Welke bike voor de kids?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
ddke
Berichten: 4
Lid geworden op: ma okt 01, 2007 10:09

Dag allemaal,


Ik was benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t. de aankoop van een crossmotor voor de kids.
Heb een dochtertje van 5 die helemaal gek wordt als ik ga rijden. Verder is de aflossing op komst onder de vorm van een 1-jarige zoon.

Hebben jullie kinderen die crossen? Waarmee? En heeft er misschien nog iemand iets te koop voor een klein budget (want misschien vinden ze het helemaal niet leuk...)?


Merci!

David
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

5 jaar --> dat wordt dan een PW50 van Yamaha.

Kan je daarna weer doorverkopen voor weinig verlies (of dikwijls zelfs voor evenveel)

Jo VdB
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

pw'tje kan je door middel van een stelschroef ook makkelijk beperken in vermogen: ideale leerfiets denk ik PLUS het is een ya-mama-ha...
Afbeelding
Gsrijder
Berichten: 11
Lid geworden op: ma okt 08, 2007 22:36
Locatie: Emmerich (D)

Mijn kids zijn op een PW 50 begonnen, en toen de jongste net kon staan heb ik er een zijspan aan gekocht, konden ze samen rijden. Nu rijden ze inmiddels ieder afzonderlijk op hun Quad.

Maar de PW is echt een aanrader. De oudste is zelfs al gaan rijden voordat ie kon fietsen. Ik had er toen zelf zijwieltjes van een kleuterfietsje aan ge fabriceerd.

Succes ermee.
Hans
BMW F800 GS special BMW Motorsport, en BMW G 450X factory kit.
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 329
Lid geworden op: di jun 11, 2002 10:32

Heb een zoontje van 7 die nu voor het tweede jaar rijd.
Ik ben begonnen met een KTM 50 Senior Advange.
Is er ook in een junior uitvoering dan zijn ze lager,afhankelijk van hoe groot het kind is.Ze zijn beide ook nog in twee verschillende hoogtes te zetten door middel van verschillende bevestingens punten van de veerring.
Dit zijn vrij simpele motoren met een bescheiden vermogen,is een must voor een beginner.
Beginnen met te veel vermogen brengt alleen maar angst en veel val partijen met zich mee.
Heb geleidelijk aan het vermogen verhoogd door middel van een uitlaat en carb, van een SX50 te monteren,kind had hiedoor de tijd om hier aan te wennen.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Kees schreef:.Ze zijn beide ook nog in twee verschillende hoogtes te zetten door middel van verschillende bevestingens punten van de veerring.
Pas geleden ook gesleuteld aan een Pro Senior. Inderdaad twee bevestigingspunten, maar het verschil in hoogte maakt erg weinig uit.
Veer strakker/losser zetten schiet beter op (afhankelijk van het gewicht van de berijder uiteraard).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Arne
Berichten: 26
Lid geworden op: di okt 02, 2007 15:44
Locatie: Wijster

Zelf op 4 jarige leeftijd begonnen op een Italjet.
In het begin met een ring met kleine doorlaat in de uitlaat.
Later het ding stukgereden op de crossbaan, hij was toch meer bedoeld voor het rijden van rondjes over het gazon of zo.
Later een 50cc KTM (wou Gert B. graag...)nog weer later 125cc.
Eerst met de powervalve lafjes afgesteld, later open.

Toen kwam het rijbewijs en asfalt in zicht, en nu weer terug bij de roots.
meer schik op een oud brik
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

een quad is zeker een aanrader op deze leeftijd
maar neem er wel 1 van een echt merk
yamaha-suzuki-
dat chineese spul is wel goedkoop maar ook snel kapot
never drive faster then your angel can fly
Bushmaster
Berichten: 52
Lid geworden op: ma okt 04, 2004 21:42
Locatie: Eindhoven

Mijn zoontje is op zijn 6e verjaardag op een KTM Senior Advanture begonnen in de laagste stand van de achtervering (scheelt zo'n 2,5 cm) en de voorpoten maximaal door de kroonplaat laten steken (scheelde ook zo'n 2,5 cm). het is een leuke motor om mee te beginnen, niet te veel vermogen. De centrifugaalkoppeling is ook enigzins af te stellen.

Ik zou proberen om niet de kleinere uitvoering (junior Adventure) te kopen tenzij de Sr. ECHT te hoog is. De kans bestaat namelijk dat deze motor snel te klein wordt en dan kun je weer in de geldbuidel tasten

Hoewel een KTM Sr. Adventure een leuk motortje is om mee te beginnen heeft het 1 groot nadeel: Zeker beginnende rijdertjes hebben de gewoonte om het gas continue open en dicht te draaien. Het gevolg is dat er dan veel warmte wordt gegenereerd in de koppeling waardoor het motortje erg heet kan worden. Hierdoor kan de ontsteking doorbranden. Ik heb het in twee jaar drie keer meegemaakt. Verder is het moeilijk om in mul zand vooruit te komen (ook hierbij een veelvuldig slippende koppeling met bijbehorende warmte productie), zeker als je een versie hebt met een 10" voorwiel.

Mijn zoontje wordt binnenkort 8 en heeft nu de watergekoelde versie gekregen. De overgang qua vermogen was best groot, maar nu is hij eraan gewend en kan het feest pas echt beginnen!

Overigens, mocht je voor een KTM beslissen dan is er een BERG aan informatie te vinden op www.ktmtalk.com .

Succes met de keuze!
_______________________________________

Festina lente!
Plaats reactie