Uitslag Endurotest 2008

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Noppy
Berichten: 3041
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

In de Moto73 nr. 22 is een uitgebreide test verschenen van moderne 4-takt 450cc enduro's. Het is een test zonder eindscore, met 4 verschillende testers die hun meningen geven over 6 verschillende motoren.

- HM Moto CRF 450 X
- Kawasaki KLX450 R
- Husaberg FE450 E
- KTM EXC450 R
- Beta RR450
- Husqvarna TE450

Hieronder probeer ik een samenvatting te geven:
De test vond gedurende één dag plaats in Drente, op akkers en op een militaire tankbaan.
Testers waren Agnes van Aarle (Offroad-instructrice bij Gerard Rond), Raymond de Haan (Motorsportfotograag en hobbycrosser), Gerrit van Duren (20 jaar crosser en RS250 cup), German Ooms (trialrijder met enduro-ervaring),
:toost:
mark20v
Berichten: 232
Lid geworden op: di okt 24, 2006 20:54
Locatie: Rechts van Arnhem

Noppy, worden de eigenschappen wel vergeleken en gewaardeerd zodat je zelf een idee krijgt van een beoordeling? Ben benieuwd.

Gr Mark
Noppy
Berichten: 3041
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Het aantal injectiemodellen is nog een beetje ondervertegenwoordigd: slechts 2 van de 6 hebben injectie: de HM Moto en de Husqvarna.

De Husaberg heeft als enige de luchfilter onder de tank zitten, wat als voordeel heeft dat je makkelijk de achterschokdemper kunt verstellen en dat je iets dieper kunt met doorwadingen. Het heeft ook een nadeel en dat is dat de schokgolven van de de luchtinlaat langs je helm gaan en vermoeiend werken. Hij ziet er wat ouderwetser uit dan de andere, rijdt verschrikkelijk soepel en stuurt als strakste van het hele veld.

De Beta is prachtig afgewerkt, heeft het vorige blok van de KTM 450 EXC gemonteerd en is geschikt voor mensen met korte beentjes. Het was de laagste uit de hele test en ook de enige zonder een dashboard (komt dat door de keuring dan?). Het is een smalle motor die aanvoelt als een 125 cc. Hij zakt dieper door dan de anderen als je er op zit. Lekker voor mensen met grote voeten, schakelpook zit ver genoeg weg van de voetsteun.

De KTM valt niet in de prijzen vanwege zijn hakerige versnellingsbak. Op de tankbaan neiging tot slingeren. Desondanks komen de 'Oostenrijkers' op de tankbaan er als beste uit: de Husa en vervolgens de KTM sturen strak bij hoge snelheid en geven veel vertrouwen. Ergonomie ik helemaal OK, perfecte spreiding van de versnellingen, uitmuntend presterend rijwielgedeelte.

De HM Moto is zo fel als een crosser, vermoeiend. Hij is ook de snelste van het stel qua top. Je bent snel door alle versnellingen heen, hij mist één versnelling.

De KLX is een tamme. Valt tegen qua vermogen in het mulle zand. Geprobeerd vering optimaal in te stellen, lukte niet ondanks vele pogingen. Prima zadel, breed. Motor voor de recreant.

De injectie van de Husqvarna werkt subliem, prima gasreactie, geen aan/uit-gevoel. Voelt wat zwaar aan, maar tijdens het rijden is dat grotendeels weg. Veel koppel onder in, soepel schakelen. Uitlaatbocht verbrand crosslaars.

De KTM kwam, als je alle subjectieve wegingen bij elkaar optelde uit als winnaar, met een neuslengte voorsprong op de Husaberg, mits je de testdame uitsluit van de steekproef omdat ze niet representatief is voor de gemiddelde endurorijdende man.
:toost:
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

De rechtuit stabiliteit van de Honda's zal voor 2008 ook wel een stuk beter zijn vanwege de standaard montage van een stuurdemper.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Noppy
Berichten: 3041
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik zal straks nog ff de puntenscore bij elkaar op te tellen en te middelen (dat is niet gedaan in het artikel) om een objectief oordeel te krijgen.

Zodra ik klaar ben met mijn CV-ketel monteren zal ik het ff uitrekenen.

Noppy
:toost:
mark20v
Berichten: 232
Lid geworden op: di okt 24, 2006 20:54
Locatie: Rechts van Arnhem

thanks! altijd leuk die testjes.

Gr Mark
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Op de maisplakken begint hij wel eens hevig te slingeren in het stuur.

Zou dat opgelost zijn met een stuurdemper ?

Merk je dat ding ook in kruip sluipwerk ?
Noppy
Berichten: 3041
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ja dat op is op lossen...

...en ja dat ga je ook in de negatieve zin merken in kruip/sluip.

Als je dat niet wilt moet je de demper uit zetten vlak voordat je het kruip in gaat. Dat kan volgens mij bij de Honda niet, dus dat is k*t.

Ok, de uitslag:

1. Beta: 28 punten
2. KTM: 26 punten
3. Husa en Huskie 24 punten
5. Honda
6. Kawasaki

De Beta is de verrassende outsider. Hij kreeg van iedereen een gemiddeld aantal punten, behalve van de dame die beoordeelde de Beta maximaal, vandaar de hoogste eindstand.

De Husa heeft de beste prijs/prestatieverhouding omdat hij de goedkoopste van het stel is: Voordelige keuze.

Verrassend is de gedeelde 3e plaats van de Husa en de Huskie. Beide zijn het outsiders, de één super modern met injectie, de ander super conventioneel. De Huskie zou de voorkeur krijgen van iedereen die restwaarde en milieu belangrijk vindt. De Huskie is met de injectie ook een goede reisgenoot waar je lekker mee in de Alpen of het Atlasgebergte kan raggen.

De Husa krijgt de voorkeur van iedereen die zijn portemonnaie bij aanschaf en / of links is (daar zit de kickstarter). Vind je scherp sturen belangrijker, dan wint de Husa echter weer.

Noppy
Laatst gewijzigd door Noppy op zo okt 21, 2007 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
:toost:
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Ik heb een andere test gezien.

- TM Racing EN40F
- HM Moto CRF 450 X
- Kawasaki KLX450 R
- Husaberg FE450 E
- KTM EXC450 R
- Beta RR450
- Husqvarna TE450
8)
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
Noppy
Berichten: 3041
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Vertel, waar kwam die TM dan toch vandaan :?:
:toost:
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Zoveel tests zoveel meningen :!:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Helen
Berichten: 610
Lid geworden op: do jul 31, 2003 11:21
Locatie: Erps-Kwerps

Noppy schreef:De KTM kwam, als je alle subjectieve wegingen bij elkaar optelde uit als winnaar, met een neuslengte voorsprong op de Husaberg, mits je de testdame uitsluit van de steekproef omdat ze niet representatief is voor de gemiddelde endurorijdende man.
Juist uit nieuwsgierigheid: op welke punten verschilde de mening/ervaring van de testdame van die van de gemiddelde endurorijdende man?
Beter een slecht karakter dan geen karakter
Noppy
Berichten: 3041
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

1. Ze was de enige die vond dat de KTM slingerde in het zand. De rest van de mannen zaten vermoedelijk in een andere gewichtsklasse, waardoor de vering beter reageerde en dit euvel niet optrad
2. Ze sorteerde de winnaars op afnemend vermogen. Dus des te kleiner of beheersbaarder het vermogen des te groter de waardering voor die bepaalde motorfiets
3. Ze was inconsequent door de Husaberg als laatste te kwalificeren en toch te melden dat ze vond dat de Husaberg het minste vermogen van de 6 had.
4. Op de foto's zag je dat ze altijd achterbleef ten opzichte van de andere 5 testrijders. Misschien durfde ze het gas wel niet helemaal open te draaien?
:toost:
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

En zo zie je maar weer, hoe beter je de test leest hoe minder je eigenlijk weet. :?
Noppy
Berichten: 3041
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Max_Kool schreef:En zo zie je maar weer, hoe beter je de test leest hoe minder je eigenlijk weet. :?
In dit geval plaatjes kijken :lol:
:toost:
Helen
Berichten: 610
Lid geworden op: do jul 31, 2003 11:21
Locatie: Erps-Kwerps

Noppy schreef:1. Ze was de enige die vond dat de KTM slingerde in het zand. De rest van de mannen zaten vermoedelijk in een andere gewichtsklasse, waardoor de vering beter reageerde en dit euvel niet optrad
Zelf hou ik ook niet van KTM's, omdat die zo onstabiel sturen (licht vanvoor - wiebelen)
Beter een slecht karakter dan geen karakter
YZF250
Berichten: 368
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 17:16

Ik rij zelf met een KTM 125sx van 2001.
Mijn maat daarentegen rijd met een 250 viertakt Yamaha (mx2)
Hij reed eens met mijn brommer en met die van iemand anders(honda 125cc) en kwam tot de conclusie dat mijn KTM veel wendbaarder was in de bochten én dan hij veel stabieler stuurde dan de honda, terwijl een honda toch een veel groter draaibereik heeft. Mijn KTM is mss lastiger om te verzetten in de garage fzo (doordat hij totaal niet kort kan draaien), maar op het parcour blijkt dan weer dat hij béter stuurt...
boer125
Berichten: 224
Lid geworden op: di jan 09, 2007 09:03
Locatie: maastricht
Contacteer:

nou ik heb ook eerst een suzuki rm 125 gehad die vond ik ook een stuk wendbaarder dan mijn crf 250. maar nu ik eenmaal gewend ben aan de honda vind ik dat de honda weer beter in de bochten ligt.
staatscrossbeheer gaat als een speer
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Helen schreef:
Noppy schreef:1. Ze was de enige die vond dat de KTM slingerde in het zand. De rest van de mannen zaten vermoedelijk in een andere gewichtsklasse, waardoor de vering beter reageerde en dit euvel niet optrad
Zelf hou ik ook niet van KTM's, omdat die zo onstabiel sturen (licht vanvoor - wiebelen)
Zo zie je maar dat meningen kunnen verschillen , ik heb nu juist het liefst een motor die zo licht mogelijk aan de voorkant is.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Fr@venture
Berichten: 265
Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21

Tja, wat is zo'n test waard zonder een Yamaha, Suzuki, BMW en TM?
(of mis ik er nu nog een?)

En wat mis ik een testteam dat gewoon net zoals die Amerikanen of Duitsers ff een paar dagen gaan testen onder verschillende omstandigheden en dan met een echt goed verslag komen.

Ik ben wel erg benieuwd naar de ervaringen van de eerste noppennieuws lezer die een EXC 450 '08 heeft.

Groeten,

Fr@venture
Laatst gewijzigd door Fr@venture op do okt 25, 2007 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Fr@venture schreef:Tja, wat is zo'n test waard zonder een TM?
Nauw wier tokkie :wink:
Tests verschillen dikwijls teveel, dikwijls alleen al qua ondergrond waarop ze beproefd worden. In Moto Verte staan ook dikwijls genoeg tests, maar aangezien de ondergronden in Frankrijk net iets anders zijn dan hier heb je er gewoon nul komma niks aan. Bovendien zijn Franse motoren (lees : Sherco) in hun tests altijd behoorlijk goed.
En een test van twee jaar lang doen ze ook niet zo vaak :idea:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
STTEVE
Berichten: 1204
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Sjokske schreef: En een test van twee jaar lang doen ze ook niet zo vaak :idea:
Ik ben lid van het Franse "Enduro", daarin testen ze vaak een motor voor langere tijd, waarna ze hem uit elkaar halen. Zwakke punten komen dan wel naar boven.
De test in Nederlandse motorbladen (incl Noppennieuws) zijn zo-wie-zo niet veel waard, vind ik. Bovendien vraag ik me af wie aan de hand van de resultaten van een testrapport zijn aankoop laat afhangen.
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

STTEVE schreef:De test in Nederlandse motorbladen (incl Noppennieuws) zijn zo-wie-zo niet veel waard, vind ik.
Het zijn wel altijd goede motoren die ze (mogen) testen :?
Ongeveer allemaal even goed.
Doe dan maar tests/beoordelingen in Amerikaanse bladen (helaas alleen crossers en aanverwante artikelen), als daar iets niet helemaal jofel is branden ze het gewoon af.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Fr@venture
Berichten: 265
Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21

STTEVE schreef:De test in Nederlandse motorbladen (incl Noppennieuws) zijn zo-wie-zo niet veel waard, vind ik.
Precies, en juist die van Noppennieuws zijn echt waardeloos!!!!
Zelden lees ik zoveel slechts in 1 blad.

Maar goed, de wereld van noppenrijders is natuurlijk ook maar relatief klein.

En Noppennieuws is natuurlijk ook meer bedoeld om dealers en groothandel een beetje bij elkaar te brengen dan om noppenrijders echt van goede info te voorzien.

Jammer dat er nog geen uitgever is die dit gat in de markt ziet!
(ik wil wel testrijder zijn een een goed verslag schrijven :-))))))

Fr@venture
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Al die blaadjes zijn afhankelijk van adverteerders = veel ping-ping voor advertenties = goed test resultaat.

Moto 73 is natuurlijk niet echt gespecialiseerd op mx gebied dus halen ze niet het uiterste uit de machines met deze testrijders. Van buikenschuiver verslagen op asfalt hebben ze wat meer verstand.

Noppennieuws is helemaal een baggerblad, volgens mij bestaat dat blad alleen maar om het ego van van Vliet te strelen.
Er staan te veel verhalen in uit de oude doos, ouwe machines, ouwe mensen of testen zijn gekopieerd uit andere buitenlandse bladen.

Je moet gewoon zelf rijden en testen of onpartijdige verhalen uit fora zoals deze halen.

Oh ja, stuurdempers.. eigenlijk is dat toch een lapmiddel om een slecht sturend basis ontwerp / geometrie of slecht afgestelde vering wat op te lappen? Met uitzondering dan als veiligheidsmaatregel bij zeer hoge snelheden in bijv woestijnrally's.

De veervoorspanning van de KTM moet vanwege de aggressieve balhoofdshoek (wendbaar!) voor off-road gebruik achter gewoon veel zachter staan dan in het instructie boekje aangegeven (waarschijnlijk bij de Honda ook). Vandaar waarschijnlijk ook dat dat meisje (waarschijnlijk geen tientonner) te licht zal zijn en dan gaat ie idd van voren schudden op het rechte stuk. Een test analyse over frame geometrie en verschillende afstellingen in verschillend terrein door verschillende (top) rijders is toch veel te duur voor dit soort blaadjes.
Plaats reactie