voorvering vraagje..

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
zappa.suzuki
Berichten: 8372
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

vandaag begonnen om de voorvering compleet over te zetten van Dirty naar Shiny om dat deze poten WP veren hebben..
nu ik ze los heb valt me het verschil in de veren op..

De WP poten duw je makkelijker en verder in en komt langzamer terug..
de niet WP poten duw je minder ver in en komen sneller weer omhoog..

welke set kan ik het beste gebruiken in het terrein??

nog geen ervaring met vering maar merk de laaste tijd dat ik af en toe in terrein het einde van de veerweg bereik.. lijkt wel of ik steeds harder ga :twisted:
thanks zappa
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

zappa.suzuki schreef:vandaag begonnen om de voorvering compleet over te zetten van Dirty naar Shiny om dat deze poten WP veren hebben..
nu ik ze los heb valt me het verschil in de veren op..

De WP poten duw je makkelijker en verder in en komt langzamer terug..
de niet WP poten duw je minder ver in en komen sneller weer omhoog..

welke set kan ik het beste gebruiken in het terrein??

nog geen ervaring met vering maar merk de laaste tijd dat ik af en toe in terrein het einde van de veerweg bereik.. lijkt wel of ik steeds harder ga :twisted:
thanks zappa
Dat heeft te maken met de rebound instelling, staat ie soms bij de ene vork helemaal op plus en bij de andere helemaal op min? Kan ook met de dikte van je olie te maken hebben die er in zit.

Hoe harder je gaat hoe stugger je je veren moeten zetten, het klopt ...waarschijnlijk ga je harder....
zappa.suzuki
Berichten: 8372
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

hmm, hoe perfekt zo'n BIG ook is, je kan niks stellen aan de voorvering :? :wink:
dus geen rebound of wat dan ook :(
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Marc Otten
Berichten: 107
Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45

De veren die je verder induwd komen misschien trager terug omdat je veren slapper zijn.

Een eenvoudige goedkope manier is je luchtkamer verkleinen door er meer olie in te doen.
Dikkere olie kan ook dan ga je zowel je ingaande als uitgaande demping aanpassen. Door de ingaande demping te verzwaren zullen je poten minder snel inveren en niet zo snel aan het einde van de veerweg zijn.

Pas wel op rijden na deze aanpassingen, Je motor kan in bepaalde situaties anders reageren dan je gewoon bent.

Succes
ktm300mxc
zappa.suzuki
Berichten: 8372
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

het rare is dat de WP veren "progesiefer" zouden zijn..
kan het zijn dat ze in eerste instantie slapper zijn en daarna stugger?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Progressiever wil inderdaad zeggen dat het eerste gedeelte slapper en is naarmate de veer verder ingeduwd hij stugger wordt. Dat is eigenlijk ook wat je wil van een schokdemper; bij lagere snelheden en kleine hobbels het wiel aan de grond te houden en daarbij bij hogere snelheden of grotere hobbels ook nog op te vangen (daarom zit er op veel motoren ook zo'n linksysteem op de achterschokdemper, die zorgen voor een mechanische progressiviteit

Als je niets kan stellen dan zou ik het advies van Marc volgen en met een dikkere olie proberen. Met behulp van de luchtkamer kan je de progressiviteit van de vork ook iets veranderen. Let er wel op dat de luchtkamer niet te klein wordt want anders kan je je keerringen eruit blazen, de druk hierop wordt dan groter.

Zou eerst even proberen te rijden met die andere vork dan kan je het beter beoordelen dan bij handmatig de vork induwen. Daarna kan je gaan spelen met olie en luchtkamer.
zappa.suzuki
Berichten: 8372
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

thanks.
ga inderdaad maar eerst de poten wisselen en maar kijken of dat een verbetering is.. de WP off road..
zoniet olie verversen en luchtkamer verkleinen..
ga ik nog harder dikkere olie, andere fiets of dratische ombouw plannen :wink:
groeten zappa
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
zappa.suzuki
Berichten: 8372
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

ja snap nu waarom de poten van Dirty niet lekker veerde, als je het handboek niet goed leest en de poten vult met 467cc olie en luchtkamer op 179mm zet zo als moet bij een 750 :roll:

moet dus zijn 663cc olie en luchtkamer op 140mm na '91..
staat verkeerd in duitse boek :roll:

maar nu nieuwe balhoofd lagers, WP-veren in de poten van Shiny,
alle luchtkamers na gemeten en bij gevuld [ Shiny op135mm]

morgen test ritje :twisted:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie