2-takt tegen 4-takt tegen
Moet de 2-takt blijven?
Zo ja wat moet er gebeuren (KNMV) om de 2T te houden. Zonder het via lastige regeltjes onmogelijk te maken voor de toekomst.
Betaalbaar ja. Dus het houdt de sport betaalbaar.
Of juist voor meerdere liefhebbers betaalbaar.
Enduro moet er voor iedereen zijn dus voorkomen dat het een elite sport wordt.?
Geluid valt mee,maar valt soms meer op in een crossproef.
komt dit omdat ze echt meer lawaai maken?
Of een ander geluid maken dan een 4-takt?
of zijn we meer gewend aan een 4-takt?
Vaak valt het op dat er meer 2T na de wedstrijd gecontroleerd worden.
Toeval? of zijn het 2T met een crossdempertje?
Hoeft niet?
Wat is de richtlijn voor meten in een proef? En is dit wel nodig?
Is absoluut niet te vergelijken met een meting tijdens een crosswedstrijd.
Een crossbaan heeft een permanente bestemming en een enduroproef vaak niet. Bovendien rijden er slecht een handje vol in een proef.
shoot[url]
2-takt enduro's houden de sport betaalbaar
Moderator: ghulst
Ik denk dat emissie eisen en type goedkeuring eerder een probleem zal zijn en dit is aan de fabrikanten. Zolang er een Kenteken te verkrijgen is voldoen ze aan de eisen. Of zijn er plannen om 2T van competitie uit te sluiten? Dan is het de moeite waard om de KNMV om opheldering te vragen.xclassic schreef:2-takt tegen 4-takt tegen
Moet de 2-takt blijven?
Zo ja wat moet er gebeuren (KNMV) om de 2T te houden. Zonder het via lastige regeltjes onmogelijk te maken voor de toekomst.
Betaalbaar ja. Dus het houdt de sport betaalbaar.
Of juist voor meerdere liefhebbers betaalbaar.
Enduro moet er voor iedereen zijn dus voorkomen dat het een elite sport wordt.?
Geluid valt mee,maar valt soms meer op in een crossproef.
komt dit omdat ze echt meer lawaai maken?
Of een ander geluid maken dan een 4-takt?
of zijn we meer gewend aan een 4-takt?
Vaak valt het op dat er meer 2T na de wedstrijd gecontroleerd worden.
Toeval? of zijn het 2T met een crossdempertje?
Hoeft niet?
Wat is de richtlijn voor meten in een proef? En is dit wel nodig?
Is absoluut niet te vergelijken met een meting tijdens een crosswedstrijd.
Een crossbaan heeft een permanente bestemming en een enduroproef vaak niet. Bovendien rijden er slecht een handje vol in een proef.
shoot[url]
Het is volgens mij ook niet meer eerlijk om in de cross een 250 cc tweetakt gelijk te stellen met een 450 cc viertakt. De viertakten hebben zo een evolutie doorgemaakt, dat het reeds uitgeëvolueerde tweetaktje een duw in de rug kan gebruiken.
Waarom de cilinderinhoud niet opvoeren naar 300cc 2takt vs 450cc 4takt?
my 2c
Waarom de cilinderinhoud niet opvoeren naar 300cc 2takt vs 450cc 4takt?
my 2c
Omdat de moderne 250 cc 2-takt al bijna niet meer beheersbaar is, laat staan de 450 cc 4-takt...pHreaC schreef:
Waarom de cilinderinhoud niet opvoeren naar 300cc 2takt vs 450cc 4takt?
my 2c
Vandaag op een verzopen baan "geprobeerd" een Yamaha YZ250 enigszins onder controle te houden, en dat valt dus absoluut niet mee.
Overigens zal ook Yamaha nog minimaal de komende 4 jaar nog 2-takt crossers uitbrengen
Jo VdB
wat betrefd geluid;
de donkere toon van een 4takt is moeilijker te meten met een db meter dan het scherpe geluid van een tweetakt. een 4 takt is vaak al van ver te horen terwijl je de tweetakt nog niet hoort.
toch wordt er meer db gemeten bij de tweetakt dan bij de 4 takt.
met een 4 cilinder 4 takt en een 2 cilinder 4 takt gebeurt hetzelfde...
maar goed, ik denk dat met een viertaktmotor meer mensen goed uit de voeten kunnen dan met een tweetakt, en de prestaties zijn de laatste jaren echt vooruit gegaan.
de regelgeving in de motorsport word soms niet door de sportbonden maar de fabrikanten "veranderd"...
rij trouwens zelf 2 takt vanwege betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten.
de donkere toon van een 4takt is moeilijker te meten met een db meter dan het scherpe geluid van een tweetakt. een 4 takt is vaak al van ver te horen terwijl je de tweetakt nog niet hoort.
toch wordt er meer db gemeten bij de tweetakt dan bij de 4 takt.
met een 4 cilinder 4 takt en een 2 cilinder 4 takt gebeurt hetzelfde...
maar goed, ik denk dat met een viertaktmotor meer mensen goed uit de voeten kunnen dan met een tweetakt, en de prestaties zijn de laatste jaren echt vooruit gegaan.
de regelgeving in de motorsport word soms niet door de sportbonden maar de fabrikanten "veranderd"...
rij trouwens zelf 2 takt vanwege betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten.
Niet helemaal akkoord, als het echt technisch wordt, kun je beter overweg met een lichte 2 takt dan met een 4 taktroen schreef: ik denk dat met een viertaktmotor meer mensen goed uit de voeten kunnen dan met een tweetakt, en de prestaties zijn de laatste jaren echt vooruit gegaan.
Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan!
En ik zeg daarbij, niet zozeer technisch, als wel als het zwaar wordt. Met veel hijs en til werk, dan pakt iedereen het liefst een licht 2taktxander schreef:Niet helemaal akkoord, als het echt technisch wordt, kun je beter overweg met een lichte 2 takt dan met een 4 taktroen schreef: ik denk dat met een viertaktmotor meer mensen goed uit de voeten kunnen dan met een tweetakt, en de prestaties zijn de laatste jaren echt vooruit gegaan.
Xander
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
't ging over 2-takt enduro's, Jo. En dan weet ik nog wel een beheersbare 300 voor je die ook weinig onderhoud vergtJo VdB schreef:Omdat de moderne 250 cc 2-takt al bijna niet meer beheersbaar is, laat staan de 450 cc 4-takt...pHreaC schreef:
Waarom de cilinderinhoud niet opvoeren naar 300cc 2takt vs 450cc 4takt?
my 2c
Vandaag op een verzopen baan "geprobeerd" een Yamaha YZ250 enigszins onder controle te houden, en dat valt dus absoluut niet mee.
Overigens zal ook Yamaha nog minimaal de komende 4 jaar nog 2-takt crossers uitbrengen
Jo VdB