Hallo
Ik heb eeb yamaha yzf450 uit 2003
Ik deed laatst even een testrit gewoon op een zandpad en voelde dat er iets niet helemaal klopte,hij had veel minder power als normaal en als ik flinke vaart had en het gas los liet dan viel de zo snel terug alsof er iets aanliep toen ik bijna stil stond hield ie er ineens mee op de kickstarter zat muurvast.hm vastloper dus alles van tevoren nog nagekeken.. olie genoeg enzo.. wat zou er aan de hand zijn..kan natuurlijk vanalles zijn? ben best technisch en handig en sleutel veel zelf..dus het zal wel uitelkaar halen worden.. heeft iemand hier ervaring mee??
Groeten
Michael
Vastloper YZF 450 2003
Moderator: ghulst
Oke in iedergeval bedankt voor jullie antwoorden.
Maar heeft er wel iemand zoiets zelf gedaan allemaal.. ja natuurlijk niet die lagers laten persen en uit laten balanceren maar alles uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet?
Groeten
Michael
Maar heeft er wel iemand zoiets zelf gedaan allemaal.. ja natuurlijk niet die lagers laten persen en uit laten balanceren maar alles uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet?
Groeten
Michael
ja als je technisch aangelegt bent en enig idee van het viertakt principe hebt , is dat prima zelf te doen
twijfel je echter , breng dan het blokje maar weg , anders komt het niet goed.
een bigendje persen en balanceren is ook goed zelf te doen , mits je over de juiste apperatuur beschikt.
als je niet eerder aan een motor hebt gesleutelt , of er weinig ervaring mee hebt OF niet over knap gereedschap beschikt, maak dan vooral niet een viertakt blok open , doe je dat toch en kom je er niet uit , dan kun je hem wel wegbrengen naar een motorzaak , maar die rekenen altijd extra geld als je zelf het blok al hebt gedeelt.
reken daarbij de delen die je nodig gaat hebben :
pakkingset , distributie ketting , bigendset (bigend+lager+drijfstang) waarschijnlijk een zuigersetje (zuiger+pistonpen+zuigerveren) krukas lagers en keeringen , uiteraard nieuwe olie en oliefilters .
waarschijnlijk komt dat zuigersetje erbij , als je hebt gereden totdat de motor *vastliep* dan was er voor het punt van *vastlopen* al een gruwelijke slijtage bezig op het bigend , het slijpsel daarvan komt in de motorolie , waar je krukas doorheen draait en dat lekker omhoog spattert tussen de zuiger en cilinderwand... .
tap om te beginnen je motorolie maar af , als een brons kleurig slijpsel doorheen zit is het zeker weten het bigend.
twijfel je echter , breng dan het blokje maar weg , anders komt het niet goed.
een bigendje persen en balanceren is ook goed zelf te doen , mits je over de juiste apperatuur beschikt.
als je niet eerder aan een motor hebt gesleutelt , of er weinig ervaring mee hebt OF niet over knap gereedschap beschikt, maak dan vooral niet een viertakt blok open , doe je dat toch en kom je er niet uit , dan kun je hem wel wegbrengen naar een motorzaak , maar die rekenen altijd extra geld als je zelf het blok al hebt gedeelt.
reken daarbij de delen die je nodig gaat hebben :
pakkingset , distributie ketting , bigendset (bigend+lager+drijfstang) waarschijnlijk een zuigersetje (zuiger+pistonpen+zuigerveren) krukas lagers en keeringen , uiteraard nieuwe olie en oliefilters .
waarschijnlijk komt dat zuigersetje erbij , als je hebt gereden totdat de motor *vastliep* dan was er voor het punt van *vastlopen* al een gruwelijke slijtage bezig op het bigend , het slijpsel daarvan komt in de motorolie , waar je krukas doorheen draait en dat lekker omhoog spattert tussen de zuiger en cilinderwand... .
tap om te beginnen je motorolie maar af , als een brons kleurig slijpsel doorheen zit is het zeker weten het bigend.
BIERTAKT crossen en zuupn
Ja, is niet zo spannend. Wel netjes aanhaalmomenten en montagevolgorde van kopbouten (en ook de rest) hanteren uit het werkplaatshandboek bij het terug monterenmichael32 schreef:Oke in iedergeval bedankt voor jullie antwoorden.
Maar heeft er wel iemand zoiets zelf gedaan allemaal.. ja natuurlijk niet die lagers laten persen en uit laten balanceren maar alles uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet?
Groeten
Michael
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
vliegwiel trekker
momentsleutel
voelermaatje
slagmoersleutel (hoeft niet, maar wel heel handig)
ring/steek 8-10-12-14-17-19
ratel/dop 12-14-17-19-22-27
schroevendraairer set
kunststof hamer
bank hamer
doorslag
waterpomptang
inbus set
cir-cliptang
spuitbus ontvetter
rol garage papier / of poetslappen
en als het niet op de keuken tafel mag, van moeders, een werkbank
momentsleutel
voelermaatje
slagmoersleutel (hoeft niet, maar wel heel handig)
ring/steek 8-10-12-14-17-19
ratel/dop 12-14-17-19-22-27
schroevendraairer set
kunststof hamer
bank hamer
doorslag
waterpomptang
inbus set
cir-cliptang
spuitbus ontvetter
rol garage papier / of poetslappen
en als het niet op de keuken tafel mag, van moeders, een werkbank
never drive faster then your angel can fly
Er zijn mensen op dit forum die ook gereedschappen kunnen leveren!!
Hey luitjes
Bedankt voor jullie reakties het is weer allemaal inorde heb alles weer gemaakt.
Nieuwe krukas en drijfstang, krukaslagers, zuiger enz.. was dus toch een aangelopen bigendlager.
Zoals sommige al vermoeden.
ik heb weer veel geleerd en het is makkelijk zelf te doen als je wat handig bent.
Groeten
Michael
Bedankt voor jullie reakties het is weer allemaal inorde heb alles weer gemaakt.
Nieuwe krukas en drijfstang, krukaslagers, zuiger enz.. was dus toch een aangelopen bigendlager.
Zoals sommige al vermoeden.
ik heb weer veel geleerd en het is makkelijk zelf te doen als je wat handig bent.
Groeten
Michael
wat is een 'doorslag'mx jake schreef:vliegwiel trekker
momentsleutel
voelermaatje
slagmoersleutel (hoeft niet, maar wel heel handig)
ring/steek 8-10-12-14-17-19
ratel/dop 12-14-17-19-22-27
schroevendraairer set
kunststof hamer
bank hamer
doorslag
waterpomptang
inbus set
cir-cliptang
spuitbus ontvetter
rol garage papier / of poetslappen
en als het niet op de keuken tafel mag, van moeders, een werkbank