Standvastigheid KTM 4takt motorblok (SX/EXC blok)

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Jo VdB

Zoals jullie weten heb ik een KTM 520 EXC.
De kinderziektes zijn gekend : lagers nokkenas, autodecompressieschroef
Toch even dit bericht om te getuigen van de "sterkte" van het blok.

Vorige week reed ik de Belgische enduro van Gembloux.

Na 2/3 koers begon mijn motor "raar" te doen. Hij deed zoiets in de trant van 'ting ting ting", en telkens ik gas gaf, deed hij iets van DRRRRR DRRRRR

Ik dacht eerst aan kapotte spaak, dan aan een steentje tussen de uitlaat, dan aan een losgetrilde schroef, ....
Enfin, niks te zien, dus maar verder koersen (op een zeer selectief parcours)

Totdat ik plotseling (bij stilstand) stoom zie ontsnappen onderaan de radiator ...

Deze was COMPLEET leeg... Vandaar dus dat lawaai !!! De motor was dus aan het pingelen en de zuiger had het ook nogal heet :shock:

Kraantjeswater bijgevuld, en verdergereden...

Bij de crossproef aangekomen, moest ik even wachten.
Motor begint terug te koken, en het water SPOOT er onderaan uit (klein gaatje in slang :cry: ) Weer leeg dus ...

Hier geen huis in de omtrek te bespeuren. Dan maar SPA BRUIS (of Spa Rood voor onze Nederlandse vrienden) eringedaan (gekregen van de dame van de tijdsopname) en rustig naar mijn auto gereden.

RESULTAAT
Het plastic waterpomp-wiel compleet gesmolten (zit bij KTM rechtstreeks op nokkenas) en voor de rest NIETS

Als dit geen bewijs is voor de standvastigheid en degelijkheid van zo'n RFS-blok.

(Ik heb er nu wel een beter (dubbel aluminium) waterpomp-wiel op gemonteerd.)

Jo VdB
Sandman

Jo, ff opletten, je koppakking kan het nu toch wel vlug begeven, overigens heeft mijn blok onder de CR ook al ettelijke zandmeters gezien zonder water...

In eerste instantie llek ook niets aan de hand, echter heebn over laatst 3 bouten waar de cilinderkop mee vastzitten het begeven wegens metaalmoeheid, en had ik scheurtjes in de in de cilinder waar deze bouten normaal vastzaten.

Alles is nu wel weer mooi toegemaakt en verstevigd, maar toch, zonder koelvloeisto rijden, wreekt zich later (afhankelijk natuurlijk ooj van hoe lang je zo hebt gereden etc...).

Eeen kooppakking al maar bij de hand houden kan gn kwaad ;)
huskie

Jo, had je een lek, of ...?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JoeBaR

het KTM 520 blok .. *zucht* ... ik kocht de mijne 1.5 jaar geleden .. meteen al problemen met de hydraulische koppeling .. na diverse malen terug te gaan naar ons *vrienden* in zwartebroek ben ik deze zelf maar gaan repareren ( bleek een scheurtje te zitten in het bedienings cylindertje ) vervangen door een nieuwe en weg problemen .. vlak daarna.. het oliepompje weigerde met als gevolg dat mn krukas en zuiger geen of te weinig smering kregen .. bigend stuk ( 371 euro) en zuiger moest vernieuwd worden ,,, en ook maar meteen de kruklagers alle pakkingen keeringen noem maar op .. alleen de bak bleef onbeschadigd.. het blokkie weer inelkaar gezet .. en zo n honderd kilometer later deed t KTMetje van : drrrrrrrrrrr klik klik klik POFFF .... vast gelopen ?.. nee Distributie ketting gebroken .. nokken as tandwiel was krom .. de geleiders finaal aan gruis en zo ook alle boutjes die zich in deze ruimte begeven ... dit alles te danken aan een spontaan afgebroken klep decompresseur mechaniekje ... gelukkig waren zuiger en kleppen onbeschadigd ... ook dit weer opgelost ... en sinds vorige week is het bedienings cylindertje van de koppeling weer gescheurd .. dit doordat mn ketting was gebroken en er tegen aan was geslagen ... deze heb ik inmiddels vervangen door een zelf gefreesd rvs exemplaar die perfect werkt en een stootje kan hebben .. maar goed.. een KTM is en blijft een fijn ding ..de 520 racing blokken zijn wel duidelijk minder degelijk als de LC4 blokken is mij opgevallen ... toch blijf ik op de 520 rijden want t is een hele fijne machine ( als ie heel blijft ) :D
4 strokes only !!
Jo VdB

JoeBaR schreef: decompresseur mechaniekje
zie hiervoor ook http://www.noppenforum.messageboard.nl/ ... .php?t=289

Jo VdB
mmrizio

Ik ben op zoek naar een 450/520/525EXC.

Enig idee waar ik op moet letten om niet meteen heel veel geld erachteraan te moeten gooien? Welke bouwjaren zijn aan te bevelen?
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Hansie

JoeBar schreef
en sinds vorige week is het bedienings cylindertje van de koppeling weer gescheurd .. dit doordat mn ketting was gebroken en er tegen aan was geslagen ... deze heb ik inmiddels vervangen door een zelf gefreesd rvs exemplaar die perfect werkt en een stootje kan hebben .

heb je hier een tekening van JoeBar :?:
Ik zelf enkele malen een stalen bus in de cilindertjes gezet omdat de
zuiger was gaan vreten :evil:
Noppy

Joe,

Veel sterkte en ik hoop dat je hem weer tip-top in orde krijgt!

Noppy
:toost:
adje

Noppy schreef:Joe,

Veel sterkte en ik hoop dat je hem weer tip-top in orde krijgt!

Noppy
Ik denk wel dat Joe hem wel weer in orde heeft na 1.5 jaar :lol: ( de post is namelijk van 21 augustus 2003 )
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
henk-v
Contacteer:

als het goed is dan is hij zelfs verkocht, na kerst zelfs niets meer van joebarr gehoord
Volgens de geruchten is de exc uitgerust met een zwaardere krukas en een andere ontsteking dan de sx en zijn ze allemaal redelijk probleemloos mits goed onderhouden
In principe is dit onzin, omdat de bovenbouw hetzelfde is dan die van de husaberg, dus moet men heel erg opletten met de lagers van de nokkenas en de klepspeling
Wel is het zo dat de nokkenas minder scherp is dus de slijtage ook minder groot
Maar ten alle tijde zijn het wedstijdmotoren die een punctueel onderhoudsschema nodig hebben wat gebruiks afhnkelijk is
Iedereen die dit doet en geen grote pech heeft met loslopende boutjes ed kan probleemloos rijden , al heeft de exc mijn voorkeur omdat die iets tammer is dan de sx en dus minder gevoelig is (hoop ik)
Dus probeer een motor te vinden waarvan de historie bekend is en de kans op een goede is het grootst.
Gery400

mmrizio schreef:Ik ben op zoek naar een 450/520/525EXC.

Enig idee waar ik op moet letten om niet meteen heel veel geld erachteraan te moeten gooien? Welke bouwjaren zijn aan te bevelen?
vanaf 2003 zijn die kleine prullen er grotendeels uit
de decompressieschroef zit vanaf dan gegoten op het nokkenastandwiel
ook geen problemen met vroegtijdige slijtage van de nokkenaslagers meer
het enige waar je met een 2003 of vroege 2004 op moet letten, zijn de boutjes van het kleppendeksel. Sommigen hebben een te zwakke legering en breken.
voor de rest: luchtfilter kuisen, alle 1000km nieuwe (goede kwaliteits) olie, benzine erin en bollen maar!
ik ben reeds aan mijn 2e EXC en heb nooit problemen gehad (doe er ook competitie mee)

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)

Ride it like you stole it!
KennyVDP
Contacteer:

Yow

ik ben dus nieuw hier, was beetje aant rondsurfen en tot mij verbazing vond ik dus ONZE avatar hier te staan :D

Blijkbaar heeft de Henk V op het Supermotard.be forum zitten surfen en mijne avatar ook gebruikt. LOL
Me pa rijd met ne 525 SMR 2005 en ik met ne 625 SMC

meer foto's: http://home2.scarlet.be/nardje
der gaan der misschien zeggen, ja maar da's nie dezelfde bike, jawel hoor, gewoon andere plastiek erop :-)

Hier is ne grotere foto dervan :D

Afbeelding
henk-v
Contacteer:

shit betrapt :oops: welkom kenny en bedankt voor het tijdelijke gebruik van you avator :P
KennyVDP
Contacteer:

lol

gebruik deze zoveel ge wilt, zolang het ma de avatar is da je gebruikt kan maakt het me niet veel uit :wink:

lol

Zijn der hier trouwens veel sm rijders?
Plaats reactie