Ik heb een ktm 520sx uit 2002 en nu zag ik tijdens het vervangen van het achtertandwiel dat er aan de kant van het achtertwandwiel haarscheurtjes zitten in de naaf.
Is dit ernstig of kan ik er mee doorrijden?
Is dit eventueel nog te repareren, ivm met prijs nieuwe naaf!
p.s. ik weet niet of deze haarscheurtjes er al lang zitten, want heb de motor maand geleden gekocht.
Alvast bedankt!
Haarscheurtjes achternaaf
Moderator: ghulst
Had precies hetzelfde! Je moet zorgen dat je de ketting niet te strak zet. En je kunt het beter vervangen (de naaf) want ik kon vanuit belgie terug lopen omdat tijdens een ritje mijn naaf doorgescheurd was!
Honda crf 250
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45
Zelf zou ik er niet mee doorrijden. Er komen behoorlijke krachten op te staan tijdens het rijden.
Ik neem aan dat de scheurtjes rond de gaten zitten waar de spaken doorgaan? Repareren lijkt me in dat geval niet mogelijk.
Ik neem aan dat de scheurtjes rond de gaten zitten waar de spaken doorgaan? Repareren lijkt me in dat geval niet mogelijk.
ktm300mxc
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45
Als je geluk hebt is dat het deel waar je keerring in zit. Dat wordt mechanisch niet zo zwaar belast.
Van een LC 620 had ik een keer het wielager kapot waardoor de naaf ook beschadigd was. De dealer heeft de naaf uitgedraaid en een bus eringezet.
Als je een foto hebt zou dat wel makkelijk zijn.
Van een LC 620 had ik een keer het wielager kapot waardoor de naaf ook beschadigd was. De dealer heeft de naaf uitgedraaid en een bus eringezet.
Als je een foto hebt zou dat wel makkelijk zijn.
ktm300mxc
vervangen... ik zou niet meer lekker op mijn motor zitten met zoiets in mijn naafe en zeker niet als je er ook mee in de rimboe rijdt. Heb toevallig onlangs iets dergelijks gezien bij iemand anders .. Ook daar de lagers die naar buiten lijken te komen..
Oorzaak ketting te strak zou heel goed kunnen, bij een KTM moet de ketting aardig slap hangen als ie op de bok staat.
Oorzaak ketting te strak zou heel goed kunnen, bij een KTM moet de ketting aardig slap hangen als ie op de bok staat.
-
- Berichten: 8372
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
niet goed nie.. en rep. lijkt me stug..
word nieuwe naaf
word nieuwe naaf
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Komt voor bij dit modeljaar. Ik heb al eens een wiel compleet aan gort zien draaien toen hij barste. Vervangen is de oplossing.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Zal wel tegen vallen als ze er bekend om staan.
maar succes
maar succes
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
gaat het om een originele naaf ? ik zelf heb naven van Talon , deze zijn fabrieks af CNC gedraait en zijn dubbel gelagert aan de ketting zijde.originele naven zijn gegoten en (vind ik) minder sterk .
als er scheuren komen rond de lager passing , denk ik dat OF het lager met geweld vervangen en gedemonteert is geweest , of het lager aan de andere zijde is al langer aan vervanging toegeweest .
de scheurtjes zijn wel te repareren , de naaf zal uit het wiel gespaakt dienen te worden , in de draaibank zetten , dan kan de plek waar de scheurtjes zich bevinden dieper worden uitgedraait , om daar vervolgens weer een (aluminium) las overheen te leggen . ik leg het wat simpel uit , daar ik zelf metaalbewerker ben .
niet knoeien met lijm en hars , dit werkt op geen manier op plaatsen waar krachten op komen ook kan het negatieve invloed hebben als je later toch besluit om het te laten lassen.
andere optie is natuurlijk een nieuwe naaf of een gebruikte op de kop tikken .
het wiel opnieuw spaken is een simpel , doch tijdrovend klusje , hou het voorwiel erbij als voorbeeld
als er scheuren komen rond de lager passing , denk ik dat OF het lager met geweld vervangen en gedemonteert is geweest , of het lager aan de andere zijde is al langer aan vervanging toegeweest .
de scheurtjes zijn wel te repareren , de naaf zal uit het wiel gespaakt dienen te worden , in de draaibank zetten , dan kan de plek waar de scheurtjes zich bevinden dieper worden uitgedraait , om daar vervolgens weer een (aluminium) las overheen te leggen . ik leg het wat simpel uit , daar ik zelf metaalbewerker ben .
niet knoeien met lijm en hars , dit werkt op geen manier op plaatsen waar krachten op komen ook kan het negatieve invloed hebben als je later toch besluit om het te laten lassen.
andere optie is natuurlijk een nieuwe naaf of een gebruikte op de kop tikken .
het wiel opnieuw spaken is een simpel , doch tijdrovend klusje , hou het voorwiel erbij als voorbeeld
BIERTAKT crossen en zuupn
naar mij weten is het een originele naaf, alleen goud gespoten. Maar ik heb vandaag nog eens goed gekeken en kan slecht zien of het nou alleen scheurtjes(barstjes) zijn in de verf, of dat ze ook in de naaf ziten.
Maar kan je deze rand dan wel goed afdraaien, om dat deze vrij diep ligt!?
of is 170 euro voor een nieuwe (dikkere) naaf een beter idee?
Hoop vragen, ik weet het, maar wil het natuurlijk een goede en zo goedkoop mogelijke oplossing.
Maar kan je deze rand dan wel goed afdraaien, om dat deze vrij diep ligt!?
of is 170 euro voor een nieuwe (dikkere) naaf een beter idee?
Hoop vragen, ik weet het, maar wil het natuurlijk een goede en zo goedkoop mogelijke oplossing.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Zou eerst eens wat verf verwijderen (b.v. met behulp van http://www.toolstation.nl/images/librar ... /90287.jpg ) dan weet je in elk geval zeker of het scheurtjes zijn. En niet dat het de verf is die los gaat ofzo.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
MIsschien een kennisje die penetrant onderzoek (spuitbussen cleaner, penetrant, ontwikkelaar, fixatie) kan doen om "echte" haarscheuren te ontdekken ?
Wordt veel gebruikt bij onderzoek van hoogwaardig laswerk.
Wordt veel gebruikt bij onderzoek van hoogwaardig laswerk.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!