XR600 startprobleem

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

$tranger
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 09:25
Locatie: Amsterdam

Hoi,

Ik ben nieuw hier en wil me meteen even beknopt voorstellen.

Ik ben Jordi, 20 jaar en kom uit Landsmeer en heb sindskort een XR600r uit '91.

Vorige week zaterdag ben ik deze XR wezen kopen. Eerst een proefritje gemaakt, ff alles nagelopen, ging allemaal goed. Dus wij naar het postkantoor, geld gehaald, overgeschreven. Ging allemaal perfect, dus wij terug. Motor op karretje laden, maar ik wou m'n nieuwe aanwinst toch eerst nog even starten. Dus ik trap 1 keer, start niet. Wil nog een keer starten, blijft de kickstarter helemaal hangen, geen beweging in te krijgen. Na een een beetje voor en achteruit rijden was er weer beweging in te krijgen, maar vanaf dat moment heeft ie niet meer gestart. We hebben nog even het bougie'tje er uit gehaald en deze was kurkdroog. Conclussie: hij geeft geen brandstof. Hij deed helemaal niks, ook geen knallen in de uitlaat.

Mogelijke verklaring zou kunnen zijn:

1. Carb verstopt. Is alleen moeilijk te verklaren waarom de kickstarter dan vastsloeg.
2. Decompressie systeem loos.
3. Iets met de kleppen.

Probleem is dat ik geen supertechneut ben en dat ik er ook nogal achter ben gekomen dat Honda een beetje eigen gereedschap vereist. Iemand enig idee waar dit gereedschap over het algemeen te krijgen is? Het zadel zit bijvoorbeeld met vierkante boutjes vast, welke ook bijna op geen andere manier los te krijgen is. Dus zo kom ik ook niet verder. Het liefst sleutel ik er lekker zelf aan, maar ben toch wat voorzichtig aangezien ik geen ervaring heb met vier takt.

Maar heeft iemand tips of ideeen wat dit zou kunnen zijn? Eventueel wat ik als eerste eens zou kunnen checken en advies bij wat voor zaken ik hiervoor gereedschap zou kunnen krijgen. Ik heb 'm het liefst zo snel mogelijk weer rijdend natuurlijk.
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Vierkante boutjes op een Honda?

Ik denk dat je met een motor te maken hebt, die is onderhouden door een timmerman.

Heb je hem gelijk terug gegeven, of heb je hem gewoon meegenomen?
Afbeelding
$tranger
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 09:25
Locatie: Amsterdam

De boutjes zijn een soort van 8 hoekig, met 4 grote vlakken, waardoor het een soort van vierkant lijkt, of een ongelijke 8 hoek.

Het punt is dat ik 'm al had gekocht. Ik heb nog wel 100 euro terug gekregen. Ik was hard op zoek naar een XR600 om om te bouwen naar SuperMotard, dat wil ik van de winter gaan doen, nu eerst ff lekker d'r op rijden. M'n oog viel op deze motor vanwege de (KTM) upside down voorvork. Het punt is dat ik nog 25kw moet rijden, en volgens mij moet ik 'm binnenkort verzekeren, anders krijg ik gezeik met de wegenbelasting. Om 'm te kunnen verzekeren moet ik 'm dus (niet op de officiele manier) terugvoeren. Hier moet ie dus eerst voor lopen, anders moet ik 'm weer schorsen en dat kost ook weer geld en daar schiet ik ook niks mee op.
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

de ex zot schreef:Vierkante boutjes op een Honda?

Ik denk dat je met een motor te maken hebt, die is onderhouden door een timmerman.

Heb je hem gelijk terug gegeven, of heb je hem gewoon meegenomen?
Haha , idd mijn hele cr zit inelkaar met die dop 8 m6 bouten...
4-kante lijkt me idd beetje hobby bob werk
$tranger
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 09:25
Locatie: Amsterdam

Goh, Rudy. 3e forum waar ik jou alweer tegenkom.

Als nou ook nog eens iemand me kon helpen ;)
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Haha (onze ex mod van brommerforum en druk bezoeker van motor-forum)

1. Carb verstopt. Is alleen moeilijk te verklaren waarom de kickstarter dan vastsloeg.
2. Decompressie systeem loos.
3. Iets met de kleppen.

Kickstarter zou opzich intern(kickstart systeem zelf zeg maar) wel wat fout mee kunnen zijn (ff dekseltje los halen (5 bouten m6 dop 8 op cr :wink: ).

Bougie droog na 1x kicken is opzich niet zo heel gek (ofniet :?: )
Je zou je cabr zowizo wel schoon kunen maken denk ik. Als je dan de motor toch aan het slopen (lees demonteren) ben zou je de tank ook eens kunnen uitspoelen met water (uit mijn oude kwam zoveel zand dat ik er wel een minicrossbaan van had kunnen maken :mrgreen: ).

Tja iets met kleppen lijkt me erg sterk als hij ervoor gelopen heeft..

Owja vergeet niet dat een xr600 niet hetzelfde start als een mtx met 70cctje :slaan: :wink:
ronald

Ik heb ook een xr(dus veel sleutelen).
Als je er niet uitkomt kom maar even langs.
gegroet ronald
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

heeft onze vreemdeling op dit moment niet zoveel aan..


niemand die meer weet¿
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Kickstarterprobleem : doet de kickstarter het nu wel ? Anders is waarschijnlijk wat mis met de veer van de kick

Andere vraag : heb je een vonk aan de bougie ? Je bougie kan nl. ook stuk zijn. (Ik zal maar niet vragen of er benzine in is of dat de benzinekraan open staat...)

Jo VdB
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Dit heb ik ooit eens op een forum gegooid.
--------------------------------------------------------------------------------
Omdat er steeds vragen blijven komen over niet startende motorfietsen, eerst een checklistje voor als de startmotor wel goed en snel genoeg draait, maar de motor niet aanslaat. De checklist voor een niet (goed) draaiende startmotor staat lager.


1 Zit er benzine in?
Dom, maar het komt nog steeds voor dat er 4 uur gezocht is en er een blondje aan komt lopen die vraagt of er eigenlijk wel benzine in zit. Sta je echt voor paal.

2 Staat de killswitch/ dodemansknop goed?
Bij veel motoren zal dan de startmotor ook niet rond draaien, maar controleer het toch maar even.

3 Vonkt ie? Vonkt ie zonder bougiedoppen minimaal 1 cm op massa?
Zo niet, ontsteking herstellen. Controleer gelijk even de weerstand van de bougiedoppen. De meest gebruikte doppen zijn 5 of 10 kilo ohm. Is de weerstand oneindig gooi er dan maar een nieuwe op.

4 Krijgen de carburateurs benzine?
Dit is makkelijk te controleren door de aftap schroeven onderaan de carburateurs open te draaien. Eventueel water en/ of hele oude benzine in de vlotterbak ben je dan ook gelijk kwijt

5 Loopt ie op ether? Er zijn speciale spuitbussen "startpilot" (=ether) te koop, die je in de luchtinlaat kunt spuiten.
Zo ja, waarschijnlijk carburatie probleem.

6 Heeft ie compressie?
Zo niet, even een beetje olie in de cilinders doen en kijken of ie dan meer compressie heeft. Met olie erin,meer compressie betekend zuigerveren, geen verschil betekend meestal kleppen.


Hier een checklistje voor als de startmotor niet wil draaien.



Eerst even de stomme dingen die je aan niemand wil vertellen als je ze vergeten bent.
De favoriet, staat de killswitch/ dodemansknop juist? Staat de motor in zijn vrij? Is de zijstandaard ingeklapt. Bij een SUZUKI, heb je de koppeling ingeknepen?

Dan de echte storingen.

1. de startmotor draait wel maar te langzaam
controleer de accu spanning belast, dwz meet de spanning van de accu zelf op het moment dat de startknop is ingedrukt. Komt de spanning boven de +/- 9 volt dan is de accu goed. Onder de +/- 9 volt is de belastbaarheid van de accu niet goed genoeg. (kan dus gewoon ontladen zijn, het vloeistof nivo kan te laag zijn etc.)

1.2. De accu is goed, maar nog steeds draait de startmotor te langzaam.
controleer de spanning belast tussen de startmotor aansluiting en het motorblok.
Onder de +/- 9 volt betekent een spannings verlies in de aansluitkabels (meestal slechte verbindingen) of het startrelais (zie 4), boven de +/- 9 volt een startmotorprobleem (meestal koolborstels of collector)

2. De startmotor draait helemaal niet.
Controleer eerst de accuspanning (zie 1)

3.De startmotor draait niet en de accu is goed.
Controleer of de startmotor wel spanning (minimaal 9 volt) krijgt (zie 1.2)

4. Het startrelais controleren.
Als hij helemaal niet klikt is er misschien iets met het stuurstroompje mis (zie 5).
Een relais is gewoon een schakelaar, die met een klein stuurstroompje bedient wordt. Wat geschakelt wordt zijn de twee dikke draden, waarvan er 1 naar de accu en de ander naar de startmotor gaat.
Om die schakeling te controleren zet je de voltmeter over de 2 dikke aansluitingen en meet je hem belast (dus weer met de startknop ingedrukt). Als er meer dan 1 volt wordt aangegeven kun je beter het relais vervangen* . Bij meer dan 3 volt gewoon direkt een nieuwe halen* .

5. Het stuurstroompje van het startrelais controleren.
Zet de voltmeter over de twee dunne draden van je startrelais. Met de startknop ingedrukt hoort hier minstens 10 volt spanningsverschil over te staan. Komt er minder spanning op te staan, dan heb je ergens een onderbreking. Meestal is dat de koppelings schakelaar, de jiffy schakelaar of gewoon een niet goed werkende startknop. Het eenvoudigste controle middel is gewoon 1 voor 1 de schakelaars door te verbinden met b.v. een stukje ijzerdraad of een paperclip.

* als je iets toch gaat vervangen kun je meestal beter eerst uit elkaar slopen om te kijken hoe het werkt en of je het niet zelf toch kan fixen.

Als er ondertussen mensen vragen of aanvullingen hebben hoor ik het graag.

Ro
Afbeelding
$tranger
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 09:25
Locatie: Amsterdam

De kickstarter "doet het". Hij grijpt aan, de zuiger gaat op en neer, etc.

Benzine zit erin. Kan oud zijn, maar hij heeft er mee gelopen.

Benzine kraantje getest, komt benzine doorheen.

Choke in alle standen geprobeerd.

Nieuwe bougie erin, getest en vonkt. De killswitch heeft hier misschien een kleine storing in gegeven, hij heeft het heel even niet gedaan. Maar dat kon ook zijn dat de bougie ff niet aarde.

Ben vanavond nog ff aan het kloten geweest. Die vierkante moertje zijn bevestiging van het achterspatbord en zitten vast op het frame zegmaar. Na een andere imbus te hebben losgedraait ging het zadel er af en kort daarna ook de tank, konden we meteen zien hoe simpel ook deze Honda in elkaar zit (HOERA!).

Ik heb geprobeerd de 3 bouten van m'n spruitstuk los te halen om zodoende m'n carb er af te halen, maar dit wou niet vlotten, heb de 2 bovenste los gekregen, de onderste is dol aan het raken, en die wil ik liever niet helemaal dol hebben. Ik zat me er alleen nog over te verwonderen hoe je eigenlijk je gaskabel loshaalt.

En ik moet nog steeds even kijken waar ik een goede bougie sleutel kan halen, de vorige eigenaar heeft me toen geholpen met het checken van de bougie. Een gewone bougie sleutel past dus niet!!

Morgen avond nog eens kijken of ik verder ga. Misschien dat wat goede tips mij nog verder kunnen motiveren ;)
jorma

recept voor bougiesleutel:

men koopt een pijpsleutel 18/19
slijpt deze doormidden
last er een verbindingsmoer m10 op (een hoge moer)
en met sleutel 17 draai je het zaakje los
tada en eet smakelijk
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 329
Lid geworden op: di jun 11, 2002 10:32

Jordy,

Zelfde probleem ook een keer met een xr gehad.
Hier was de oorzaak een versleten nokkenas ketting.
Ketting had zoveel speling dat tijdens het kicken de ketting vastliep boven op de tanden van het tandwiel.
Na een beetje rollen in de versnelling kwam hij ook weer los.
Haal het kleppendeksel er af en kijk hoever je de ketting op kunt tillen van het nokkenas tandwiel,kun je de ketting vrolijk optillen ben je aan de beurt.
Leg dan de euro`s en de helicols maar klaar.

suc6
$tranger
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 09:25
Locatie: Amsterdam

Zoiets had ik ook al voor mogelijk gehouden.

Kun je ongeveer zeggen wat dat kost? Lijkt me toch een kwestie van een nieuwe nokkenasketting, of komt er meer bij kijken?
En wat zijn helicols eigenlijk?

Nog een vraagje, kan ik het kleppendeksel er zo maar afschroeven? Springt er dan niet meteen allerlei shit los. En nog belangrijker: welke bouten moet ik losdraaien om 'm er af te halen?

Ik heb 'm momenteel trouwens al behoorlijk ver uit elkaar. Toen ik het zadel er af kreeg ging de rest vanzelf. Ook heb ik het luchtfilter eruit gehaald, omdat ik een open lucht filter wil installeren, aangezien mijn motor niet veel vuil meer zal zien, aangezien ik er een supermotard van wil bouwen. Ik hoop dat ik nog welkom ben :)

Miscchien dat ook iemand A-loop kent. Ik ben hier echt gruwelijk van gecharmeerd. Ook mede omdat ik een tijdje terug bijna een XR400 heb gekocht met een dergelijke set. Of zijn er andere leuke alternatieven?

Ik wil vanavond eerst ff de carb gaan schoonmaken, in m'n luchtfilter zat aardig wat zand dus het zal me niks verbazen als m'n carb ook goed verstopt zit.

Kan ik 'm daarna gewoon (proberen te) starten zonder luchtfilter?[/url]
Sandman (Joost)
Berichten: 55
Lid geworden op: zo dec 01, 2002 02:01
Contacteer:

ik heb daar een test van gelezen in een americaans tijdschrift, en die waren erg lovend erover daar je meer controle had over de machine en ie ook fijner reed. 1 nadeel wel en dat was de kleinere benzinetank. Vorr de rest was het beter... het maakt zelfs je portemonnee lichter ;)
CR250'90,'91;XR350R'83,...
$tranger
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 09:25
Locatie: Amsterdam

Ik heb dus op die 400 gereden en je hebt dat ding erg goed in bedwang.

Maar, je moet er wel goed voor in je buidel tasten, idd. Euro'tje of 500 ben je wel kwijt.

Maar mensen, wees eerlijk, het staat wel prachtig!
$tranger
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 09:25
Locatie: Amsterdam

Carbje heb ik schoongemaakt, doet nog niks, moet dus iets anders zijn. Nog iemand tips?
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

nogmaals

1 Zit er benzine in?
Dom, maar het komt nog steeds voor dat er 4 uur gezocht is en er een blondje aan komt lopen die vraagt of er eigenlijk wel benzine in zit. Sta je echt voor paal.

2 Staat de killswitch/ dodemansknop goed?
Bij veel motoren zal dan de startmotor ook niet rond draaien, maar controleer het toch maar even.

3 Vonkt ie? Vonkt ie zonder bougiedoppen minimaal 1 cm op massa?
Zo niet, ontsteking herstellen. Controleer gelijk even de weerstand van de bougiedoppen. De meest gebruikte doppen zijn 5 of 10 kilo ohm. Is de weerstand oneindig gooi er dan maar een nieuwe op.

4 Krijgen de carburateurs benzine?
Dit is makkelijk te controleren door de aftap schroeven onderaan de carburateurs open te draaien. Eventueel water en/ of hele oude benzine in de vlotterbak ben je dan ook gelijk kwijt

5 Loopt ie op ether? Er zijn speciale spuitbussen "startpilot" (=ether) te koop, die je in de luchtinlaat kunt spuiten.
Zo ja, waarschijnlijk carburatie probleem.

6 Heeft ie compressie?
Zo niet, even een beetje olie in de cilinders doen en kijken of ie dan meer compressie heeft. Met olie erin,meer compressie betekend zuigerveren, geen verschil betekend meestal kleppen.
Afbeelding
$tranger
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 09:25
Locatie: Amsterdam

de ex zot schreef:nogmaals

1 Zit er benzine in?
Dom, maar het komt nog steeds voor dat er 4 uur gezocht is en er een blondje aan komt lopen die vraagt of er eigenlijk wel benzine in zit. Sta je echt voor paal.

Ja, hij heeft er zelfs op gelopen en zit nu nog half vol

2 Staat de killswitch/ dodemansknop goed?
Bij veel motoren zal dan de startmotor ook niet rond draaien, maar controleer het toch maar even.

Yes, zelfs de knop los gehad

3 Vonkt ie? Vonkt ie zonder bougiedoppen minimaal 1 cm op massa?
Zo niet, ontsteking herstellen. Controleer gelijk even de weerstand van de bougiedoppen. De meest gebruikte doppen zijn 5 of 10 kilo ohm. Is de weerstand oneindig gooi er dan maar een nieuwe op.

Yep, ook nog gecheckt

4 Krijgen de carburateurs benzine?
Dit is makkelijk te controleren door de aftap schroeven onderaan de carburateurs open te draaien. Eventueel water en/ of hele oude benzine in de vlotterbak ben je dan ook gelijk kwijt

Yep, de vlotterbak zat vol

5 Loopt ie op ether? Er zijn speciale spuitbussen "startpilot" (=ether) te koop, die je in de luchtinlaat kunt spuiten.
Zo ja, waarschijnlijk carburatie probleem.

Nog niet getest

6 Heeft ie compressie?
Zo niet, even een beetje olie in de cilinders doen en kijken of ie dan meer compressie heeft. Met olie erin,meer compressie betekend zuigerveren, geen verschil betekend meestal kleppen.

Het voelt aan alsof ie goede compressie heeft
Het zal me toch niks verbazen als het simpelweg iets met de kleppen is.

Kan iemand mij vertellen wat ik moet losdraaien om de kleppendeksel er af te halen??
Zijn dat die hele grote bouten (dop 30 ofzo), of welke moet ik anders losdraaien. En kan dit zo maar zonder dat de shit alle kanten op springt.
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Dop 24 en ze kunnen zo los.

Vonkt ie zonder bougiedop echt 1 cm op massa?
Afbeelding
$tranger
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 09:25
Locatie: Amsterdam

Thx, ga ik ook maar eens de kleppendeksel loshalen.

Dat vonken kan ik momenteel niet testen aangezien ik nog geen bougie sleutel heb, heb het toen bij de vorige eigenaar geprobeerd en toen vonkte ie toch wel aardig goed. Moet nog steeds een zaak tegenkomen waar ze ze wel hebben. En ik zit een beetje krap bij kas, tot het eind van de maand.
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Je hebt geen bougiesleutel nodig.

Even de bougiedop eraf trekken en losdraaien van de bougiekabel. Dan een vriend (goede vriend met geisoleerde tang, slechte vriend met vochtige handen) de kabel op 1 cm van het blok laten houden, Decompressor inknijpen en kicken. Dan moet je een vette vonk van 1 cm krijgen.
Afbeelding
$tranger
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 09:25
Locatie: Amsterdam

Okay, dat kan ook nog. Ga ik ASAP proberen, thx!!
$tranger
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 09:25
Locatie: Amsterdam

Nou, ik heb het dus geprobeerd en daarbij kom ik nu dus op het punt dat ik alles getest heb.

Ik weet het nu echt niet meer. Ik ga 'm vanavond in elkaar sleutelen en dan breng ik 'm zsm naar een motorzaak, lekker begin zo. Heb 'm nu bijna een maand en heb er nog niks aan gehad.
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Dicht bij jouw in de buurt zit motorhuis de doelen, zaandam. Zij zijn gespecialiseerd in cross en offroad. Goede zaak.

[edit] de eigenaar (pete) moet je ff leren kennen. Het lijkt een schreeuwlelijk, maar hij heeft een goed hart.

Ik zit 60 km bij je vandaan.
Afbeelding
Plaats reactie