Paar crossvraagjes

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Silver
Berichten: 1
Lid geworden op: vr jan 17, 2003 21:58

Hej all,

Ik ben net begonnen met crossen, Heb eigelijk 2 vraagjes,

Wat is nu de beste manier om tegen een heuvel op te rijden en te springen zonder dat je valt natuurlijk.

En op rechte stukken als je flink snelheid heb wat is dan het beste als je voorbiel heel onstabiel word gas bij geven of juist los laten?

alvast bedankt!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Silver, bij het springen, zorg dat je een mooie afsprong kan maken, dus
zoek een schans zonder gaten en bulten. Dat scheelt al een hoop.
Kom met een voor jouw veilige snelheid aan, en zorg ervoor dat je je snelheid vasthoudt. Draai niet het gas dicht maar houdt hem vast, of geef iets gas bij. Daarmee voorkom je dat je voorwiel wil gaan dalen op het moment van afsprong. Zorg er ook voor dat je lichaam goed centraal staat. Je moet balanceren op je voeten, en het stuur slechts rustig vasthouden. Laat de motor naar je toekomen op het moment dat je de heuvel op rijden. Je springt dus staand.
Als je voorwiel gaat slaan bij hard rijden, kun je dus twee dingen doen.
Als je al volgas rijdt, kun je dus geen gas bijgeven. Dan kun je je gewicht naar achter verplaatsen, en dus je voorwiel ontlasten.
Meestal gaat je voorwiel slaan als je afremt nadat je hard door het zand hebt gereden. Vooral in zeer mul zand wil dat wel eens gebeuren. Rem dan wat harder achter, en probeer hem recht te krijgen. Niet vastremmen, gewoon wat bijremmen.
Bovenstaande werkt voor mij.
Maar mijn vering heb ik wel in evenwicht, en dit zeker zeer belangrijk!
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

huskie schreef:Silver, bij het springen, zorg dat je een mooie afsprong kan maken, dus
zoek een schans zonder gaten en bulten. Dat scheelt al een hoop.
Kom met een voor jouw veilige snelheid aan, en zorg ervoor dat je je snelheid vasthoudt. Draai niet het gas dicht maar houdt hem vast, of geef iets gas bij. Daarmee voorkom je dat je voorwiel wil gaan dalen op het moment van afsprong. Zorg er ook voor dat je lichaam goed centraal staat. Je moet balanceren op je voeten, en het stuur slechts rustig vasthouden. Laat de motor naar je toekomen op het moment dat je de heuvel op rijden. Je springt dus staand.
Als je voorwiel gaat slaan bij hard rijden, kun je dus twee dingen doen.
Als je al volgas rijdt, kun je dus geen gas bijgeven. Dan kun je je gewicht naar achter verplaatsen, en dus je voorwiel ontlasten.
Meestal gaat je voorwiel slaan als je afremt nadat je hard door het zand hebt gereden. Vooral in zeer mul zand wil dat wel eens gebeuren. Rem dan wat harder achter, en probeer hem recht te krijgen. Niet vastremmen, gewoon wat bijremmen.
Bovenstaande werkt voor mij.
Maar mijn vering heb ik wel in evenwicht, en dit zeker zeer belangrijk!
En geen vage schuine landingsacties proberen (werkt niet zolang je geen carmichael heet :lol: )
Trouwens tijdens het springen: als je gasgeef gaat je achterwiel harder draaien en krijg je vanwege massa traagheid een reactie>> gevolg motor gaat omhoog (handig als je teveel op je voorwiel drijg te gaan landen)> Bij remmen gebeurt het zelfde alleen anderom

Over zandrijden: altijd gasgeven anders gaat motor echt zoeken en wat huskie al zij: naar achter gaan hangen.
En verder veel oefenen gaat het vanzelf goed :wink:

Qua rijtechniek kan je zelfs met tv kijken best veel leren (let maar eens goed op wat rijders doen voor springen , bochten enz enz)
Zorg wel dat er geen freeride op tv is :mrgreen: anders zit je de volgende keer zo op de motor:
Afbeelding
robocop

nog een tip :ga op een echte baan trainen,daar liggen schansen die gemaakt zijn om te springen,dus gebruik geen hoop zand als schans,probeer steeds je grens rustig iets te verleggen,eerst soepel springen/rijden ,en de rest komt wel na voldoende oefening, :lol: :lol: :lol:
Cruala

heb ook een klein vraagje,
als je een tafel in 1 een keer kunt nemen/springen dan moet je vaak als je in de lucht hangt je voorwiel laten dalen,dus achterrem indrukken,maar dan draait je achterwiel dus niet meer,
nu,wat gebeurt er dan?gaat men pas op de grond koppeling loslaten en gas geven of hoe zit dat nu?
Gast

Je gebruikt de koppeling eigelijk niet tijdens het spingen. Het is of niets; als alles in balans is, duikt je voorkant dan is het gas opentrekken, komt tie te steil dan it het de achterrem (en juist jakoppeling) gebruiken.
426

Hoi,als je in de lucht bent en je hebt even de koppeling ingeknepen om met de achterrem bij te remmen(dat kan ook maar een keer)laat je ook in de lucht meteen weer de koppeling los ....let op land nooit met een ingekepen koppeling....als je dat in het zand doet dan doe je het nooit geen tweede keer meer want je gaat zeker over het stuur heen ,dus voor je bent geland geef je al gas (veel oefenen ) zodat als het achterwiel de grond raakt je meteen tractie hebt in het terrein.Een slaant stuur duid op slecht afgestelde voor vering,goede vering slaat niet of nauwelijks.
suc6 met de mx sport
john 426
Cruala

merci,
maar ik spring nu toch al in 1 keer de tafel,en ik land altijd met men voorwiel naar beneden,dus juist goed,terwijl ik niks speciaal doe
8)
Plaats reactie