Hallo
Ik heb een ktm 200 enduro van 1999.
Hoe vaak moet je van zo'n motor een zuiger vervangen want ik hoor van iedereen wat anders.
En als ik hem vervang hoe zit het met inrijden hoe lang moet dat.
Groeten Bart
Zuiger ktm 200
Moderator: ghulst
-
Om de 20 uur piston vervangen wordt aangeraden, maar hangt natuurlijk van uw rijstijl af.
Roderen kun je het best zo doen:
Een liter of twee heel rijk mengsel in uw naftbak (6-8%).
Een kwartiertje rijden in de lage versnellingen en met lage toeren, bougie kontroleren: moet donker zijn. Bougie zuivermaken en benzinetank vullen met 4% mengeling. Weer een kwartiertje rijden en bougie opnieuw controleren (mag zeker niet wit zijn). Bakje op deze manier leegrijden: Vooral veel schakelen en niet constant op hetzelfde toerental blijven rijden. Lange stukken met gas open is fataal als ge rodeert want dan spoelt ge te veel olie weg.
Om het kwartiertje de motor laten afkoelen.
Voordat ik een nieuwe piston steek maak ik de cilinder eerst heel goed zuiver met petrol en schuur ik de nicasil lichtjes met schuurpapier P1200 zodat ik schuurkrassen heb haaks op de pistonbeweging - zo dicht die later beter af. Laat uw cilinder vooral eerst juist opmeten voordat ge er een andere piston insteekt.
Roderen kun je het best zo doen:
Een liter of twee heel rijk mengsel in uw naftbak (6-8%).
Een kwartiertje rijden in de lage versnellingen en met lage toeren, bougie kontroleren: moet donker zijn. Bougie zuivermaken en benzinetank vullen met 4% mengeling. Weer een kwartiertje rijden en bougie opnieuw controleren (mag zeker niet wit zijn). Bakje op deze manier leegrijden: Vooral veel schakelen en niet constant op hetzelfde toerental blijven rijden. Lange stukken met gas open is fataal als ge rodeert want dan spoelt ge te veel olie weg.
Om het kwartiertje de motor laten afkoelen.
Voordat ik een nieuwe piston steek maak ik de cilinder eerst heel goed zuiver met petrol en schuur ik de nicasil lichtjes met schuurpapier P1200 zodat ik schuurkrassen heb haaks op de pistonbeweging - zo dicht die later beter af. Laat uw cilinder vooral eerst juist opmeten voordat ge er een andere piston insteekt.
Zorg voor genoeg nieuwe bougietjes, want op deze manier zul je je tank niet leegrijden, ook al is het maar 2 liter. Of je moet je carburatie danig aanpassenFreestyler schreef: Een liter of twee heel rijk mengsel in uw naftbak (6-8%).
Een kwartiertje rijden in de lage versnellingen en met lage toeren, bougie kontroleren: moet donker zijn. Bougie zuivermaken en benzinetank vullen met 4% mengeling. Weer een kwartiertje rijden en bougie opnieuw controleren (mag zeker niet wit zijn). Bakje op deze manier leegrijden:
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, en een is om gewoon even rustig aan te doen het eerste half uur. Met gewoon 2% smering. Je zult als je je motor maar warm rijdt, nooit een vastloper etc creeeren wanneer de specificaties kloppen.
Specificaties zijn: juiste toleranties zuiger/cilinder aanhouden, bigend, smallend, krukaslagers, cilinder rondheid is correct etc etc blablabla.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
Heb ze nog nooit moeten vervangen bij het roderen en de carburatie pas ik ook niet aan. Ik maak ze wel regelmatig zuiver.
En al op verschillende motoren zo laten roderen en allemaal enorm goede compressie na rodage.
En al op verschillende motoren zo laten roderen en allemaal enorm goede compressie na rodage.