kickstarten TTR600 - hoe werk dat nou??

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Sanderd
Berichten: 18
Lid geworden op: za jun 10, 2006 22:07
Locatie: Leiden

hallo,

Al een tijdje ben ik de trotse bezitter van een ttr600 uit 2003. Jawel, zo een met een kickstart. Op zich is dat niet erg en start hij goed, vaak, MAAR.... soms doet tie dat niet en klapt hij terug.
De eerste keer langs de eerste hulp, niets gebroken, paar weken niet gebruikt weer geprobeert, niets aan de hand, vorige week, weer raak en vandaag weer.
Kortom, voor mij volstrekt onberedeneerbaar en de afgelopen maanden kan ik niet sporten omdat ik nog steeds weer met een mank pootje rondloop.

Wie heeft het ultieme technische relaas over hoe ik een fiets moet aantrappen? Zegt de 'klik' uit het blok dat ik goed zit? Of moet ik van de compressieslag uit gaan?

Alle info welkom!

groet,
Sander
klomp

Weet niet of er een wezelijk verschil is met een TT of Husaberg....
Ik zoek meestal de "klik" op en dan kan ik 'm aanstampen.
Maar ik stamp 'm ook wel eens door z'n compressie heen, zonder eerst te zoeken. :?
Wel van het gas afblijven!!
YZF250
Berichten: 368
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 17:16

Eerst een keer helemaal tot onder duwen (niet stampen)
Dan terug laten omhoog komen en dan hoor je dat geratel (dat ie pakt)
Dan hem op zen dode punt zette, mss op een bokje zetten, gaan rechtstaan en vol doorstampen. Zorg wel dat je er goed opstaat, dat je er niet afschuift en zeker geen gas geven met zo'n dingen !
Wil ook wel eens helpen.
Wat ik van Marvin Van Daelen(BMB inters MX1) heb geleerd:
Eerst je naftkraantje open zetten.
Dan de motor zijdelings scheef houden voor een aantal graden.
Dan 2 keer het gas even kort open zetten en kicken maar.
Wil hij wel eens sneller starten.
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

M'n oude XR600 zette ik tegen de compressie aan (voel je wel aan de kickstarter) dan kleplichter in en ca 3/4 slag doorkicken (klein beetje dus maar) zodat ie net voorbij de compressie staat. Dan een goede trap tot onderaan en geen gas, dan moet ie lopen. Dit ging bij m'n XR zelfs gewoon met de hand, regelmatig gedaan om anderen de mond te snoeren, no problem. WR400 evenzo, WR450 en m'n huidige KTM525 is lastiger vanwege automatisch kleplichtsysteem en ontbreken van de kleplichter.
Mocht ie nog niet makkelijk aan starten kun je het volgende proberen (als ie verzopen is): gas vol open en open houden en met de kleplichter in ca 5 a 10 x leeg stampen, gas helemaal open houden tijdens deze procedure. Gedachte hierachter is dat de onderdruk die in de carburateur door het kicken opgebouwd te laag is om benzine mee te zuigen omdat de gasschuif helemaal open staat.
Het hierboven geschreven verhaal staat volgens mij ongeveer letterlijk in het instructieboekje van de XR600 en maakt volgens mij weinig verschil met 'n TT.
Trouwens het niet door de compressie heen drukken maar juist 'op' het compressiepunt zetten resulteerde bij m'n nog oudere XR (met 2 caburateurs nog) in terug slaan van de kickstarter. Kost trouwens ook nog eens onnodig veel kracht.
KTM 250 EXC, 250 SX
flip-poz
Berichten: 137
Lid geworden op: do mei 18, 2006 19:14
Locatie: Gent/Sint-Niklaas

Ik rij zelf met een tt en heb nog nooit een terugslag gehad, TENZIJ het mijn eigen fout was, bv gas geven tijdens kick, wat volstrekt onnodig is.

Trap hem langzaam naar beneden tot je een klik hoort.
Laat hem daarna volledig tot boven komen.
Trap daarna met volle kracht en volle gewicht volledig tot beneden.

Zolang hij niet start blijf je proberen(bougie = nat kun je beter 10m wachten). Vanaf hij een beetje voelbaar warm staat blijf je best van je choke. Die helpt dan meer niet dan wel.
Je gas moet je gewoon afblijven. Vanaf je 1 onsteking hoort kan je wel een beetje gas geven om ervoor te zorgen dat hij niet stilvalt.

In het begin vond ik het gemakkelijker om hem op zijn pikkel te zetten en zo aan te trappen, nu kan ik het soms zonder uit mijn zadel te komen.
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
STTEVE
Berichten: 1195
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Precies zoals Flip-Poz zegt. Misschien handig om de kraan dicht te zetten als je m een tijdje niet gebruikt. En zorgen dat je licht NIET aanstaat, dat trekt veel stroom van de ontsteking weg, en de hele slag van de kickstarter benutten, dus tot onderin doortrappen. Mijn 2002 TTR start echt in 2 of 3 trappen koud, en in 1 keer warm.
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
ddke
Berichten: 4
Lid geworden op: ma okt 01, 2007 10:09

Zachtjes naar beneden duwen tot hij vastzit. Dan kick helemaal naar boven, kleplichter intrekken en kick een heel klein beetje naar beneden duwen.
Daarna kick weer helemaal naar boven en dan aantrappen, in 1 beweging alsof je het ding de grond in wil stampen.
Vooral GEEN gas geven.
STTEVE
Berichten: 1195
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

ddke schreef:Zachtjes naar beneden duwen tot hij vastzit. Dan kick helemaal naar boven, kleplichter intrekken en kick een heel klein beetje naar beneden duwen.
Daarna kick weer helemaal naar boven en dan aantrappen, in 1 beweging alsof je het ding de grond in wil stampen.
Vooral GEEN gas geven.
TTR heeft geen hendbediende kleplichter, maar een automatische, gekoppeld aan de kickstarter. Vandaar die 'klik'.
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Plaats reactie