kameraad van mij koopt een husqvarna wr125 uit 95 ik ga mee, rij ermee en alles lijkt normaal, brommertje heeft niet al teveel gereden nog 1ste zuiger. +-8000km. Wat wel opviel was dat de oliepomp was afgekoppeld (uit voorzorg zei de verkoper)
Nu benzinetank is leeg en die vriend van me gaat tanken en doet er voldoende olie bij (castrol tts) rijdt 10km en loopt warm met als gevolg geen compressie en scart in de cilinder...
Ik doe motortje open en hij doet zen onderdelen binnen bij joramo.
cilinder komt geboord weer met nieuwe zuiger, alles goed en wel monteer alles zoals het hoort met veel olie en nieuwe pakkingen.
Hierbij controleer ik schoepenwieltje en thermostaat (raar maar waar maar dit staat op een 125cc tje...) alles is in orde,controleer sproeierbezetting en die is standaard.
Nu monteer ik alles en rij hiermee 2x 15min alles goed en wel. vriend komt hem ophalen en rijdt ermee naar aalst (hooguit 15km) legt ginder brommer stil en waneer hij terug wil vertrekken geen compressie meer, laat zich slepen en probeert onderweg ingang te trekken waardoor een sigment afbrak (cilinder weer omzeep)
Demonteer heel de boel terug en cilinder wordt terug geboord en nieuwe zuiger, terug alles gemonteerd zoals het hoort, deze keer haal ik carbu uiteen en vergroot de hoofdsproeier van 345 naar 360 en ralentisproeier van 55 naar 60 dit voor goed te kunnen roderen,liever te rijk dan te arm (bougie sloeg al wat donkerbruin dus stond al te rijk) Ook haal ik het themostaatsysteempje er vantussen en laat ik de benzine eruit en doe er verse benzine in met 4%olie...
Nu na montage doe ik het beestje draaien,start direkt op en speel ff met gas en leg deze terug stil, ruim men boeltje op en zet hem terug ingang en ga rustig rijden na 15min kom ik binnen en controleer ik koelvloeistof en dergelijke (alles ok) ga terug 15 min rustig rijden leg hem terug stil. Wil terug vertrekken : GEEN compressie meer Probleem: sigmenten lam...
het gaat om de 2e vertex zuiger die ik er nu insteek, wat zie ik over het hoofd....
iemand raad???
wat me opvalt is wel dat de cilinder maar 1lip onderaan heeft...
wat is er gecontroleer:
krukasspeling
sproeiers
thermostaat is er vantussen
oliepomp uitgeschakeld en wordt met 4%(castrol tts) gereden
schoepenwiel
Ik weet heus hoe ik moet roderen, heb steeds 2takten gehad,maar dit gaat men hoedje te boven....
greetz
ten einde raad... husqvarna WR125 van 95
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: do sep 28, 2006 18:14
- Locatie: drachten
zit de zuigerveer slot wel op de juiste plaats(niet precies in een spoelkanaal????)
Ik heb een wr125 uit 99 gehad, en ik herken helemaal niets in je verhaal. Dit is een weg/baan motor zeker en geen offroad?
Maak eens wat foto's want uit je verhaal maak ik niets op. Misschien is er iemand anders die het begrijpt?
Oliepomp? Is er ergens een site met een werkboek-fiche van de motor?
Maak eens wat foto's want uit je verhaal maak ik niets op. Misschien is er iemand anders die het begrijpt?
Oliepomp? Is er ergens een site met een werkboek-fiche van de motor?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Veel slotjes zitten tegenwoordig gewoon in de spoelpoort. Kan geen kwaad, dus dat is het niet ....... alhoewel op dit moment kan het alles zijnklaas xr250r schreef:zit de zuigerveer slot wel op de juiste plaats(niet precies in een spoelkanaal????)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
het gaat om deze motor:
http://www.2dehands.be/crosser-125cc-wr ... riek=motor
en is dus degelijk een off road fietsje met elektrische powervalve...
dat van die pennetjes in de zuiger heb ik ook al gecontroleerd, lopen waar ze moeten lopen.
het probleem ligt hem niet in een defect van zuigerveer die breekt of iets dergelijks, maar warmlopen, dit ondanks dat waterpomp en leidingen ok zijn,ook de waterwegen in cilinder zitten vrij en ook degene die door de karter loopt... ik ben echt ten einde raad heb alles wel al 10 keer gechekt... b
greetz
http://www.2dehands.be/crosser-125cc-wr ... riek=motor
en is dus degelijk een off road fietsje met elektrische powervalve...
dat van die pennetjes in de zuiger heb ik ook al gecontroleerd, lopen waar ze moeten lopen.
het probleem ligt hem niet in een defect van zuigerveer die breekt of iets dergelijks, maar warmlopen, dit ondanks dat waterpomp en leidingen ok zijn,ook de waterwegen in cilinder zitten vrij en ook degene die door de karter loopt... ik ben echt ten einde raad heb alles wel al 10 keer gechekt... b
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Ok, ik ga het proberen te achterhalen.Klx300R schreef: rijdt 10km en loopt warm met als gevolg geen compressie en scart in de cilinder...
legt ginder brommer stil en waneer hij terug wil vertrekken geen compressie meer, laat zich slepen en probeert onderweg ingang te trekken waardoor een sigment afbrak (cilinder weer omzeep)
ga terug 15 min rustig rijden leg hem terug stil. Wil terug vertrekken : GEEN compressie meer Probleem: sigmenten lam...
dat de cilinder maar 1lip onderaan heeft...
Hoe stel je vast dat hij te warm wordt? Gaat er water koken?
Wat is een sigment? (een zuigerveer?)
Die breken dus constant af? Dan loopt die niet goed door de cilinder, vraag is alleen waarom niet? Is de cilinder ovaal? Of is de cilinder schuin aangetrokken op het carter? Hoe zag die zuiger eruit die uit die cilinder kwam na 8000km?
Zie je duidelijk hoonsporen, door de hele cilinder heen, of zijn er duidelijke slijtage plekken?
Zo hier laat ik even bij. Wel gaarne duidelijk antwoorden met fotootjes als dat mogelijk is.
Het zal geen olie probleem zijn, met 4%
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
- Locatie: Houthalen Belgie
Radiateur al gecontroleerd op verstopping, of indeuking?: water moet er zo door kunnen lopen, of misschien aandrijving van waterpomp of schoepenwieltje dat slipt? Een foto van de piston zou veel helpen bij de diagnose.
net alles is op een rijtje gezet met joramo... wat is het probleem:
de 1ste zuiger is stukgegaan door slijtage waardoor een diepe groef aan de uitlaatpoort was. Ze hebben dan de cilinder 5mm groter geboord waardoor deze groef eruit was en de wand er perfect uit zag... Maar aan de uitlaatpoort bevindt zich de powervalve en deze werkt aan de had van een draaiend mechanische (en niet met schotten die van bovenaf mechanisch bediend worden van na 98 ongeveer) de dikte tussen dit mechanisme is door het boren van pakweg 3mm teruggebracht naar -1mm
Dus bij de 1ste poging hebben we deze gemonteerd en mee gerodeerd en mee gereden, maar na 20km moet die wand daar toch naar binnengekomen zijn en het sigment (zuigerveer) stukgeslagen hebben. Cilinder was ok, juist dat er een hoekje af was in de uitlaat poort (wat volgens joramo geen kwaad kon)
cilinder terug gehoond en alles oontbraamd en nieuwe zuiger erin,na nog geen 5km hetzelfde probleem,zelfde schade op de cilinder en zuiger....
zie fotos van het dramaverhaal
ga het dus niet riskeren van terug deze cilinder te laten oplappen en ben bezig met een nieuwe vanin duitsland naar hier te krijgen, kost me compleet evenveel als deze te herstellen dus keuze is snel gemaakt.
Na 97 hebben ze in de uitlaatpoort een tussenschot gemonteerd,dit om zo een gevallen ook tegen te gaan
de 1ste zuiger is stukgegaan door slijtage waardoor een diepe groef aan de uitlaatpoort was. Ze hebben dan de cilinder 5mm groter geboord waardoor deze groef eruit was en de wand er perfect uit zag... Maar aan de uitlaatpoort bevindt zich de powervalve en deze werkt aan de had van een draaiend mechanische (en niet met schotten die van bovenaf mechanisch bediend worden van na 98 ongeveer) de dikte tussen dit mechanisme is door het boren van pakweg 3mm teruggebracht naar -1mm
Dus bij de 1ste poging hebben we deze gemonteerd en mee gerodeerd en mee gereden, maar na 20km moet die wand daar toch naar binnengekomen zijn en het sigment (zuigerveer) stukgeslagen hebben. Cilinder was ok, juist dat er een hoekje af was in de uitlaat poort (wat volgens joramo geen kwaad kon)
cilinder terug gehoond en alles oontbraamd en nieuwe zuiger erin,na nog geen 5km hetzelfde probleem,zelfde schade op de cilinder en zuiger....
zie fotos van het dramaverhaal
ga het dus niet riskeren van terug deze cilinder te laten oplappen en ben bezig met een nieuwe vanin duitsland naar hier te krijgen, kost me compleet evenveel als deze te herstellen dus keuze is snel gemaakt.
Na 97 hebben ze in de uitlaatpoort een tussenschot gemonteerd,dit om zo een gevallen ook tegen te gaan
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Dus in het kort gezegd is de klep van de powervalve tegen de zuiger gekomen omdat de cilinder is opgeboord en er van de klep niets is afgefreesd.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
nee eigenlijk niet, de scheidingswand (zie cilinderwand) tussen de powervalve en de zuiger die te dun geworden is die eigenlijk naar binnen kwam en de zuigerveren deed stukgaan... raar verhaal maar tis zo.
greetz
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
- Locatie: Houthalen Belgie
Heel ver weggooien die cilinder
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: ma dec 04, 2006 20:53
Als de ie de zijkanten had in gegroefd dan had het ook nog een verkeerd gepersde bigend kunnen zijn, of cilinder er scheef op.
Husky 2-takt techniek: http://www.thumpertalk.com/forum/forumdisplay.php?f=210
Twinshock Husky's:
http://www.vintageviking.com/
http://www.huskyclub.com
Twinshock Husky's:
http://www.vintageviking.com/
http://www.huskyclub.com