaar zijn die tot vandaag de dag toch niet gebleken, niet!
Maar of je nu een carbu of injectie rijdt, dat geeft voor mij niet echt een voor- of nadeel ... Net zoals die alu kaders tov de stalen frame's ...
Of toch: met een alu frame maken ze meer ruimte voor een injectie
Eigenlijk kunnen ze een softwarepakket meegeven + usb kabel, zodat ge zelf uw moto kunt bijstellen .... "kunnen" is hier relatief, want afstellen blijft een vak apart
Maar ik vermoed dat de powercommanders of gelijkaardige modules heel duur gaan worden! Tis sowieso een kleinere markt dan de baanmotoren.
Standaart knopje met twee-drie mappings wordt volgens mij op sportieve motoren (dus ook enduro's) de norm. Echter, als je verder wil tunen zal het gaan kosten. Terwijl je met carbu's nog zelf een aantal basisinstellingen kan wijzigen.
Maar echt tunen kost altijd geld, injectie of niet
Kwestie van betrouwbaarheid hoeft injectie geen probleem te zjin. Er zitten op de carbumotoren ook al elektronische componenten, en zo onbetrouwbaar zijn die tot vandaag de dag toch niet gebleken, niet!
Maar of je nu een carbu of injectie rijdt, dat geeft voor mij niet echt een voor- of nadeel ... Net zoals die alu kaders tov de stalen frame's ...
Of toch: met een alu frame maken ze meer ruimte voor een injectie
om een injectie-systeem aftestellen heb je een powercommander nodig
die kost wel iets meer dan een handje sproeiers (kleine €300)
en blijft op de motor aangesloten, dus voor elke brommer weer zoon ding kopen
het is niet zo dat je alles aan je motor kan veranderen zonder iets te veranderen aan je injectie-systeem
yoshimura verkoopt powercommanders voor quads, en het zal niet lang duren voordat ze ook voor crossers te leveren zijn
je kan zelfs nieuwe maps douwnloaden voor verschillende uitlaten
die kost wel iets meer dan een handje sproeiers (kleine €300)
en blijft op de motor aangesloten, dus voor elke brommer weer zoon ding kopen
het is niet zo dat je alles aan je motor kan veranderen zonder iets te veranderen aan je injectie-systeem
yoshimura verkoopt powercommanders voor quads, en het zal niet lang duren voordat ze ook voor crossers te leveren zijn
je kan zelfs nieuwe maps douwnloaden voor verschillende uitlaten
never drive faster then your angel can fly
De fabrikanten moeten wel over gaan op injectie ivm euro-norm 3
Vanaf volgend jaar krijg jij je nieuw aangeschafte crosser niet meer op nederlands kenteken tenzij er injectie op zit.
Vanaf volgend jaar krijg jij je nieuw aangeschafte crosser niet meer op nederlands kenteken tenzij er injectie op zit.
Dan zal ik mijn nieuwe Honda voor 31 December op kenteken moeten zettenSanne schreef:De fabrikanten moeten wel over gaan op injectie ivm euro-norm 3
Vanaf volgend jaar krijg jij je nieuw aangeschafte crosser niet meer op nederlands kenteken tenzij er injectie op zit.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
niks geen powercommander
de rapide bike module, die kun je meenemen naar een andere motor.
rapide bike module
Ik ben een grote voorstander voor injectie, mij vorige en huidige weg motor hebbe dat heerlijk.
en voor de carb inderdaad dat vondt ik nou altijd, ingewikkeld, allemaal mechanische dingen die vuil en kapot kunnen gaan.
oke zeggen jullie maar je kan het zelf schoonmaken en repareren, en injectie niet. Geloof me met mijn linkerhanden moet ik ook met carbs naar de garage(daar ligt nu mijn drz omdat de accelratie pomp membraan dinges vuil is of stuk) en met injectie moet ik dat ook, dus dat is hetzelfde voor mij.
de rapide bike module, die kun je meenemen naar een andere motor.
rapide bike module
Ik ben een grote voorstander voor injectie, mij vorige en huidige weg motor hebbe dat heerlijk.
en voor de carb inderdaad dat vondt ik nou altijd, ingewikkeld, allemaal mechanische dingen die vuil en kapot kunnen gaan.
oke zeggen jullie maar je kan het zelf schoonmaken en repareren, en injectie niet. Geloof me met mijn linkerhanden moet ik ook met carbs naar de garage(daar ligt nu mijn drz omdat de accelratie pomp membraan dinges vuil is of stuk) en met injectie moet ik dat ook, dus dat is hetzelfde voor mij.
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
pb maar
Dan maar een enduroSanne schreef:Vanaf volgend jaar krijg jij je nieuw aangeschafte crosser niet meer op nederlands kenteken tenzij er injectie op zit.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Een fatsoenlijke/aardige/vulzelfmaarin injectie fabrikant zorgt dat de mapping van de injectie zelf aan te passen is. (kosten aan spullen = nul)Een powercommander is dan nergens goed voor.mx jake schreef:om een injectie-systeem aftestellen heb je een powercommander nodig
#777 - Mijn fotoboekenplank
ja erwin ik ben ook van mening dat het wel kan , maar de fabrikanten doen het niet, en vraag me niet waarom
brommer, de powercommander is een zelfde soort apperaatje als de rapide bike module
maar die moet je allebij aangesloten laten zitten op je motor
dus als je de motor van de buurman even wil afstellen moet je weer zoon ding kopen
als je de stekker er uit trekt ga je terug naar de fabrieks-instelling
brommer, de powercommander is een zelfde soort apperaatje als de rapide bike module
maar die moet je allebij aangesloten laten zitten op je motor
dus als je de motor van de buurman even wil afstellen moet je weer zoon ding kopen
als je de stekker er uit trekt ga je terug naar de fabrieks-instelling
never drive faster then your angel can fly
Je fabrieksgarantie komt direct na een update van de mappings in gevaar. Een machine kan gaan detoneren/kloppen door een verkeerde afstelling van de ontsteking.mx jake schreef:ja erwin ik ben ook van mening dat het wel kan , maar de fabrikanten doen het niet, en vraag me niet waarom
Bij crossers waar toch geen garantie op zit zou dit niets uit moeten maken, toch?
Jouw Honda van 2008 heeft ook injectie.adje schreef:Dan zal ik mijn nieuwe Honda voor 31 December op kenteken moeten zettenSanne schreef:De fabrikanten moeten wel over gaan op injectie ivm euro-norm 3
Vanaf volgend jaar krijg jij je nieuw aangeschafte crosser niet meer op nederlands kenteken tenzij er injectie op zit.
Als je inderdaad een crosser van 2007 hebt dan moet je die inderdaad voor 31 op kenteken zetten!
Nee hoor Sanne , een Honda 2008 CRF250/450 heeft nog geen injectie.Sanne schreef: Jouw Honda van 2008 heeft ook injectie.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Dat is mij verteld door iemand de die bij de RDW werkt. Maar ik heb het model met de specs nog niet gezien, valt ook alweer tegen van Honda
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ik zou niet al te veel afgaan op wat iemand van het RDW zegt. Die gasten snappen doorgaans hun eigen regels niet eens.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Hoi schildertje,
Weet jij toevallig hoe je kan voorkomen dat een warmgereden GG450 uit 2005 zo slecht start?
Is er een truukje voor of een andere mapping? Indien het laatste, wie heeft jouw mapping destijds gemaakt/veranderd?
Heeft een GG eigenlijk een hot-start circuit/stand in hardware of software?
Het lijkt me toch heel simpel voor een systeem om te kunnen constateren dat de motortemperatuur boven de 100 graden is en dat hij vlak voor het starten wat extra brandstof injecteert?
Thx,
Nop
Weet jij toevallig hoe je kan voorkomen dat een warmgereden GG450 uit 2005 zo slecht start?
Is er een truukje voor of een andere mapping? Indien het laatste, wie heeft jouw mapping destijds gemaakt/veranderd?
Heeft een GG eigenlijk een hot-start circuit/stand in hardware of software?
Het lijkt me toch heel simpel voor een systeem om te kunnen constateren dat de motortemperatuur boven de 100 graden is en dat hij vlak voor het starten wat extra brandstof injecteert?
Thx,
Nop
schildertje schreef: Bij mij is er tot nog toe niets doorgebrand of uitgeslagen.
GG450 2005.
Misschien ben ik wel te lief voor mijn liefje
andere mapping is de oplossing,het is zelfs mogelijk om je eigen voorkeur in loopcultuur uit te spreken.
de fabrieksgarantie blijft gehandhaafd want ze leveren zelf de software
de fabrieksgarantie blijft gehandhaafd want ze leveren zelf de software