hey,
heb zopas in mijn voovork van mijn klx (up side down kayaba) de glijlagers, dichtingen, stofkappen en sirclippen vervangen.
maar hoe zit het met de olie? ik heb gewoon langs de onderzijde van de poot de aanbevolen hoeveelheid olie erin gekapt. maar hij lijkt te veren alsof er geen olie in zit !
iemand een idee wat ik fout doe?
thx
voor vork olie
Moderator: ghulst
Langs de onderzijde olie erin? Ik ken die Kayaba's niet maar wel vreemd...Hoe krijg je dat nou voorelkaar?
Normaal gesproken moet de olie er in de bovenkant in waarbij je zonder veren erin de juiste luchtkamer (oliehoogte) gemeten tot aan de rand moet afvullen (helemaal ingedrukt). Daarna een paar keer de vork in en uit bewegen zonder de veren erin, weer meten en dan zou het goed moeten zijn....
Tenzij je natuurlijk je demper plaatjes kapot hebt of verkeerd gemonteerd, maar het lijkt erop dat je daar niet aangekomen bent?
Normaal gesproken moet de olie er in de bovenkant in waarbij je zonder veren erin de juiste luchtkamer (oliehoogte) gemeten tot aan de rand moet afvullen (helemaal ingedrukt). Daarna een paar keer de vork in en uit bewegen zonder de veren erin, weer meten en dan zou het goed moeten zijn....
Tenzij je natuurlijk je demper plaatjes kapot hebt of verkeerd gemonteerd, maar het lijkt erop dat je daar niet aangekomen bent?
idd, daar ben ik niet aangekomen. heb het nu gedaan zoals jij zei, maar nog lijkt hij te snel terug omhoog te komen.
ook heb ik er eens meer olie in gedaan, maar dan is hij te stijf, ik krijg hem nog maar half weg ingeveerd, en dan blokkeerd hij (normaal) maar omhoog komt die toch nog steeds te snel
ook heb ik er eens meer olie in gedaan, maar dan is hij te stijf, ik krijg hem nog maar half weg ingeveerd, en dan blokkeerd hij (normaal) maar omhoog komt die toch nog steeds te snel
Als hij te snel weer uitveerd dan staat waarschijnlijk je "rebound" instelling helemaal open. Zet voor de zekerheid even alle instellingen in de middenstand en kijk of ie dan nog steeds slecht werkt.
Als je er teveel olie indoet dan wordt ie idd op het eind heel stug en dan kan je zelfs je oliekeerringen stukmaken. Het is heel belangrijk dat je de luchtkamer aanhoudt zoals aangegeven in de specificaties van die vork (meestal iets tussen de 10 en 15cm)
De dikte van de olie is ook nog belangrijk; SAE 5 of 7.5 waarbij de laatste iets dikker is en meestal wordt gebruikt.
Als je er teveel olie indoet dan wordt ie idd op het eind heel stug en dan kan je zelfs je oliekeerringen stukmaken. Het is heel belangrijk dat je de luchtkamer aanhoudt zoals aangegeven in de specificaties van die vork (meestal iets tussen de 10 en 15cm)
De dikte van de olie is ook nog belangrijk; SAE 5 of 7.5 waarbij de laatste iets dikker is en meestal wordt gebruikt.
hmm, mijn vorken zijn niet instelbaar denk ik.Wortel schreef:Als hij te snel weer uitveerd dan staat waarschijnlijk je "rebound" instelling helemaal open. Zet voor de zekerheid even alle instellingen in de middenstand en kijk of ie dan nog steeds slecht werkt.
Als je er teveel olie indoet dan wordt ie idd op het eind heel stug en dan kan je zelfs je oliekeerringen stukmaken. Het is heel belangrijk dat je de luchtkamer aanhoudt zoals aangegeven in de specificaties van die vork (meestal iets tussen de 10 en 15cm)
De dikte van de olie is ook nog belangrijk; SAE 5 of 7.5 waarbij de laatste iets dikker is en meestal wordt gebruikt.
ik heb er olie in met viscositeit 0?