Invoer off-road motor vanuit Duitsland
Moderator: ghulst
Welke vermelding vraag ik op mn factuur als ik mn motor invoer vanuit Duitsland. Btw in Duitsland betaal ik niet wegens intracomm. verwerving. De Duitse dealer is niet zo happig om de motor zonder btw te factureren. Iemand ervaring mee ? Hij verkiest om hem te verkopen onder Duitse btw, nadien de Duitse btw terugclaimen. Alleen betaal ik niet graag teveel .. ook al krijg ik dit terug. Wordt dit opgevolgd tot de Belgische btw betaald wordt ? Ik schrijf mijn motor in Belgie niet in. Loop ik risico om de douane op mn dak te krijgen, wegens niet betaling Belgische btw ?
Je kan enkel zonder BTW kopen als je een bedrijf hebt. Er moet op de factuur dus een (geldig) BTW nummer staan. Heb je dat niet, dan ben je verplicht om BTW te betalen (ook al koop je in het buitenland). Enkel voor niet-EU aankopen kan je ook als particulier BTW-vrij kopen.alain179 schreef:Welke vermelding vraag ik op mn factuur als ik mn motor invoer vanuit Duitsland. Btw in Duitsland betaal ik niet wegens intracomm. verwerving. De Duitse dealer is niet zo happig om de motor zonder btw te factureren. Iemand ervaring mee ? Hij verkiest om hem te verkopen onder Duitse btw, nadien de Duitse btw terugclaimen. Alleen betaal ik niet graag teveel .. ook al krijg ik dit terug. Wordt dit opgevolgd tot de Belgische btw betaald wordt ? Ik schrijf mijn motor in Belgie niet in. Loop ik risico om de douane op mn dak te krijgen, wegens niet betaling Belgische btw ?
Daarnaast: Enkel als de verkoper de motor in België levert, mag hij zonder BTW factureren. Ga je hem zelf halen, dan moet hij alsnog BTW aanrekenen en kan je die hier (probleemloos) terugvorderen via de reguliere BTW aangifte. Op dit punt kan je proberen om wat te regelen met de verkoper, maar aangezien die enkel risico loopt en geen winst heeft is die (terecht) niet scheutig op zo'n zaken.
Suc6
Stijn
Montesa Cota 315R
Ha, een Vlaming die eigenlijk geen BTW wil betalen op officieel aangekochte goederen ... --> gaat dus niet ...
Import OFFICIEEL is geen probleem.
a) moto kopen in Duitsland en BTW betalen
b) met aankoopfactuur naar BTW kantoor gaan, formulier invullen en Belgische BTW betalen op aankoopbedrag excl. MwSt
c) met formulieren van de Belgische douane terug naar Duitse dealer en daar de MwSt terugvragen
d) met je Duitse moto passeren bij de Belgische invoerder voor BELGISCHE papieren en een controle of de moto aan de Belgische homologatienormen voldoet (kostprijs max 100 € )
e) met deze papieren langs de keuring voor een administratieve keuring
f) daarna roze formulier voor kenteken (nadat de verzekeringsagent zijn stickertje geplakt heeft)
g) en rijden maar
Jo VdB
Import OFFICIEEL is geen probleem.
a) moto kopen in Duitsland en BTW betalen
b) met aankoopfactuur naar BTW kantoor gaan, formulier invullen en Belgische BTW betalen op aankoopbedrag excl. MwSt
c) met formulieren van de Belgische douane terug naar Duitse dealer en daar de MwSt terugvragen
d) met je Duitse moto passeren bij de Belgische invoerder voor BELGISCHE papieren en een controle of de moto aan de Belgische homologatienormen voldoet (kostprijs max 100 € )
e) met deze papieren langs de keuring voor een administratieve keuring
f) daarna roze formulier voor kenteken (nadat de verzekeringsagent zijn stickertje geplakt heeft)
g) en rijden maar
Jo VdB